Gå til innhold

Føler meg veldig liten akkurat nå..pga av dette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Kayia skrev:

Får så mange spørsmål når jeg leser dette. Hvordan har hun fått innsikt i din privatøkonomi feks? Hvilken butikkinnehaver syns 1000 kr er mye å betale på et (studie)lån? Men viktigst:  Hvorfor gjør «ordene hennes vondt» som du kaller det? 

Jeg tror du misforstår spørsmålet. Her er det nok en situasjon hvor trådstarters studielån har blitt tvangsinndrevet og gått til lønnstrekk, som arbeidsgiver har blitt varslet om og har kommet med en eller annen moralsk pekefinger. 

Det er ikke lov å la et lønnstrekk få konsekvenser for arbeidstaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, ISW skrev:

Jeg tror du misforstår spørsmålet. Her er det nok en situasjon hvor trådstarters studielån har blitt tvangsinndrevet og gått til lønnstrekk, som arbeidsgiver har blitt varslet om og har kommet med en eller annen moralsk pekefinger. 

Det er ikke lov å la et lønnstrekk få konsekvenser for arbeidstaker. 

"et type studielåns gjeld" står i hovedinnlegget.  Det synes jeg virker noe ullent.  Det er ikke noe rart å ha studielån når man er 30 år.

Anonymkode: f3a56...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"et type studielåns gjeld" står i hovedinnlegget.  Det synes jeg virker noe ullent.  Det er ikke noe rart å ha studielån når man er 30 år.

Anonymkode: f3a56...3e3

Det er nok ikke så rart nei, men at man har latt det gå til tvangstrekk er ganske ille. Da er man enten totalt på trynet økonomisk, eller glemsk pga det kommer regninger på papirform.

Bortsett fra det har arbeidsgiver ingen grunn til å gi en morslk pekefinger. De skal informere deg om at nødt til å foreta ett tvangstrekk i lønnen din pga sismo, men ikke noe mer. Jeg ville faktisk ha foretrekket å vist dette mtp at jg er tillitsvalgt i min bedrift. Det er bare ikke greit!

Anonymkode: 7bf4b...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så rart nei, men at man har latt det gå til tvangstrekk er ganske ille. Da er man enten totalt på trynet økonomisk, eller glemsk pga det kommer regninger på papirform.

Bortsett fra det har arbeidsgiver ingen grunn til å gi en morslk pekefinger. De skal informere deg om at nødt til å foreta ett tvangstrekk i lønnen din pga sismo, men ikke noe mer. Jeg ville faktisk ha foretrekket å vist dette mtp at jg er tillitsvalgt i min bedrift. Det er bare ikke greit!

Anonymkode: 7bf4b...c12

Det er ikke greit hvis den eneste relasjonen er arbeidsgiver - arbeidstaker.  Jeg har vanskelig for å tro at en vanlig arbeidsgiver kjefter på sine ansatte som har rotet til økonomien sin.

Anonymkode: f3a56...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "et type studielåns gjeld"?  Vanlige studielån fra Lånekassen er det mange som har, og ikke minst de som er rundt 30 år.  Det kan høres ut som forbrukslån som er blitt veldig dyrt pga. at du ikke har betalt av det.

Du skriver at du tok gladelig imot 30% jobb for to år siden.  Er det en grunn til at du jobber så lite, og kan ikke betale avdrag på lån i tide?  Er du ansatt på noen spesielle vilkår og er butikksjefen en veileder et eller annet for deg?

Det er noe her som ikke stemmer.  Hvem ringte henne for å be om at du ble trukket i lønn?  Har du fått mye forskudd på lønn hos henne?

Jeg har aldri vært i den situasjonen at sjefen min har betalt lønn, og hvis dette hadde vært på mine arbeidssteder hadde lønnskontorene fått brev osv.  Jeg har heller aldri latt være å betale avdrag av lån eller regninger.  Jeg kan derfor ikke sette meg inn i denne situasjonen, men det må være en annen relasjon mellom dere i tillegg til arbeidstaker - arbeidsgiver.

Anonymkode: f3a56...3e3

Til å begynne med; Nei, jeg er ikke ansatt pga spesielle vilkår. Helt vanlig ansatt. 

At hun har fått los på at jeg har en studiegjeld er pga sismo har kontaktet min arbeidsgiver, altså da henne. Det har de gjort i flere mnd i andre jobber! Tidligere har jeg fryst dette lånet, så derfor sitter jeg her 30 år gammel og betaler. Jeg har ikke hatt 100% jobb etter graviditetene mine. 

Hun syntes det var helt bakpå å fortsatt sitte med studielånet. Men igjen,  det er ordleggelsen hennes som fikk meg til å reagere. Hun fikk meg til å føle meg som den eneste. Det er snakk om 900,-. I mnd. Hun må være glad de trekker, ikke lettere sjokket og med en lite innsikt i andres liv. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vanskelig for å tro at en vanlig arbeidsgiver kjefter på sine ansatte som har rotet til økonomien sin.

Nei vel. Jeg sier som det er. Hun kjeftet ikke, men hun ble irritert og så på henne at hun ble helt målløs. Tonen var småhissig. "Hva i alle dager tenker du med", var et av spm. Jeg ble helt paff! Hun satt meg i en meget ubehagelig situasjon. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så rart nei, men at man har latt det gå til tvangstrekk er ganske ille. Da er man enten totalt på trynet økonomisk, eller glemsk pga det kommer regninger på papirform.

Bortsett fra det har arbeidsgiver ingen grunn til å gi en morslk pekefinger. De skal informere deg om at nødt til å foreta ett tvangstrekk i lønnen din pga sismo, men ikke noe mer. Jeg ville faktisk ha foretrekket å vist dette mtp at jg er tillitsvalgt i min bedrift. Det er bare ikke greit!

Anonymkode: 7bf4b...c12

For å ikke overdrive noe her, så var ikke reaksjonen stor at hun nevnte det at de trakk. Reaksjonen min kom etter at hun sa " Jeg fikk tlf fra sismo og hører de skal trekke 900,- av deg i mnd. Hun sier: Jeg ble helt i sjokk, aldri opplevd noen med dette problemet før". Hvordan kan du som et voksent menneske være såå ...." hun ble mer og mer kritisk, ordene ble hardere og mer kritikkverdige. Hun sier deretter at jeg overhandler i uken og ikke bruker hodet. 

Igjen.. jeg ble selv sjokkert over hennes irritasjon og væremåte. Hadde forstått det bedre med unntak av slike ord som ble bust ut.. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ISW skrev:

Det er ikke lov å la et lønnstrekk få konsekvenser for arbeidstaker. 

Takk som sier det ! :)

Dette er i seg selv ikke gøy. Etter igår ble jeg virkelig trykt i bakken av henne. Hun sov kanskje godt på det inatt..?

Aner ikke hvorfor hun skulle ta det på en slik og upassende måte. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk som sier det ! :)

Dette er i seg selv ikke gøy. Etter igår ble jeg virkelig trykt i bakken av henne. Hun sov kanskje godt på det inatt..?

Aner ikke hvorfor hun skulle ta det på en slik og upassende måte. 

Anonymkode: d3af5...59c

Kanskje hun hadde en skikkelig dårlig dag.  Du får heve deg over dette.  Arbeidsgiver har ingen rett til å blande seg i slike saker, men var dette studielån du ikke hadde betalt lenge?

Anonymkode: f3a56...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun hadde en skikkelig dårlig dag.  Du får heve deg over dette.  Arbeidsgiver har ingen rett til å blande seg i slike saker, men var dette studielån du ikke hadde betalt lenge?

Anonymkode: f3a56...3e3

Ja..

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg vente neste gang jeg treffer henne? Hun gjør det ikke akkurat hyggelig. Hvis noen av kollegaene mine har fått vite dette, så går jeg videre med dette. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg vente neste gang jeg treffer henne? Hun gjør det ikke akkurat hyggelig. Hvis noen av kollegaene mine har fått vite dette, så går jeg videre med dette. 

Anonymkode: d3af5...59c

Det er helt uhørt at hun tar det opp med deg på denne måten. For det første er det veldig mange som har betalingsproblemer, der er du absolutt ikke alene. For det andre vil jeg si at du er "bare" er 30 år, det er mange som har studielån som er langt over 30, og mange 30-åringer er ikke ferdig å studere en gang. For det tredje kan jeg aldri tenke meg at hun har lov til å ta et sånt "oppgjør" med deg når dette hører privatlivet til. Står helt sikkert noe om dette i arbeidsmiljøloven. Og sier hun noe om dette til kollegaer så har hun i mine øyne et stort problem, så stort at jeg ville forfulgt det hvis jeg var deg. Du er ikke prisgitt henne, dette hadde jeg ALDRI funnet meg i. Er du organisert? Jeg ville tatt det opp med forbudet i så fall.  

 

Anonymkode: a4b1c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg vente neste gang jeg treffer henne? Hun gjør det ikke akkurat hyggelig. Hvis noen av kollegaene mine har fått vite dette, så går jeg videre med dette. 

Anonymkode: d3af5...59c

Neste gang har hun roet seg ned og du også.  Ikke tenk så mye på dette.  Det er mange rundt om kring i samme situasjon, men det er ikke noe man snakker om så derfor vet vi ikke om det.

Det å ha studielån når du er 30 år er i hvert fall vanlig og å betale 1000 kr i måneden av studielån er ikke mye.  Håper det ikke er blitt altfor stort og at du greier å betale det innen rimelig tid.

Anonymkode: f3a56...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 39 år og har studielån. Jeg har kontroll på økonomien min og aldri hatt en eneste betalingsanmerkning. Jeg følger nedbetalingsplanen jeg har fått av lånekassa. Betalte 1600-1700 kr pr mnd fram til jeg ble ufør. Nå betaler jeg 800 kr fast hver mnd. Hun har ikke lov, men hun har heller ikke grunn til å henge seg opp i at en 30-åring har studielån og trekkes 900 kr pr mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

Jeg er 39 år og har studielån. Jeg har kontroll på økonomien min og aldri hatt en eneste betalingsanmerkning. Jeg følger nedbetalingsplanen jeg har fått av lånekassa. Betalte 1600-1700 kr pr mnd fram til jeg ble ufør. Nå betaler jeg 800 kr fast hver mnd. Hun har ikke lov, men hun har heller ikke grunn til å henge seg opp i at en 30-åring har studielån og trekkes 900 kr pr mnd. 

Har du mange år igjen før det er nedbetalt?

Anonymkode: 41def...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mange år igjen før det er nedbetalt?

Anonymkode: 41def...043

Ja 😅 Husker ikke hvor mange, men mellom 7 og 10 år et sted, tror jeg. Nå er jo renta i utgangspunktet lav og studielån er uansett ikke det lånet med verst rente. Og lånekassa er ikke de vanskeligste å forhandle med dersom et eller annet skulle skje. Så jeg velger heller å beholde det, enn å betale med sparepenger eller bake det inn i boliglånet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke jeg nå. Nesten 7 år igjen. Med dagens rente vil jeg ha betalt ca 3000 kr i renter fra nå og til lånet er nedbetalt. Det er faktisk ikke lønnsomt for meg å kvitte meg med studielånet for jeg får mer i renter på sparepengene enn jeg har i renter på studielånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Måtte sjekke jeg nå. Nesten 7 år igjen. Med dagens rente vil jeg ha betalt ca 3000 kr i renter fra nå og til lånet er nedbetalt. Det er faktisk ikke lønnsomt for meg å kvitte meg med studielånet for jeg får mer i renter på sparepengene enn jeg har i renter på studielånet. 

Er du 100 prosent ufør? Jeg har ikke betalt et øre på mitt. Søkte om å få det slettet da jeg ble ufør og det fikk jeg uten problem. 

Anonymkode: 1150e...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du 100 prosent ufør? Jeg har ikke betalt et øre på mitt. Søkte om å få det slettet da jeg ble ufør og det fikk jeg uten problem. 

Anonymkode: 1150e...237

Det kommer an på hvor høy trygd du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du 100 prosent ufør? Jeg har ikke betalt et øre på mitt. Søkte om å få det slettet da jeg ble ufør og det fikk jeg uten problem. 

Anonymkode: 1150e...237

Ja det trodde jeg også. At uføre får det slettet. 

Anonymkode: a4b1c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...