Gå til innhold

Hva syntes du om de som klager på at trygda kom for tidlig denne måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er en uting å flytte rundt på utbetalingsdatoer. Hvis formålet er å skulle ha mer penger man kan bruke til jul, ligger det jo i kortene at man skal bruke mer. La heller folk spare til jul slik at man slipper å bli blakk i januar. Og behold utbetalingsdatoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, laban skrev:

For det finnes selvsagt ingen trygdemottakere som har økonomi til å sende julegaver til noen, ha noen juleaktiviteter med barna sine eller andre ting som gjør at det kan være greit å få pengene tidlig? Absolutt alle er fattige enslige som lever fra hånd til munn?

En får jo ikke mer penger av å få dem utbetalt tidligere akkurat..og nei: de fleste trygdede har faktisk ikke råd til julefeiring. 

Anonymkode: 1438c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En får jo ikke mer penger av å få dem utbetalt tidligere akkurat..

Anonymkode: 1438c...fba

Jeg skjønner jo det, poenget er vel å ha mer tid? Mange i jobb får lønn tidligere i desember av samme grunn.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nei: de fleste trygdede har faktisk ikke råd til julefeiring. 

Anonymkode: 1438c...fba

Hvordan definerer du "julefeiring"? Jeg tror ikke noe på at juedagene er helt lik vanlige mandager for de fleste trygdede. Mange trygdede har en fortid i arbeidslivet og lever ikke på eksistensminimum.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En får jo ikke mer penger av å få dem utbetalt tidligere akkurat..og nei: de fleste trygdede har faktisk ikke råd til julefeiring. 

Jeg er rimelig sikker på at de fleste trygdede har råd til julefeiring.

Anonymkode: 42e54...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er en uting å flytte rundt på utbetalingsdatoer. Hvis formålet er å skulle ha mer penger man kan bruke til jul, ligger det jo i kortene at man skal bruke mer. La heller folk spare til jul slik at man slipper å bli blakk i januar. Og behold utbetalingsdatoen. 

Det hadde garantert blir klaging hvis desember trygda inne kom inn før den 20. Men hadde sikkert vært bedre om den kom fast den 10.-12. året igjennom.

Anonymkode: 42e54...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Det som er dumt er att i januar etter julefeiring, så er det NRK lisens og slikt. Så da er mange skikkelig i minus. Det er ikke noe stort problem for meg, at det går 42 dager mellom desember og januartrygd. selv om jeg skulle foretrukket fast utbetaling den 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Hvordan definerer du "julefeiring"? Jeg tror ikke noe på at juedagene er helt lik vanlige mandager for de fleste trygdede. Mange trygdede har en fortid i arbeidslivet og lever ikke på eksistensminimum.

Jeg legger ikke mer i jul en råd til litt bedre mat en ukes tid en ellers i året og nok penger til å gi gave til barna sine om man har barn. De to tingene klarer man ikke på minstesats f.eks. 

Selv om mange uføre har en fortid i arbeidslivet har mange blitt gradvis syke og har ofte ikke jobbet fullt de siste årene før de ble ufør, noe grunnlaget for utregning ofte bærer preg av. Det er jo ikke som om Nav oppfordrer folk til å tenke på sånt om noen står i fare for å bli ufør på sikt. Snarere tvert i mot. Nav vil utbetale så lite som mulig og er opptrer svært ofte etisk tvilsomt og opplyser ikke folk om deres rettigheter selv om de er pliktig til det. 

Maks uføre sats er 0,66% av 6G som er 371 000 brutto. Minste sats er 213 000-232 000 brutto. Så akkurat romslig økonomi er det ingen uføre som har med mindre de velger å bo i telt i skogen for å slippe boutgifter som er betydelige i Norge. 

Anonymkode: 1438c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger ikke mer i jul en råd til litt bedre mat en ukes tid enn ellers i året og nok penger til å gi gave til barna sine om man har barn. De to tingene klarer man ikke på minstesats f.eks. 

Anonymkode: 1438c...fba

På minstesats er det mye som blir vanskelig, det er vi enige om. Men i gruppa "de fleste trygdede" er det mange som har mer enn minstesats. Hva man har råd til er også avhengig av resten av husstanden. Mange trygdede lever et normalt familieliv og planlegger julen som andre. Da blir det ikke krise om lønn og / eller trygd kommer noen dager før normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger ikke mer i jul en råd til litt bedre mat en ukes tid en ellers i året og nok penger til å gi gave til barna sine om man har barn. De to tingene klarer man ikke på minstesats f.eks. 

Det kommer ann på bo kostnader, bl.a. 

Anonymkode: 42e54...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

På minstesats er det mye som blir vanskelig, det er vi enige om. Men i gruppa "de fleste trygdede" er det mange som har mer enn minstesats. Hva man har råd til er også avhengig av resten av husstanden. Mange trygdede lever et normalt familieliv og planlegger julen som andre. Da blir det ikke krise om lønn og / eller trygd kommer noen dager før normalen.

Ja, noen har mer. Men dypt uenig i at det er mange. Ingen uføre har mer en 371 000 som skal skattes av som for alle andre folk. De som har såpass kan leve et helt normalt liv, men det er altså ikke så mange uføre som har tjent over 562 000 i året i forkant av uførhet som er kravet for maks sats. 

De fleste uføre har langt mindre penger å rutte med enn som så og sliter med utgiftstopper som jul eller at en hvitevare går i stykker for den del, der folk sitter og slenger om seg med masse oppgulp om hvor mye penger uføre har uten en gang å ta en titt på Nav sine sider om hva som egentlig er sannheten. 

Anonymkode: 1438c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på bo kostnader, bl.a. 

Anonymkode: 42e54...787

Nei. Minstesats gir mellom 11 og 15 000 netto utbetalt. For å feire normal jul på det, holder det altså ikke å bo billig. 

Anonymkode: 1438c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Minstesats gir mellom 11 og 15 000 netto utbetalt. For å feire normal jul på det, holder det altså ikke å bo billig. 

Anonymkode: 1438c...fba

Jo, det er stor forskjell på å betale 10.000 i leie, og bo i en nedbetalt borettslagsleilighet og ha 2000 i felleskostnader. 

Og minsteytelsen er 2,48G for en enslig ufør. altså 232.000 brutto i året. Da betaler du ca 40.000 i skatt, og sitter igjen med 16.000 utbetalt i måneden i snitt (litt mer i juni og desember, noe mindre de andre månedene). Hvor du får 11.000 utbetalt fra aner jeg ikke. 

Det bør være mulig å leve OK for den summen, hvis da ikke bo-kostnadene er for høye.

Anonymkode: 42e54...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er stor forskjell på å betale 10.000 i leie, og bo i en nedbetalt borettslagsleilighet og ha 2000 i felleskostnader. 

Og minsteytelsen er 2,48G for en enslig ufør. altså 232.000 brutto i året. Da betaler du ca 40.000 i skatt, og sitter igjen med 16.000 utbetalt i måneden i snitt (litt mer i juni og desember, noe mindre de andre månedene). Hvor du får 11.000 utbetalt fra aner jeg ikke. 

Det bør være mulig å leve OK for den summen, hvis da ikke bo-kostnadene er for høye.

Anonymkode: 42e54...787

Samboende uføre på minstesats får 2.28 G som gir 213 000, enslige uføre får 232 000. De fleste uføre skatter dessuten mer enn du antyder og har langt i fra 16 000 utbetalt på minstesats selv som enslig. 

Hvor mange uføre tror du har nedbetalte boliger i dagens marked? Herregud så sinnsykt usaklig.. De fleste av dem bor i leide boliger og vil aldri ha egen bolig. 

Anonymkode: 1438c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboende uføre på minstesats får 2.28 G som gir 213 000,

Har du samboer har du noen å dele utgiftene med, og har bedre økonomi enn en enslig.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

enslige uføre får 232 000. De fleste uføre skatter dessuten mer enn du antyder og har langt i fra 16 000 utbetalt på minstesats selv som enslig. 

Betaler du formue eller kapitalskatt da, eller trekkes for mye i skatt?

I følge Skatteetatens skattekalkulator blir skatt rett i underkant av 40.000 med en uføre trygd på 232.000. Dette gir en trekkprosent på 20%, og 15.466 utbetalt pr. mnd (mer i juni og desember).

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange uføre tror du har nedbetalte boliger i dagens marked?

Sikkert endel. Mange blir uføre godt oppi åra, har kjøpt når prisene var lavene, og har lave boutgifter nå.

Anonymkode: 42e54...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner i juli/august med å kjøpe julegaver, det gjør at jeg greier jula. I dag så satt jeg over en sum på en annen konto, slik at jeg har til mat i januar. En må ta det en har og så gjøre det beste ut av det, ikke annet å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du samboer har du noen å dele utgiftene med, og har bedre økonomi enn en enslig.

Betaler du formue eller kapitalskatt da, eller trekkes for mye i skatt?

I følge Skatteetatens skattekalkulator blir skatt rett i underkant av 40.000 med en uføre trygd på 232.000. Dette gir en trekkprosent på 20%, og 15.466 utbetalt pr. mnd (mer i juni og desember).

Sikkert endel. Mange blir uføre godt oppi åra, har kjøpt når prisene var lavene, og har lave boutgifter nå.

Anonymkode: 42e54...787

Man har noen å dele boutgifter med som samboende, men i de fleste moderne forhold deler en likt på alle utgifter så det er sjeldent en faktisk fordel for uføre å ha samboer annet enn i et sosialt og helsemessig perspektiv. Det kan fort bli fordyrende med samboer egentlig fordi de fleste har en langt romsligere økonomi enn uføre og ønsker hverken leve like nøkternt som uføre eller betale én krone for partneren sin.

Utregningen din på rundt 15 000 for enslig ufør er mer korrekt enn 16 000. Samboende har enda mindre. 

Jeg tror ikke det er så mange uføre som har nedbetalte boliger og selv med en eid, nedbetalt bolig har en stadig flere utgifter som bare øker og øker. En har som regel en husleie, kommunale utgifter, eiendomsskatt, strøm, internet, forsikring og vedlikehold. Det blir en god del 1000 i boutgifter av bare det også, så et luksusliv får en absolutt ikke selv med eid bolig, selv om de som har det selvsagt er svært heldige.

 

Anonymkode: 1438c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er stor forskjell på å betale 10.000 i leie, og bo i en nedbetalt borettslagsleilighet og ha 2000 i felleskostnader. 

Og minsteytelsen er 2,48G for en enslig ufør. altså 232.000 brutto i året. Da betaler du ca 40.000 i skatt, og sitter igjen med 16.000 utbetalt i måneden i snitt (litt mer i juni og desember, noe mindre de andre månedene). Hvor du får 11.000 utbetalt fra aner jeg ikke. 

Det bør være mulig å leve OK for den summen, hvis da ikke bo-kostnadene er for høye.

Anonymkode: 42e54...787

Jeg har utbetalt 14900 hver mnd på uføretrygden min. Får noen få tusen i skattepenger.

Anonymkode: b5f29...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har noen å dele boutgifter med som samboende, men i de fleste moderne forhold deler en likt på alle utgifter så det er sjeldent en faktisk fordel for uføre å ha samboer annet enn i et sosialt og helsemessig perspektiv.

Nå er det ikke sånn at samboende har dobbelt opp i boutgifter. Har man to å dele disse utgiftene blir det vesentlig mindre pr. persjon.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan fort bli fordyrende med samboer egentlig fordi de fleste har en langt romsligere økonomi enn uføre og ønsker hverken leve like nøkternt som uføre eller betale én krone for partneren sin.

Er partneren en så ufølsom drittsekk bør man kanskje vurdere om dette er en "partner" man ønsker å leve sammen med.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utregningen din på rundt 15 000 for enslig ufør er mer korrekt enn 16 000. Samboende har enda mindre. 

Nå skrev jeg at 16.000 var snittet for hele året, når du tar med juni og desember med mindre skatt. Får du vesentlig mindre utbetalt enn dette får du logge deg inn på skatteetaten.no og få satt ned skattetrekket, hvis du da ikke foretrekker tvangssparing ved forhøyet skattetrekk.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er så mange uføre som har nedbetalte boliger og selv med en eid, nedbetalt bolig har en stadig flere utgifter som bare øker og øker. En har som regel en husleie, kommunale utgifter, eiendomsskatt, strøm, internet, forsikring og vedlikehold. Det blir en god del 1000 i boutgifter av bare det også, så et luksusliv får en absolutt ikke selv med eid bolig, selv om de som har det selvsagt er svært heldige.

 


Ingen kan forvente å leve som en greve på uføretrygd. Men har en litt styring på økonomien har en penger til en OK julefeiring, selv om enkelte her hevder det motsatte.

Anonymkode: 42e54...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste uføre har langt mindre penger å rutte med enn som så og sliter med utgiftstopper som jul eller at en hvitevare går i stykker for den del, der folk sitter og slenger om seg med masse oppgulp om hvor mye penger uføre har uten en gang å ta en titt på Nav sine sider om hva som egentlig er sannheten. 

Jeg mener ikke at uføre generelt har mye penger, jeg gikk inn i debatten fordi jeg reagerer på påstanden din om at de fleste trygdede har så lite at de ikke kan gjøre noe som helst ekstra i julen og at det derfor ikke spiller noen rolle om utbetalingen kommer i god tid før jul eller like innpå. Jeg føler at jeg begynner å gjenta meg selv nå, så jeg tror dette blir siste innlegg fra meg i tråden.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste av dem bor i leide boliger og vil aldri ha egen bolig. 

Det er da mange som blir uføre etter å ha hatt en etablert tilværelse med både jobb, forsikringer, familie og bolig i årevis.  Verken partneren / medforsørgeren eller boligen inndras selv om man blir trygdet.  Selvfølgelig er det en stor omveltning, men ikke nødvendigvis alltid så ille at man må tilbake på leiemarkedet.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har noen å dele boutgifter med som samboende, men i de fleste moderne forhold deler en likt på alle utgifter så det er sjeldent en faktisk fordel for uføre å ha samboer annet enn i et sosialt og helsemessig perspektiv. Det kan fort bli fordyrende med samboer egentlig, fordi de fleste har en langt romsligere økonomi enn uføre og ønsker verken leve like nøkternt som uføre eller betale én krone for partneren sin.

Så et "moderne forhold" er egentlig bare et bofellesskap, som når to 19-åringer deler leilighet?  Den i forholdet som tjener mest, spiser dyr mat og reiser på utenlandsferie, mens den andre må bli hjemme og lever på billigvarer?  Det kan jo ikke gjelde bare når den ene er ufør, men f.eks. hvis den ene er student eller lavtlønnet av andre årsaker?  Jeg kjenner ingen i etablerte forhold som har det sånn, og akkurat nå er jeg glad jeg er gammel og umoderne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...