Gå til innhold

Gravid over 40?


Guerrito

Anbefalte innlegg

På 11.5.2018 den 8.54, laban skrev:

Det er kanskje naturlig at en kvinne som selv er adoptert og nærmer seg alderen da biologiske barn blir vanskelig eller umulig, tenker litt mer "komplisert" rundt dette enn en mann med egen kjernefamilie ;)  Jeg mener ikke å kritisere noen av dere altså, jeg forstår godt begge parter - og hvorfor dere har litt forskjellig ståsted.

Kan du, som så vidt jeg vet ikke er adoptert, forklare hvorfor du mener det kanskje er naturlig at jeg som faktisk er adoptert og nærmer meg alderen da  biologisek barn blir vanskelig eller umulig tenker mer "komplisert" rundt dette?? For jeg skjønner ikke hva du mener!! Er dt noen andre ikke-adopterte der ute som skjønner hva Laban mener sånn at jeg som adoptert kan forstå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Guerrito skrev:

Kan du, som så vidt jeg vet ikke er adoptert, forklare hvorfor du mener det kanskje er naturlig at jeg som faktisk er adoptert og nærmer meg alderen da  biologisek barn blir vanskelig eller umulig tenker mer "komplisert" rundt dette?? For jeg skjønner ikke hva du mener!! Er dt noen andre ikke-adopterte der ute som skjønner hva Laban mener sånn at jeg som adoptert kan forstå ?

Jeg mente ikke "komplisert" negativt, jeg fant ikke noe bedre uttrykk i farten, derfor står det i hermetegn.

Du likte innlegget mitt da jeg skrev det i mai, så jeg vet ikke hvorfor det er så problematisk nå? Det må nesten leses i sammenhengen fra da: Gargamel (som er mann, har fått de barna han vil ha, men kan teoretisk reķke å få et kull til) skrev at han syntes du overdrev eller overproblematiserte dette med å få barn eller ikke (som var saken i starten av trpden) og jeg kommenterte at det kanskje ikke er så rart at dere to har litt forskjellige tanker rundt det.

Adoptert eller ikke var mindre viktig enn de andre forskjellene, men jeg synes ikke det er unaturlig om de som har hatt barnløshet og / eller adopsjon nær innpå seg, har et reflektert forhold til disse temaene. 

Håper dette var litt oppklarende - og innlegget bør leses i sammenhengen der det ble skrever.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 23.04, laban skrev:

Jeg mente ikke "komplisert" negativt, jeg fant ikke noe bedre uttrykk i farten, derfor står det i hermetegn.

Du likte innlegget mitt da jeg skrev det i mai, så jeg vet ikke hvorfor det er så problematisk nå? Det må nesten leses i sammenhengen fra da: Gargamel (som er mann, har fått de barna han vil ha, men kan teoretisk reķke å få et kull til) skrev at han syntes du overdrev eller overproblematiserte dette med å få barn eller ikke (som var saken i starten av trpden) og jeg kommenterte at det kanskje ikke er så rart at dere to har litt forskjellige tanker rundt det.

Adoptert eller ikke var mindre viktig enn de andre forskjellene, men jeg synes ikke det er unaturlig om de som har hatt barnløshet og / eller adopsjon nær innpå seg, har et reflektert forhold til disse temaene. 

Håper dette var litt oppklarende - og innlegget bør leses i sammenhengen der det ble skrever.

 

Jeg må ha oversett det- for jeg lurte selv på.hvordan jeg hadde oversett noe slikt. "Adoptert eller ikke var mindre viktig  " skriver du men ja mindre viktig for deg mener du? Uansett det var du som valgte å gi det en betydning uavhengig av hvor liten den var.  For meg har det at jeg er adoptert ingenting med graviditeten min å gjøre overhodet. Jeg synes det er svært interessant at ikke-adopterte antar detre og ble rett og slett nyskjerrig på denne logiske bristen- som du tydeligvis ikke vil eller ønsker å svare på. 

Det er litt typisk det du gjør- jeg har lved over 40 år som adoptert- tro meg- jeg vet hva jeg snakker om-jeg er ikke mer overfølsom enn andre- jeg har erfaring gjennom alle disse årene- og èn av dem er at ikke-adopterte danner seg meninger om adopterte uten engang å spørre den det gjelder.

Jeg synes det ikke er urinelig at jeg ønsker å vite hva du mener -eller ikke-adopterte-mener når de uttaler seg om adopterte på den måten du gjorde. Jeg får spm om adopsjonen min i ett sett-idiot8ske antagelser om at biologi er mest interessant i hele verden osv-  men folk blir ofte sure når jeg spør hvorfor de lurer -for det skal jo jeg forstå må en vite. For deg er dette wn bagatell for du bare "sa det i en bisetning"  for meg etterlater sånne uttaleser en irritasjon basert på en rekke erfaringer over flere år igjennom barndom, ungdom, ung voksen, voksen og nå også gravid!!

Peace out.

 

Endret av Guerrito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guerrito skrev:

Jeg må ha oversett det - for jeg lurte selv på.hvordan jeg hadde oversett noe slikt.

Du trykket "liker" på det innlegget du reagerer sånn på nå, i mai, da du leste det i riktig sammenheng. Det ser annerledes ut når det blir tatt fram igjen på et annet sted i diskusjonen etter flere måneder.

2 timer siden, Guerrito skrev:

Jeg synes det ikke er urimelig at jeg ønsker å vite hva du mener

Absolutt ikke, derfor prøver jeg én gang til:

Alt dette foregikk i mai, før du ble gravid. Jeg svarte deg på startinnlegget - jeg svarer alltid på spørsmål rundt graviditet i høy alder, siden jeg har vært der selv. Du takket til og med for svaret.

Så fulgte en diskusjon jeg ikke deltok i, som bl.a. inneholdt replikker mellom deg og Gargamel. Den endte med at han skrev at han syntes du "overtenkte", og det var ham jeg svarte. Poenget i svaret var at jeg syntes det var naturlig - og ingen "overtenking" - at du skrev det du gjorde. Og begrunnelsen min var at du er kvinne og i en alder da det begynner å bli vanskeligere å bli gravid, mens han er mann, har fått de barna han vil ha, og har all verdens tid hvis han mot formodning skulle få lyst på et kull til. Når jeg også nevnte at du er adoptert, var det fordi jeg har erfart at de som er adoptert eller har adoptert eller har hatt ufrivillig barnløshet nært innpå seg, ofte har et mer reflektert forhold til saken enn de som ikke har måttet tenke noe som helst før ungene var der. Og at dette altså ikke er "overtenking", men naturlig. Jeg innbiller meg selvfølgelig ikke at alle som er adoptert eller har adoptert eller har vært ufrivillig barnløse, er like eller tenker likt. Jeg definerer ingen ut fra biologi eller antall barn eller bare kjønn eller alder. 

2 timer siden, Guerrito skrev:

 For meg har det at jeg er adoptert ingenting med graviditeten min å gjøre overhodet.

Det tror da ikke jeg heller, du var jo ikke gravid heller da denne diskusjonen pågikk, du luftet bare noen tanker. Jeg kan ikke se at jeg har påstått noe slikt. Jeg antydet bare at bakgrunnen din kanskje har medvirket til at du har erfaringer som gjør det du skrev i starten av denne tråden, ikke trenger å være grubling eller overtenking eller overanalysering. Akkurat som alderen din i kombinasjon med kjønnet ditt medvirker til. Og som mitt eget strev med å bli gravid i sin tid medvirket til at jeg iblant har andre synspunkter enn de som har fått barn på bestilling. Forstår du at det var en positiv bemerkning fra min side? 

Men jeg kan gjerne trekke hele uttalelsen - kanskje jeg tok feil, og at Gargamel har rett i at du overtenkte. Eller kanskje er du reflektert bare fordi det er din natur, ikke fordi du er kvinne eller over den alderen da du har god tid til å få barn eller har de erfaringene du beskriver ovenfor som adoptert. Det er vel ikke så viktig nå lenger uansett - nå er du jo gravid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Uansett synes jeg fortsatt at @Guerrito overtenkte den gangen. Jeg tror forskjellen på meg og henne ikke er hvem som er adoptert, men at jeg faktisk har barn. For meg virker det veldig feil å kalle det en egotripp. Det handler mye mer om å sette seg selv til side i mange år, og sette barnas ambisjoner foran sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg tror forskjellen på meg og henne ikke er hvem som er adoptert, men at jeg faktisk har barn.

Jeg tror heller ikke adoptert eller ikke er den største forskjellen. Derfor skrev jeg i forrige forsøk på oppklaring at (sitat) Adoptert eller ikke var mindre viktig enn de andre forskjellene, men jeg synes ikke det er unaturlig om de som har hatt barnløshet og / eller adopsjon nær innpå seg, har et reflektert forhold til disse temaene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎20‎.‎09‎.‎2018 den 10.15, laban skrev:

Jeg tror heller ikke adoptert eller ikke er den største forskjellen. Derfor skrev jeg i forrige forsøk på oppklaring at (sitat) Adoptert eller ikke var mindre viktig enn de andre forskjellene, men jeg synes ikke det er unaturlig om de som har hatt barnløshet og / eller adopsjon nær innpå seg, har et reflektert forhold til disse temaene

Det er her jeg oppfatter at du svarer på det jeg spør om. Hadde jeg ikke vært adoptert hadde du jo aldri nevt det i utganspunktet.  Klart ingen tenker likt, men som sikkert mange ufrivillig barnløse er jeg ganske vant med at folk har både fordommer , antagelser og meninger om meg som adoptert og om adopsjon. Fok tror også at alle som er adoptert kommer til familier som har slitt med ufrivillig barnløshet og at det ikke feks kan være et førstevalg. Mine foreldre hadde bestemt de skulle adoptere meg lenge før de visste de kunne få barn på den naturlige måten. Mine brødre kom tilfeldig før meg.

Forskjellen mellom meg og ufrivillige barnløse er at jeg har måtte forholde meg til slike innblandinger fra før jeg kunne snakke rent- jeg har aldri tenkt over adopsjonen min, at mine foreldre ikke er mine biologiske, eller at jeg ikke ser ut som min slekt- hadde det ikke vært for dere alle andre som gjør det til noe. Enten det er positivt eller negativt. De fleste mennesker er hyggelig, vil vel og mener ting positivt- det betyr ikke at jeg eller andre må godta at det spørres, nevnes og trekkes frem.

Når det først er kommet opp- jeg hadde aller mest lyst å adoptere, men jeg er for gammel, min partner og jeg har ikke vært gift i og bodd på samme adresse i minst to år og vi er ikke ufrivillig barnløse- så våre sjansger for å adoptere er minimale til null. Samtidig ser jeg ut som jeg gjør som begrenser land jeg kan adoptere fra. Jeg som brun kan feks ikke adoptere et hvitt barn!! Er ikke DET idioti! Hvite mennesker adopterer jo brune barn hele tiden og det er liksom greit.

At jeg hadde lyst å adoptere har ikke med at jeg selv er adoptert like mye som mine foreldre som har gjort begge dlere ( først fikkd e biologiskfødte barn så adopterte de meg) og våre opplevelser av at biologi og  fjollete utrykk som " blod er tykkere ennv ann" bare er sosiale myter og antagelser pesoner som ikke vet hva de snakker om mener om andres relasjoner.

Så om man vil vri og vende på ting ( ikke ment at du gjør det) men med tanke på " ufrivllig barnløshet" så var det en sorg å vite at jeg ikke vil kunne få adoptere. For meg har det aldri vært viktig å måtte gå gravid, og trykke ut et barn i smerte bare for at det skal " dele mitt blod" og ligne på meg. Men barnet jeg får vil bli høyt elsket og jeg vil gjøre alt som står i min makt for at barnet skal få det bra.

 

Uansett- jeg er ikke sint på deg- men jeg synes man skal være forsiktig før man antar ting - også om adopterte som alle andre. Jeg har lært mye av å leve i en verden der absolutt alle rundt meg har en mening om meg som adoptert og adopsjon: still spørsmål til folk og begrunn hvorfor du lurer med én gang- jeg har feks opplevd stadig ( som regel) at folk bare antar ting go stiller spørsmål som om de har rett på personlige svar fra meg som adoptert.

Overtolkingen som er tatt opp i samtalen deg, meg, gargamel osv- var vel på om jeg mente det var egoistisk å få barn i min alder, med lite nettverk osv- den står jeg fortsatt ved. Jeg mener det er egosistisk i seg selv å få barn- noe som ikke betyr at jeg mener ingen skal få barn- vil vi at menneskeheten skal voerleve må vi jo få barn- men mennesket er i seg selv egositisk og få barn og tro vi er i stand til å ta vare på det er en egositisk ting mener jeg- og sette barn tl verden i min alder, men svært lite nettverk rundt oss mener jeg er egoistisk- noe jeg selv har følt på fordi vi ikke har  noe slekt og min far er død- min samboer har også veldig liten slekt. Barnet vil bli det yngste i slekta og når vi er borte kanskje helt alene. Klart jeg synes det er egostisk. Hva andre mener om det er opp til dem- men jeg er uneig i at det e overtenking.

 

Peace out.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guerrito skrev:

Samtidig ser jeg ut som jeg gjør som begrenser land jeg kan adoptere fra. Jeg som brun kan feks ikke adoptere et hvitt barn!! Er ikke DET idioti!

Dette var jeg ikke klar over. Herregud for et forhistorisk, diskriminerende kriterie!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kayia skrev:

Dette var jeg ikke klar over. Herregud for et forhistorisk, diskriminerende kriterie!! :o

Det er jo nesten helt utrolig at det er tillatt å ha slike regler. Burde vært prøvd juridisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er jo nesten helt utrolig at det er tillatt å ha slike regler. Burde vært prøvd juridisk!

Det er vel ikke gitt at dette er norske regler, vanligvis er det barnas opphavsland som avgjør kriteriene for adopsjon. Flere som godkjennes i Norge uten at det har noen verdi, da de ikke vil bli godtatt av de aktuelle landene. 

Anonymkode: f3838...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke gitt at dette er norske regler, vanligvis er det barnas opphavsland som avgjør kriteriene for adopsjon. Flere som godkjennes i Norge uten at det har noen verdi, da de ikke vil bli godtatt av de aktuelle landene. 

Anonymkode: f3838...811

Jeg skjønner ikke hva du sier her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner ikke hva du sier her?

Jeg har tenkt det samme som AB: Jeg fant absolutt ingen ting om en sånn regel da jeg googlet dette i går, så jeg blir skeptisk til om dette virkelig er en regel i Norge. Man skulle tro noe så kontroversielt ville dukke opp i ett eller annet Google-søk.

Det eneste jeg fant er at landet man adopterer fra kan ha egne regler som også må følges for å adoptere. Kan det være noe sånt @Guerrito viser til? Jeg mener i alle fall at det å gå direkte på hudfarge må være blankt ulovlig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har tenkt det samme som AB: Jeg fant absolutt ingen ting om en sånn regel da jeg googlet dette i går, så jeg blir skeptisk til om dette virkelig er en regel i Norge. Man skulle tro noe så kontroversielt ville dukke opp i ett eller annet Google-søk.

Det eneste jeg fant er at landet man adopterer fra kan ha egne regler som også må følges for å adoptere. Kan det være noe sånt @Guerrito viser til? Jeg mener i alle fall at det å gå direkte på hudfarge må være blankt ulovlig i Norge.

Det er nok andre lands regler som gjør seg gjeldende, ja, uten at jeg kjenner detaljene i dette. Er jo lignende begrensninger for homofile som ønsker å adoptere og. 

Anonymkode: c8e9a...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner ikke hva du sier her?

Giverlandets regler overstyrer regelverket i adoptivforeldrenes hjemland.  F.eks. kan homofile par eller enslige bli godkjente for adopsjon her, men de vil få avslag fra alle land som forlanger at barna skal adopteres av par med forskjellig kjønn.

Det kan finnes tilsvarende regler for etnisitet i enkelte land, det vet jeg ingenting om. Derimot har jeg hørt om adoptivforeldre som har fått barn fra land som de norske adopsjonsforeningene vanligvis ikke henter barn fra, fordi én av foreldrene hadde bakgrunn fra akkurat det landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg har tenkt det samme som AB: Jeg fant absolutt ingen ting om en sånn regel da jeg googlet dette i går, så jeg blir skeptisk til om dette virkelig er en regel i Norge. Man skulle tro noe så kontroversielt ville dukke opp i ett eller annet Google-søk.

Det eneste jeg fant er at landet man adopterer fra kan ha egne regler som også må følges for å adoptere. Kan det være noe sånt @Guerrito viser til? Jeg mener i alle fall at det å gå direkte på hudfarge må være blankt ulovlig i Norge.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok andre lands regler som gjør seg gjeldende, ja, uten at jeg kjenner detaljene i dette. Er jo lignende begrensninger for homofile som ønsker å adoptere og. 

Anonymkode: c8e9a...fe8

 

3 timer siden, laban skrev:

Giverlandets regler overstyrer regelverket i adoptivforeldrenes hjemland.  F.eks. kan homofile par eller enslige bli godkjente for adopsjon her, men de vil få avslag fra alle land som forlanger at barna skal adopteres av par med forskjellig kjønn.

Det kan finnes tilsvarende regler for etnisitet i enkelte land, det vet jeg ingenting om. Derimot har jeg hørt om adoptivforeldre som har fått barn fra land som de norske adopsjonsforeningene vanligvis ikke henter barn fra, fordi én av foreldrene hadde bakgrunn fra akkurat det landet.

Skjønner. Her er det store kunnskapshull hos meg merker jeg... Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 14.27, Kayia skrev:

Dette var jeg ikke klar over. Herregud for et forhistorisk, diskriminerende kriterie!! :o

Jeg var tidligere veldig skeptisk til sånn "ikke rop på rasisme og den type diskriminering-særlig ikke i Norge eller land vi liker å sammenligne oss med " men jo- det er fortsatt en del igjen av det og ikke glem resten av verden. Jeg har meget ufrivillig måtte innse det. Det er adopsjpnslandene som ikke godtar meg- jeg må gjerne adoptere fra steder der barn er brune - men gud forby for østeuropeere og russere feks- men visste dere at fosterhjem i Norge også er vanskelig å bli for leg som er brun? Da må det bli for brune barn i så tilfelle- og så må man jo vite at fordi jeg er brun så deler jeg også kultur med mange som er brune og har annen kulturell bakgrunn i Norge. Haha nå er det barna som skal være i fokus og ikke meg da- men ville bare poengtere at det tar litt tid denne utviklingen når det kommer til hudfarge og fordommer-desverre 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke gitt at dette er norske regler, vanligvis er det barnas opphavsland som avgjør kriteriene for adopsjon. Flere som godkjennes i Norge uten at det har noen verdi, da de ikke vil bli godtatt av de aktuelle landene. 

Anonymkode: f3838...811

Helt korrekt. Men samtidig har jeg tre ganger fått beskjed av fosterhjemstjenestene i Norge at det er for belastende for et hvitt barn å havne hos meg. Dessuten vil et brunt barn ofte havne hos hvite. OG som er morsom greie : jdg sa jo jeg var adoptert-altså-jeg har den eksalt samme kulturelle bakgrunnen som mine hvite brødre- men jeg var aktuell for indiske/srilanka/somalske barn!!! Så der forsvant logikken at barnevernet søker fosterhjem fof  fosterbarn med annen kulturbakgrunn -ja det er nok også viktig i noen tilfeller for ingen barns historie er like-men da jeg oppsummerte med " så selv norsk og helnorsk bakgrunn kulturelt og språklig sett-så er jeg mer aktuellt for et barn med indisk/sri lanka/somalsk bakgrunn ene og alene fordi jeg er brun? " Ja svarte de.

Så det er jo barn som skal i fokus her- og er det norske samfunnet så uutviklet på det området fortsatt-så vil jeg ikke være med på at et barn føler det å være belastende å være hos meg fordi jeg er brun.

Men ja- adoptivlandene setter kriterier på foreldres bakgrunn-ekteskap-om de har barn fra før-om de er heterofile-homofile-enslige-skilte fra før-OG hudfrage.

Norge gjør noe av det samme når det gjelder fosterfamilier. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Guerrito skrev:

Helt korrekt. Men samtidig har jeg tre ganger fått beskjed av fosterhjemstjenestene i Norge at det er for belastende for et hvitt barn å havne hos meg. Dessuten vil et brunt barn ofte havne hos hvite. OG som er morsom greie : jdg sa jo jeg var adoptert-altså-jeg har den eksalt samme kulturelle bakgrunnen som mine hvite brødre- men jeg var aktuell for indiske/srilanka/somalske barn!!! Så der forsvant logikken at barnevernet søker fosterhjem fof  fosterbarn med annen kulturbakgrunn -ja det er nok også viktig i noen tilfeller for ingen barns historie er like-men da jeg oppsummerte med " så selv norsk og helnorsk bakgrunn kulturelt og språklig sett-så er jeg mer aktuellt for et barn med indisk/sri lanka/somalsk bakgrunn ene og alene fordi jeg er brun? " Ja svarte de.

Så det er jo barn som skal i fokus her- og er det norske samfunnet så uutviklet på det området fortsatt-så vil jeg ikke være med på at et barn føler det å være belastende å være hos meg fordi jeg er brun.

Men ja- adoptivlandene setter kriterier på foreldres bakgrunn-ekteskap-om de har barn fra før-om de er heterofile-homofile-enslige-skilte fra før-OG hudfrage.

Norge gjør noe av det samme når det gjelder fosterfamilier. Sånn er det bare.

Da skjønner jeg hvordan det henger sammen. Jeg synes det er helt forkastelig at du får høre sånt. Det er ikke belastende å ha en brun mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er gravid. Men kun 2 måneder på vei. Tidlig ennå, og man vet jo ikke hvordan det vil gå... for jeg er bare 2 måneder på vei,  men å være 40 år og gravid gir litt andre tanker enn hva det gjorde da man var en langt yngre mor. Jeg føler meg mye eldre enn sist. Jeg har heller ikke gått åpent ut med at jeg er gravid for annet enn kjæresten. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...