Gå til innhold

Hei, er ny her


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
emilie321 skrev (6 minutter siden):

Er enig i at brød metter mer, men jeg bør spise lite brød da jeg får høyere blodsukker av det. Men jeg er veldig glad i brød, så innimellom så bare må jeg ha. Så bra at du har bestilt time hos fastlegen.  Håper du kan få den hjelpen du trenger. Har selv akkurat begynt å veie og måle meg hos fastlegen, så jeg håper det blir litt drahjelp.  Hadde vært flaut om jeg ikke går ned noe til neste veiing. 

Er det fordi vanlig grovbrød inneholder mer sukker på en måte? Så bra at du har vært hos legen og startet oppfølging, håper det blir bra! 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Liten av vekst ja, slår du meg som er 166 hehe? Det er interesant det du sier om knekkebrød og vanlig brød og at du blir mettere av knekkebrød. Hos meg er det motsatt, så kroppene til folk er jammen forskjellige! 

Anonymkode: 99342...b08

166 cm? Din flaggstang! Jeg er såvidt over halvannen meter! ;) Har vært 152,5 cm, men jeg tør ikke måle meg nå ettersom man jo synker litt sammen med årene... 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Hvis du synes rå grønnsaker er bedre enn kokte - ja, da spiser du rå! :D Salat da? I går hadde jeg en stor salat til lunsj, med paprika, agurk, småtomater (liker ikke de store for de har så mye gugge inni seg...), avokado, noen terninger med hvitost, grønnsalat, blåbær, valnøtter og kidneybønner. Kjempegodt! Og jeg var mett lenge også. Om du ikke liker bønner (det bør du for det er kjempe-kjempesunt!) så kan du jo ha i kylling, egg, reker eller en annen proteinkilde i stedet.

Jeg spiser for øvrig ingen lettprodukter da jeg ikke tror det er bra for kroppen å spise kunstige søtningsstoffer. De fleste lettprodukter har jo blitt fratatt fettet og tilsatt kunstige ting, eller at sluttresultatet er at produktet inneholder mer karbohydrater og mindre fett - det kroppen trenger er fett og ikke karbohydrater... Selv om jeg ikke spiser lavkarbo, det funker ikke for meg i hverdagen. :) 

Ja, liker salat og hender jeg plukker selv fra disk i butikk, er ikke så god på å lage selv. Men der velger jeg nok litt feil med feks pastaskruer. Jeg liker bønner, men da bare tomatbønner på boks med saus. Jeg spiser lettprodukter som feks leverpostei med mindre fett. Vet det mange sverger til mer fett i kostholdet, men jeg fikk liksom nok av det da jeg gikk på LCHF dietten. Da var det om å gjøre å få i seg så mye fett som mulig virket det som. Så jeg bøttet omtrent nedpå med bacon til måltidene og kokosfett og ekte meierismør i kaffen og sånn. Ble litt mye av det og sluttet på den kuren også. Noen ganger tenker jeg på om jeg burde ha gått til sånn ernæringsfysiolog som kunne sette opp en måltidsplan som liksom bare gjelder akkurat meg. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hei! Så hyggelig med en ny på forumet 😊 Vi er flere som prøver å kontrollere vekta her, og det er fint å kunne støtte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (9 minutter siden):

166 cm? Din flaggstang! Jeg er såvidt over halvannen meter! ;) Har vært 152,5 cm, men jeg tør ikke måle meg nå ettersom man jo synker litt sammen med årene... 🤣

Oida, ja det var jo en del lavere enn meg! 😅 Men litt søtt også da. Ser for meg at du er ei lita nett og søt dame. Venninnene mine har alltid vært så mye høyere enn meg så derfor jeg trodde jeg var litt lavere enn snittet.

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Hei! Så hyggelig med en ny på forumet 😊 Vi er flere som prøver å kontrollere vekta her, og det er fint å kunne støtte hverandre.

Tusen takk! 😃

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (12 minutter siden):

166 cm? Din flaggstang! Jeg er såvidt over halvannen meter! ;) Har vært 152,5 cm, men jeg tør ikke måle meg nå ettersom man jo synker litt sammen med årene... 🤣

Haha, jeg kommer etter! De måler meg annenhvert år når jeg skal ta beintetthet og sistgang hadde jeg krympet 4 cm, så om det fortsetter i samme uhyggelige tempo, er du høyere enn meg snart ;)

Nei, egentlig ikke noe å spøke med når det skyldes alvorlig osteoporose (beinskjørhet) før man har fylt 40 år, men hva annet kan en gjøre når det først er som det er? :) Litt humor på egen bekostning har vært min form for å komme igjennom livets vanskeligheter hele veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oida, ja det var jo en del lavere enn meg! 😅 Men litt søtt også da. Ser for meg at du er ei lita nett og søt dame. Venninnene mine har alltid vært så mye høyere enn meg så derfor jeg trodde jeg var litt lavere enn snittet.

Anonymkode: 99342...b08

Er ikke 166 cm ganske på snittet for norske damer da? Det er ikke noe under i alle fall, tror jeg da. Jeg har alltid vært minst, men nå har jeg faktisk en kollega som er lavere enn meg og dette tuller vi selvfølgelig med innimellom. :) Kroppen fungerer greit og lar meg stort sett gjøre det jeg vil så da er jeg fornøyd. :) 

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Haha, jeg kommer etter! De måler meg annenhvert år når jeg skal ta beintetthet og sistgang hadde jeg krympet 4 cm, så om det fortsetter i samme uhyggelige tempo, er du høyere enn meg snart ;)

Nei, egentlig ikke noe å spøke med når det skyldes alvorlig osteoporose (beinskjørhet) før man har fylt 40 år, men hva annet kan en gjøre når det først er som det er? :) Litt humor på egen bekostning har vært min form for å komme igjennom livets vanskeligheter hele veien...

Jeg spiser bra med fett (fet hvitost omtrent daglig og er ikke redd for fett ellers, uten at jeg trøkker i meg altså!) som gjør at kroppen lettere får brukt d-vitaminer, og tar tran hver dag slik at jeg får i meg d-vitaminer som hjelper på kalkopptaket, kalk får jeg jo i meg via hvitosten. Det meste henger sammen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det fordi vanlig grovbrød inneholder mer sukker på en måte? Så bra at du har vært hos legen og startet oppfølging, håper det blir bra! 

Anonymkode: 

Grovbrød inneholder vanligvis mer mel enn knekkebrød.  Hvitt mel omdannes til sukker i kroppen.  Så f.eks det å spise loff, det gjør at blodsukkeret stiger raskt og det synker raskt. Og en blir fort sulten igjen.  Med f.eks havregryn så stiger blodsukkeret litt saktere og det går saktere ned. Noe som gjør at en holder seg mett lenger. Magen får dessuten mer å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Med f.eks havregryn så stiger blodsukkeret litt saktere og det går saktere ned. Noe som gjør at en holder seg mett lenger. Magen får dessuten mer å jobbe med.

Det står overalt at havregrøt holder deg mett lenge. Det er det ingen som har fortalt kroppen min, jeg blir styggsulten igjen 2 timer etter en stor porsjon havregrøt, men 2 knekkebrød holder meg mett i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser bra med fett (fet hvitost omtrent daglig og er ikke redd for fett ellers, uten at jeg trøkker i meg altså!) som gjør at kroppen lettere får brukt d-vitaminer, og tar tran hver dag slik at jeg får i meg d-vitaminer som hjelper på kalkopptaket, kalk får jeg jo i meg via hvitosten. Det meste henger sammen. :) 

Ja, det henger sammen. Jeg tar daglig kalktilskudd som også inneholder D-vitamin, men jeg har enkelte elementer som arbeider imot meg, som du trolig har fått med deg. Jeg forsøker å få i meg en del melk bl.a. gjennom å lage meg varm sjokolade fra bunnen av, lage vafler og sveler med diverse melkeprodukter, lage litt desserter som inneholder melkeprodukter, ha ost på toast og annen mat som stekes, men generelt er jeg lite glad i ost dessverre, siden det er så rikt på kalsium. Det som virkelig inneholder mye kalsium pr. 100 g, er tørkede urter, men det er jo små mengder man får i seg av det av gangen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (7 minutter siden):

Grovbrød inneholder vanligvis mer mel enn knekkebrød.  Hvitt mel omdannes til sukker i kroppen.  Så f.eks det å spise loff, det gjør at blodsukkeret stiger raskt og det synker raskt. Og en blir fort sulten igjen.  Med f.eks havregryn så stiger blodsukkeret litt saktere og det går saktere ned. Noe som gjør at en holder seg mett lenger. Magen får dessuten mer å jobbe med.

Ja, havregryn til frokost var noe jeg lærte meg da jeg gikk på LCHF. Det og masse sunt fett fra nøtter og mandler også. Men tror jeg la på meg av det eller stagnerte. Ihvertfall ga jeg opp fordi jeg ikke gikk så raskt ned som venninnen min. Men i bunn og grunn er det nok det psykiske som gjør at jeg gir opp. Jeg tenker til og med nå at jeg ikke fortjener å hverken spise sunt eller å gå ned i vekt. Så nå har jeg bare lyst til å stappe i meg sjokolade. 😢

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, havregryn til frokost var noe jeg lærte meg da jeg gikk på LCHF. Det og masse sunt fett fra nøtter og mandler også. Men tror jeg la på meg av det eller stagnerte. Ihvertfall ga jeg opp fordi jeg ikke gikk så raskt ned som venninnen min. Men i bunn og grunn er det nok det psykiske som gjør at jeg gir opp. Jeg tenker til og med nå at jeg ikke fortjener å hverken spise sunt eller å gå ned i vekt. Så nå har jeg bare lyst til å stappe i meg sjokolade. 😢

Anonymkode: 99342...b08

Det hjelper ingenting å stappe i seg sjokolade, du blir bare enda mer deppa etterpå. Om du har anledning så gå deg en liten tur om sjokoladesuget blir så stort at det kjennes ut som du er i ferd med å gi etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! Har skrevet en del på KG om utfordringene mine i forhold til vekt og mat, men kanskje dette er et roligere forum? Jeg har overspisingslidelse pga psykiske problemer. Jeg kjemper hver dag med å unngå overspising, men følelsene blir for sterke til at jeg klarer å la være. Jeg bruker nok mat også som selvskadingsmetode og tenker ofte at jeg ikke fortjener å bli slank. Jeg straffer meg selv på et vis ved å spise for mye, og det er noe i meg som gosser seg over at jeg ikke klarer å spise normalt og gå ned i vekt. Jeg er bare 166 høy og veier over 100. 

Er dere en fin liten gjeng her som støtter hverandre? Det virker litt triveligere med et litt mindre forum. Kjenner dere hverandre godt? Og er det plass til en til? 

Anonymkode: 99342...b08

Velkommen til deg :) 

Har litt samme problemet selv med overspising, har gått noen kilo ned i år men det er utrolig vanskelig. Må jo spise så lite for å gå ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det hjelper ingenting å stappe i seg sjokolade, du blir bare enda mer deppa etterpå. Om du har anledning så gå deg en liten tur om sjokoladesuget blir så stort at det kjennes ut som du er i ferd med å gi etter.

Ja, jeg pleier å gå en liten tur ihvertfall et par ganger i uken. Har lyst til å gå en tur nå, det et bare det at på spaserrunden min så passerer jeg en butikk som til og med har bakeriutsalg. Men skal prøve å ikke falle for fristelsen. Det lukter så godt fra bakerier og da styres jeg mot det mot min vilje på en måte. Og da kjøper jeg ofte noe fra bakeriet og går også innom butikken og kjøper sjokolade. Kanskje jeg burde flytte til gokk hehe 

Men nei, jeg føler meg ganske elendig nå og er sint og sur på meg selv for liksom å prøve og gå ned i vekt. Jeg er nok ikke ment for et slankere og sunnere liv! Akkurat som om jeg tror jeg er noe! 

 

 

 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Velkommen til deg :) 

Har litt samme problemet selv med overspising, har gått noen kilo ned i år men det er utrolig vanskelig. Må jo spise så lite for å gå ned. 

Tusen takk! 😃 Så bra at du har gått ned noen kg hvis du trenger det! Men ja, det er det at man må spise så forbasket lite for å kunne gå ned. Tror ikke jeg er skapt for det. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk! 😃 Så bra at du har gått ned noen kg hvis du trenger det! Men ja, det er det at man må spise så forbasket lite for å kunne gå ned. Tror ikke jeg er skapt for det. 

Anonymkode: 99342...b08

Nei er vel ikke skapt for det jeg heller, veide over hundre kilo jeg også når jeg begynte. Man må nesten bare gå rundt å være sulten, det er vanskelig. Spesielt når man pleier å bruke mat som trøst, men man må jo bare prøve å få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg pleier å gå en liten tur ihvertfall et par ganger i uken. Har lyst til å gå en tur nå, det et bare det at på spaserrunden min så passerer jeg en butikk som til og med har bakeriutsalg. Men skal prøve å ikke falle for fristelsen. Det lukter så godt fra bakerier og da styres jeg mot det mot min vilje på en måte. Og da kjøper jeg ofte noe fra bakeriet og går også innom butikken og kjøper sjokolade.

Anonymkode: 99342...b08

Hva da med å ikke ta med deg noe du kan betale med? Da kan du faktisk ikke kjøpe deg noe :) Jeg regner ikke med at bakeriet har lenger mulighet for å "handle på krita"... Men å gå ut en tur når du har det som nå, kan være en god idé i seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Nei er vel ikke skapt for det jeg heller, veide over hundre kilo jeg også når jeg begynte. Man må nesten bare gå rundt å være sulten, det er vanskelig. Spesielt når man pleier å bruke mat som trøst, men man må jo bare prøve å få det til. 

Ja, man må jo det. Jeg vil så gjerne men får det ikke til fordi jeg alltid ender opp med å sabotere for meg selv med tanker som at jeg ikke fortjener det. Jeg fortjener ikke et bra liv! Og når jeg ødelegger for meg selv etter å liksom ha vært flink noen dager så gosser jeg meg over det i tillegg. "Haha din drittkjerring, der fikk du som fortjent!" tenker jeg mange ganger når jeg sprekker. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Hva da med å ikke ta med deg noe du kan betale med? Da kan du faktisk ikke kjøpe deg noe :) Jeg regner ikke med at bakeriet har lenger mulighet for å "handle på krita"... Men å gå ut en tur når du har det som nå, kan være en god idé i seg selv!

Det var faktisk en god ide. Jeg lar bankkortet ligge hjemme. Nå får jeg kle på meg og komme meg ut. 

Anonymkode: 99342...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...