Gå til innhold

Gi meg motivasjon


Anbefalte innlegg

 cilie

Hei!

Kan noen please gi meg litt motivasjon til hvorfor jeg fem og en halv uke før jul skal skjerpe meg og ikke la alt stå til? Nå er det fort gjort å vente til januar… 

 Disse ukene kommer til å by på mye konsentrasjonsarbeid alene - har valgt det selv og angrer som bare det og skjønner ikke hvordan jeg skal greie det, konsentrasjonsevnen min har sunket betraktelig - men må stå løpet ut på et vis - og helst uten godteribonanza «for å klare det.»

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  •  cilie

    13

  • emilie321

    7

  • Lillemus

    6

  • Liviane

    6

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Det går ofte bedre om man tar små skritt i stedet for å forvente for mye. Hvis man i juleferien har gått fra mye mat og snacks nesten daglig og mye sofa og tv-titting så kan man ikke forvente at man f

Hei Snorkfrøken! Beklager at jeg var litt streng med deg - var kanskje ikke det mest motiverende svaret men det var i beste mening. Jeg skjønner at du leter etter motivasjon til å snu en tr

1. Forby takeaway/takeout. Det koster like mye som å spise ute, men gir ikke samme opplevelsen. Å bestille mat fordi man ikke gidder å lage den er ikke bra.  2. Moralen skal du ha i butikken, ikk

Lillemus
cilie skrev (5 minutter siden):

Hei!

Kan noen please gi meg litt motivasjon til hvorfor jeg fem og en halv uke før jul skal skjerpe meg og ikke la alt stå til? Nå er det fort gjort å vente til januar… 

 Disse ukene kommer til å by på mye konsentrasjonsarbeid alene - har valgt det selv og angrer som bare det og skjønner ikke hvordan jeg skal greie det, konsentrasjonsevnen min har sunket betraktelig - men må stå løpet ut på et vis - og helst uten godteribonanza «for å klare det.»

Kast alt du har i skapene av godis, kjeks og kaker og ikke kjøp mer? Ha kun sunne alternativer tilgjengelig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
stjernestøv

Jeg spiser godteri og chips på lørdager, da er det overkommelig. Det er for å holde stabil vekt da, får se om jeg setter inn støtet for å gå ned mer etter nytt år. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
emilie321
Hurja skrev (36 minutter siden):

Tenk på at alt du putter i deg varer så kort tid (kun sekunder). Er det verdt å sette andre ting på spill for det?

Det tar bare sekunder å spise, men roen jeg får, varer lenge. Og ja, den overdøver den dårlige samvittigheten. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
emilie321
cilie skrev (50 minutter siden):

Hei!

Kan noen please gi meg litt motivasjon til hvorfor jeg fem og en halv uke før jul skal skjerpe meg og ikke la alt stå til? Nå er det fort gjort å vente til januar… 

 Disse ukene kommer til å by på mye konsentrasjonsarbeid alene - har valgt det selv og angrer som bare det og skjønner ikke hvordan jeg skal greie det, konsentrasjonsevnen min har sunket betraktelig - men må stå løpet ut på et vis - og helst uten godteribonanza «for å klare det.»

Vet ikke hvordan jeg skal greie å motivere deg når jeg ikke greier det med meg selv🙈 Men kan det være noe å prøve og holde vekta? Selv er jeg på galeien nå så jeg jobber med og ikke overspise. Greier det de fleste dagene, men innimellom går det helt galt. Så alt i alt har jeg stort sett holdt vekta de siste 4 ukene. Skal prøve på dette fram til 2 januar.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Liviane

Vurderte å starte en egen tråd her tidligere i dag (som den første av sitt slag for mitt vedkommende) om omtrent det samme. 

Grunnen er at jeg har vært i et jevnt sig med vektnedgang siden i våres. Det har gått innmari tregt, men for rundt tre uker siden kunne jeg ha feiret -10 kg (manglet bare noen gram). Men den gang ei. Livsomstendigheter fikk alt bare til å rakne på det området, og nå har jeg i stedet  lagt på meg 2 kg... Ville starte en tråd her for å be om hjelp/råd til å komme inn i det igjen, men tror jeg fant ut av det selv. 

Slik jeg opplever det har jeg nemlig nå minst to valg: 1. Fortsette å bare drite i det med den risikoen at jeg vil legge ytterligere på meg, eller 2: Ta meg sammen, slutte å skylde på livsomstendigheter og bestemme meg på nytt for at jeg skal greie å gå ned i vekt og nå målet mitt.  

Jeg velger det siste. Tror man rett og slett bare må ta viljen i bruk og bestemme seg. Når man har bestemt seg, har man bestemt seg, og da burde det (i alle fall i teorien) ikke være noe stort problem.  Motivasjon  får jeg når jeg visualiserer meg selv i en slankere utgave et sted der framme med alt positivt det vil føre med seg på det helsemessige og utseendemessige plan.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hurja
Liviane skrev (5 minutter siden):

Vurderte å starte en egen tråd her tidligere i dag (som den første av sitt slag for mitt vedkommende) om omtrent det samme. 

Grunnen er at jeg har vært i et jevnt sig med vektnedgang siden i våres. Det har gått innmari tregt, men for rundt tre uker siden kunne jeg ha feiret -10 kg (manglet bare noen gram). Men den gang ei. Livsomstendigheter fikk alt bare til å rakne på det området, og nå har jeg i stedet  lagt på meg 2 kg... Ville starte en tråd her for å be om hjelp/råd til å komme inn i det igjen, men tror jeg fant ut av det selv. 

Slik jeg opplever det har jeg nemlig nå minst to valg: 1. Fortsette å bare drite i det med den risikoen at jeg vil legge ytterligere på meg, eller 2: Ta meg sammen, slutte å skylde på livsomstendigheter og bestemme meg på nytt for at jeg skal greie å gå ned i vekt og nå målet mitt.  

Jeg velger det siste. Tror man rett og slett bare må ta viljen i bruk og bestemme seg. Når man har bestemt seg, har man bestemt seg, og da burde det (i alle fall i teorien) ikke være noe stort problem.  Motivasjon  får jeg når jeg visualiserer meg selv i en slankere utgave et sted der framme med alt positivt det vil føre med seg på det helsemessige og utseendemessige plan.  

Enig med du :) for meg har økt energi/bedre helse vært en motivasjonsfaktor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
emilie321
Liviane skrev (7 minutter siden):

Vurderte å starte en egen tråd her tidligere i dag (som den første av sitt slag for mitt vedkommende) om omtrent det samme. 

Grunnen er at jeg har vært i et jevnt sig med vektnedgang siden i våres. Det har gått innmari tregt, men for rundt tre uker siden kunne jeg ha feiret -10 kg (manglet bare noen gram). Men den gang ei. Livsomstendigheter fikk alt bare til å rakne på det området, og nå har jeg i stedet  lagt på meg 2 kg... Ville starte en tråd her for å be om hjelp/råd til å komme inn i det igjen, men tror jeg fant ut av det selv. 

Slik jeg opplever det har jeg nemlig nå minst to valg: 1. Fortsette å bare drite i det med den risikoen at jeg vil legge ytterligere på meg, eller 2: Ta meg sammen, slutte å skylde på livsomstendigheter og bestemme meg på nytt for at jeg skal greie å gå ned i vekt og nå målet mitt.  

Jeg velger det siste. Tror man rett og slett bare må ta viljen i bruk og bestemme seg. Når man har bestemt seg, har man bestemt seg, og da burde det (i alle fall i teorien) ikke være noe stort problem.  Motivasjon  får jeg når jeg visualiserer meg selv i en slankere utgave et sted der framme med alt positivt det vil føre med seg på det helsemessige og utseendemessige plan.  

Er både enig og uenig med deg. For friske, så er det kanskje lettere å gjennomføre en slankekur, men for de som f.eks har en spiseforstyrrelser og/eller bruker medisiner som øker matlysten, så er det iallefall tyngre. Det er dessuten mange med søvnforstyrrelser/lite søvn som sliter med vekta. 

Hadde det vært så enkelt som du skriver, så hadde det nok vært færre overvektige. Selv om jeg er enig i at en først må bestemme seg for å gjøre en forandring. Har selv vært over 20kg tyngre enn det jeg er nå, men burde ha gått ned enda mer.   Prøver allikevel å motivere meg til videre vektnedgang, men greier det ikke akkurat nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hurja
emilie321 skrev (23 minutter siden):

men for de som f.eks har en spiseforstyrrelser og/eller bruker medisiner som øker matlysten, så er det iallefall tyngre

Det vet jeg «alt» om…: 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
påskelilje

Ikke ha usunne ting hjemme. Ikke kjøp det. Til hvert måltid, spis mindre porsjoner enn du har lyst til.

Sett deg et oppnåelig mål: klarer du å gå ned 0,5 kilo på 1 mnd, så gjør du xxx. Ikke høyere mål enn det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
emilie321
påskelilje skrev (18 minutter siden):

Ikke ha usunne ting hjemme. Ikke kjøp det. Til hvert måltid, spis mindre porsjoner enn du har lyst til.

Sett deg et oppnåelig mål: klarer du å gå ned 0,5 kilo på 1 mnd, så gjør du xxx. Ikke høyere mål enn det.

Helt enig.

Jeg kan ikke ha noe snop, rosiner, kaker, mandler e.l. hjemme. Får jeg uventet besøk, så får de kaffe eller Pepsi max og skal jeg ha gjester, så må jeg kjøpe inn så nær datoen som mulig.  Sånn er det bare.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
cilie skrev (8 timer siden):

Hei!

Kan noen please gi meg litt motivasjon til hvorfor jeg fem og en halv uke før jul skal skjerpe meg og ikke la alt stå til? Nå er det fort gjort å vente til januar… 

 Disse ukene kommer til å by på mye konsentrasjonsarbeid alene - har valgt det selv og angrer som bare det og skjønner ikke hvordan jeg skal greie det, konsentrasjonsevnen min har sunket betraktelig - men må stå løpet ut på et vis - og helst uten godteribonanza «for å klare det.»

* Hjernen og resten av kroppen fungerer bedre med riktig «bensin». Sukker-og fettrik «tullemat» gjør deg bare dorsk og trøtt. Spis regelmessig, og velg «skikkelig mat» med langsomme karbohydrater(mye fiber). Da får du jevnere blodsukker- og energinivå- noe som kan ha gunstig effekt på konsentrasjonen også. Og det å spise NOK og OFTE NOK er det beste middelet mot cravings.

* Tenk hvor mye bedre julegodtet vil smake, hvis du venter med det til rett oppunder jul? Fråts hellet i vitaminrike klementiner så lenge🙃 Booster immunforsvaret i samme slengen, det!

*Du vil sannsynligvis føle deg mye mer vel i julekjolen uten 5 kg ekstra…og det vil vel være deilig å slippe å drasse dem med seg inn i det nye året også? 
 

Dette er iallfall argumenter jeg bruker på meg selv, mulig noe av det kan motivere deg også😊

Anonymkode: 21dcd...729

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

emilie321
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

* Hjernen og resten av kroppen fungerer bedre med riktig «bensin». Sukker-og fettrik «tullemat» gjør deg bare dorsk og trøtt. Spis regelmessig, og velg «skikkelig mat» med langsomme karbohydrater(mye fiber). Da får du jevnere blodsukker- og energinivå- noe som kan ha gunstig effekt på konsentrasjonen også. Og det å spise NOK og OFTE NOK er det beste middelet mot cravings.

* Tenk hvor mye bedre julegodtet vil smake, hvis du venter med det til rett oppunder jul? Fråts hellet i vitaminrike klementiner så lenge🙃 Booster immunforsvaret i samme slengen, det!

*Du vil sannsynligvis føle deg mye mer vel i julekjolen uten 5 kg ekstra…og det vil vel være deilig å slippe å drasse dem med seg inn i det nye året også? 
 

Dette er iallfall argumenter jeg bruker på meg selv, mulig noe av det kan motivere deg også😊

Anonymkode: 21dcd...729

Synes dette var fine argumenter.     Det første kapittelet er så riktig som det kan få blitt. Opplever det gang på gang de dagene jeg av ulike grunner har spist for lite. Da blir jeg så utrolig sulten og fysen på kvelden at det er så og si umulig å stå imot.

Nå er ikke jeg ts, men trenger selv motivasjon for å greie og ha kontroll på matinntaket, så jeg tar til meg dette (og alt annet som kan hjelpe)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
 cilie
Lillemus skrev (16 timer siden):

Kast alt du har i skapene av godis, kjeks og kaker og ikke kjøp mer? Ha kun sunne alternativer tilgjengelig. 

Ja, det er slik det pleier å være. Kaster det usunne, handler masse sunt, sprekker og kjøper noe usunt el bestiller isteden og kaster til slutt det sunne. Så jeg kaster dessverre veldig mye mat. Nå som jeg ligger an til å få tidenes høyeste regning ever her, så er det heller ikke bærekraftig å bruke 700kr-ish for 2 på feks thai, indisk el sushi levert på døren mange ganger i uka heller. Så jeg må bli flinkere til å ordne vanlig, sunn mat som er det verste jeg vet - altså kjøpe/lage det. Det er så fort gjort å se noe i butikken og tenke «bare i dag» - særlig når hver uke starter m for lite søvn.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
 cilie
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

* Hjernen og resten av kroppen fungerer bedre med riktig «bensin». Sukker-og fettrik «tullemat» gjør deg bare dorsk og trøtt. Spis regelmessig, og velg «skikkelig mat» med langsomme karbohydrater(mye fiber). Da får du jevnere blodsukker- og energinivå- noe som kan ha gunstig effekt på konsentrasjonen også. Og det å spise NOK og OFTE NOK er det beste middelet mot cravings.

* Tenk hvor mye bedre julegodtet vil smake, hvis du venter med det til rett oppunder jul? Fråts hellet i vitaminrike klementiner så lenge🙃 Booster immunforsvaret i samme slengen, det!

*Du vil sannsynligvis føle deg mye mer vel i julekjolen uten 5 kg ekstra…og det vil vel være deilig å slippe å drasse dem med seg inn i det nye året også? 
 

Dette er iallfall argumenter jeg bruker på meg selv, mulig noe av det kan motivere deg også😊

Anonymkode: 21dcd...729

Ja, det er en fin ting å visualisere, hvordan følelsen er å gå til juleferie. Jeg slipper ikke helt opp og gafler innpå uansett altså, men jeg begynte vel nå å legitimere å ha kontinuerlig tilgang på julekos fram til jul. Rart hvordan jeg så til de grader assosierer pent innpakket julegodteri og julekaker med kos… 
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
påskelilje
cilie skrev (41 minutter siden):

Ja, det er slik det pleier å være. Kaster det usunne, handler masse sunt, sprekker og kjøper noe usunt el bestiller isteden og kaster til slutt det sunne. Så jeg kaster dessverre veldig mye mat. Nå som jeg ligger an til å få tidenes høyeste regning ever her, så er det heller ikke bærekraftig å bruke 700kr-ish for 2 på feks thai, indisk el sushi levert på døren mange ganger i uka heller. Så jeg må bli flinkere til å ordne vanlig, sunn mat som er det verste jeg vet - altså kjøpe/lage det. Det er så fort gjort å se noe i butikken og tenke «bare i dag» - særlig når hver uke starter m for lite søvn.  

Hva om du tenker økonomi da, i stedet for slanking? For å endre tankesettet litt, mener jeg. 

Det er billig med havregryn, skummet melk, rotgrønnsaker og frukt. Finn 10 sunne gode middager som du og samboer lager hjemme, og så kan dere heller kjøpe take-away 1 gang per uke. Bruk vann som tørstedrikk, det er gratis, sunt, og fyller opp magen før måltidet. Da vil du få mer penger til å betale Den Store Regningen med 🙂

Det er dumt å kaste mat, både sunn og usunn mat. Jeg er anti-kasting, og kaster aldri usunn mat 😄 , men prøver å begrense innkjøpet av det. Prøver å lage restemiddag i alle fall 1 gang per uke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
emilie321
cilie skrev (2 timer siden):

Takk for motivasjon alle! Jeg tenker at jeg skal prøve så godt jeg kan å skjerpe meg. 

Håper virkelig at du greier å snu om. Det føles så mye bedre når en greier å spise sånn noenlunde sunt og i riktige mengder. Må si at jeg føler med deg angående søvnproblemene  du har. Vet alt om hvordan en føler seg med for lite søvn og hvor mye tyngre alt blir. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
cilie skrev (2 timer siden):

Ja, det er slik det pleier å være. Kaster det usunne, handler masse sunt, sprekker og kjøper noe usunt el bestiller isteden og kaster til slutt det sunne. Så jeg kaster dessverre veldig mye mat. Nå som jeg ligger an til å få tidenes høyeste regning ever her, så er det heller ikke bærekraftig å bruke 700kr-ish for 2 på feks thai, indisk el sushi levert på døren mange ganger i uka heller. Så jeg må bli flinkere til å ordne vanlig, sunn mat som er det verste jeg vet - altså kjøpe/lage det. Det er så fort gjort å se noe i butikken og tenke «bare i dag» - særlig når hver uke starter m for lite søvn.  

Nå ble jeg litt matt her - bruker dere over 700,- på en middag flere ganger i uka?! Med mindre dere har råd til og det ikke spiller noen rolle for økonomien (jeg har ikke det inntrykket...) så må dere da ærlig talt ta et tak her! Hver fredag eller lørdag tar dere en sjekk på hva som finnes i matskap, kjøleskap og fryser av kjøtt/fisk/kylling osv og grønnsaker/poteter/ris/pasta (eller hva dere pleier å spise) og setter opp en middagsplan for kommende uke. Lag så en handleliste for å handle det dere ikke har i huset og hold dere til den når dere handler - da har dere hele uka klar når mandag kommer. Dette har fungert ypperlig for oss i alle fall, sparer både tid, penger og jobb! Sjekk ukeplanen om kvelden før dere går til sengs og ta opp fra fryseren det dere skal ha i morgen og legg det i kjøleskapet så er det tint og klart til bruk når dere kommer hjem fra jobb.

Vi bruker appen Google Keep notater og har to meny-lister slik at vi har en for inneværende uke og en for uka som kommer som vi kan fylle inn etterhvert dersom det er noe vi får lyst på eller lyst til å prøve. Har også en handleliste på appen der vi føyer til når vi kommer på noe og krysser ut når vi er på butikken og handler. Disse listene har vi begge tilgang til og dette er utrolig praktisk.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...