Gå til innhold

Hvorfor er økonomiske forskjeller så ille?


ISW

Anbefalte innlegg

Et filosofisk spørsmål før valget.

Etter mitt syn er økonomisk velstand bare en av mange faktorer som avgjør det noe abstrakte begrepet «lykke». I tillegg er økonomisk velstand i svært mange tilfeller et spørsmål om prioriteringer.

Poenget mitt er: En person kan være rik på penger men fattig på mye annet. John Fredriksen ble kjent for det noe usjarmerende sitatet «hvorfor får ikke jeg fitte, jeg som er så rik?» Noen kan være intelligente, andre kan være sosialt intelligente. Noen kan ha evner som ikke andre har. Noen har prioritert å bruke all sin tid på å tjene penger. Andre foretrekker en normal arbeidstid, for å søke lykken på fritiden.

Hvorfor skal akkurat penger utjevnes med sosialistisk tankegang? For å trekke en parallell, burde ikke veldig mye annet også utjevnes da? Burde alle bli tildelt en partner og en familie og lovfestet kun jobbe 8-16?

Kjør debatt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (1 minutt siden):

Et filosofisk spørsmål før valget.

Etter mitt syn er økonomisk velstand bare en av mange faktorer som avgjør det noe abstrakte begrepet «lykke». I tillegg er økonomisk velstand i svært mange tilfeller et spørsmål om prioriteringer.

Poenget mitt er: En person kan være rik på penger men fattig på mye annet. John Fredriksen ble kjent for det noe usjarmerende sitatet «hvorfor får ikke jeg fitte, jeg som er så rik?» Noen kan være intelligente, andre kan være sosialt intelligente. Noen kan ha evner som ikke andre har. Noen har prioritert å bruke all sin tid på å tjene penger. Andre foretrekker en normal arbeidstid, for å søke lykken på fritiden.

Hvorfor skal akkurat penger utjevnes med sosialistisk tankegang? For å trekke en parallell, burde ikke veldig mye annet også utjevnes da? Burde alle bli tildelt en partner og en familie og lovfestet kun jobbe 8-16?

Kjør debatt! 

Spiller vel liten rolle om man mangler fitte når man knapt har råd til mat på bordet? Barnefattigdommen har aldri vært høyere i Norge https://www.bufdir.no/Familie/Fattigdom/Ny_Barnefattigdom_i_Norge/  Konsekvensene av å være fattig kan du lese om her https://www.fhi.no/nyheter/2021/mye-storre-risiko-for-psykiske-lidelser-hos-barn-av-foreldre-med-lav-inntek/

"Barn av foreldre med aller lavest inntekt har tre til fire ganger så høy sannsynlighet for å bli diagnostisert med psykiske lidelser, sammenliknet med barn av de aller rikeste foreldrene, viser en studie fra Folkehelseinstituttet."

Anonymkode: 39e0f...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiller vel liten rolle om man mangler fitte når man knapt har råd til mat på bordet? Barnefattigdommen har aldri vært høyere i Norge https://www.bufdir.no/Familie/Fattigdom/Ny_Barnefattigdom_i_Norge/  Konsekvensene av å være fattig kan du lese om her https://www.fhi.no/nyheter/2021/mye-storre-risiko-for-psykiske-lidelser-hos-barn-av-foreldre-med-lav-inntek/

"Barn av foreldre med aller lavest inntekt har tre til fire ganger så høy sannsynlighet for å bli diagnostisert med psykiske lidelser, sammenliknet med barn av de aller rikeste foreldrene, viser en studie fra Folkehelseinstituttet."

Anonymkode: 39e0f...7fc

Jeg snakker ikke om fattigdom. Den er alle enige om at skal bekjempes. Jeg snakker om normal vs høy inntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker ikke om fattigdom. Den er alle enige om at skal bekjempes. Jeg snakker om normal vs høy inntekt

Du vet at de m normal inntekt vil ikke få nevneverdig mer da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg snakker ikke om fattigdom. Den er alle enige om at skal bekjempes. Jeg snakker om normal vs høy inntekt

Jeg skjønner at du stemmer høyre 🙂. De fleste mennesker tror jeg er opptatt av å ha et noenlunde ok liv, de fleste trenger ikke den "velståenheten" du referer til. Vi er opptatt av å slippe å jobbe oss i hjel i rundturnuser, og å bli lønnet ut i fra den kompetansen vi faktisk har. 

Anonymkode: 39e0f...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (14 minutter siden):

I tillegg er økonomisk velstand i svært mange tilfeller et spørsmål om prioriteringer.

 

Ja, fattigfolk får bare skjerpe seg. 

Anonymkode: 6c8a4...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner at du stemmer høyre 🙂. De fleste mennesker tror jeg er opptatt av å ha et noenlunde ok liv, de fleste trenger ikke den "velståenheten" du referer til. Vi er opptatt av å slippe å jobbe oss i hjel i rundturnuser, og å bli lønnet ut i fra den kompetansen vi faktisk har. 

Anonymkode: 39e0f...7fc

Nei de fleste (meg selv inkludert) trenger ikke den. Men jeg mener at for en som faktisk er opptatt av det og prioriterer det, så er ikke det noe mer «galt» enn for en som prioriterer noe annet i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Tror dere at det vil bli likt for alle noen gang? Vi mennesker fungerer ikke slik. Naturen fungerer ikke slik. Det vil alltid være noen som finner et smutthull. Skal det bli likt for alle vil dette kreve at vi blir mer villige til å gi, og hvem vil da nedverdige seg til å ta imot? Hadde du satt pris på om en person kom og ga deg 10.000 fordi du trenger å få kjøpt deg nye klær? Jeg hadde følt det nedverdigende.

Og hvor skal grensa gå for rik og fattig? Skal noen redusere sine krav? 
De rike det da.. 

Og ja, barn av fattige har nok sannsynlighet for å utvikle psykiske lidelser, men hva med alle som lever på feks vestkanten og må gi etter for presset? De skal utdanne seg, gå i de rette klærne og bør ha livet på stell innen en viss tid. 

Og så synes jeg det er en grådighet over de som har såkalt normal inntekt, når de syter over at de rike har flere fordeler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 minutter siden):

Nei de fleste (meg selv inkludert) trenger ikke den. Men jeg mener at for en som faktisk er opptatt av det og prioriterer det, så er ikke det noe mer «galt» enn for en som prioriterer noe annet i livet. 

Det er jeg helt enig, men jeg skjønner ikke poenget. Hvorfor skal det være galt å ønske seg velstand/jobbe mot velstand? Det er da opp til hver enkelt. 

 

ISW skrev (19 minutter siden):

I tillegg er økonomisk velstand i svært mange tilfeller et spørsmål om prioriteringer.

 

Nei, veldig ofte er det ikke det. Dårlig økonomi og helseproblemer går veldig ofte i arv. Den individualistiske tankegangen om at "man er sin egen lykkes smed" kan ta livet av folk.

Anonymkode: 39e0f...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, veldig ofte er det ikke det. Dårlig økonomi og helseproblemer går veldig ofte i arv. Den individualistiske tankegangen om at "man er sin egen lykkes smed" kan ta livet av folk.

Anonymkode: 39e0f...7fc

Ja endelig noen som ikke er enig i dette som går rundt hele tiden! Sin egen lykkes smed... Delvis.

Så finnes det de som ikke får dårlig økonomi selv om foreldrene har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Mine foreldre var middelklasse, min mor er kanskje øvre middelklasse. Jeg ble en trygdeslask.

Det jeg håper å unngå er ett slik samfunn som de har i USA, der det er veldig stort gap. Litt forskjell er greit, men når det begynner å bli sånn att den rikeste prosenten eier mer en en stor andel av de fattige da har det gått for langt. Kapitalismen spiser sine egne til slutt. USA er kommet dit. Libertarianerne i USA har fått det som de vil, og det ble ikke ett pent syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (50 minutter siden):

Mine foreldre var middelklasse, min mor er kanskje øvre middelklasse. Jeg ble en trygdeslask.

Det jeg håper å unngå er ett slik samfunn som de har i USA, der det er veldig stort gap. Litt forskjell er greit, men når det begynner å bli sånn att den rikeste prosenten eier mer en en stor andel av de fattige da har det gått for langt. Kapitalismen spiser sine egne til slutt. USA er kommet dit. Libertarianerne i USA har fått det som de vil, og det ble ikke ett pent syn.

Retorikken til Høyre:

Person X bidrar til landets verdiskapning, betaler 500 mill i året i skatt og har skapt 10.000 arbeidsplasser.

Retorikken til venstresiden:

Person X skal vi faen meg ta. Han kan betale mye mer skatt.

Hva vil føre til flest arbeidsplasser og mest verdiskapning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
ISW skrev (5 minutter siden):

Retorikken til Høyre:

Person X bidrar til landets verdiskapning, betaler 500 mill i året i skatt og har skapt 10.000 arbeidsplasser.

Retorikken til venstresiden:

Person X skal vi faen meg ta. Han kan betale mye mer skatt.

Hva vil føre til flest arbeidsplasser og mest verdiskapning? 

Begge deler er ubalansert. Mange veldig rike skatter lite. De flytter formue til utlandet og mange melder adresseflytting til utlandet. Ikke alle skaper arbeidsplasser i Norge heller, da det er vanlig å tenke max profitt. Derfor er det ikke så mange norske sjømenn, eller fabrikkarbeidere lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty skrev (8 minutter siden):

Begge deler er ubalansert. Mange veldig rike skatter lite. De flytter formue til utlandet og mange melder adresseflytting til utlandet. Ikke alle skaper arbeidsplasser i Norge heller, da det er vanlig å tenke max profitt. Derfor er det ikke så mange norske sjømenn, eller fabrikkarbeidere lengre.

Men det er jo nettopp dette som skjer når Norge ikke er konkurransedyktig på skatt.

Det er ekstremt lett å flytte overskuddet utenlands. Og det vil skje uansett hvor hardt venstresiden prøver å unngå det. Det eneste som vil hindre det, er et skattesystem som er konkurransedyktig. Iblant virker det som venstresiden ikke tar inn over seg at Norge er en del av verden.

Det er bedre med 20% av 1 milliard, enn 40% av null.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (7 minutter siden):

Retorikken til Høyre:

Person X bidrar til landets verdiskapning, betaler 500 mill i året i skatt og har skapt 10.000 arbeidsplasser.

Retorikken til venstresiden:

Person X skal vi faen meg ta. Han kan betale mye mer skatt.

Hva vil føre til flest arbeidsplasser og mest verdiskapning? 

Hva tenker du om USA hvor den jevne lønnstaker ikke har hatt reallønnsvekst på 40 år, mens de rikeste har hatt en enorm inntektsøkning? . USAs aller, aller rikeste 0,1% eier nå like store verdier som de 90 prosent fattigste. 

Anonymkode: 6c8a4...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du om USA hvor den jevne lønnstaker ikke har hatt reallønnsvekst på 40 år, mens de rikeste har hatt en enorm inntektsøkning? . USAs aller, aller rikeste 0,1% eier nå like store verdier som de 90 prosent fattigste. 

Anonymkode: 6c8a4...f95

Jeg tenker (selvfølgelig) at USA ikke er et idealsamfunn. Det tror jeg de fleste i Norge er enig om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
ISW skrev (2 minutter siden):

Men det er jo nettopp dette som skjer når Norge ikke er konkurransedyktig på skatt.

Det er ekstremt lett å flytte overskuddet utenlands. Og det vil skje uansett hvor hardt venstresiden prøver å unngå det. Det eneste som vil hindre det, er et skattesystem som er konkurransedyktig. Iblant virker det som venstresiden ikke tar inn over seg at Norge er en del av verden.

Det er bedre med 20% av 1 milliard, enn 40% av null.

Jeg tenker hvis det var mulig, så må det bli vanskeligere å flytte overskuddet utenlands. Jeg synes ikke synd på Rimi-Hagen fordi han må ut med litt skatt. Han har dessuten ett kvalmende syn på mange ting. Priviligert som han er er han helt uten ydmykhet. De som jobbet for han før han solgte Rimi tjente dårlig, han har bygget seg opp på andres arbeid. Att en slik person skal skjermes fra å betale fair skatt er noe jeg ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Et filosofisk spørsmål

Hvorfor skal akkurat penger utjevnes med sosialistisk tankegang? For å trekke en parallell, burde ikke veldig mye annet også

Kjør debatt! 

Mange som leker filosofer, men,  i praksis er det alltid det samme. Jeg ønsker X for meg, så jeg lager et "fiolosofisk" prinsipp som sørger for at jeg får X, også bruker jeg prinsippet som argument, og konklusjonen er at jeg bør få X.

Men, det er egentlig det samme som å si, Jeg vil ha X, så jeg bør få X. Det er ikke noe argument egentlig. Det er ikke noe dyp filosofi. Og utrolig frustrerende å forholde seg til sånne vikarierende argumenter hvor folk egentlig har egoistiske motiver men forkler seg som "social justice warriors" eller andre ting

Jeg er kvinne, jeg vil ha mer lønn for meg. Blir til Like utfall er det beste, og siden like utfall er best bør kvinner få mer lønn

Men masken faller av så fort en kommer med andre eksempler, viser du en incel mann til disse kvinnefolkene så blir det umiddelbart ikke like utfall lenger men individer må "ta ansvar for seg selv" trene mer kle seg penere gre håret jobbe hardere etc :P Men, hvorfor kan ikke kvinnfolkene også gjøre det da... hmmmm ? 

Ingen av folka har prinsipper, så med mindre du som "gruppe" kjemper for "din gruppe", så vil ingen av disse fine prinsippene til disse fine folkene hjelpe "deg" selv om du på overflaten kan lures til å tro det

Dette er i praksis bare nåtidens versjon av rasisme, hvor en gjør det samme som rasister, men bare basert på andre "identiteter", for "mine" og mot "andre". Veldig skummelt egentlig. Ingen har ekte prinsipper, bare agendaer under overflaten og vikarierende argumenter over for å dekke over falskheten og umoralskheten.

Skal vi funke som nasjon, og ikke ende som USA, tror jeg vi trenger noe å samles bak, noen ekte prinsipper som vi styrer etter, ikke falske prinsipper vi bruker som dekke for tribalisme under overflaten. Men, sannsynligheten for at vi unngår amerikanske tilstander er omtrent 0. Så det er meget synd for kommende generasjoner. Alt en kan si er vel egentlig bare...

Lykke til !

Endret av Like Utfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
ISW skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker (selvfølgelig) at USA ikke er et idealsamfunn. Det tror jeg de fleste i Norge er enig om. 

Alikevel vil du ha regler om skatt som gjør att vi ligner mer på USA? Jeg skjønner ikke logikken. Det blir flere og flere milliardærer i verden, og flere og flere fattige. Ekstreme pengesamlinger hos svært få individ, fører til drittsamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker hvis det var mulig, så må det bli vanskeligere å flytte overskuddet utenlands. Jeg synes ikke synd på Rimi-Hagen fordi han må ut med litt skatt. Han har dessuten ett kvalmende syn på mange ting. Priviligert som han er er han helt uten ydmykhet. De som jobbet for han før han solgte Rimi tjente dårlig, han har bygget seg opp på andres arbeid. Att en slik person skal skjermes fra å betale fair skatt er noe jeg ikke skjønner.

Uavhengig av hva vi måtte mene om det, så er det dessverre veldig enkelt. En utenlandsk eier kan sende et norsk foretak en faktura på en milliard kroner i «administrasjonsgebyr» og vips, så er en milliard kroner skattepliktig på Jersey i stedet for i Norge. 

Kapital flyter over landegrensene. Dessverre. Og jo høyere skatten er i Norge jo mer vil det skje

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...