Gå til innhold

Hva er hyppigste årsak til innleggelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvmordstruet?

Psykose?

Annet?

Og er det forskjell i årsaker på akutt-psykiatrisk og på dps-nivå?

 

Anonymkode: e2348...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er en ganske stor prosentandel av de som er innlagt som har eupd og/eller traumer

Anonymkode: 28149...aae

Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 67951...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at årsaken til innleggelse alltid var at pasienten var en fare for seg selv eller andre. Altså at man kan skade seg selv eller andre. 

Anonymkode: 614e9...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at årsaken til innleggelse alltid var at pasienten var en fare for seg selv eller andre. Altså at man kan skade seg selv eller andre. 

Anonymkode: 614e9...80f

Det er nok ikke sånn, nei. 

Anonymkode: 67951...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke sånn, nei. 

Anonymkode: 67951...bd5

Nei, men jeg vet at man ikke blir innlagt bare pga en diagnose man har. Så da er det noen retningslinjer de følger...

Anonymkode: 614e9...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I akuttpsykiatrien er det vel at man pga. psykdommen ikke evner å ta vare på seg selv. På DPS nivå er man ikke i behov av et så høyt omsorgsnivå som på psykehus, hvor det stort sett er lukkede dører, mer personale og andre sikringstiltak. Det kan være pasienter som har vært innlagt på psykehus som har kommet seg, men som stadig er i behov av videre behandlingsopplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

I akuttpsykiatrien er det vel at man pga. psykdommen ikke evner å ta vare på seg selv. På DPS nivå er man ikke i behov av et så høyt omsorgsnivå som på psykehus, hvor det stort sett er lukkede dører, mer personale og andre sikringstiltak. Det kan være pasienter som har vært innlagt på psykehus som har kommet seg, men som stadig er i behov av videre behandlingsopplegg. 

Jeg jobber på psykehus, og her er det bare et fåtall av lukkede dører.

Anonymkode: 67951...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på psykehus, og her er det bare et fåtall av lukkede dører.

Anonymkode: 67951...bd5

Ok. Sikkert litt forskjeller over det ganske land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på om det er snakk om frivillige innleggelser eller tvangsinnleggelser. Er det tvangsinnleggelser, er det utelukkende fordi vedkommende er til fare for seg selv eller andre, men er det frivillig, kan det jo ha flere årsaker som f.eks. manglende omsorgsevne, dårlig søvnkvalitet over en lengre periode, vanskelig hjemmesituasjon, økt fare for selvskading, selvmordsrisiko, manglende oppfølgning fra fast behandler i en vanskelig akutt periode osv. Nå bare tenker jeg høyt. Hensikten med innleggelsen må jo være å bedre på situasjonen. Og jeg tenker som Fjell og Dalar, at dette vil jo også avhenge sterkt av om innleggelsen skjer på en akuttpsykiatrisk institusjon hvor dørene i mange tilfeller er låste eller på en DPS hvor det er friere regler og hvor innleggelsene er frivillige så langt jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...