Gå til innhold

Gi meg motivasjon


 cilie

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (6 timer siden):

Hva om du tenker økonomi da, i stedet for slanking? For å endre tankesettet litt, mener jeg. 

Det er billig med havregryn, skummet melk, rotgrønnsaker og frukt. Finn 10 sunne gode middager som du og samboer lager hjemme, og så kan dere heller kjøpe take-away 1 gang per uke. Bruk vann som tørstedrikk, det er gratis, sunt, og fyller opp magen før måltidet. Da vil du få mer penger til å betale Den Store Regningen med 🙂

Det er dumt å kaste mat, både sunn og usunn mat. Jeg er anti-kasting, og kaster aldri usunn mat 😄 , men prøver å begrense innkjøpet av det. Prøver å lage restemiddag i alle fall 1 gang per uke.

Jeg har et stort potensiale i å kutte utgifter, men det blir ikke veldig fokus på det før jul. Det orker jeg ikke😬 Jeg pleier å si at det er godt ikke besteforeldregenerasjonen ser det…😬  

«Den store, fortsatt ukjent størrelse, helt ut av det blå- regningen» blir uansett betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (4 timer siden):

Nå ble jeg litt matt her - bruker dere over 700,- på en middag flere ganger i uka?! Med mindre dere har råd til og det ikke spiller noen rolle for økonomien (jeg har ikke det inntrykket...) så må dere da ærlig talt ta et tak her! Hver fredag eller lørdag tar dere en sjekk på hva som finnes i matskap, kjøleskap og fryser av kjøtt/fisk/kylling osv og grønnsaker/poteter/ris/pasta (eller hva dere pleier å spise) og setter opp en middagsplan for kommende uke. Lag så en handleliste for å handle det dere ikke har i huset og hold dere til den når dere handler - da har dere hele uka klar når mandag kommer. Dette har fungert ypperlig for oss i alle fall, sparer både tid, penger og jobb! Sjekk ukeplanen om kvelden før dere går til sengs og ta opp fra fryseren det dere skal ha i morgen og legg det i kjøleskapet så er det tint og klart til bruk når dere kommer hjem fra jobb.

Vi bruker appen Google Keep notater og har to meny-lister slik at vi har en for inneværende uke og en for uka som kommer som vi kan fylle inn etterhvert dersom det er noe vi får lyst på eller lyst til å prøve. Har også en handleliste på appen der vi føyer til når vi kommer på noe og krysser ut når vi er på butikken og handler. Disse listene har vi begge tilgang til og dette er utrolig praktisk.

 

Jøss, dere har stålkontroll og et godt system! 

Jeg blir matt selv av hva som brukes selv om det er «bærekraftig.» 

Det har vært så mye greier at jeg ikke orker å ta tak. Kanskje etter jul🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 minutt siden):

Jøss, dere har stålkontroll og et godt system! 

Jeg blir matt selv av hva som brukes selv om det er «bærekraftig.» 

Det har vært så mye greier at jeg ikke orker å ta tak. Kanskje etter jul🤞

Nå har vi til og med organisert dypfryseren! :D 2 store plastkasser med lokk i bunnen, en med viltkjøtt og en med syltetøyglass. 8 mindre bokser med lokk stablet oppå der - sortert med en type vare i hver boks: pølser, kjøttkakter/kjøttdeig, fisk, kylling, grønnsaker, brød osv. Så nå har vi stålkontroll på hva vi har i fryseren og ikke minst på hvor mye vi har igjen! Nå slipper vi å lete gjennom 47 plastposer med alt mulig for å sjekke om vi har igjen mer kylling eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (22 timer siden):

Er både enig og uenig med deg. For friske, så er det kanskje lettere å gjennomføre en slankekur, men for de som f.eks har en spiseforstyrrelser og/eller bruker medisiner som øker matlysten, så er det iallefall tyngre. Det er dessuten mange med søvnforstyrrelser/lite søvn som sliter med vekta. 

Hadde det vært så enkelt som du skriver, så hadde det nok vært færre overvektige. Selv om jeg er enig i at en først må bestemme seg for å gjøre en forandring. Har selv vært over 20kg tyngre enn det jeg er nå, men burde ha gått ned enda mer.   Prøver allikevel å motivere meg til videre vektnedgang, men greier det ikke akkurat nå.

Jeg vet mye om hvordan ting kan henge sammen, og meninga var ikke å framstille det som om det var så enkelt. Jeg snakket ut i fra meg selv, altså med utgangspunkt i meg selv. Den eneste generelle vendingen var denne, som du forsåvidt sier deg enig i: Tror man rett og slett bare må ta viljen i bruk og bestemme seg. Når man har bestemt seg, har man bestemt seg, og da burde det (i alle fall i teorien) ikke være noe stort problem.  

Ja, i teorien er det mye som kan virke enkelt, men i praksis kan ting vise seg å være mye vanskeligere. Jeg har null problem med å forstå det, for det gjelder jo også for meg. Jeg har i likhet med mange her på dol utfordringer som kan komplisere ting.

Forøvrig utrolig bra jobbet av deg da du gikk ned over 20 kg. Imponert! 👍😊 Håper motivasjonen vil komme tilbake snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Jøss, dere har stålkontroll og et godt system! 

Jeg blir matt selv av hva som brukes selv om det er «bærekraftig.» 

Det har vært så mye greier at jeg ikke orker å ta tak. Kanskje etter jul🤞

Hvorfor tror du det blir lettere etter jul? Er det ikke en sjanse for at du heller vil tenke, når 1. januar kommer, at - "Sannelig er jeg glad for at jeg tok tak og begynte i november!" Tror du ikke også at du 1. januar vil tenke at "Nei, nå har det gått så langt i jula at jeg ikke orker, venter til våren..."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (18 minutter siden):

Hvorfor tror du det blir lettere etter jul? Er det ikke en sjanse for at du heller vil tenke, når 1. januar kommer, at - "Sannelig er jeg glad for at jeg tok tak og begynte i november!" Tror du ikke også at du 1. januar vil tenke at "Nei, nå har det gått så langt i jula at jeg ikke orker, venter til våren..."?

Derfor fungerer det å utsette svært dårlig. Det aller beste er å starte med en gang. Det er ingen grunn til å vente til mandag, 1 januar, etter jul, etter påske osv. Man lurer bare seg selv..

Anonymkode: bf8fd...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Derfor fungerer det å utsette svært dårlig. Det aller beste er å starte med en gang. Det er ingen grunn til å vente til mandag, 1 januar, etter jul, etter påske osv. Man lurer bare seg selv..

Anonymkode: bf8fd...c4c

Nemlig. :) Og jeg sier ikke dette for å være slem, men trådstarter har vel i grunnen utsatt og utsatt ikke så rent få ganger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (3 timer siden):

Jeg har et stort potensiale i å kutte utgifter, men det blir ikke veldig fokus på det før jul. Det orker jeg ikke😬 Jeg pleier å si at det er godt ikke besteforeldregenerasjonen ser det…😬  

«Den store, fortsatt ukjent størrelse, helt ut av det blå- regningen» blir uansett betalt. 

I dag hadde vi restemiddag, bestående av 3 retter:

1) hjemmelaget vegetarlasagne fra lørdag (hvor jeg hadde hatt i bl.a. blomkål og gresskar fra torsdagen)

2) rester fra kinamat (take away) fra fredag 

3) hjemmelaget jordskokksupppe fra onsdag.

Ser at det står ei skål i kjøleskapet med litt gresskarsuppe fra torsdag for 11 dager siden... den må jeg nok kaste. Nedtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror du det blir lettere etter jul? Er det ikke en sjanse for at du heller vil tenke, når 1. januar kommer, at - "Sannelig er jeg glad for at jeg tok tak og begynte i november!" Tror du ikke også at du 1. januar vil tenke at "Nei, nå har det gått så langt i jula at jeg ikke orker, venter til våren..."?

Jeg snakker om å bli flinkere til å ikke bruke så mye penger. Nå gikk d nettopp 461kr på italiensk middag (til to) Jeg utsetter lite i livet, jeg prøver jo hele tiden😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Forby takeaway/takeout. Det koster like mye som å spise ute, men gir ikke samme opplevelsen. Å bestille mat fordi man ikke gidder å lage den er ikke bra. 

2. Moralen skal du ha i butikken, ikke hjemme. Det som havner inn døra, havner i magen. Når jeg slanker meg, er jeg beinhard på at det kun er fisk/kjøtt, grønnsaker, pålegg og brød/knekkebrød som havner i handlekurven.

3. Du kan ikke motivere deg med å «holde ut» i fem uker for så å kunne spise så mye godteri man vil i jula. Om du skal slutte å røyke kan du ikke tenke at du skal røyke 40 sigg om dagen i jula. En alkoholiker kan ikke bruke som belønning at han skal drikke i framtiden. Du er sukkeravhengig og du kan ikke spise store mengder sukker som belønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 timer siden):

Nå har vi til og med organisert dypfryseren! :D 2 store plastkasser med lokk i bunnen, en med viltkjøtt og en med syltetøyglass. 8 mindre bokser med lokk stablet oppå der - sortert med en type vare i hver boks: pølser, kjøttkakter/kjøttdeig, fisk, kylling, grønnsaker, brød osv. Så nå har vi stålkontroll på hva vi har i fryseren og ikke minst på hvor mye vi har igjen! Nå slipper vi å lete gjennom 47 plastposer med alt mulig for å sjekke om vi har igjen mer kylling eller ikke.

 

påskelilje skrev (5 timer siden):

I dag hadde vi restemiddag, bestående av 3 retter:

1) hjemmelaget vegetarlasagne fra lørdag (hvor jeg hadde hatt i bl.a. blomkål og gresskar fra torsdagen)

2) rester fra kinamat (take away) fra fredag 

3) hjemmelaget jordskokksupppe fra onsdag.

Ser at det står ei skål i kjøleskapet med litt gresskarsuppe fra torsdag for 11 dager siden... den må jeg nok kaste. Nedtur...

Wow, vi lever i helt ulike verdener😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snorkfrøken! :)

Beklager at jeg var litt streng med deg - var kanskje ikke det mest motiverende svaret men det var i beste mening.

Jeg skjønner at du leter etter motivasjon til å snu en trend. Jeg skjønner også at når livet er vanskelig er usunn mat det eneste man har som glede i livet, og det er vanskelig å skulle ta det vekk da. Du må vel nesten bare ta en uke av gangen, så får du heller spise noen kaker i jula hvis du ser fram til det.

Det er så mye som henger sammen - alt fra hva man prioriterer å bruke penger på til hva man prioriterer å spise. Når man er sliten, blir det lett til at man tyr til enkle løsninger, f.eks takeaway og godteri. Som jeg skriver over, så lenge du har lite annet å glede deg over i livet blir også usunn mat en enkel løsning også der. Og så blir det lett at man stikker hodet i sanden ovenfor de store linjene i livet, som jeg skjønner at du tenker mye på men ikke finner noen god løsning på.

Der tror jeg egentlig jeg har oppsummert mye av det du plages med, og så henger dette med vekt over deg som et enormt paradoks. Du mener du veier for mye, og på lang sikt er dette ditt største ønske å gjøre noe med, samtidig som du på kort sikt helst vil spise usunn mat. 

Jeg tror du egentlig vet hva du skal gjøre, men gjennomføringen er vanskelig. Jeg har lagt på meg mye selv, og det er også litt paradoksalt, all den tid jeg nok kan mer om ernæring enn de fleste. For meg handler det også om enkle løsninger i en hektisk hverdag - en pizza til middag f.eks, og litt mye utskeielser i helgene. Jeg er også veldig der at jeg lever for helgene, når hverdagene blir "et grått sosialdemokratisk helvete" (for å sitere Henrik i Exit) :) Hvordan gir man hverdagene mer mening, og hvordan unngår man at det sklir helt ut i helgene, med øl, burger og is? 

Dette er store ubesvarte spørsmål. Det er en trend som det ikke er lett å snu. Du har neppe noen farlig overvekt i dag, men både for deg og for meg handler det om å snu en trend som går feil vei, samtidig som man skal kjempe med alle andre utfordringer i livet (som jeg har skrevet her har jeg bl.a. en vanskelig far, en krevende jobb, osv.) og jeg vet at du kjemper dine kamper du også. Men jeg tror løsningen på de ulike problemene til dels henger sammen (f.eks bedre mat = bedre søvn = mer penger til overs = bedre trivsel) og jeg håper du finner motivasjonen som skal til for å snu dette. Det er egentlig ikke så vanskelig bare man kommer i gang.

klem ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Beklager at jeg var litt streng med deg - var kanskje ikke det mest motiverende svaret men det var i beste mening.

Hun vet nok at det var i beste mening ❤️ 

Jeg er av den oppfatning at man noen ganger trenger å bli snakket strengt til. Det kan for noen være det sparket bak de trenger for å komme i gang med endring. Jeg er også av den formening at for å få til endring så trenger man å bestemme seg/ta et valg, og slutte med unnskyldninger. (Sier ikke at det er lett, men det er likevel det som må til etter min mening). Unnskyldninger for videre uønsket "adferd" bringer en ikke framover, men fører heller til at man står på stedet hvil. Det samme hvis man blir "forstått ihjel" av andre. Så jeg tenker at det kan være mye god hjelp og omsorg i at en god venn er litt streng med en. Når det nettopp er en god venn som er streng med en, er min erfaring at en heller ikke tar det ille opp fordi man vet at vennen sier det i beste mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
cilie skrev (På 15.11.2021 den 20.16):

Jeg snakker om å bli flinkere til å ikke bruke så mye penger. Nå gikk d nettopp 461kr på italiensk middag (til to) Jeg utsetter lite i livet, jeg prøver jo hele tiden😅

Når dere bare er to, trenger dere ikke å tenke så mye på penger. Vi har nå blitt to vi også, etter at våre fire barn har flyttet hjemmefra. Nå trenger vi ikke å tenke så mye økonomi,  som vi gjorde da barna bodde hjemme. Uansett så bruker vi ikke så mye penger nå som da. Det er deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
ISW skrev (På 16.11.2021 den 9.33):

jeg håper du finner motivasjonen som skal til for å snu dette.

Som du vet, fant jeg den ikke i november, men jeg håper det går bedre nå😌😬Selv om jeg egentlig bare har lyst til å hoppe to uker tilbake i tid og pakke meg inn i julestemning og full flyt av alt mulig, masse lys, fri og god stemning og når det ikke gjør noe om jeg ikke sover. Det er mer grelt og kaldt nå - men prøver å tenke på hvem jeg vil være når våren kommer. Jeg prøvde en «julekjole» som var romslig og «døll» for to år siden(brukte den ikke da)og som passet og ble brukt i fjor, mens i år var den egentlig i trangeste laget.. Superklar for at det går motsatt vei, merker jeg! Men undres veldig over hvorfor det ikke har gått i det hele tatt i år til tross for at jeg har ønsket det - og det er skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (18 minutter siden):

Som du vet, fant jeg den ikke i november, men jeg håper det går bedre nå😌😬Selv om jeg egentlig bare har lyst til å hoppe to uker tilbake i tid og pakke meg inn i julestemning og full flyt av alt mulig, masse lys, fri og god stemning og når det ikke gjør noe om jeg ikke sover. Det er mer grelt og kaldt nå - men prøver å tenke på hvem jeg vil være når våren kommer. Jeg prøvde en «julekjole» som var romslig og «døll» for to år siden(brukte den ikke da)og som passet og ble brukt i fjor, mens i år var den egentlig i trangeste laget.. Superklar for at det går motsatt vei, merker jeg! Men undres veldig over hvorfor det ikke har gått i det hele tatt i år til tross for at jeg har ønsket det - og det er skremmende. 

Man går ikke ned i vekt ved å ønske det, man må faktisk gjøre noe for det. Så enkelt og så vanskelig. Vil det hjelpe om du lar den trange kjolen henge fremme som en påminner når du tenker deg bort i skapet etter noe godt? Noe godt som du selvfølgelig ikke bør ha i skapet i det hele tatt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Som du vet, fant jeg den ikke i november, men jeg håper det går bedre nå😌😬Selv om jeg egentlig bare har lyst til å hoppe to uker tilbake i tid og pakke meg inn i julestemning og full flyt av alt mulig, masse lys, fri og god stemning og når det ikke gjør noe om jeg ikke sover. Det er mer grelt og kaldt nå - men prøver å tenke på hvem jeg vil være når våren kommer. Jeg prøvde en «julekjole» som var romslig og «døll» for to år siden(brukte den ikke da)og som passet og ble brukt i fjor, mens i år var den egentlig i trangeste laget.. Superklar for at det går motsatt vei, merker jeg! Men undres veldig over hvorfor det ikke har gått i det hele tatt i år til tross for at jeg har ønsket det - og det er skremmende. 

Jeg husker ikke hva jeg har sagt tidligere i tilsvarende diskusjoner, men jeg får litt lyst til å minne deg på at du faktisk klarer deg relativt bra mht vekt og livsstil, selv om du skulle ønske at det gikk bedre. Når du fortsatt får på deg kjolen, så betyr jo at det ikke kan være mange kg du har gått opp, og du har mange ganger fortalt om at du har kommet deg ut i skogen eller vært aktiv på andre måter. 

Jeg lurer på om du har noen nytte av all selvpiskingen du driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 2.1.2022 den 17.23):

Man går ikke ned i vekt ved å ønske det, man må faktisk gjøre noe for det. Så enkelt og så vanskelig. Vil det hjelpe om du lar den trange kjolen henge fremme som en påminner når du tenker deg bort i skapet etter noe godt? Noe godt som du selvfølgelig ikke bør ha i skapet i det hele tatt egentlig.

Nei, bør ikke ha noe, men alt er uansett «lett tilgjengelig». Jeg vet godt at noe må gjøres, og jeg prøver hele tiden og så går det ad undas hele tiden og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 2.1.2022 den 18.23):

Jeg husker ikke hva jeg har sagt tidligere i tilsvarende diskusjoner, men jeg får litt lyst til å minne deg på at du faktisk klarer deg relativt bra mht vekt og livsstil, selv om du skulle ønske at det gikk bedre. Når du fortsatt får på deg kjolen, så betyr jo at det ikke kan være mange kg du har gått opp, og du har mange ganger fortalt om at du har kommet deg ut i skogen eller vært aktiv på andre måter. 

Jeg lurer på om du har noen nytte av all selvpiskingen du driver med. 

Takk- men jeg vet jo hvordan jeg blir sett på sånn jeg er nå. Hint fra opphavet om trening osv. Ansiktet fins ikke pent mer. 

Min gamle PT sa han vekslet opp og ned 15 kg og kunne bruke samme klær. Jeg orker ikke veie meg nå. Kjolen ble dessuten kjøpt med misnøye og allerede for høy vekt, så hadde det enda vært en jeg følte meg fin i som nå var for trang.

I dag var målet å trene. 3 timer søvn gjorde sitt til at det ikke ble det og nå er jeg så stresset for jobb et par dager at jeg bare gir opp å tenke på trening. Jeg har begynt å få tinnitus(?) og blir andpusten ved så lite søvn. Og når jeg legger meg får jeg hjertebank. Men jeg får prøve. Jeg er alltid overstresset etter ferier og mye press. Alt blir bare så vanvittig forsterket ved lite søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (11 minutter siden):

Takk- men jeg vet jo hvordan jeg blir sett på sånn jeg er nå. Hint fra opphavet om trening osv. Ansiktet fins ikke pent mer. 

Min gamle PT sa han vekslet opp og ned 15 kg og kunne bruke samme klær. Jeg orker ikke veie meg nå. Kjolen ble dessuten kjøpt med misnøye og allerede for høy vekt, så hadde det enda vært en jeg følte meg fin i som nå var for trang.

I dag var målet å trene. 3 timer søvn gjorde sitt til at det ikke ble det og nå er jeg så stresset for jobb et par dager at jeg bare gir opp å tenke på trening. Jeg har begynt å få tinnitus(?) og blir andpusten ved så lite søvn. Og når jeg legger meg får jeg hjertebank. Men jeg får prøve. Jeg er alltid overstresset etter ferier og mye press. Alt blir bare så vanvittig forsterket ved lite søvn. 

Det kan jo tenkes at du hadde fått bedre søvn av å være mer i bevegelse (ikke nødvendigvis trene, men gå en tur med podcast/lydbok på øret f.eks.). Jeg har iallfall opplevd det selv- at å bli sliten i kroppen(ikke bare hodet), hjelper meg å sovne raskere. Fysisk aktivitet kan også hjelpe mot stress. Men kanskje du legger lista for høyt? Intensiv trening er muligens ikke det du trenger nå, men heller gåturer i moderat tempo, rolig yoga el.l?

Anonymkode: 21dcd...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...