Gå til innhold

Hei, er ny her


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har skrevet en del på KG om utfordringene mine i forhold til vekt og mat, men kanskje dette er et roligere forum? Jeg har overspisingslidelse pga psykiske problemer. Jeg kjemper hver dag med å unngå overspising, men følelsene blir for sterke til at jeg klarer å la være. Jeg bruker nok mat også som selvskadingsmetode og tenker ofte at jeg ikke fortjener å bli slank. Jeg straffer meg selv på et vis ved å spise for mye, og det er noe i meg som gosser seg over at jeg ikke klarer å spise normalt og gå ned i vekt. Jeg er bare 166 høy og veier over 100. 

Er dere en fin liten gjeng her som støtter hverandre? Det virker litt triveligere med et litt mindre forum. Kjenner dere hverandre godt? Og er det plass til en til? 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen😊

Ja, det er flere som støtter hverandre her. Og selvfølgelig er det plass til en til😊  

Har selv ganske lik problematikk, men har blitt bedre. Jobber med å gå ned. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er alltid plass til en til😇 Dette er et helt annet forum enn KG.  Jeg har vært der også og det kan ikke sammenlignes. Mye hyggeligere og roligere.

Anonymkode: 6e665...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk, det var en hyggelig velkomst! 😃

I dag var jeg fast bestemt igjen på å spise sunt og lite, d v s ihvertfall n o k mat. Det begynte bra med frokosten som bestod av 2 skiver ristet brød med kokt egg. Så sprakk jeg ved lunsjtider fordi jeg så noe som gjorde meg opprørt som eksen min hadde lagt ut på Facebook. Det førte til veldige følelser og jeg gikk innom bakeriet og kjøpte 2 skolebrød. Da jeg hadde spist dem bare fortsatte jeg med å spise dårlig mat og alt for mye mat fordi jeg liksom allerede hadde sprukket. Jeg synes dette er så vanskelig! Lurer på om hva som ligger bak det hele. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk, det var en hyggelig velkomst! 😃

I dag var jeg fast bestemt igjen på å spise sunt og lite, d v s ihvertfall n o k mat. Det begynte bra med frokosten som bestod av 2 skiver ristet brød med kokt egg. Så sprakk jeg ved lunsjtider fordi jeg så noe som gjorde meg opprørt som eksen min hadde lagt ut på Facebook. Det førte til veldige følelser og jeg gikk innom bakeriet og kjøpte 2 skolebrød. Da jeg hadde spist dem bare fortsatte jeg med å spise dårlig mat og alt for mye mat fordi jeg liksom allerede hadde sprukket. Jeg synes dette er så vanskelig! Lurer på om hva som ligger bak det hele. 

Anonymkode: 99342...b08

Velkommen hit! :) Her er det plass til alle og stort sett er vi veldig snille og greie altså. :D

Går du til noen behandling for å få hjelp til å finne andre måter å takle disse følelsene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Velkommen hit! :) Her er det plass til alle og stort sett er vi veldig snille og greie altså. :D

Går du til noen behandling for å få hjelp til å finne andre måter å takle disse følelsene på?

Tusen takk til deg også! 😃 Jeg gikk i terapi for noen år siden, men sluttet fordi jeg trodde at psykologen syntes jeg var for ekkel og feit til å ha som pasient. Sluttet i ren skam. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk til deg også! 😃 Jeg gikk i terapi for noen år siden, men sluttet fordi jeg trodde at psykologen syntes jeg var for ekkel og feit til å ha som pasient. Sluttet i ren skam. 

Anonymkode: 99342...b08

Det kan jeg love deg at psykologen din ikke syntes. Synes du skal vurdere seriøst å begynne i behandling igjen, dette er for de fleste alt for krevende å klare på egenhånd. Å søke hjelp når man har det vanskelig er et tegn på styrke, ikke på svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk til deg også! 😃 Jeg gikk i terapi for noen år siden, men sluttet fordi jeg trodde at psykologen syntes jeg var for ekkel og feit til å ha som pasient. Sluttet i ren skam. 

Anonymkode: 99342...b08

Psykologen synes garantert ikke at du var ekkel og feit. Tror også at hvis du får det bedre inni deg, så vil du etterhvert få mer kontroll over spisingen.  

Du fortjener å få det bedre. Så kan du ikke ta en tur til fastlegen, så du kan begynne å få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En i familien har samme problem som deg. Hun går til noe som heter ROS. Har du prøvd det? 

Anonymkode: e1169...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er så snille, tusen takk for alt det gode dere sier! 🥰

Ja, det er nok lurt å gå til fastlegen og spørre om mer hjelp igjen. ROS har jeg ikke en gang hørt om, men vil sjekke det ut på nettet. Tusen takk igjen for at dere er så snille med meg! Jeg får liksom litt håp. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ny dag og nye muligheter. Jeg fortsetter her på dette forumet istedenfor, for på psykiatriforumet er det så mange sure folk. Jeg fikk til en sunn frokost i dag også med to kokte egg og to skiver brød. Hva spiser dere andre som frokost? Og er det egentlig sunt det jeg spiser til frokost? Jeg tar egg hver dag, for det er ihvertfall sunt. Men noen sier jo at brød ikke er bra på gr av alle karbohydratene. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosten min består som oftes av en appelsin og en blåbær skyr eller  1 knekkebrød med 1 egg og litt majones. + en hjemmelaget iskaffe (bruker ca 2 dl melk i den)    Nå kjører jeg litt strammere før ettermiddagen, for jeg er uansett mye mer sulten og fysen på ettermiddag og kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (11 minutter siden):

Frokosten min består som oftes av en appelsin og en blåbær skyr eller  1 knekkebrød med 1 egg og litt majones. + en hjemmelaget iskaffe (bruker ca 2 dl melk i den)    Nå kjører jeg litt strammere før ettermiddagen, for jeg er uansett mye mer sulten og fysen på ettermiddag og kvelden.

Den frokosten høres litt sunnere ut siden du har flere komponenter i den enn meg. Men knekkebrød synes jeg ikke netter like mye som vanlig brød. Jeg har prøvd mange forskjellige slankekurer, og en gang prøvde jeg Knekkebrøddietten hvor jeg skulle spise to knekkebrød til hvert måltid, men som vanlig sprakk jeg etter kort tid. Følte meg sulten hele tiden. Jeg tror jeg trenger tett oppfølging om jeg skal greie å gå ned. Så nå i sta tok jeg motet til meg og ringte og bestilte time hos fastlegen og fikk time neste uke. Håper han kan hjelpe meg, for jeg tror mye bunner i noe psykisk. Kanskje vil han henviser til psykolog. Det går ikke å holde på sånn som jeg har gjort lenger. Jeg må ha hjelp!

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ny dag og nye muligheter. Jeg fortsetter her på dette forumet istedenfor, for på psykiatriforumet er det så mange sure folk. Jeg fikk til en sunn frokost i dag også med to kokte egg og to skiver brød. Hva spiser dere andre som frokost? Og er det egentlig sunt det jeg spiser til frokost? Jeg tar egg hver dag, for det er ihvertfall sunt. Men noen sier jo at brød ikke er bra på gr av alle karbohydratene. 

Anonymkode: 99342...b08

Det å spise egg (dvs. proteiner) er veldig bra fordi det gir deg en metthetsfølelse lenge og vil også holde blodsukkeret ditt jevnt utover. Synes frokosten din høres veldig bra ut. Spis gjerne grovt brød. Mange sverger jo til knekkebrød, men velger man der feil type, kan de faktisk være like usunne som loff.

Kunne du også klart å ha på noen grønnsaker på eggene dine, f.eks. noen tomater i en eller annen størrelse (cherrytomater, perletomater, plommetomater) eller agurk?

Nettsiden til ROS er http://nettros.no - de har mye bra informasjon og de har også gitt ut noen podcaster du finner under navnet "Uforstyrra" :)

Velkommen skal du være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ny dag og nye muligheter. Jeg fortsetter her på dette forumet istedenfor, for på psykiatriforumet er det så mange sure folk. Jeg fikk til en sunn frokost i dag også med to kokte egg og to skiver brød. Hva spiser dere andre som frokost? Og er det egentlig sunt det jeg spiser til frokost? Jeg tar egg hver dag, for det er ihvertfall sunt. Men noen sier jo at brød ikke er bra på gr av alle karbohydratene. 

Anonymkode: 99342...b08

Til frokost spiser jeg 1 Wasa Husman med kaviar og hvitost, det holder meg passe mett frem til lunsj 5-5,5 time etterpå merkelig nok.  Egg er det sunneste du kan spise - det inneholder alt unntatt c-vitamin. :) To skiver grovt brød er nok ikke noe problem, det er mange andre ting man kan ta tak i før man fjerner det, mener jeg.

Jeg er egentlig veldig glad i mat og kan fort spise for mye, men om morgenen er dette passe for meg. Men jeg er liten av vekst og er i overgangsalderen så det skal ingenting til før jeg legger på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den frokosten høres litt sunnere ut siden du har flere komponenter i den enn meg. Men knekkebrød synes jeg ikke netter like mye som vanlig brød. 

Anonymkode: 99342...b08

Spis litt paprika, agurk og småtomater i tillegg så er du definitivt i mål! :) 

Jeg blir ikke mett av brød, kunne sikkert spist 6-7 brødskiver uten problemer, men etter 2 knekkebrød (grove ja, ikke de som tilsvarer loff!) er jeg mett lenge, om jeg har det rette pålegget på. Brunost og andre søte pålegg blir jeg ikke mett av, men kaviar og hvitost sammen eller makrell i tomat f.eks., det gjør meg mett og holder meg mett en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den frokosten høres litt sunnere ut siden du har flere komponenter i den enn meg. Men knekkebrød synes jeg ikke netter like mye som vanlig brød. Jeg har prøvd mange forskjellige slankekurer, og en gang prøvde jeg Knekkebrøddietten hvor jeg skulle spise to knekkebrød til hvert måltid, men som vanlig sprakk jeg etter kort tid. Følte meg sulten hele tiden. Jeg tror jeg trenger tett oppfølging om jeg skal greie å gå ned. Så nå i sta tok jeg motet til meg og ringte og bestilte time hos fastlegen og fikk time neste uke. Håper han kan hjelpe meg, for jeg tror mye bunner i noe psykisk. Kanskje vil han henviser til psykolog. Det går ikke å holde på sånn som jeg har gjort lenger. Jeg må ha hjelp!

Anonymkode: 99342...b08

Er enig i at brød metter mer, men jeg bør spise lite brød da jeg får høyere blodsukker av det. Men jeg er veldig glad i brød, så innimellom så bare må jeg ha. Så bra at du har bestilt time hos fastlegen.  Håper du kan få den hjelpen du trenger. Har selv akkurat begynt å veie og måle meg hos fastlegen, så jeg håper det blir litt drahjelp.  Hadde vært flaut om jeg ikke går ned noe til neste veiing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Det å spise egg (dvs. proteiner) er veldig bra fordi det gir deg en metthetsfølelse lenge og vil også holde blodsukkeret ditt jevnt utover. Synes frokosten din høres veldig bra ut. Spis gjerne grovt brød. Mange sverger jo til knekkebrød, men velger man der feil type, kan de faktisk være like usunne som loff.

Kunne du også klart å ha på noen grønnsaker på eggene dine, f.eks. noen tomater i en eller annen størrelse (cherrytomater, perletomater, plommetomater) eller agurk?

Nettsiden til ROS er http://nettros.no - de har mye bra informasjon og de har også gitt ut noen podcaster du finner under navnet "Uforstyrra" :)

Velkommen skal du være :)

Tusen takk! 😃 Jeg skal prøve å spise mer grønnsaker. Vet jo det er sunt, men vegrer meg. Men synes rå grønnsaker er bedre enn kokte da (æsj 😝), men vet jeg må skjerpe meg der. Takk for tips til nettside og podcast! 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Til frokost spiser jeg 1 Wasa Husman med kaviar og hvitost, det holder meg passe mett frem til lunsj 5-5,5 time etterpå merkelig nok.  Egg er det sunneste du kan spise - det inneholder alt unntatt c-vitamin. :) To skiver grovt brød er nok ikke noe problem, det er mange andre ting man kan ta tak i før man fjerner det, mener jeg.

Jeg er egentlig veldig glad i mat og kan fort spise for mye, men om morgenen er dette passe for meg. Men jeg er liten av vekst og er i overgangsalderen så det skal ingenting til før jeg legger på meg...

 

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Spis litt paprika, agurk og småtomater i tillegg så er du definitivt i mål! :) 

Jeg blir ikke mett av brød, kunne sikkert spist 6-7 brødskiver uten problemer, men etter 2 knekkebrød (grove ja, ikke de som tilsvarer loff!) er jeg mett lenge, om jeg har det rette pålegget på. Brunost og andre søte pålegg blir jeg ikke mett av, men kaviar og hvitost sammen eller makrell i tomat f.eks., det gjør meg mett og holder meg mett en god stund.

Liten av vekst ja, slår du meg som er 166 hehe? Det er interesant det du sier om knekkebrød og vanlig brød og at du blir mettere av knekkebrød. Hos meg er det motsatt, så kroppene til folk er jammen forskjellige! 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk! 😃 Jeg skal prøve å spise mer grønnsaker. Vet jo det er sunt, men vegrer meg. Men synes rå grønnsaker er bedre enn kokte da (æsj 😝), men vet jeg må skjerpe meg der. Takk for tips til nettside og podcast! 

Anonymkode: 99342...b08

Hvis du synes rå grønnsaker er bedre enn kokte - ja, da spiser du rå! :D Salat da? I går hadde jeg en stor salat til lunsj, med paprika, agurk, småtomater (liker ikke de store for de har så mye gugge inni seg...), avokado, noen terninger med hvitost, grønnsalat, blåbær, valnøtter og kidneybønner. Kjempegodt! Og jeg var mett lenge også. Om du ikke liker bønner (det bør du for det er kjempe-kjempesunt!) så kan du jo ha i kylling, egg, reker eller en annen proteinkilde i stedet.

Jeg spiser for øvrig ingen lettprodukter da jeg ikke tror det er bra for kroppen å spise kunstige søtningsstoffer. De fleste lettprodukter har jo blitt fratatt fettet og tilsatt kunstige ting, eller at sluttresultatet er at produktet inneholder mer karbohydrater og mindre fett - det kroppen trenger er fett og ikke karbohydrater... Selv om jeg ikke spiser lavkarbo, det funker ikke for meg i hverdagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...