Gå til innhold

Hvor ble det av varmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting til: Til de som måtte lure, så har jeg aldri vært kriminell eller behandlet folk ondsinnet. Jeg er nemlig ikke en slik type, og det ligger rett og slett ikke for meg. 

Når jeg har utagert her har det stort sett gått utover meg selv ved at jeg har driti meg ut. En og annen spydig kommentar har jeg nok slengt ut til noen, men jeg har aldri vært ondsinnet. Jeg hater ingen, men innimellom hater jeg meg selv og symptomene som sykdommen gir. Hadde jeg kunnet ha valgt bort både sykdommen og symptomene den gir, hadde jeg såklart gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Visma skrev:

Så om du blir smittet av det som kalles omgangssyke, så blir det for lettvint å skylde på den når du spyr og har diare?

Da er det du som må ta ansvar for ikke å smitte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frank Lorang skrev:

Da er det du som må ta ansvar for ikke å smitte andre.

Enda et nytt nick ser jeg. Er du ny, eller har du bare byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Visma skrev:

Enda et nytt nick ser jeg. Er du ny, eller har du bare byttet?

Hvorfor så opptatt av det?

Ellers er jeg en gammel bruker, som lett kan bevises. Fornøyd nå?

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frank Lorang skrev:

Hvorfor så opptatt av det?

Ellers er jeg en gammel bruker, som lett kan bevises. Fornøyd nå?

  

Ok, takk :)

Jeg er opptatt av det fordi folk kritiserer meg for stadig å bytte nick. Derfor vil jeg ha fram at det faktisk ikke bare er meg. Jeg ser stadig nye brukernavn her, og mange av dem er allerede eksisterende brukere og ikke nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frank Lorang skrev:

Hvorfor så opptatt av det?

Ellers er jeg en gammel bruker, som lett kan bevises. Fornøyd nå?

  

Brukernavnet kan byttes så det der er vel bare et bevis på at du har byttet brukernavn, men du har skrevet lite det skal du ha :) 

Anonymkode: e9dfc...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukernavnet kan byttes så det der er vel bare et bevis på at du har byttet brukernavn, men du har skrevet lite det skal du ha :) 

Anonymkode: e9dfc...668

Det er ikke lov å ha flere brukernavn, vel?

Anonymkode: 25bbf...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å ha flere brukernavn, vel?

Anonymkode: 25bbf...ac9

Ikke i EN tråd nei, men det er ingenting som hindrer deg i å ha 100 brukernavn på et nettsted.

Anonymkode: e9dfc...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i EN tråd nei, men det er ingenting som hindrer deg i å ha 100 brukernavn på et nettsted.

Anonymkode: e9dfc...668

Tror ikke det er lov på Kvinneguiden.

Anonymkode: 25bbf...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå her på tampen av arbeidsdagen og leser i tråden jeg opprettet i går. Jeg synes det har kommet frem en del momenter jeg er enig i. Feks er det opplagt at en ikke skal bruke diagnosen sin for å oppføre seg dårlig mot andre. I perioder er det forståelig at noen gjør ting som ikke er helt etter boken, men er det en adferd som er kronisk over flere år, så har det nok mer med personlighet å gjøre. 

Det er fint å lese at dere vil hjelpe hverandre, men jeg så også et par kommentarer som helt klart ikke tydet på vilje til å forstå eller å hjelpe.

Jeg tror ikke dette er et forum jeg vil bruke, og ønsker dere alle lykke til videre.

TS

Anonymkode: 7cda8...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir noe helt annet. Du kan selv velge om du vil utagere eller ikke.

Anonymkode: 25bbf...ac9

Du kan godt kalle det å velge, men i perioder hvor en person ikke er seg selv, f.eks under en manisk periode, vil vedkommende heller ikke ta valg som personen ellers ville tatt. Det er sykdommen som velger å utagere, ikke personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bipolar og vet veldig godt hvordan det er å leve med symptomer. Men du klipper ut kun en del av det jeg skrev... For jeg skrev at diagnoser er til for at helsepersonell kan gi behandling som er gunstig for den personen. Da er selvfølgelig dette å behandle symptomene som kommer av denne diagnosen.

Ja, du skrev at diagnoser er til for helsepersonell. Resten var ikke vesentlig for det jeg kommenterte. Det spiller ingen rolle hvorfor det er til for helsepersonell når jeg mener at det ikke kun er til for helsepersonell. En diagnose er like viktig for personen som har symptomene. Noen diagnoser finnes det ingen behandling for. Jeg har asperger, det er en diagnose, men ikke en sykdom som kan behandles. Det er minst like viktig for meg å vite at jeg har denne diagnosen, som det er for helsepersonell å vite det. Det ville også vært viktig informasjon for skole og ev. arbeidsgiver. 

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev også lenger ned at det er en forklaring på ulike ting man gjør, sånn at man ikke føler at man bare er en ond person hvis man gjør noe dumt. Men det betyr ikke at man kan brule diagnosen som en unnskylding og ikke stå for hva man har gjort.

Gjorde du? Du skrev at det gir en forklaring for ts, men så lenge en diagnose ikke kan brukes som en unnskyldning og en unnskyldning i praksis er en forklaring, kan man jo ikke bruke diagnosen som en forklaring. Du skjønner at man får et lite dilemma her? "Jeg kan ikke sitte stille i mer enn 30 sek for jeg har adhd", forklaring eller en unnskyldning for å ikke sitte stille? "jeg oppfatter ting tregt og bruker lang tid på ting fordi jeg har asperger", unnskyldning eller forklaring? Eller ts, "Jeg gjør dumme ting når jeg er i en manisk periode fordi jeg er bipolar", unnskyldning eller forklaring? Å bruke diagnosen som en unnskyldning er akkurat det samme som å bruke diagnosen som en forklaring. Å bruke diagnosen som en forklaring er absolutt ikke det samme som å ikke ta ansvar for det man har gjort. Å stå for noe man har gjort betyr vel å forsvare det man har gjort? Det er ikke noe man trenger gjøre. Man kan gjøre ting uten å stå for det i ettertid, nettopp fordi man har innsett at det ikke var så lurt, det man gjorde.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som feks en mann som var voldelig og skylder på diagnosen, mener at det fritar han for alt ansvar og prøver ikke en gang å vise at han jobber med det. Og dette har skjedd så ofte at jeg tror ikke dette handler om noen diagnose, i hvertfall ikke den som det ble unnskyldt med. Dette gjelder ikke min mann så det er sagt.

Dreier alle disse meningene seg egentlig om en bestemt person? Har du gjort deg opp en mening om alle psykiske diagnoser og personene med diagnosene, basert på én person. Du tror ikke engang det handler om en diagnose. Hvordan kan du trekke en felles konklusjon mellom en hadling forårsaket av sykdom med en handling som ikke er forårsaket av sykdom?

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er flere historier, der folk oppfører seg ufint, skylder på diagnosen og hverken tar ansvar for det eller sier unnskyld. Selv om man er feks bipolar og kan være hensynsløs i perioder, så blir det for dumt å skylde på dette når det helt klsrt ikke er en periode det skjer, men vært en gjenganger i flere år. Det er måte på hvor mange år man er inne i en hypomani/mani sånn at man kan skylde det på det. Da er det heller deg som er person...

Jeg får en liten følelse av at du generaliserer litt. Det er opplagt noen som plager deg og det lar du gå utover alle andre med diagnoser. Godt jobbet! Du snakker jo her om en person som ikke er i en sykdomsperiode, men fortsatt oppfører seg ugreit. Da skylder jo ikke personen på en sykdom vedkommende har, men en sykdom han får fra tid til annen, uten at det er årsaken til handlingene. Det blir jo som å ikke dra på jobben pga diaré, mens diaréen egentlig var en måned tidligere.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil også legge til at jo, en diagnose gir en retningslinje for helsepersonell. Akkurat som ved fysisk sykdom ( feks ulike typer cellegift ved ulike typer kreft, ulike medisiner til ulike typer revmatise sykdommer). Man vet hva man kan prøve av ulike terapi metoder og medisiner for de ulike symptomene, fordi man vet at dette ofte hjelper ved de diagnosene. Dette er den eneste grunnen til at det finnes diagnoser, for å nettopp hjelpe helsepersonell og hjelpe deg lettere. Hvis alle skulle "begynt på nytt" og prøvd ut alle typer medisiner på nytt for å se hva som fungerte så hadde det vært utrolig lite effektivt og lite hensiktsmessig. Det er bedre for alle parter at de vet hva symptomene er, sånn at de kan behandle dem deretter og hjelpe pasienten så fort som mulig.

Hvor har jeg skrevet at diagnoser ikke gir en retningslinje for helsepersonell? Det hadde vært mye lettere om du faktisk hadde lest det jeg skrev. Men at diagnoser kun eksisterer som retningslinjer for helsepersonell, får du legge ut dokumentasjon på. Det stemmer nemlig kke, så jeg er veldig spent på hvor du har det ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Trine skrev:

Du kan godt kalle det å velge, men i perioder hvor en person ikke er seg selv, f.eks under en manisk periode, vil vedkommende heller ikke ta valg som personen ellers ville tatt. Det er sykdommen som velger å utagere, ikke personen.

Man har fortsatt et personlig ansvar.

Anonymkode: 25bbf...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har fortsatt et personlig ansvar.

Anonymkode: 25bbf...ac9

Jeg gikk naken og blamerte meg seksuelt i manisk periode uten å huske det en gang. Var 100% sykdommen som tok over! Ville ALDRI gjort noe sånt var jeg meg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du forklarer dette så utrolig godt, @Trine! Du forstår, og forklarer på en sånn måte at jeg også forstår. 

Jeg har vært så redd for å bli sett på som en dårlig person og et fælt menneske her inne, men jeg vet med meg selv at jeg ikke er det. Det er sykdommen som innimellom overtar. Jeg synes også at @kupton satte tingene på plass i tråden om PMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Visma skrev:

Jeg synes du forklarer dette så utrolig godt, @Trine! Du forstår, og forklarer på en sånn måte at jeg også forstår. 

Jeg har vært så redd for å bli sett på som en dårlig person og et fælt menneske her inne, men jeg vet med meg selv at jeg ikke er det. Det er sykdommen som innimellom overtar. Jeg synes også at @kupton satte tingene på plass i tråden om PMS.

Tror ikke det er noen her inne som ser på deg som en dårlig person, det er nok bare du som tror du blir sett på som en dårlig person. Har aldri sett på noen her inne som noen dårlige personer, men det er ikke det samme som at jeg ikke kan være uenig i enkelte ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si å ha sett det du beskriver her inne annet enn i tråden som omhandler en person som spammer ned hele forumet med identiske tråder om psykiatri, og tråder om religion.

Så dette kjenner jeg meg ikke igjen i.....

Anonymkode: 57c39...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Ja, du skrev at diagnoser er til for helsepersonell. Resten var ikke vesentlig for det jeg kommenterte. Det spiller ingen rolle hvorfor det er til for helsepersonell når jeg mener at det ikke kun er til for helsepersonell. En diagnose er like viktig for personen som har symptomene. Noen diagnoser finnes det ingen behandling for. Jeg har asperger, det er en diagnose, men ikke en sykdom som kan behandles. Det er minst like viktig for meg å vite at jeg har denne diagnosen, som det er for helsepersonell å vite det. Det ville også vært viktig informasjon for skole og ev. arbeidsgiver. 

 

Gjorde du? Du skrev at det gir en forklaring for ts, men så lenge en diagnose ikke kan brukes som en unnskyldning og en unnskyldning i praksis er en forklaring, kan man jo ikke bruke diagnosen som en forklaring. Du skjønner at man får et lite dilemma her? "Jeg kan ikke sitte stille i mer enn 30 sek for jeg har adhd", forklaring eller en unnskyldning for å ikke sitte stille? "jeg oppfatter ting tregt og bruker lang tid på ting fordi jeg har asperger", unnskyldning eller forklaring? Eller ts, "Jeg gjør dumme ting når jeg er i en manisk periode fordi jeg er bipolar", unnskyldning eller forklaring? Å bruke diagnosen som en unnskyldning er akkurat det samme som å bruke diagnosen som en forklaring. Å bruke diagnosen som en forklaring er absolutt ikke det samme som å ikke ta ansvar for det man har gjort. Å stå for noe man har gjort betyr vel å forsvare det man har gjort? Det er ikke noe man trenger gjøre. Man kan gjøre ting uten å stå for det i ettertid, nettopp fordi man har innsett at det ikke var så lurt, det man gjorde.

Dreier alle disse meningene seg egentlig om en bestemt person? Har du gjort deg opp en mening om alle psykiske diagnoser og personene med diagnosene, basert på én person. Du tror ikke engang det handler om en diagnose. Hvordan kan du trekke en felles konklusjon mellom en hadling forårsaket av sykdom med en handling som ikke er forårsaket av sykdom?

Jeg får en liten følelse av at du generaliserer litt. Det er opplagt noen som plager deg og det lar du gå utover alle andre med diagnoser. Godt jobbet! Du snakker jo her om en person som ikke er i en sykdomsperiode, men fortsatt oppfører seg ugreit. Da skylder jo ikke personen på en sykdom vedkommende har, men en sykdom han får fra tid til annen, uten at det er årsaken til handlingene. Det blir jo som å ikke dra på jobben pga diaré, mens diaréen egentlig var en måned tidligere.

Hvor har jeg skrevet at diagnoser ikke gir en retningslinje for helsepersonell? Det hadde vært mye lettere om du faktisk hadde lest det jeg skrev. Men at diagnoser kun eksisterer som retningslinjer for helsepersonell, får du legge ut dokumentasjon på. Det stemmer nemlig kke, så jeg er veldig spent på hvor du har det ifra.

Jeg generaliserer ikke når jeg gir eksempler på hva jeg mener med nettopp det å bruke en diagnose som en unnskyldning. Jeg har aldri sagt at alle eller de fleste gjør dette. Nå er det du som ikke leser det jeg skriver og jeg tror kanskje du bør slå opp ordet "generalisere"...

Og det med diare eksemplet er jo nettopp hva jeg snakker om. Det er jo ikke en generalisering å si at dette skjer, for vi vet at folk skylder på ting som ikke er sant ved sykefravær feks, betyr det at jeg sier at alle gjør det?

Forstår du ikke forskjellen på det å bruke en diagnose  som en unnskyldning og det å ha en diagnose som kan gi deg en forklaring på symtpomer? Nå tror jeg du gjør deg selv vanskelig, for jeg forklarte deg ganske nøye hva jeg mener er forskjellen... 

Selv om en diagnose ikke har en behandling så gir det jo helsepersonell en forklaring på hvorfor du har disse symptomene, slik at de vet hvorfor. Og det er da absloutt hjelp ved feks terapi ved ulike symptomer som er plagsomme.

Tror du helsevesenet gir deg diagnoser for at du skal synes det er lettere? Jeg har fått det fortalt hver gang jeg har fått satt en diagnose. Både psykiatere,psykologer og leger flere ganger det har vært snakk om diagnoser at dette er for at de skal kunne hjelpe meg lettere, ikke for å stemple meg. Og ikke en gang har noen sagt at de gir meg en diagnose fordi jeg skal føle meg bedre eller at jeg skal få en forklaring. At dette skjer er jo bra det, men det er en bieffekt av å få satt diagnosen og ikke hovedårsaken.

Eksemplene jeg ga deg er ikke en person,det er flere personer. Og der er ingen av de historiene som berører meg direkte. Men jeg har venninner og et søsken som har vært sammen med sånne menn/kvinner. Jeg har også en nær kollega som gikk igjennom dette og jeg var hatt flere i min omgangskrets som er sånn. Jeg vet om flere.. Jeg sier ikke at alle er sånn, jeg sier at det skjer at folk er slemme og skylder på de diagnosene de har.

Og du kan bare legge vekk medlidenhetskortet og mene at jeg dømmer alle med diagnoser, for jeg har flere tunge diagnoser selv og har vært i psykiatrien halve livet. Jeg vet om mange flotte mennesker som sliter med psykiske lidelser. Men det er kanskje feil å si det også? For da generaliserer jeg vel også denne gruppen...

Anonymkode: 8ba59...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Gjorde du? Du skrev at det gir en forklaring for ts, men så lenge en diagnose ikke kan brukes som en unnskyldning og en unnskyldning i praksis er en forklaring, kan man jo ikke bruke diagnosen som en forklaring. Du skjønner at man får et lite dilemma her? "Jeg kan ikke sitte stille i mer enn 30 sek for jeg har adhd", forklaring eller en unnskyldning for å ikke sitte stille? "jeg oppfatter ting tregt og bruker lang tid på ting fordi jeg har asperger", unnskyldning eller forklaring? Eller ts, "Jeg gjør dumme ting når jeg er i en manisk periode fordi jeg er bipolar", unnskyldning eller forklaring? Å bruke diagnosen som en unnskyldning er akkurat det samme som å bruke diagnosen som en forklaring. Å bruke diagnosen som en forklaring er absolutt ikke det samme som å ikke ta ansvar for det man har gjort. Å stå for noe man har gjort betyr vel å forsvare det man har gjort? Det er ikke noe man trenger gjøre. Man kan gjøre ting uten å stå for det i ettertid, nettopp fordi man har innsett at det ikke var så lurt, det man gjorde.

 

Hvem er det du sårer/skader ved å lære tregt som asperger? Synes du det trenger en unnskyldning og til hvem? Men å forklare dette åå skole/jobb så de har en forståelse det er kanskje lurt?

Hvem sårer/skader du ved å ikke sitte rolig i 30 sekunder? Hvem skal du be om unnskyldning? Men å forklare dette på feks skole/jobb for å unngå misforståelser og mulig irritasjon fra medelever/kollegaer så de har en forståelse er kanskje greit?

Hvem sårer/skader du ved å si at du i perioder med mani kan gjøre dumme ting? Hvem skal du be om unnskyldning? Men å forklare kjæreste/venner dette så de forstår er ofte greit..

Hvem sårer du/skader du ved å slå en person når du blir irritert? Krever det en unnskyldning eller en forklaring? Kan man skylde på en bipolar lidelse for at man slår hver gang man er irritert?

Hvem såre man/skader man ved snakke nedsettende og mobbe andre? Skal man be om unnskyldning eller forklare? Kan man si at man er sånn fordi man har en tilbakevendende depresjon, men det skjer ofte og det skjer ingen endring?

Ble det mer forståelige nå...?

Anonymkode: 8ba59...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har fortsatt et personlig ansvar.

Anonymkode: 25bbf...ac9

Ja, loven sier at man har et personlig ansvar så lenge man regnes som tilregnelig. Noen i mani, regnes ikke som tilregnelige. Men om man handler bort hele lønna første dagen man får den, tar opp kredittlån man ikke har råd til o.s.v. må man i de fleste tilfeller ta ansvar for det selv, selv om man var i en oppstemt periode da det skjedde. Men selv om man må ta personlig ansvar, betyr ikke det at man har kontroll på det man gjør, eller at man gjør slemme eller dumme ting med vilje. Alle som gjør noe dumt, ender opp med å måtte ta konsekvensen av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...