Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg å "amatør-diagnostisere"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en svært krevende person i livet mitt. For å lære meg hvordan jeg skal takle han, må jeg vite hva som feiler han. Jeg er ganske sikker på at vi snakker om en personlighetsforstyrrelse her. Du kan godt si at en profesjonell må gjøre dette. Enig. Men denne mannen kommer ALDRI til å søke hjelp, fordi i hans hode er det ingenting galt med han - kun med alle andre. Og psykologer er noe "tull".

Dette er en blanding av kjennetegn og symptomer denne mannen har:
- Kort lunte. Kjapt sint.
- Kan ty til vold. Også mot barn og dyr.
- Svært opptatt av fasade. Merker. Fineste bilen, merkeklær, fit kropp, flott hus - alt skal se perfekt ut utenfra.
- Jobber hardt med å skjule negative sider ved personligheten sin.
- Svært selvopptatt.
- Snakker om seg selv med store ord. Samtidig kan han virke redd for at disse tingene ikke skal være sanne.
- Relativt dårlig sosial intelligens. 
- Erter og mobber. Også fremmede. Særlig tjukke mennesker og utlendinger. Kan være svært nedlatende.
- Lyver, og vrir og vender på sannheten. F.eks kan han si at noe som HAR skjedd aldri har funnet sted. Kan skryte på seg høyere utdannelse enn han egentlig har.
- Svært manipulerende.
- Utro flere ganger.
- Redd for å være alene. Trenger en kvinne ved sin side. 
- Trenger mye ros, skryt, bekreftelse. Gir han en gave kan han aldri få nok "takk".
- Mangler empati og sympati for andre. Uendelig med sympati for seg selv. 
- Kan være veldig raus - HVIS han "tjener" på det selv. 
- Setter seg selv foran barna sine.
- Eier ikke selvinnsikt.
- Har begått overgrep, samt andre kriminelle handlinger, men dette har aldri fått konsekvenser. 

Jeg ønsker ikke si hvilken PF jeg tror han har, men jeg er nysgjerrig på om andre her tenker i samme bane som meg. 

Anonymkode: 98c5c...18c

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en svært krevende person i livet mitt. For å lære meg hvordan jeg skal takle han, må jeg vite hva som feiler han. Jeg er ganske sikker på at vi snakker om en personlighetsforstyrrelse her. Du kan godt si at en profesjonell må gjøre dette. Enig. Men denne mannen kommer ALDRI til å søke hjelp, fordi i hans hode er det ingenting galt med han - kun med alle andre. Og psykologer er noe "tull".

- Svært opptatt av fasade. Merker. Fineste bilen, merkeklær, fit kropp, flott hus - alt skal se perfekt ut utenfra.
- Svært selvopptatt.
- Snakker om seg selv med store ord. Samtidig kan han virke redd for at disse tingene ikke skal være sanne.
- Erter og mobber. Også fremmede. Særlig tjukke mennesker og utlendinger. Kan være svært nedlatende.
- Lyver, og vrir og vender på sannheten. F.eks kan han si at noe som HAR skjedd aldri har funnet sted. Kan skryte på seg høyere utdannelse enn han egentlig har.
- Svært manipulerende.
- Utro flere ganger.
- Trenger mye ros, skryt, bekreftelse. Gir han en gave kan han aldri få nok "takk".
- Eier ikke selvinnsikt.
- Har begått overgrep, samt andre kriminelle handlinger, men dette har aldri fått konsekvenser. 

Jeg ønsker ikke si hvilken PF jeg tror han har, men jeg er nysgjerrig på om andre her tenker i samme bane som meg. 

Ukvalifisert synsing tilsier dyssosial pf. 

Som du påpeker vil vedkommende sannsynligvis ikke oppsøke terapi eller ønske å endre seg. Rådet er vel å holde seg mest mulig unna vedkommende, i den grad det er mulig. 

Anonymkode: 4e3a4...4c3

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ganske bra, slik det er formulert her. Jeg er usikker på om det er psykopati eller narsissisme det er snakk om. Leste et sted at forskjellen på psykopati og narsissisme er at psykopaten hadde klart seg fint alene på en øde øy, mens narsissisten hadde blitt ødelagt, da hen er avhengig av andres «praise».

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ukvalifisert synsing tilsier dyssosial pf. 

Som du påpeker vil vedkommende sannsynligvis ikke oppsøke terapi eller ønske å endre seg. Rådet er vel å holde seg mest mulig unna vedkommende, i den grad det er mulig. 

Anonymkode: 4e3a4...4c3

Jepp. Jeg prøver å holde avstand, men denne mannen er «avhengig» av meg på et vis. Altså blir han litt som en parasitt.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

- Svært selvopptatt.
- Svært manipulerende.
- Utro flere ganger.
- Eier ikke selvinnsikt.

Narsissistisk psykopat. Noe sånt.

Anonymkode: 1e19c...787

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

- Svært selvopptatt.
- Svært manipulerende.
- Utro flere ganger.
- Eier ikke selvinnsikt.

Syns dette høres ut som en vaskeekte, skikkelig typisk narsissist jeg. Les litt om forskjellen på narsissisten og psykopaten her: http://www.psykopaten.info/2015/06/06/psykopat-eller-narsissist-her-er-forskjellen/

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes dette høres ut som narsissisme, med dyssosiale trekk. Han hadde sannsynligvis ikke tilfredsstillt kriteriene for dyssosial pf. 

Anonymkode: 6198b...2b4

Tror du er inne på noe ganske riktig. Jeg (ts) har en feeling av at det kan være narsissisme eller dyssosial, men han virker ikke som en 100% typisk psykopat. Noen trekk har han nok, der i mot. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jeg prøver å holde avstand, men denne mannen er «avhengig» av meg på et vis. Altså blir han litt som en parasitt.

Kanskje fordi du ikke gidder jatte med og nøre oppunder dette falske bildet han lager av seg selv? (om dette er tilfelle) Slik at han blir desperat etter at du skal gjøre det? Jeg vet ikke, var bare en tanke som slo meg.

AnonymBruker
6 minutter siden, Lillemus skrev:

Kanskje fordi du ikke gidder jatte med og nøre oppunder dette falske bildet han lager av seg selv? (om dette er tilfelle) Slik at han blir desperat etter at du skal gjøre det? Jeg vet ikke, var bare en tanke som slo meg.

Kanskje. Jeg jatter ofte med for fredens skyld, men samtidig er jeg veldig nøytral. Skrur meg liksom av når han er tilstede. Ofte er jeg redd han, så jeg er redd under overflaten og kald på overflaten. 

Annonse

AnonymBruker

Er dette en person du må bo med?. Høres ut som om du ikke lenger klarer å elske denne personen og ikke klarer å se noe positivt i han. Lever man tett på hverandre og begynner å bare se negative trekk hos den andre kan man virkelig finne mye. Jeg er mor til en med slike personlighetstrekk du beskriver. Jeg ser med andre briller og kan forstå litt mer hva som ligger bak men hans far klarer ikke det. Far ramser opp alle de negative trekkene og irriterer seg veldig. Jeg prøver å roe det ned. Det eksperter har funnet ut er at han har en umodenhet og sliter med et traume.  At han har veldig lav selvtillit og mye angst. At han sannsynligvis har en form for autisme og muligens ADHD. Psykiateren er lite villig til å stille diagnosen personlighetsforstyrrelse sånn uten videre. Ofte er det viktig å vite om dette er noe man har hatt siden barndommen og om det følger en videre i voksenlivet. Ser allerede bedring etter hvert som han får hjelp til å få mer selvinnsikt. Han måtte konfronteres med seg selv da han havnet i en politisak og ble pålagt å ha samtaler. Det er forresten ikke så uvanlig at menn ikke er så villig til å oppsøke hjelp. 

Anonymkode: e17b4...76d

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en person du må bo med?. Høres ut som om du ikke lenger klarer å elske denne personen og ikke klarer å se noe positivt i han. Lever man tett på hverandre og begynner å bare se negative trekk hos den andre kan man virkelig finne mye. Jeg er mor til en med slike personlighetstrekk du beskriver. Jeg ser med andre briller og kan forstå litt mer hva som ligger bak men hans far klarer ikke det. Far ramser opp alle de negative trekkene og irriterer seg veldig. Jeg prøver å roe det ned. Det eksperter har funnet ut er at han har en umodenhet og sliter med et traume.  At han har veldig lav selvtillit og mye angst. At han sannsynligvis har en form for autisme og muligens ADHD. Psykiateren er lite villig til å stille diagnosen personlighetsforstyrrelse sånn uten videre. Ofte er det viktig å vite om dette er noe man har hatt siden barndommen og om det følger en videre i voksenlivet. Ser allerede bedring etter hvert som han får hjelp til å få mer selvinnsikt. Han måtte konfronteres med seg selv da han havnet i en politisak og ble pålagt å ha samtaler. Det er forresten ikke så uvanlig at menn ikke er så villig til å oppsøke hjelp. 

Denne mannen har hatt disse trekkene siden ungdomsalder, i alle fall. Han hadde en veldig vanskelig barndom, som nok har ødelagt han. Jeg bor ikke sammen med han, takk og lov. Psykologen min tror også han har en PF, men han vil ikke fjerndiagnostisere :) 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne mannen har hatt disse trekkene siden ungdomsalder, i alle fall. Han hadde en veldig vanskelig barndom, som nok har ødelagt han. Jeg bor ikke sammen med han, takk og lov. Psykologen min tror også han har en PF, men han vil ikke fjerndiagnostisere :) 

Håper at han får hjelp da. Det er faktisk hjelp å få. Men selvfølgelig burde dette blitt fanget opp og tatt tak i mye tidligere. Veldig trist egentlig. Er vanskeligere å forandre oss mennesker jo eldre vi blir tror jeg. Du kan vel ikke annet enn å holde avstand så godt du kan og beskytte deg selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...