Gå til innhold

Dps - er det virkelig så forskjellig fra by til by?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen sier at deres dps kun har utredninger og så blir en overlatt til seg selv. 

Noen dps behandler kun de med traumer og borderline. 

Andre sier at de kun kan gå i f. Eks 6 uker hos deres dps før de blir kastet ut. 

Mens andre igjen sier at på deres dps har de gått ukentlig i 5 år og ingen tegn til at det skal avsluttes. 

Hva er grunnen til at det er så stor forskjell? Burde det ikke være like tilbud overalt? 

Anonymkode: a70c4...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og på noen dps behandles kun lettere psykiske problemer, mens de med alvorligere kronisk problematikk blir overlatt til psykisk helse i kommunen.. 

Anonymkode: a70c4...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen sier at deres dps kun har utredninger og så blir en overlatt til seg selv. 

Noen dps behandler kun de med traumer og borderline. 

Andre sier at de kun kan gå i f. Eks 6 uker hos deres dps før de blir kastet ut. 

Mens andre igjen sier at på deres dps har de gått ukentlig i 5 år og ingen tegn til at det skal avsluttes. 

Hva er grunnen til at det er så stor forskjell? Burde det ikke være like tilbud overalt? 

Anonymkode: a70c4...d63

stemmer ikke i det hele tatt, hvor har du det fra? 

Anonymkode: 82b58...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

stemmer ikke i det hele tatt, hvor har du det fra? 

Anonymkode: 82b58...5b6

Har hørt det fra en som sa det. 

Anonymkode: a70c4...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt det fra en som sa det. 

Anonymkode: a70c4...d63

EN person sa det til deg og dermed lurer du på om det er slik i hele Norge?

Anonymkode: 82b58...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

EN person sa det til deg og dermed lurer du på om det er slik i hele Norge?

Anonymkode: 82b58...5b6

Ja, så? 

Anonymkode: a70c4...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig i att de med de tyngste diagnosene prioriteres dårlig. Feks med schizofreni, så har du gjerne ett langvarig opplegg. Men er man på stedet hvil etter mange år, er det vel kommunen som gjelder ja. Her jeg bor er det også korte program i kommunal regi for folk med lettere angst-lidelser. Som er skreddersydd for å få folk av sykmelding og raskt ut i arbeid, før de blir kronikere.

 

Jeg har hørt att folk med lettere angstlidelser har vanskeligere å få plass på DPS enn de med psykose. Men dette er bare noe jeg har hørt, ikke fra fagfolk. Men det er også det inntrykket man får i media.

Anonymkode: 10de5...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen sier at deres dps kun har utredninger og så blir en overlatt til seg selv.

Det kommer an på hvilken diagnose man har. Man blir nok sjeldent overlatt til seg selv dersom det er et behov for videre oppfølging, men det kan hende man blir overført til f.eks kommunen, og sitter og venter på at kommunen skal ta kontakt. Da kan man jo vente en stund, eller ca resten av livet. Man må enten selv kontakte dem, få dps til å gjøre det, eller få fastlegen til å søke. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen dps behandler kun de med traumer og borderline.

Nei, men noen dps er spesialister på f.eks traumer og/eller borderline. Her jeg bor er de best på traumer og angst, men behandler alt som kan behandles. De utreder ikke nevropsykologiske diagnoser av den enkle grunn at de ikke har kvalifiserte folk til det. Men de henviser deg videre til nevropsykolog. Så man får uansett utredningen.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre sier at de kun kan gå i f. Eks 6 uker hos deres dps før de blir kastet ut.

Det stemmer ikke. De har en gjennomsnittlig behandlingstid som kanskje er på 6 uker (jeg aner ikke). Man blir ikke kastet ut så lenge man fortsatt kan behandles. Jeg ble skrevet ut fordi jeg ikke kan behandles, men det var ikke før etter at de var ferdig med all utredning og medisinutprøving. Jeg gikk dit mye lenger enn 6 uker. Men da jeg ble diagnostisert med asperger, fant de ut at jeg var et kommune-tilfelle. DPS sin oppgave er å utrede og behandle. Kan man ikke behandles, er man ikke en oppgave for DPS. Nytten av behandlingen vurderes fortløpende. Ser de at pasienten ikke har noen nytte av timene, eller kanskje bare trenger støttesamtaler, blir man skrevet ut. Fornuftig nok, behandlingskøen er lang.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at det er så stor forskjell? Burde det ikke være like tilbud overalt?

Årsakene til at det varierer er nok fordi kompetansen varierer, ledelsen varierer, det er lite som er konkret innen psykiatri og alle saker må vurderes av mennesker, og disse menneskene vurderer garantert ikke likt. Det er litt mer komplisert enn en blodprøve eller et røntgenbilde. Også tipper jeg det har noe å si hvilken innsats pasienten selv gjør. Man kan liksom ikke bare gipse en psykisk lidelse og ta det med ro i 6 uker. Ofte er det ganske hard og smertefull behandling. Man må ha motivasjon for å bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i att de med de tyngste diagnosene prioriteres dårlig. Feks med schizofreni, så har du gjerne ett langvarig opplegg. Men er man på stedet hvil etter mange år, er det vel kommunen som gjelder ja. Her jeg bor er det også korte program i kommunal regi for folk med lettere angst-lidelser. Som er skreddersydd for å få folk av sykmelding og raskt ut i arbeid, før de blir kronikere.

 

Jeg har hørt att folk med lettere angstlidelser har vanskeligere å få plass på DPS enn de med psykose. Men dette er bare noe jeg har hørt, ikke fra fagfolk. Men det er også det inntrykket man får i media.

Anonymkode: 10de5...f26

Er vel de schizofrene som gjerne blir kalt "kronikerene", de som må ha oppfølging livet ut uten noe håp om bedret livssituasjon. De blir henvist til kommunen og psykiater eller fastlege som ordner med medisiner. 

Anonymkode: a70c4...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel de schizofrene som gjerne blir kalt "kronikerene", de som må ha oppfølging livet ut uten noe håp om bedret livssituasjon. De blir henvist til kommunen og psykiater eller fastlege som ordner med medisiner. 

Anonymkode: a70c4...d63

Helt feil. Hilsen en med diagnosen. Jeg gikk på dps i 7 år. Ukentlig.

Anonymkode: 10de5...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil. Hilsen en med diagnosen. Jeg gikk på dps i 7 år. Ukentlig.

Anonymkode: 10de5...f26

Hva skal samtaleterapi hjelpe for en schizofren? 

Anonymkode: a70c4...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal samtaleterapi hjelpe for en schizofren? 

Anonymkode: a70c4...d63

Du burde kanskje kunne litt om psykoser før du kommer med så dumme kunnskapsløse utsagn. Du kan tydeligvis lite om psykiatri, men uttaler deg med stor innbilskhet.

Anonymkode: 10de5...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse spørsmålene som ts stiller har blitt stilt her inne flere ganger før ,også da med en ts som er veldig skråsikker på hvem DPS gir hjelp til. Og som nekter å ta til seg de svarene hn får..Samme ts? I såfall ts er den samme så kan en lure på hva som er motivert for å tråden.

 

Anonymkode: 38a78...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎08‎.‎2020 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Noen sier at deres dps kun har utredninger og så blir en overlatt til seg selv. 

Noen dps behandler kun de med traumer og borderline. 

Andre sier at de kun kan gå i f. Eks 6 uker hos deres dps før de blir kastet ut. 

Mens andre igjen sier at på deres dps har de gått ukentlig i 5 år og ingen tegn til at det skal avsluttes. 

Hva er grunnen til at det er så stor forskjell? Burde det ikke være like tilbud overalt? 

Anonymkode: a70c4...d63

Det er store forskjeller mht. hvilke tilbud om behandling som gir i regi av DPS. En av grunnene til det er at det varierer hvor mange avtalespesialister som er tilgjengelig. I områder med mange avtalespesialister er det en slags funksjonsdeling mellom dps og avtalespesialistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Noen sier at deres dps kun har utredninger og så blir en overlatt til seg selv. 

Noen dps behandler kun de med traumer og borderline. 

Andre sier at de kun kan gå i f. Eks 6 uker hos deres dps før de blir kastet ut. 

Mens andre igjen sier at på deres dps har de gått ukentlig i 5 år og ingen tegn til at det skal avsluttes. 

Hva er grunnen til at det er så stor forskjell? Burde det ikke være like tilbud overalt? 

Anonymkode: a70c4...d63

Det er helt riktig at det er store forskjeller. Jeg vil tro det er snakk om kapasitet og tilgjengelige tildelte ressurser. Det er også flere steder innført pakkeforløp hvor man får 10-15 (husker ikke nøyaktig) timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cathlin skrev:

Det er helt riktig at det er store forskjeller. Jeg vil tro det er snakk om kapasitet og tilgjengelige tildelte ressurser. Det er også flere steder innført pakkeforløp hvor man får 10-15 (husker ikke nøyaktig) timer. 

Selv tror jeg at jeg nesten hadde hatt det like godt uten behandling som om jeg skulle fått 10-15 behandlingstimer og dermed bli avsluttet som i et pakkeforløp. Det ville jo bare blitt å snuse på problematikken og dermed si ha det godt og lykke til videre. Jeg tror jeg hadde blitt svært stresset over å vite at om f.eks. 12 timer er du ferdigbehandlet her, men har forstått det slik at de også til en viss grad ser på behovet og ikke kun diagnose og tildelte timer i pakkeforløpet som det vises til. Noe annet ville jo være uforsvarlig i mange tilfeller. Jeg har omfattende traumeproblematikk og omsorgssvikt samt å skulle rette på uheldige tankemønster som har fått grobunn opp igjennom oppveksten. Jeg gikk ut av DPS-systemet og til privat avtalespesialist på det tidspunktet når pakkeforløp begynte å komme inn i psykiatrien så vidt (2015/2016). Til Nå har jeg hatt ca. 155-160 psykologtimer på 4 1/2 år og ifølge psykologen min har vi et stykke igjen enda selv om jeg har god progresjon i terapien og arbeider godt både i og mellom timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Selv tror jeg at jeg nesten hadde hatt det like godt uten behandling som om jeg skulle fått 10-15 behandlingstimer og dermed bli avsluttet som i et pakkeforløp. Det ville jo bare blitt å snuse på problematikken og dermed si ha det godt og lykke til videre. Jeg tror jeg hadde blitt svært stresset over å vite at om f.eks. 12 timer er du ferdigbehandlet her, men har forstått det slik at de også til en viss grad ser på behovet og ikke kun diagnose og tildelte timer i pakkeforløpet som det vises til. Noe annet ville jo være uforsvarlig i mange tilfeller. Jeg har omfattende traumeproblematikk og omsorgssvikt samt å skulle rette på uheldige tankemønster som har fått grobunn opp igjennom oppveksten. Jeg gikk ut av DPS-systemet og til privat avtalespesialist på det tidspunktet når pakkeforløp begynte å komme inn i psykiatrien så vidt (2015/2016). Til Nå har jeg hatt ca. 155-160 psykologtimer på 4 1/2 år og ifølge psykologen min har vi et stykke igjen enda selv om jeg har god progresjon i terapien og arbeider godt både i og mellom timene.

Av og til må man ha terapi fordi man har gått i terapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cathlin skrev:

Av og til må man ha terapi fordi man har gått i terapi. 

Ja, men det er ikke derfor jeg får terapi - og jeg kommer til å sørge for å slutte før det går så langt. Denne kommentaren hadde du trolig ikke kommet med hadde du visst hva samtaleemnene i timene handlet om. Upassende kommentar etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, men det er ikke derfor jeg får terapi - og jeg kommer til å sørge for å slutte før det går så langt. Denne kommentaren hadde du trolig ikke kommet med hadde du visst hva samtaleemnene i timene handlet om. Upassende kommentar etter min mening.

Kommentaren omhandlet ikke deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...