Gå til innhold

Hei, er ny her


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, man må jo det. Jeg vil så gjerne men får det ikke til fordi jeg alltid ender opp med å sabotere for meg selv med tanker som at jeg ikke fortjener det. Jeg fortjener ikke et bra liv! Og når jeg ødelegger for meg selv etter å liksom ha vært flink noen dager så gosser jeg meg over det i tillegg. "Haha din drittkjerring, der fikk du som fortjent!" tenker jeg mange ganger når jeg sprekker. 

Anonymkode: 99342...b08

Ja kjenner de tankene, jeg fortjener det liksom å være overvektig for jeg er ikke verdt mer. Så det har jeg bare godt av, nei det er ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du er jo klar over at dette er et problem, og da kan du jo gjøre noe med det.

Dette blir til slutt en unnskyldning for å ikke klare det. Og det kan være ganske komfortabelt å alltid ha en unnskyldning.

Hva med å prøve å snu tankesettet? Du bestemmer selv hva du skal tenke om dette.

Og det som er viktigere; sprekker du en dag så er det ikke ødelagt, Det som ødelegger er at man tenker" jaja nå kan jeg like godt spise mye igjen, det er jo allerede ødelagt" Og så tenke at man igjen må begynne helt på nytt. 

Men man må være veldig bevisst på tankene sine, det gjelder i all validering av seg selv og andre.

Du kan klare det, men ikke med tankene du har rundt dette nå. Du er like mye verdt som alle andre, både tynne og tykke. Det er helt sant! Så la det bli en sannhet for deg.

Anonymkode: 6e665...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, man må jo det. Jeg vil så gjerne men får det ikke til fordi jeg alltid ender opp med å sabotere for meg selv med tanker som at jeg ikke fortjener det. Jeg fortjener ikke et bra liv! Og når jeg ødelegger for meg selv etter å liksom ha vært flink noen dager så gosser jeg meg over det i tillegg. "Haha din drittkjerring, der fikk du som fortjent!" tenker jeg mange ganger når jeg sprekker. 

Anonymkode: 99342...b08

Vet du hvorfor du tenker tanker om at du ikke fortjener å ha et bra liv og lykkes med det du gjerne ønsker å få til?

Lykke til på turen ut :) Bra jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er jo klar over at dette er et problem, og da kan du jo gjøre noe med det.

Dette blir til slutt en unnskyldning for å ikke klare det. Og det kan være ganske komfortabelt å alltid ha en unnskyldning.

Hva med å prøve å snu tankesettet? Du bestemmer selv hva du skal tenke om dette.

Og det som er viktigere; sprekker du en dag så er det ikke ødelagt, Det som ødelegger er at man tenker" jaja nå kan jeg like godt spise mye igjen, det er jo allerede ødelagt" Og så tenke at man igjen må begynne helt på nytt. 

Men man må være veldig bevisst på tankene sine, det gjelder i all validering av seg selv og andre.

Du kan klare det, men ikke med tankene du har rundt dette nå. Du er like mye verdt som alle andre, både tynne og tykke. Det er helt sant! Så la det bli en sannhet for deg.

Anonymkode: 6e665...733

Ja, tankene mine har mye å si vet jeg. Det er så vanskelig å tenke positive tanker om meg selv og jeg klarer det bare for kort tid av gangen. Tror jeg har innsett nå at jeg trenger nok behandling hos psykolog eller noe. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Vet du hvorfor du tenker tanker om at du ikke fortjener å ha et bra liv og lykkes med det du gjerne ønsker å få til?

Lykke til på turen ut :) Bra jobbet!

Det er det jeg ikke vet. Uff, er så vanskelig! På en måte ser jeg frem til timen med fastlegen til uken. Håper det finnes hjelp å få for dette. 

Pst: Jeg gikk hjemmefra uten bankkort som du foreslo og da måtte jeg gå forbi butikken og tilbake igjen uten å falle for fristelsen. For kunne jo ikke det når ikke jeg hadde noe å kjøpe noe for. Det ble derfor ikke noe godis og jeg har også klart å holde meg i skinnet resten av dagen. Fortsetter i samme spor i morgen. ☺️

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Pst: Jeg gikk hjemmefra uten bankkort som du foreslo og da måtte jeg gå forbi butikken og tilbake igjen uten å falle for fristelsen. For kunne jo ikke det når ikke jeg hadde noe å kjøpe noe for. Det ble derfor ikke noe godis og jeg har også klart å holde meg i skinnet resten av dagen. Fortsetter i samme spor i morgen. ☺️

Anonymkode: 99342...b08

Så bra! Kanskje du har funnet en "krykke" å støtte deg til inntil du klarer selv å stå på egne bein (dvs. bli sterk nok i deg selv) og kan senere gå forbi der uten å falle inn i gamle uvaner og fristelser du føler er vanskelig å ha kontroll over pga. selvhat. Dette er faktisk et aktivt valg du velger å ta, du velger å gjøre noe for å motvirke impulser du vet vil føre deg in i et spor du egentlig ikke ønsker deg inn i. Så gratulerer!

Klapp deg selv på skulderen og gjør noe for deg selv som kan være positivt. Mange tenker automatisk på å spise noe godt (ofte søtt) som belønning, men det kan være mye annet, som å se frem til å begynne på en ny bok til helgen, ta seg en god dusj, pleie huden, gå en tur, ta seg en treningsøkt, la seg få sove mer ut enn vanlig, slappe av (om du har hektiske dager), se en film, glede noen andre med noe (det gir i sin tur glede til deg selv) m.m.

Kan jeg spørre hvor gammel du er (omtrentlig tall)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Så bra! Kanskje du har funnet en "krykke" å støtte deg til inntil du klarer selv å stå på egne bein (dvs. bli sterk nok i deg selv) og kan senere gå forbi der uten å falle inn i gamle uvaner og fristelser du føler er vanskelig å ha kontroll over pga. selvhat. Dette er faktisk et aktivt valg du velger å ta, du velger å gjøre noe for å motvirke impulser du vet vil føre deg in i et spor du egentlig ikke ønsker deg inn i. Så gratulerer!

Klapp deg selv på skulderen og gjør noe for deg selv som kan være positivt. Mange tenker automatisk på å spise noe godt (ofte søtt) som belønning, men det kan være mye annet, som å se frem til å begynne på en ny bok til helgen, ta seg en god dusj, pleie huden, gå en tur, ta seg en treningsøkt, la seg få sove mer ut enn vanlig, slappe av (om du har hektiske dager), se en film, glede noen andre med noe (det gir i sin tur glede til deg selv) m.m.

Kan jeg spørre hvor gammel du er (omtrentlig tall)?

Takk for det. 😊 Jeg er 32. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei igjen! I dag var jeg hos fastlegen og hun skulle sende henvisning til overvektsteamet på sykehuset. Noen som vet om psykolog er med i bildet der? 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i kontakt med fastlegen på tlf i dag og hun sa at det nok ville ta tid før jeg fikk plass på sykehuset. I mellomtiden ville hun at jeg kunne komme til henne for samtaler og oppfølging ang vekt og kosthold. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var i kontakt med fastlegen på tlf i dag og hun sa at det nok ville ta tid før jeg fikk plass på sykehuset. I mellomtiden ville hun at jeg kunne komme til henne for samtaler og oppfølging ang vekt og kosthold. 

Anonymkode: 99342...b08

Så bra! Det er en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! 

Så flott at du har dratt til legen! Det er et viktig og aktivt steg spør du meg. For meg blir det litt som da jeg på eget initiativ i stedet for tidligere tvang, ba om henvisning til rusbehandling. Bare det å be om det var et veldig stort steg! Mat er jo en avhengighet for noen det også. Forsåvidt også for meg, men på en annen måte kanskje. Dvs kan trøstespise en del jeg også av og til, men ellers spiser jeg i underskudd pga tvang rundt mat så det vises ikke på vekten. 

Uansett, jeg synes det er bra å lese at du har oppsøkt hjelp. Og husk på at dette er en prosess og endring for livet. Ikke en kur eller en diett. Det er en veldig viktig innstilling å ha for å kunne lykkes. 

Mat kan absolutt være selvskading ja. Min behandler mener at jeg selv bruker mat som en form for selvskading og virkelighetsflukt, akkurat som jeg også kan gjøre med rus og direkte selvskading. Mange forstår ikke dette og ser kun på dette med overspising som mangel på kontroll, men jeg tenker at det kan være så utrolig mye mer komplisert enn som så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle dere som støtter meg, det betyr mye. 

Fastlegen ryddet på torsdag allerede en time for meg i dag, og nå har jeg hatt første ordentlige samtaletime om det som plager meg i forbindelse med mat og vekt. Hun er veldig flink og fikk tatt litt hull på ting. Fikk en veldig reaksjon etterpå og nå har jeg brukt tre timer på å bare gråte og skjelve. Nerver i helspenn. Fikk veldig lyst til å kjøpe med meg noe på veien hjem for å trøste meg, men klarte å la være. Jeg kan ikke begynne å ødelegge alt nå som jeg er i gang med å bearbeide følelser. Arbeidet har begynt og da må jeg være flink og følge opp. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk til alle dere som støtter meg, det betyr mye. 

Fastlegen ryddet på torsdag allerede en time for meg i dag, og nå har jeg hatt første ordentlige samtaletime om det som plager meg i forbindelse med mat og vekt. Hun er veldig flink og fikk tatt litt hull på ting. Fikk en veldig reaksjon etterpå og nå har jeg brukt tre timer på å bare gråte og skjelve. Nerver i helspenn. Fikk veldig lyst til å kjøpe med meg noe på veien hjem for å trøste meg, men klarte å la være. Jeg kan ikke begynne å ødelegge alt nå som jeg er i gang med å bearbeide følelser. Arbeidet har begynt og da må jeg være flink og følge opp. 

Anonymkode: 99342...b08

Så godt å høre at du fikk en god opplevelse hos fastlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fastlegen ryddet på torsdag allerede en time for meg i dag, og nå har jeg hatt første ordentlige samtaletime om det som plager meg i forbindelse med mat og vekt. Hun er veldig flink og fikk tatt litt hull på ting. Fikk en veldig reaksjon etterpå og nå har jeg brukt tre timer på å bare gråte og skjelve. Nerver i helspenn. Fikk veldig lyst til å kjøpe med meg noe på veien hjem for å trøste meg, men klarte å la være. Jeg kan ikke begynne å ødelegge alt nå som jeg er i gang med å bearbeide følelser. Arbeidet har begynt og da må jeg være flink og følge opp. 

Anonymkode: 99342...b08

Jeg håper at du er like stolt over deg selv som det jeg er over deg akkurat nå - for det har du all grunn til å være!

Jeg skulle nå til å skrive at du burde tillate deg å unne deg noe godt, og så tenkte jeg meg om to og tre ganger, og jeg velger å skrive det likevel. Jeg vil legge til at en kan velge å unne seg f.eks. med et godt måltid enten det er en litt ekstra god frokost, noe ekstra til lunsj eller middag. Det er ikke alltid det store som gjør prikken over I-en - det legger jeg merke til i min hverdag. Og, for all del, det finnes mengder med sunt snacks om en virkelig tenker etter og tenker litt alternativt enn hva som kanskje er vanlig. F.eks. nice cream, smoothies, frukt/bær med vaniljekesam, fruktsalat, grønnsaker og dipp eller protein-/chiapudding. For å nevne noe. Og svært mange frukter blir gode bakt i ovn eller på grill. @emilie 321 har nevnt banan med litt sjokolade inni pakket inn med folie. Jeg har hørt om det lenge, men ikke selv forsøkt den. Men en kan hive det meste i ovnen, alt fra epler, pærer, nektariner m.m.

Noe jeg har laget til meg og min samboer, og også servert ved to anledninger til gjester, er panna cotta av smoothie. Den blir faktisk svært god og en kan jo variere smakene i det uendelige etter hva en selv ønsker. Her er en oppskrift jeg bruker fra Det søte liv. Det eneste jeg foretrekker å gjøre, er å sile smoothien før jeg har den i porsjonskåler/stor skål, fordi det ble små frakturer av smoothien første gang da jeg ikke gjorde det. Men nå er jeg sær når det gjelder konsistenser også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (20 minutter siden):

Jeg håper at du er like stolt over deg selv som det jeg er over deg akkurat nå - for det har du all grunn til å være!

Jeg skulle nå til å skrive at du burde tillate deg å unne deg noe godt, og så tenkte jeg meg om to og tre ganger, og jeg velger å skrive det likevel. Jeg vil legge til at en kan velge å unne seg f.eks. med et godt måltid enten det er en litt ekstra god frokost, noe ekstra til lunsj eller middag. Det er ikke alltid det store som gjør prikken over I-en - det legger jeg merke til i min hverdag. Og, for all del, det finnes mengder med sunt snacks om en virkelig tenker etter og tenker litt alternativt enn hva som kanskje er vanlig. F.eks. nice cream, smoothies, frukt/bær med vaniljekesam, fruktsalat, grønnsaker og dipp eller protein-/chiapudding. For å nevne noe. Og svært mange frukter blir gode bakt i ovn eller på grill. @emilie 321 har nevnt banan med litt sjokolade inni pakket inn med folie. Jeg har hørt om det lenge, men ikke selv forsøkt den. Men en kan hive det meste i ovnen, alt fra epler, pærer, nektariner m.m.

Noe jeg har laget til meg og min samboer, og også servert ved to anledninger til gjester, er panna cotta av smoothie. Den blir faktisk svært god og en kan jo variere smakene i det uendelige etter hva en selv ønsker. Her er en oppskrift jeg bruker fra Det søte liv. Det eneste jeg foretrekker å gjøre, er å sile smoothien før jeg har den i porsjonskåler/stor skål, fordi det ble små frakturer av smoothien første gang da jeg ikke gjorde det. Men nå er jeg sær når det gjelder konsistenser også...

Ja, banan med noen ruter sjokolade og med folie rundt. Stekes på 150 grader i noen minutter.  Kjempe godt, men bananen må være god og moden.  Akkurat nå så har jeg dilla på jordbær, vanilje kesam og litt havregryn.  Kjempe godt og det metter bra. Dette er også godt med blåbær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk til alle dere som støtter meg, det betyr mye. 

Fastlegen ryddet på torsdag allerede en time for meg i dag, og nå har jeg hatt første ordentlige samtaletime om det som plager meg i forbindelse med mat og vekt. Hun er veldig flink og fikk tatt litt hull på ting. Fikk en veldig reaksjon etterpå og nå har jeg brukt tre timer på å bare gråte og skjelve. Nerver i helspenn. Fikk veldig lyst til å kjøpe med meg noe på veien hjem for å trøste meg, men klarte å la være. Jeg kan ikke begynne å ødelegge alt nå som jeg er i gang med å bearbeide følelser. Arbeidet har begynt og da må jeg være flink og følge opp. 

Anonymkode: 99342...b08

Så bra. Du har vært flink.  Så godt at du fikk en god opplevelse hos fastlegen, det er gull verdt å ha en god fastlege. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk igjen dere for støtte og oppmuntring og ros! Det betyr mye. I dag var jeg hos fastlegen igjen og snakket. Problemene mine sitter ganske dypt og vi har bare såvidt touchet overflaten. Vet ikke hvordan jeg skal takle dette. Ble veldig dårlig i dag også. Tror jeg vil avslutte der og heller bare fortsette på egenhånd. Jeg trenger ikke å ta hull på noen byller, det beste er nok at de er inntakte. Så takk for meg her også, og takk for at dere har sett meg. 

M.

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk igjen dere for støtte og oppmuntring og ros! Det betyr mye. I dag var jeg hos fastlegen igjen og snakket. Problemene mine sitter ganske dypt og vi har bare såvidt touchet overflaten. Vet ikke hvordan jeg skal takle dette. Ble veldig dårlig i dag også. Tror jeg vil avslutte der og heller bare fortsette på egenhånd. Jeg trenger ikke å ta hull på noen byller, det beste er nok at de er inntakte. Så takk for meg her også, og takk for at dere har sett meg. 

M.

Anonymkode: 99342...b08

Så trist at du velger å gå alene videre. Mange ting er tøft å dele. Dette med kropp, vekt og mat er skambelagt for mange av oss, og særlig når vi har et problematisk forhold til det, men det blir egentlig bare enda verre dersom vi holder det for oss selv. Dersom vi mennesker er modige, tør å dele det innerste med noen andre, åpner vi opp for at andre kan møte oss, gi av seg selv og hjelpe oss videre. Velger vi dette bort og lukker vi oss, fratar vi oss denne muligheten. Mange som har et problematisk forhold til mat, og nå vet jeg ikke om det gjelder deg, men jeg uttaler meg på et generelt grunnlag, kan ha opplevd negative opplevelser med mat eller i sosiale sammenhenger. Da er det lett å trekke den slutningen at "dette ønsker jeg ikke å oppleve igjen og det er best jeg trekker meg først som sist". Nå er det dessverre slik at ødelagte relasjoner må repareres igjen gjennom gode erfaringer gjennom relasjoner igjen. Vi kan ikke forvente at vi skal bli trygge på andre mennesker igjen gjennom å isolere oss eller om vi har en dårlig kamp på fotballbanen, reagerer vi med sinne og sier at "jeg skal faen meg ikke spille fotball mer!". Da blir man i hvert fall ingen god fotballspiller igjen - eller hva?

Jeg tror du forstår hvor jeg vil. Og jeg ønsker å si til deg at veien er så mye, mye lettere å gå om vi går den sammen med noen. "Delt glede, er dobbelt glede og delt sorg, er halv sorg" er det noe som heter og svært mye sannhet i. Og nå forstår du trolig at det også bringer oss fremover å tørre å åpne opp overfor en annen. Det er ikke lett, men livet er ikke lett. Fastlegen din har møtt mange som deg før og jeg synes hun virket som en fantastisk fastlege.

Jeg ville bare si dette og håper du leser det. Det er lov å ombestemme seg - det er ikke noe nederlag, men heller tegn på modenhet og styrke ved seg selv. At man viser respekt for seg selv - og en tenkepause kan vi alle trenge i blant. Lykke til uansett valget ditt :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...