Gå til innhold

Manglende lyst

Anbefalte innlegg

Gjest Suziquatro

På siste prøve fikk jeg disse tallene:

S-TSH 8,9.

S-Fritt T4 12,7.

S-FSH 9.

S-LH 12.

S-Prolaktin 449.

S-Østradiol-17 beta

S-Progresteron

Fikk med en komentar: Latent hypothyrose. Lav østradiol uten tydelig LH eller FSH økning. Overordnet (hypofysær/hypothalmisk) svikt? Kan være funksjonell (stress, slanking, trening) eller organisk.

Ble sendt på CT hvor det viste seg at alt var bra. Når jeg var hos legen fikk jeg thyroxin, og det var det. Jeg er mye trøtt, sliten og tiltaksløs. Jeg stresser ikke, slanker meg ikke, og trener bare litt.

Det største problemet av alt er at jeg har mistet alt av sex lyst. Det er akkurat som om det ikke er noen forbindelse mellom "underlivet" og hjernen. Dette er et stort problem for meg. Dette går veldig utover mitt nåværende forhold. Vi har vært sammen i 3 år og har det bra på alle andre områder en sex. Nå har vi ikke hat sex mer en 2-3 ganger det siste 1/2 året. Hva skal jeg gjøre? Er det flere hormoner som bør sjekkes? Bør jeg ha flere medisiner en thyroxin? Håper dere har et svar til meg, da legen min ikke syns det er noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42437-manglende-lyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med manglende/redusert sexlyst er et av de mange symptomene på lavt stoffskifte. Hvis du ikke har gått på thyroxin så veldig lenge ennå, kan det være at sexlysten og energien kommer tilbake.

Men det kan ta tid. Man regner med at det kan ta fra et halvt til ett år før symptomene reduseres eller forsvinner. Selv har jeg opplevd å gå på thyroxin i fire år før verdiene mine kom innenfor det normale og jeg er fremdeles ikke helt kvitt alle symptomene.

Du må være nøye på at legen følger deg opp skikkelig, stå på kravene og slå i bordet om nødvendig! Er du misfornøyd med legen, bytt lege! Dessverre er det fortsatt mange leger som tar _altfor_ lett på dette med stoffskiftesykdommer og det går utover pasientens livskvalitet.

Pass på at legen gir deg korrekt dose thyroxin og at dosen blir korrigert med jevne mellomrom. Når du skal ta blodprøver skal du ta disse fastende, dvs. at du ikke skal ta thyroxin de siste 12 timene før blodprøvene skal tas. Dette er viktig for at resultatet skal bli riktig. Du skal heller aldri endre dosen selv, den skal kun endres etter avtale med legen på bakgrunn av blodprøveresultater.

Hvis du ikke blir noe bedre, bør du få legen til å undersøke om du kanskje bør få en annen stoffskiftemedisin i tillegg, nemlig T3. Det er ikke alle som kan klare seg med bare thyroxin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42437-manglende-lyst/#findComment-159243
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...