Gå til innhold

Opp og ned innen sekunder


Jarle

Anbefalte innlegg

Hei dere. Lurer veldig her. Har hatt angst og selvfølgelig vært depp pga av situasjonen. Akkurat nå kan jeg kjenne angst/ubehag som kan gå av og på innen sekunder/minutter - fin og rolig så denne veldig kjipe følelsen som kommer å tar meg. Så tilbake til lugn og fin. Sånn kan det gå hele dagen - noen dager kan det være mindre. Ligger jeg i senga er det også mye mindre. Kveldene er det helt borte. Jeg har diagnosen adhd. Veldig veldig glad hvis noen har vært borti dette. 

 

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Jarle

    36

  • AnonymBruker

    30

  • stjernestøv

    6

AnonymBruker
På 25.5.2018 den 14.20, Jarle skrev:

Hei dere. Lurer veldig her. Har hatt angst og selvfølgelig vært depp pga av situasjonen. Akkurat nå kan jeg kjenne angst/ubehag som kan gå av og på innen sekunder/minutter - fin og rolig så denne veldig kjipe følelsen som kommer å tar meg. Så tilbake til lugn og fin. Sånn kan det gå hele dagen - noen dager kan det være mindre. Ligger jeg i senga er det også mye mindre. Kveldene er det helt borte. Jeg har diagnosen adhd. Veldig veldig glad hvis noen har vært borti dette. 

 

Jarle

Jeg har det sånn i perioder, men jeg er bipolar. Kanskje du burde vært utredet for bp?

Anonymkode: f1d8e...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm har vært frem og tilbake med psykiatere på bp. Hvordan er livet ellers med det du har? Jeg har nok aldri hatt hypomane perioder eller spess depresjoner. Året siden angsten kom har på en måte vært jevnt kjipt, med unntak av noen fine dager innimellom. Skjønner ikke dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det sånn i perioder, men jeg er bipolar. Kanskje du burde vært utredet for bp?

Anonymkode: f1d8e...803

Hei igjen - jeg ville vært veldig veldig glad hvis du kunne beskrive litt mer om hvordan du har det ellers - ingen kan liksom svare meg på dette og jeg er jo livredd - mail meg gjerne på [email protected] - tusen tusen takk

 

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎25‎.‎05‎.‎2018 den 14.20, Jarle skrev:

Hei dere. Lurer veldig her. Har hatt angst og selvfølgelig vært depp pga av situasjonen. Akkurat nå kan jeg kjenne angst/ubehag som kan gå av og på innen sekunder/minutter - fin og rolig så denne veldig kjipe følelsen som kommer å tar meg. Så tilbake til lugn og fin. Sånn kan det gå hele dagen - noen dager kan det være mindre. Ligger jeg i senga er det også mye mindre. Kveldene er det helt borte. Jeg har diagnosen adhd. Veldig veldig glad hvis noen har vært borti dette. 

 

Jarle

Bruker du medisiner som kan forklare noe? 

Anonymkode: e8f8d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det jeg ikke gjør. Har stått på zoloft etter panikkanfall i tyveårene. Ca 15 år nå. Etter mye motgang i en periode før dette siste året kom angsten igjennom og tok meg. Dette året har da vært preget av nedstemthet og angst stort sett hele veien. Da med unntak av noen dager tre-fem som humøret var vanlig, mer energi og glad enn med angsten, men ikke noe veldig greier. Kunne slappe av med et glass vin i sofaen liksom. For et par uker siden hadde jeg også noen ok dager. Hender også innimellom at deler av dagene er fine. Kveldene og nettene er stort sett helt symptomfrie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 time siden, Jarle skrev:

Nei det er det jeg ikke gjør. Har stått på zoloft etter panikkanfall i tyveårene. Ca 15 år nå. Etter mye motgang i en periode før dette siste året kom angsten igjennom og tok meg. Dette året har da vært preget av nedstemthet og angst stort sett hele veien. Da med unntak av noen dager tre-fem som humøret var vanlig, mer energi og glad enn med angsten, men ikke noe veldig greier. Kunne slappe av med et glass vin i sofaen liksom. For et par uker siden hadde jeg også noen ok dager. Hender også innimellom at deler av dagene er fine. Kveldene og nettene er stort sett helt symptomfrie. 

Jeg og har det sånn at det skifter fort, menge svingninger iløpet av en dag med symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for dette er vel vanlig med angst og depresjon også? Blir redd av det så man får sånn ekkel kiling i magen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Jarle skrev:

Ja for dette er vel vanlig med angst og depresjon også? Blir redd av det så man får sånn ekkel kiling i magen også

Det er veldig vanlig at angst svinger veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, stjernestøv said:

Jeg og har det sånn at det skifter fort, menge svingninger iløpet av en dag med symptomer. 

Hvordan kan man forholde seg til dette å leve med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stjernestøv said:

Det er veldig vanlig at angst svinger veldig.

Men det føles liksom ikke som ren angst, mer et sykt tungsinn fullt av negative tanker - bare dritt. Så plutselig ser man lyst på ting igjen med en god magefølelse!! Er det sånn du har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, Jarle skrev:

Hvordan kan man forholde seg til dette å leve med det??

Ja si det, det er vanskelig men ta en time av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Jarle skrev:

Men det føles liksom ikke som ren angst, mer et sykt tungsinn fullt av negative tanker - bare dritt. Så plutselig ser man lyst på ting igjen med en god magefølelse!! Er det sånn du har det

Da er det vel depresjon? Jeg ser bare mørkt på ting og får tungsinn innimellom. Men det er mye negative tanker hos meg og bekymringer, de negative tankene er om meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger nok en depresjon her også, men angsten er der også. Men hvordan føles dine av og på svingninger? Før under og etter - og de kan vare i bare sekunder sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Jarle skrev:

Det ligger nok en depresjon her også, men angsten er der også. Men hvordan føles dine av og på svingninger? Før under og etter - og de kan vare i bare sekunder sant

Det føles veldig frustrerendes,i det ene øyeblikket er jeg sånn og i det andre er jeg sånn. Ganske slitsom er det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
18 minutter siden, Jarle skrev:

Jo, men trist så glad osv eller er det panikkangst?

Jeg tror det er panikkangst ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Jarle skrev:

Hei igjen - jeg ville vært veldig veldig glad hvis du kunne beskrive litt mer om hvordan du har det ellers - ingen kan liksom svare meg på dette og jeg er jo livredd - mail meg gjerne på [email protected] - tusen tusen takk

 

Jarle

Jeg så ikke at du hadde svart før nå. Jeg har nok mer ekstreme svingninger i form av at jeg på en måte er "høy på pæra" i maniske faser samt utrolig langt nede når depresjonen kommer ig tar meg. Da vil jeg helst ikke være til på en måte fordi det er så vondt. Angst svinger også voldsomt og depresjoner hører sammen med angst, så det er nok helst det du er plaget av.

Anonymkode: f1d8e...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk for svar. Kan jeg spørre litt mer? Hvor lenge varer disse fasene? Jeg har som sagt hatt noen fine dager gjennom dette siste året. Lurer jo da veldig på om dette kan være hypomani - ingen som liksom kan svare meg på det. Ettersom man går rundt med angst og depp føles jo uansett noen gode dager temmelig annerledes. De føles liksom mer positive, jeg har mer energi og kan gjøre vanlige ting. Er ikke på noen måte «over» meg selv, men har liksom bare en veldig god følelse og kan slappe av med god samvittighet og føle glede. Jeg vet ikke, men slik jeg forstår det merker man en mani eller hypomani mer ekstremt og arter seg helt tydlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Jarle skrev:

Tuusen takk for svar. Kan jeg spørre litt mer? Hvor lenge varer disse fasene? Jeg har som sagt hatt noen fine dager gjennom dette siste året. Lurer jo da veldig på om dette kan være hypomani - ingen som liksom kan svare meg på det. Ettersom man går rundt med angst og depp føles jo uansett noen gode dager temmelig annerledes. De føles liksom mer positive, jeg har mer energi og kan gjøre vanlige ting. Er ikke på noen måte «over» meg selv, men har liksom bare en veldig god følelse og kan slappe av med god samvittighet og føle glede. Jeg vet ikke, men slik jeg forstår det merker man en mani eller hypomani mer ekstremt og arter seg helt tydlig? 

Hos meg så varer de hypomane fasene fra ca.en uke og opptil flere uker, men som oftest et par uker. De depressive fasene varer lenger og som oftest i måneder av gangen, men innimellom kan jeg bli veldig deprimert i bare noen timer. I de hypomane fasene er jeg det jeg vil kalle "over meg selv" og er på en måte overinteressert i alt, jeg bruker mye penger, sover lite, setter i gang med masse nye prosjeter og svever liksom på en liten rosa sky:-) Depresjonene er veldig intense. Noen ganger gjør de meg så fortvilet at jeg ikke greier å stå opp av sengen. Kroppen føles som sandpapir med en tikkende bombe som gjør meg desperat etter å få bort ubehaget. I de periodene gråter jeg i strie strømmer, blir utslitt av å reise meg opp og har mer enn nok med meg selv. Dersom du kjenner deg igjen i noe av dette, så trenger du hjelp til å takle hverdagen og bør søke profesjonell hjelp. Det er flere grader av affektive lidelser og det er mulig at du kan ha en lettere variant?

Anonymkode: f1d8e...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...