Gå til innhold

Tråden for oss som vil gå ned resten av sommeren


 cilie

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tenker at gram er så lite at jeg ikke klarer å glede meg over det. Veide meg nå og må si noen hundre gram bare gjør meg irritert. Nå trodde jeg det skulle være litt mer, for i går hadde jeg på meg en t-skjorte på jobb, som jeg opplevde for trang til å bruke i vår. Kanskje jeg bare var mer kritisk i vår da vi gikk over fra store vinterjakker til mindre klær da... 

Noen gram er bedre enn ingenting, det går jo nedover da. Jeg har tatt av 1,1 kilo denne uken og skulle ønske det var mer, men en kilo frem til jul er 18 kilo det. Vi må tenke langsiktig,ting tar tid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
19 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg var på ferie i 9 dager, og droppet helt å telle kalorier. Spiste god mat og drakk god vin 🙂

Hadde lagt på meg ca 700 g - og føler at alt har havnet i puppene 😄 Veldig rart!

Vel jeg er tilbake på kaloritelling, og har allerede gått ned igjen 400 g - men puppene er like store. Jaja - etter hvert slankere rygg, mage og lår og et nr større i brystpartiet er kanskje ikke å forakte...!

Så alt i alt er jeg nå tilbake til der jeg var da jeg startet kartleggingen for 2 måneder siden 😛 😞 

Høres ut som du er heldig med hvor det legger seg. Det kunne vært verre i alle fall.

Jeg for min del er egentlig fornøyd nå. Offisielt rett over grensen til overvekt, men føler jo at jeg er i bra form. LITT ekstra må man få lov til å ha etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Høres ut som du er heldig med hvor det legger seg. Det kunne vært verre i alle fall.

Jeg for min del er egentlig fornøyd nå. Offisielt rett over grensen til overvekt, men føler jo at jeg er i bra form. LITT ekstra må man få lov til å ha etter hvert.

Ja litt ekstra må man få lov å ha,jeg går ikke inn for å bli syltynn. Bare nå trivselsvekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 21.31, cilie skrev:

Ja, men det blir litt som i røyke-tråden; kanskje selvdisiplinen rett og slett blir brukt opp på mye annet. Slik det er nå, har jeg ikke orket å være altfor restriktiv. 

Du har absolutt et poeng der. Men les hva du skriver. "atfor restriktiv". Har du selvdisiplin og motivasjon til å være litt restriktiv? Poenget er å legge målene på et nivå hvor du kan klare å oppnå dem. Som med meg og røyk. Jeg satte et mål, jeg ville klare å oppnå. Jeg røyker fortsatt, snuser også, og har ingen planer om å slutte. Men jeg klarer med det lille jag har av selvdisiplin, å ikke røyke mer enn 3 om dagen. Prøv heller å finne ut hva som fungerer for deg i lengden, enn å sette deg måldu uansett ikke vil klare å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 8.57, Gargamel skrev:

Høres ut som du er heldig med hvor det legger seg. Det kunne vært verre i alle fall.

Jeg for min del er egentlig fornøyd nå. Offisielt rett over grensen til overvekt, men føler jo at jeg er i bra form. LITT ekstra må man få lov til å ha etter hvert.

Jada, det kunne absolutt vært verre. Klager ikke så ofte, og særlig ikke når de hjemme hører. Har en datter som sliter med stor apetitt og noe høy vekt.

Jeg teller kalorier for tiden,  i smug, og det er neimen ikke store utskeielser som skal til for å havne over det anbefalte dagsforbruket mitt på 1300 kcal (hvis jeg skal gå ned) 😮 Hadde en kveld i helga med ekstra god mat, litt godteri og en del vin.... og vips, hadde jeg mer enn doblet det jeg egentlig skulle ha den dagen! Så da er det "bare" å knipe igjen på hverdagene og prøve å holde kaloribudsjettet (og helst ligge under) frem mot helga igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 9.33, påskelilje skrev:

Jada, det kunne absolutt vært verre. Klager ikke så ofte, og særlig ikke når de hjemme hører. Har en datter som sliter med stor apetitt og noe høy vekt.

Jeg teller kalorier for tiden,  i smug, og det er neimen ikke store utskeielser som skal til for å havne over det anbefalte dagsforbruket mitt på 1300 kcal (hvis jeg skal gå ned) 😮 Hadde en kveld i helga med ekstra god mat, litt godteri og en del vin.... og vips, hadde jeg mer enn doblet det jeg egentlig skulle ha den dagen! Så da er det "bare" å knipe igjen på hverdagene og prøve å holde kaloribudsjettet (og helst ligge under) frem mot helga igjen....

Hvor mye mat tilsvarer egentlig 1300 kcal? Syns det høres så lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Trine skrev:

Hvor mye mat tilsvarer egentlig 1300 kcal? Syns det høres så lite ut.

Det synes jeg også høres svært lite ut. Selv hadde jeg sultet halvt ihjel på den mengden. Greier jeg å holde et snitt på 1800-1900 kalorier, så går jeg sakte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, emilie321 skrev:

Det synes jeg også høres svært lite ut. Selv hadde jeg sultet halvt ihjel på den mengden. Greier jeg å holde et snitt på 1800-1900 kalorier, så går jeg sakte ned.

Hvor mye mat er det da? Jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg får i meg hver dag, men jeg har det for meg at det sikkert ihvertfall er 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en app som heter My FitnessPal. Googlet litt, og fant ut at det virket som om den var brukervennlig og ok. Jeg veier ikke maten, men prøver å beregne ca vekt der jeg ilke kan velge en enhet.

Eksempler på dager med ca 1300 kcal:

Ex1

* Frokost: 1 skive grovt brød med makrell i tomat, 1 glass skummet melk

* Lunsj: kyllingwok med nudler (200 g), broccoli, tomat

* Middag: 100 g fiskeboller i 100 g hvit saus , 2 poteter, 1 gulrot

* Snacks: sjokoladepudding + 1 eple.

Drakk bare vann og kaffe, bortsett fra melka til frokost. 

Ex2:

Frokost: 1 skive grovt brød, 1 glass skummet melk,  rørt jordbærsyltetøy,  1 kokt egg.

Lunsj: 1 vaffelplate,  jordbærsyltetøy,  1 kopp solbærsaft

Middag: vegetarlasagne (300 g), 200 g blandet salat, 

Snacks: 2 kornmokjeks 😃

Ex3:

Frokost: 1 skive grovt brød med lett Philadelphia ost og noen cherrytomater, 2 glass skummet melk 

Lunsj: 2 skiver grovt brød,  blandet salat, 10 oliven, 30 g fetaost

Middag: 

200 g stekt karbonadedeig, 100 g grov pasta, 200 g dolmiosaus, ruccola, gulost 

Snacks: 1 stykke surmelkskake, 1 pakke Dent (salt lakris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Hvor mye mat er det da? Jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg får i meg hver dag, men jeg har det for meg at det sikkert ihvertfall er 2000.

Nå spiser jeg ting i perioder. Akkurat nå så begynner jeg dagen med havregrøt med cottage cheese og litt melk på. Ca 300 kalorier.  Til lunch så spiser jeg ofte 1 appelsin/banan og 1 blåbær skyr. Ca 250 kalorier.  Middag ca 400-600 kalorier . Til kvelds blir det ofte 2 brødskiver 400-500 kalorier (har ofte egg eller makrell i tomat på). Spiser ofte en banan like før jeg legger meg. Kan også spise en frukt som mellommåltid innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Nå spiser jeg ting i perioder. Akkurat nå så begynner jeg dagen med havregrøt med cottage cheese og litt melk på. Ca 300 kalorier.  Til lunch så spiser jeg ofte 1 appelsin/banan og 1 blåbær skyr. Ca 250 kalorier.  Middag ca 400-600 kalorier . Til kvelds blir det ofte 2 brødskiver 400-500 kalorier (har ofte egg eller makrell i tomat på). Spiser ofte en banan like før jeg legger meg. Kan også spise en frukt som mellommåltid innimellom. 

Bortsett fra at jeg hadde sultet ihjel før middag, hørtes det ganske overkommelig ut. Noen av moiddagene mine går nok lett over 600 kcal, også klarer jeg på mystisk vis å stappe i meg ting jeg antar er kaloribomber 😂 Men enn så lenge er vekta stabil og bmi er på 21,5, så da fortsetter jeg å satse på at folk tar feil når de sier "bare vent til du blir 40"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg bruker en app som heter My FitnessPal. Googlet litt, og fant ut at det virket som om den var brukervennlig og ok. Jeg veier ikke maten, men prøver å beregne ca vekt der jeg ilke kan velge en enhet.

Eksempler på dager med ca 1300 kcal:

Ex1

* Frokost: 1 skive grovt brød med makrell i tomat, 1 glass skummet melk

* Lunsj: kyllingwok med nudler (200 g), broccoli, tomat

* Middag: 100 g fiskeboller i 100 g hvit saus , 2 poteter, 1 gulrot

* Snacks: sjokoladepudding + 1 eple.

Drakk bare vann og kaffe, bortsett fra melka til frokost. 

Ex2:

Frokost: 1 skive grovt brød, 1 glass skummet melk,  rørt jordbærsyltetøy,  1 kokt egg.

Lunsj: 1 vaffelplate,  jordbærsyltetøy,  1 kopp solbærsaft

Middag: vegetarlasagne (300 g), 200 g blandet salat, 

Snacks: 2 kornmokjeks 😃

Ex3:

Frokost: 1 skive grovt brød med lett Philadelphia ost og noen cherrytomater, 2 glass skummet melk 

Lunsj: 2 skiver grovt brød,  blandet salat, 10 oliven, 30 g fetaost

Middag: 

200 g stekt karbonadedeig, 100 g grov pasta, 200 g dolmiosaus, ruccola, gulost 

Snacks: 1 stykke surmelkskake, 1 pakke Dent (salt lakris)

Hmm, det så ikke så ille ut som jeg trodde. Men den pakka med Dent hjelper nok på, den har jo lakserende effekt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Trine skrev:

Bortsett fra at jeg hadde sultet ihjel før middag, hørtes det ganske overkommelig ut. Noen av moiddagene mine går nok lett over 600 kcal, også klarer jeg på mystisk vis å stappe i meg ting jeg antar er kaloribomber 😂 Men enn så lenge er vekta stabil og bmi er på 21,5, så da fortsetter jeg å satse på at folk tar feil når de sier "bare vent til du blir 40"

Nå er vel du i overkant aktiv i forhold til veldig mange andre?      Det at din vekt er stabil med en bmi på 21,5, viser jo at du spiser riktig kalorimengde for å holde vekta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, emilie321 skrev:

Nå er vel du i overkant aktiv i forhold til veldig mange andre?      Det at din vekt er stabil med en bmi på 21,5, viser jo at du spiser riktig kalorimengde for å holde vekta.

 

Tja, på normale dager går jeg i snitt kanskje 8 km. Også blir det noen lengre turer innimellom. Men jeg trener jo ikke noe, slik som alle andre driver med. Eller, nå må jeg trene styrke da, men det er bare pinglestyrke etter kneskade. Men jeg tror kanskje jeg arvet forbrenninga til pappa. Han har alltid vært tynn, mens jeg er normal, men det virker ikke som at hva vi spiser påvirker vekta vår nevneverdig. Leser om flere her som har gått opp fordi de spiste en sjokolade. Ikke fullt så ille da, men kanskje gått opp en halv kg fordi de koste seg for mye en uke, og da må de være strenge de neste ukene for å gå ned igjen. Jeg har normal variasjon i vekta på ca 1 kg. Men alt mellom 56,5 og 58,5 anser jeg som normalt på meg. Regnet bmi ut ifra 58 kg. Men om jeg har stappet i meg godis en uke, tror jeg ikke det forandrer vekta. Ihvertfall trenger jeg ikke skjerpe meg etter det. Må bare få tømt litt tarminnhold. Mamma og søsteren min derimot, legger på seg. Mamma hadde visst gått ned masse bare ved å bytte litt potet med grønnsaker. Mulig hun også bytter litt ris og pasta, det husker jeg ikke. Men det var ihvertfall ikke mye endring, men mener hun gikk ned 12 kg på et år. Vekta mi hadde trolig ikke endret seg med så små endringer. Jeg må nesten slutte å spise for å kunne gå ned noe som helst. Det skjer bare når jeg skikkelig syk (noe jeg heldigvis sjeldent er) eller når jeg mister en hund (noe jeg egentlig har gjort for ofte, selv om det bare har skjedd to ganger). Det kan hende jeg bare er livredd for å bli 40, hvis det betyr at jeg må begynne å tenke på hva jeg spiser. Jeg er så kresen på mat, samtidig som jeg blir på grensa til drapsmann når jeg er sulten. Og jeg forstår ikke hvordan man kan måle at man har gått ned en halv kg, når vekta varierer uansett. Jeg får jo ikke mer fett på kroppen før mens f.eks, men vekta går opp fordet. Det er mye man kan bekymre seg for her i livet, en av mine bekymringer er at jeg må begynne å kontrollere hva jeg spiser. For å si det sånn, jeg er mektig imponert over at dere får det til. Det krever endel både selvbeherskelse og tålmodighet. Det er liksom noe "alle" driver med, alle slanker seg, mens jeg er livredd for å måtte slanke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Trine skrev:

Tja, på normale dager går jeg i snitt kanskje 8 km. Også blir det noen lengre turer innimellom. Men jeg trener jo ikke noe, slik som alle andre driver med. Eller, nå må jeg trene styrke da, men det er bare pinglestyrke etter kneskade. Men jeg tror kanskje jeg arvet forbrenninga til pappa. Han har alltid vært tynn, mens jeg er normal, men det virker ikke som at hva vi spiser påvirker vekta vår nevneverdig. Leser om flere her som har gått opp fordi de spiste en sjokolade. Ikke fullt så ille da, men kanskje gått opp en halv kg fordi de koste seg for mye en uke, og da må de være strenge de neste ukene for å gå ned igjen. Jeg har normal variasjon i vekta på ca 1 kg. Men alt mellom 56,5 og 58,5 anser jeg som normalt på meg. Regnet bmi ut ifra 58 kg. Men om jeg har stappet i meg godis en uke, tror jeg ikke det forandrer vekta. Ihvertfall trenger jeg ikke skjerpe meg etter det. Må bare få tømt litt tarminnhold. Mamma og søsteren min derimot, legger på seg. Mamma hadde visst gått ned masse bare ved å bytte litt potet med grønnsaker. Mulig hun også bytter litt ris og pasta, det husker jeg ikke. Men det var ihvertfall ikke mye endring, men mener hun gikk ned 12 kg på et år. Vekta mi hadde trolig ikke endret seg med så små endringer. Jeg må nesten slutte å spise for å kunne gå ned noe som helst. Det skjer bare når jeg skikkelig syk (noe jeg heldigvis sjeldent er) eller når jeg mister en hund (noe jeg egentlig har gjort for ofte, selv om det bare har skjedd to ganger). Det kan hende jeg bare er livredd for å bli 40, hvis det betyr at jeg må begynne å tenke på hva jeg spiser. Jeg er så kresen på mat, samtidig som jeg blir på grensa til drapsmann når jeg er sulten. Og jeg forstår ikke hvordan man kan måle at man har gått ned en halv kg, når vekta varierer uansett. Jeg får jo ikke mer fett på kroppen før mens f.eks, men vekta går opp fordet. Det er mye man kan bekymre seg for her i livet, en av mine bekymringer er at jeg må begynne å kontrollere hva jeg spiser. For å si det sånn, jeg er mektig imponert over at dere får det til. Det krever endel både selvbeherskelse og tålmodighet. Det er liksom noe "alle" driver med, alle slanker seg, mens jeg er livredd for å måtte slanke meg.

Hørte akkurat om en undersøkelse på radioen, om det å rusle tur. Det ga stor helsegevinst i å rusle tur (også på vekta) for de som gjorde det. Det var ikke bare når en fikk opp pulsen at en fikk helsegevinst,  men også av rusleturer. 

Slik jeg forestiller meg deg (og hundene dine), så går du langt fra noen rusleturer. De turene dine er vel heller over gjennomsnittet (mulig jeg tar feil) i både tempo og lengde. Og uten noe snev av spiseforstyrrelser,  så er kroppen ganske flink til å regulere seg selv. Det er nok også forskjell på forbrenningen til folk, men det som betyr mest, er nok det en putter inn. Selv så har jeg nok ikke lav forbrenning,  må bare regulere det jeg putter inn (og øke aktiviteten, noe jeg er i gang med)  Jeg har en tro på at høy aktivitet øker kroppens mulighet til å styre vekta bedre.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg over mulig "slanking" i fremtiden. Fortsetter du som nå, så tror jeg kroppen greier det helt selv. Og hvis du skulle trenge å skjerpe matinntaket i fremtiden,  så kan du vel ta det der og da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, emilie321 skrev:

Hørte akkurat om en undersøkelse på radioen, om det å rusle tur. Det ga stor helsegevinst i å rusle tur (også på vekta) for de som gjorde det. Det var ikke bare når en fikk opp pulsen at en fikk helsegevinst,  men også av rusleturer. 

Slik jeg forestiller meg deg (og hundene dine), så går du langt fra noen rusleturer. De turene dine er vel heller over gjennomsnittet (mulig jeg tar feil) i både tempo og lengde. Og uten noe snev av spiseforstyrrelser,  så er kroppen ganske flink til å regulere seg selv. Det er nok også forskjell på forbrenningen til folk, men det som betyr mest, er nok det en putter inn. Selv så har jeg nok ikke lav forbrenning,  må bare regulere det jeg putter inn (og øke aktiviteten, noe jeg er i gang med)  Jeg har en tro på at høy aktivitet øker kroppens mulighet til å styre vekta bedre.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg over mulig "slanking" i fremtiden. Fortsetter du som nå, så tror jeg kroppen greier det helt selv. Og hvis du skulle trenge å skjerpe matinntaket i fremtiden,  så kan du vel ta det der og da?

 

Jeg går ikke spesielt fort, og jeg får hjelp opp bakkene. Men jeg får hjelp ned også, noe som er veldig mye mer slitsomt enn å gå på egenhånd. Jeg er usikker på hjelpen oppover. Det føls noen ganger lettere å bare henge på, enn å bremse, men selv om det føles som det nesten bare er å løfte bena, må jeg bevege dem ganske fort hvis jeg skal henge på, så pulsen øker. Men det som nok skiller mine turer fra andres turer er at jeg helst ikke går på grusveiene i skogen for det syns jeg er litt kjedelig og ikke så bra for hælene mine. Så det gjør jeg mest bare hvis jeg føler at f.eks kneet trenger en pause. Og det er ikke så mange stier oppi skogen her (derav min teori om at folk velger veien) så jeg går i gamle hogstmaskinspor, som innebærer å gå over endel kvisthauger og prøve å unngå gjørmehullene. Og når "veien" ikke går lenger, må jeg gå uten noen som helst form for sti. Det er faktisk veldig mye mer krevende å gå utenfor sti enn på sti, ihvertfall i skogen, på snaufjellet har det ikke noe å si. Temopet blir lavere enn om man strener avgårde på en grusvei, så må man jo spise litt blåbær underveis, men man må bruke hele kroppen på en helt annen måte når man ikke helt ser hvor man setter bena (og i tillegg har en hund som tror han er en husky 😅 ) Jeg er i skogen minst to timer hver dag, helst 3-4 timer. Men det er fordelt på to turer da. Også holder jeg på med ting hjemme også. Jeg er jo så treg i alt jeg gjør (eller kanskje for nøye), så skal jeg f.eks vaske bilen, er jeg jo i bevegelse i tre timer bare på det. Jeg syns egentlig det virker som at folk er i mye bedre form enn meg. Men det kan ha med adhd og manglende kontroll over muskelspenninger å gjøre. Altså at jeg bruker unødig mye energi og derfor blir fortere sliten. I tillegg til litt manglende kroppskontroll og at jeg spenner muskler når jeg sitter stille og egentlig aldri sitter helt stille 🙈 Da er det jo naturlig at musklene også blir fortere slitne.

Ja, det er vel lurt å ta det der og da, jeg tenker ikke så ofte på det. Men når jeg gjør det føler jeg at jeg er skikkelig elendig på å beherske meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2019 den 1.10, Trine skrev:

Hmm, det så ikke så ille ut som jeg trodde. Men den pakka med Dent hjelper nok på, den har jo lakserende effekt 😂

Kun én pakke Dent virker ikke meg. Må ha betydelig mer lakris for at det skal virke 🙂

Huff - husker en gang jeg heiv innpå ei pakke med Fisherman Friends, den med lakris eller anis. Var ute og gikk tur... Klarte så vidt å komme meg på do 😮 😮 😮  Sikkert 10 år siden nå - vet ikke om jeg har kjøpt det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 8.37, påskelilje skrev:

Kun én pakke Dent virker ikke meg. Må ha betydelig mer lakris for at det skal virke 🙂

Huff - husker en gang jeg heiv innpå ei pakke med Fisherman Friends, den med lakris eller anis. Var ute og gikk tur... Klarte så vidt å komme meg på do 😮 😮 😮  Sikkert 10 år siden nå - vet ikke om jeg har kjøpt det igjen!

Hater når sånt skjer på tur. Blir jo så slitsomt å gå, også føler man at man aldri kommer nærmere hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 23.8.2019 den 8.37, påskelilje skrev:

Kun én pakke Dent virker ikke meg. Må ha betydelig mer lakris for at det skal virke 🙂

Huff - husker en gang jeg heiv innpå ei pakke med Fisherman Friends, den med lakris eller anis. Var ute og gikk tur... Klarte så vidt å komme meg på do 😮 😮 😮  Sikkert 10 år siden nå - vet ikke om jeg har kjøpt det igjen!

Er det lurt å trøkke i seg så mye lakris? 

https://tidsskriftet.no/2002/03/klinikk-og-forskning/lakris-ikke-bare-sukkertoy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...