Gå til innhold

Hva skal en gjøre med løgnere..

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Er sammen med en som lyger for den minste lille ting, og konfronert med det påstår han at han aldri har løyet/sagt det han løy med.

Bl.a. har han sendt personopplysninger om meg til mail-admin, i håp om å få mitt passord - altså utgitt seg for å være meg. Han fikk ikke passord, men jeg derimot fikk beskjed om dette. Konfronterte han, og han nektet. Og nektet. Helt til jeg sa jeg hadde bevis, da tilstod han. Men mente det var min feil, siden jeg ikke hadde gitt han passordet - noe han mente han hadde rett til å vite.

Mange andre småting er det også, og jeg vil jo tro han, men det blir bare litt for utrolig mye av det han kommer med. Han "gjør om" det han har sagt og nekter på det eller bortforklarer det, og det hele blir omdirigert til meg. "Min feil at han lyger".

Jeg er nå skeptisk til alt han sier, og har fortalt han det. Jeg spurte om han skjønte at han mistet troverdigheten siden han stadig ble tatt i løgn, og dette måtte jeg gjenta rolig gang på gang på gang. Svaret var bare at han hadde "sluttet" å lyge nå!

I dag rullet nok en løgn fram, om en venninne av ham som visstnok bodde i utlandet. Kort fortalt : Jeg lurte på om ikke vi kanskje kunne bo hos henne hvis vi skulle dit, og hvem denne venninnen var. I går fortalte han navnet hennes, men at han ikke "kjente henne lenger". I dag påsto han at noen andre hadde _funnet på_ denne personen for å lure eksdama hans. Dette ble bare for utrolig, og det sa jeg. Det liksom bare renner ut av han, og selv om dette ikke er alvorlig, er det forvirrende/rart.

Sa jeg ville være i fred fordi jeg ble utslitt av lyging og slikt. Da ble han jo fra seg, satt midt på kontoret her og gråt. Så fortalte han at han hadde vært hos legen , og at denne legen hadde forstått han: "Det var en grunn til at han løy"...

Hva i all verden kan denne grunnen være...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42720-hva-skal-en-gj%C3%B8re-med-l%C3%B8gnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Hva årsaken kan være til at din kjæreste lyver, og jukser med meldinger, er ikke enkelt å svare på. Vi er alle et produkt av det vi kommer av, gener og arv, og hvem som har vært modellene våre som barn, og miljøet omkring oss.

For din del vil tror jeg det vil være mer nyttig å se på hvordan lyvingen virker både på deg og forholdet deres, i steden for hvor lyvingen kommer fra.

Jeg råder deg til fortsatt å la ærlighet vare lengst. Du får fortelle han rett frem at du tar han i løgn, slik du sier du har gjort, selv om han nekter. Din utfordring blir vel å orke å holde ut et slikt samspill. For det må jo tære på din tålmodighet? Dessuten - et parforhold som ikke bygger på tillit til hverandre, har som regel kort levetid.

Grunnen kan kanskje være en psykisk tilstand.

Isåfall - vil han kunne bli frisk og hva krever i tilfelle det av ham? Er han villig til å ta deg med til legen, slik at du kan få vite mer om denne årsaken til hans oppførsel?

Det store Spørsmålet - er om du klarer og ønsker å leve med en slik person...

Har vært borti noe lignende... Jeg tror helt ærlig ikke at denne mannen vil forandre seg noe særlig. Hvorfor han lyver, er ikke godt å si, men noe tillitt dere imellom får dere jo ikke. Du får bruke litt tid forover på å observere ham, og tenke deg nøye gjennom saker og ting. Vil du leve livet med en mann som du ikke lengre har tiltro til, eller vil du forsøke en pause, for å komme deg ut, og se ting på avstand? kanskje vil du vente og håpe han bedrer seg, noe som kan ta tid, dersom det skjer... Ønsker deg iallefall lykke til videre, og håper du finner ut av tankene dine. Du har det ikke enkelt..

Kjære deg,

...dette er hans problem, som han må gjøre noe med. Hvis legen sier at det er en grunn, så er det selvfølgelig det. En trenger ikke være lege for å forstå det.

Problemet dere i mellom er jo at det går ut over forholdet. Jeg tror han må bli gjort klar over at han kan være i ferd med å ødelegge det. Så får det bli hans ansvar å gjøre noe med det, for sin, og deres del.

Lykke til

mvh

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Et parforhold handler om tillit. Uten tillit kan en ikke leve sammen, dele viktige ting seg-i-mellom.

Jeg trenger vel ikke si mer...

mvh.

Det er vel egentlig ganske åpenbart at denne mannen ikke er helt god under topplokket?

Jeg tror jeg ville bruker ordet psykopat.

Sjekk det opp, og hvilke erfaringer andre har med dette fenomenet. Så vil du kunne ta et valg for hva du vil gjøre.

Og regn med at han vil lyve for å beholde deg, tro meg...

Samlivet skal være helt annerledes enn dette her som du beskriver!

Gjest Surrealis

Det er vel egentlig ganske åpenbart at denne mannen ikke er helt god under topplokket?

Jeg tror jeg ville bruker ordet psykopat.

Sjekk det opp, og hvilke erfaringer andre har med dette fenomenet. Så vil du kunne ta et valg for hva du vil gjøre.

Og regn med at han vil lyve for å beholde deg, tro meg...

Samlivet skal være helt annerledes enn dette her som du beskriver!

Ut fra det som blir beskrevet, er ikke mannen psykopat. Dòg, problemer har han selvsagt, og han skaper problemer for andre.

mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...