Gå til innhold

Gi meg motivasjon


 cilie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går ofte bedre om man tar små skritt i stedet for å forvente for mye. Hvis man i juleferien har gått fra mye mat og snacks nesten daglig og mye sofa og tv-titting så kan man ikke forvente at man fra 01. januar skal kunne gå til snacks èn gang i uka og to timer trening fire dager i uka.

Sett deg oppnåelige mål. Hvis det betyr spise take-away annenhver dag i stedet for hver dag i en liten periode, så gjør det. Det er lettere å klare det om man tenker "Jeg har så lyst på noe, men jeg kan unne meg det i morgen". Når man klarer det så kan man gå over til tredjehver dag osv. 

Hvis du er sliten og stresset, gå en liten tur som andre har nevnt. Ikke en lang powerwalk, en kort rusletur på 15 minutter. Det er overkommelig. 

Sett deg enkle mål som du vet du kan klare, og så øker du disse etterhvert som du kommer inn i det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (8 timer siden):

Takk- men jeg vet jo hvordan jeg blir sett på sånn jeg er nå. Hint fra opphavet om trening osv. Ansiktet fins ikke pent mer. 

Min gamle PT sa han vekslet opp og ned 15 kg og kunne bruke samme klær. Jeg orker ikke veie meg nå. Kjolen ble dessuten kjøpt med misnøye og allerede for høy vekt, så hadde det enda vært en jeg følte meg fin i som nå var for trang.

I dag var målet å trene. 3 timer søvn gjorde sitt til at det ikke ble det og nå er jeg så stresset for jobb et par dager at jeg bare gir opp å tenke på trening. Jeg har begynt å få tinnitus(?) og blir andpusten ved så lite søvn. Og når jeg legger meg får jeg hjertebank. Men jeg får prøve. Jeg er alltid overstresset etter ferier og mye press. Alt blir bare så vanvittig forsterket ved lite søvn. 

Føler virkelig med deg . Tror en må ha opplevd selv det å ha kronisk søvnmangel for å forstå hvor utmattende det er og hvor dårlig og sliten en kan føle seg. Synes du er flink som greier å stå i jobb og andre ting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerer på Harvest, der det finnes mange fine artikler om gleder i hverdagen, motivasjon, natur, livskvalitet etc, og i dag leste jeg en fin artikkel om treningsmotivasjon:

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/en-ny-motivasjon-for-trening?k=4aeda03

Vet ikke om det går an å lese den uten abonnement, men den handler om å ha en overordnet motivasjon for trening, som bærer gjennom hverdagen, ukene og månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (10 timer siden):

Nei, bør ikke ha noe, men alt er uansett «lett tilgjengelig». Jeg vet godt at noe må gjøres, og jeg prøver hele tiden og så går det ad undas hele tiden og. 

Kan det være at hver gang du prøver, så går du for hardt ut med stort underskudd i kcal, kanskje mat som er bare basert på magre produkter for å unngå fett, ikke rom for å kose seg innimellom og forventninger om at du skal trene så så mye? Hvis du går fra å spise masse usunt og ikke trene til det ytterpunktet i tillegg til å slite med søvn og psyke så er det jo ikke rart at det ikke går. 

Som nevnt over tror jeg nøkkelen ligger i å ta det mer gradvis, men også kanskje å senke kravet om hvor fort du vil ned i vekt. På sikt kan en rolig vektnedgang føre til større vektnedgang, dersom det er med på å redusere fallgruvene med overspising, motløshet og nok en gang føle seg mislykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (2 timer siden):

Som nevnt over tror jeg nøkkelen ligger i å ta det mer gradvis, men også kanskje å senke kravet om hvor fort du vil ned i vekt. På sikt kan en rolig vektnedgang føre til større vektnedgang, dersom det er med på å redusere fallgruvene med overspising, motløshet og nok en gang føle seg mislykket. 

Jeg har gått ned veldig sakte. Gikk aldri hardt ut (før nå i disse dager). Gjorde aller først noen små grep som å kutte ut Nugatti-pålegg og ikke spise sjokolade og potetgull hver helg. Så prøvde jeg på å ikke spise etter klokka 18, men fikk det ikke til hver dag. Poenget var å få til en fasteperiode som jeg hadde lest om var bra. Og bare det aleine gjorde at vekta gradvis minket. Ingen store krav om ditt og datt, altså. La som sagt (et annet sted) på meg igjen i ukene før jul, og nå har jeg kickstartet det nye året med en Nutrilett-kur for å raskt ta av meg det jeg gikk opp. Tror på ingen måte at pulverkurer er noen god løsning på sikt, men tanken bak er at motivasjonen hos meg vil komme tilbake igjen da. Har tenkt å forfølge dette med intermitterende faste videre, nærmere bestemt 16:8-"opplegget". Få til minst to måltider i 8- timers-luka og faste minst 16 timer. Heldigvis er jeg sånn laget at jeg ikke er særlig sulten om morgenen sånn at mitt første måltid gjerne kan være rundt kl 12. Det er en stil jeg vet jeg klarer å følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liviane skrev (3 timer siden):

Jeg har gått ned veldig sakte. Gikk aldri hardt ut (før nå i disse dager). Gjorde aller først noen små grep som å kutte ut Nugatti-pålegg og ikke spise sjokolade og potetgull hver helg. Så prøvde jeg på å ikke spise etter klokka 18, men fikk det ikke til hver dag. Poenget var å få til en fasteperiode som jeg hadde lest om var bra. Og bare det aleine gjorde at vekta gradvis minket. Ingen store krav om ditt og datt, altså. La som sagt (et annet sted) på meg igjen i ukene før jul, og nå har jeg kickstartet det nye året med en Nutrilett-kur for å raskt ta av meg det jeg gikk opp. Tror på ingen måte at pulverkurer er noen god løsning på sikt, men tanken bak er at motivasjonen hos meg vil komme tilbake igjen da. Har tenkt å forfølge dette med intermitterende faste videre, nærmere bestemt 16:8-"opplegget". Få til minst to måltider i 8- timers-luka og faste minst 16 timer. Heldigvis er jeg sånn laget at jeg ikke er særlig sulten om morgenen sånn at mitt første måltid gjerne kan være rundt kl 12. Det er en stil jeg vet jeg klarer å følge. 

Jeg tror det største problemet med Nutrilet og slikt er at mange gjør det som en kortvarig kur for så å gå tilbake til sitt gamle kosthold. Eller holder så lenge på med slik "diett" at de etter hvert sprekker og spiser alt de kommer over. Jeg tror jeg ville tilhørt sistnevnte. 

Man må jo finne sin vei, men jeg har mest tro på å unngå alt av slike ting og hovedsakelig spise ordentlig mat. Men det funker jo for noen så det har vel med innstillingen man har til det hele. Når du har lagt en plan for hvordan gjøre det etterpå så er det nok mye bedre muligheter for at det går tror nå jeg. :)

Jeg merker selv hvor utrolig mye det har å si akkurat hva (og type måltidsrytme) jeg putter i magen og ikke bare antall kcal. Her jeg er nå er det annen type mat og det er en annen måltidsrytme. Jeg spiser ikke mindre kcal enn jeg gjør hjemme, men jeg er mer sulten. Det skjer hver eneste gang jeg er her. Potet, saus, fisk og litt grønnsaker, og brødskiver er bare ikke riktig mat for meg. Hjemme spiser jeg to egg hver dag, grove kornknekkebrød, kylling/svin/fisk, masse masse grønnsaker/oppkuttet salat og litt ris/pasta/potet, masse krydder, ikke saus, men rømme/marinade etc og det gjør meg mett på en mye bedre måte. 

Andre igjen trives vel godt med slik tradisjonell kost. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (47 minutter siden):

Når du har lagt en plan for hvordan gjøre det etterpå så er det nok mye bedre muligheter for at det går tror nå jeg. :)

Ja, dette vil gå bra. Har som sagt ingen tro på at pulverkurer har noe for seg på sikt. Dette er bare ment som en kick-start. Jeg har som deg tro på at det riktige er å spise vanlig og ordentlig mat. 

Det er så mange veier til "Rom" og folk får nå bare finne det som kjennes riktig ut for seg. :)

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
cilie skrev (På 2.1.2022 den 17.03):

Som du vet, fant jeg den ikke i november, men jeg håper det går bedre nå😌😬Selv om jeg egentlig bare har lyst til å hoppe to uker tilbake i tid og pakke meg inn i julestemning og full flyt av alt mulig, masse lys, fri og god stemning og når det ikke gjør noe om jeg ikke sover. Det er mer grelt og kaldt nå - men prøver å tenke på hvem jeg vil være når våren kommer. Jeg prøvde en «julekjole» som var romslig og «døll» for to år siden(brukte den ikke da)og som passet og ble brukt i fjor, mens i år var den egentlig i trangeste laget.. Superklar for at det går motsatt vei, merker jeg! Men undres veldig over hvorfor det ikke har gått i det hele tatt i år til tross for at jeg har ønsket det - og det er skremmende. 

Det er jo ofte sånn at man må tåle å stå i  ubehag i noe tid for å få en gevinst på sikt. 

Nå burde vel egentlig ikke slanking være ubehagelig da, men det kan være ubehagelig i starten fordi en må bryte med tidligere uvaner. Problemet er for mange er å komme inn i nye vaner og stå fast i utholdenhet til målet er nådd, og å opprettholde den nye ønskede vekta. Det er nok bare varig endring av livsstilen som kan hjelpe på det, men det trenger ikke å være store grep en må ta. Det går an å ta små grep som gjør det levelig underveis og på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 4.1.2022 den 8.55):

Føler virkelig med deg . Tror en må ha opplevd selv det å ha kronisk søvnmangel for å forstå hvor utmattende det er og hvor dårlig og sliten en kan føle seg. Synes du er flink som greier å stå i jobb og andre ting.

 

 

Takk, jeg føler at vi forstår hverandre hva angår søvnløshet. Det er skrekkelig, for å sitere Siv Jensen da hun omtalte egne søvnproblemer. Jeg har prøvd tre netter nå med litt sovehjelp uten mye effekt og er tydeligvis i en svært dårlig søvnperiode igjen. Søvnhjelp resulterer stort sett i mye mareritt og en halvvåken tilstand når jeg sover.

Av alle ting har det nå også kommet en ytre forstyrrelse, som har gjort at alt går helt i lås. Gjenkjennbart: 

 

Jeg får mange gode råd her inne om kosthold, trening og motivasjon - takk for det - men egentlig vet jeg at jeg kan det meste, og det kun er jeg som kan ta tak i det selv. 

Søvnplagene skal ikke være en unnskyldning, men jeg tror det kan forklare mye, i tillegg til noen andre påvirkende faktorer. Jeg må bare jobbe videre, selv om jeg innimellom blir helt «mørk» og / el som videoen over😅 Jeg er i alle fall veldig glad for å ha klart å gjennomføre ganske bra noe jeg trodde hadde gått helt ad undas og som gjør at jeg er litt mer ajour på andre områder en kroppen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vann i springen er ikke gratis(det har jeg lest med stor grad av sikkerhet)’som en har skrevet.Har trodd det selv store deler av livet.Altså ikke vist at det koster.Var på VG nettavis om en gammel dame som hadde skyhøy(e) vann regning.

Anonymkode: 13717...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...