Gå til innhold

Nå er det nok! Nå skal jeg virkelig ta meg sammen og gå ned i vekt


lyseblå

Anbefalte innlegg

De siste 2 årene har jeg forsøkt gå ned i vekt. Men jeg feiler hele tiden. Jeg trenger gå ned 20 kg for å komme tilbake til den vekten jeg hadde før jeg gikk voldsomt opp i vekt grunnet medisiner og overspising. Jeg tenker hele tiden "i morgen skal jeg virkelig ta meg sammen og da skal jeg klare det", så varer det som oftest i noen dager eller få uker før jeg feiler igjen og igjen. I dag var en slik dag jeg skulle ta meg sammen og virkelig gjøre en innsats. Men så endte jeg opp med å kjøpe mye drittmat nå når jeg var på butikken nå nettopp. Men nå har jeg virkelig bestemt meg. Fra i morgen av skal jeg virkelig ta meg sammen og begynne på en ny livsstil. Jeg tenker forsøke ha små, enkle mål som å spise regelmessig, sunnere og normale porsjonsstørrelser og være mer aktiv.

Noen som har noen gode råd? Hvordan lykkes man og får det til å vare?

Håper det at jeg skriver dette her kan motivere meg litt. Tenkte jeg kunne oppdatere om en måneds tid kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lyseblå skrev (25 minutter siden):

Håper det at jeg skriver dette her kan motivere meg litt. Tenkte jeg kunne oppdatere om en måneds tid kanskje.

Nå startet du den tråden jeg hadde tenkt til å skrive i går :)  - Jeg har ingen råd, og jeg kan jo alle rådene, men sprekker likevel gang på gang… Og nå når sommeren er her, har jeg lyst til å kaste opp av meg selv for å ikke ha tatt tak før. Jeg ønsker også å få til mest mulig, dvs merke en forskjell på 4 uker. 
 

En mulighet er jo at vi må skrive en rapport på dagens inntak her. Da er det litt flaut å oppgi en pk Gjende kjeks og 6 Sandwich-is liksom….

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (25 minutter siden):

Nå startet du den tråden jeg hadde tenkt til å skrive i går :)  - Jeg har ingen råd, og jeg kan jo alle rådene, men sprekker likevel gang på gang… Og nå når sommeren er her, har jeg lyst til å kaste opp av meg selv for å ikke ha tatt tak før. Jeg ønsker også å få til mest mulig, dvs merke en forskjell på 4 uker. 
 

En mulighet er jo at vi må skrive en rapport på dagens inntak her. Da er det litt flaut å oppgi en pk Gjende kjeks og 6 Sandwich-is liksom….

Åja 🙂 Ja, samme her. I all den tiden jeg har forsøkt å gå ned i vekt har jeg jo lest meg opp på det meste av råd og tips, men ingenting ser ut til å fungere. Tror viljestyrken min er det største problemet mitt, jeg har omtrent ikke viljestyrke i det hele tatt. I januar hadde jeg jo egentlig bestemt meg for å ha gått ned minst 10 kg til juni, men her er jeg fortsatt. Fortsatt tung som jeg var da. 

Ja, det hadde jo vert en mulighet. Til nå har jeg spist ett knekkebrød med smørost, en boks is og to muffins. Ikke stolt av det for å si det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg har samme problemet nå med overspising, skal ta meg sammen i morgen. Det er en kamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (45 minutter siden):

Jeg har samme problemet nå med overspising, skal ta meg sammen i morgen. Det er en kamp. 

Ja, det er virkelig en kamp. Føles egentlig ut som det er umulig å komme seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (Akkurat nå):

Ja, det er virkelig en kamp. Føles egentlig ut som det er umulig å komme seg ut av.

Ja enig, nå er jeg inne i et virr varr uten like, vanskelig å ta seg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cilie skrev (2 timer siden):

Nå startet du den tråden jeg hadde tenkt til å skrive i går :)  - Jeg har ingen råd, og jeg kan jo alle rådene, men sprekker likevel gang på gang… Og nå når sommeren er her, har jeg lyst til å kaste opp av meg selv for å ikke ha tatt tak før. Jeg ønsker også å få til mest mulig, dvs merke en forskjell på 4 uker. 
 

En mulighet er jo at vi må skrive en rapport på dagens inntak her. Da er det litt flaut å oppgi en pk Gjende kjeks og 6 Sandwich-is liksom….

Kanskje du kunne hatt glede av å bruke noen dager i ferien på et sted hvor vektreduksjon og trening står i fokus? Det finnes slike opplegg både i Norge og i andre land, og det vil kunne gi deg en ordentlig kick start. 

Anonymkode: b92b2...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (3 timer siden):

Men så endte jeg opp med å kjøpe mye drittmat nå når jeg var på butikken nå nettopp.

Første bud er vel å unngå å ha huset fullt av fristelser. Jeg har ikke katt og kjøper derfor ikke kattemat. Jeg kjøper heller aldri søtt bakverk, saltsnacks eller godterier til meg selv, siden jeg i utgangspunktet ikke spiser sånt hvis det ikke er noe helt spesielt. Jeg har noen av Remas små nøtteposer til 10 kr liggende, så enkelte kvelder spiser jeg én av dem hvis jeg er sugen på noe godt. Da er jeg mett veldig lenge, uten at jeg har spist noe ekstremt usunt eller veldig store mengder. 

Man er nødt til å spise, ingen klarer å leve på et minimum uten å sprekke etter en stund. Men det finnes mye god mat, slik at man holder seg mett og kan tenke på noe annet. Spis ordentlige måltider (ikke bare salatblad) og finn noe kalorifattig "knask" som erstatning for de tomme kaloriene. En Yoplait dobbel 0 gjør mindre skade enn en stor fløteis.

Dropp alle drikker med kalorier (sier jeg som er glad i vin, men det blir jo ikke litervis slik det kan bli med brus for enkelte...).  Venn deg til "tørrere" mat, dvs. kutt det meste som handler om smør, majones, dressing, saus osv.  

Jeg vet ikke helt hva jeg gjør i en slanketråd, men jeg har ingen tro på opplegg der man skal spise minimalt eller bare noen bestemte matvarer. De færreste orker det i lengden. Men hvis man spiser seg mett på noe ordentlig (som middager med mye grønnsaker) og ikke kjøper inn ting man ikke bør spise, er det lettere å unngå de største utskeielsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg veier litt for mye, men er ikke veldig overvektig. Burde ha gått ned 7 kilo. Men de kiloene er jammen meg seige. Det som funker for meg, er å bruke app for å logge alt jeg tar inn av mat og drikke - da blir det resultater. Jeg gjorde det hver eneste dag i fjor i 9 måneder, og jeg gikk ned noe, men da jeg sluttet å logge, krøp vekta litt oppover igjen. Mine råd (som jeg vet jeg bør følge selv, men som jeg i perioder ikke orker å følge fordi nytelsen av god mat og drikke er større enn viljestyrken til å unngå dette 😮😞

  • Ikke drikk kalorier. Drikk vann, farris, te/kaffe uten sukker. Drikk alltid et stort glass vann før du spiser.
  • Velg skummet melk fremfor lettmelk/helmelk.
  • Det er mer kalorier i brød enn de fleste tror. Jeg fant ut at en skive til frokost faktisk holder for meg. Jeg trodde jeg måtte ha 2 skiver. 
  • Bruk lang tid på måltidene. Smak, lukt og kjenn på tekstur og smak. Nyt maten!
  • Det er (nesten) lettere å være helt avholds når det gjelder godteri og chips og sånt enn bare å spise litt. Jeg er en ulv når jeg har noe i hus, så det er lurt å unngå å kjøpe sånne unødvendige ting.
  • Finn en aktivitet som du kan holde på med om kveldene i stedet for småspising. For eksempel strikking, lesing, stelle planter, synge ++++ 🙂
  • Legg en plan for uka der du gjør noe aktivt minst 3-4 dager i uka (gå tur, sykle tur, trene styrke, svøm, yoga......)
  • Få frisk luft hver dag (det har vel ikke noe å si på vekta akkurat om en sitter ute på verandaen, men jeg har tro på frisk luft for eget velvære uansett - særlig mentalt, men også fysisk ❤️ )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare tipse om en artikkel som jeg synes er spennende (bl.a ang det å lytte til kroppen og overspising):

https://borgefagerli.no/2020/09/04/5-kostholdsstrategier-du-ma-vite-om-for-varige-resultater/

Anonymkode: aa36f...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
cilie skrev (På 30.5.2022 den 18.32):

Nå startet du den tråden jeg hadde tenkt til å skrive i går :)  - Jeg har ingen råd, og jeg kan jo alle rådene, men sprekker likevel gang på gang… Og nå når sommeren er her, har jeg lyst til å kaste opp av meg selv for å ikke ha tatt tak før. Jeg ønsker også å få til mest mulig, dvs merke en forskjell på 4 uker. 
 

En mulighet er jo at vi må skrive en rapport på dagens inntak her. Da er det litt flaut å oppgi en pk Gjende kjeks og 6 Sandwich-is liksom….

Hvordan går det med deg nå? Jeg er fortsatt i det samme sporet med overspising. Er bare noe jeg ikke klarer å komme meg ut av virker det som. Det er ikke det at jeg ikke virkelig forsøker, for det gjør jeg jo. Er bare så ufattelig vanskelig. I hele juli blir jeg vekke på ferie så blir nok ikke noe bedre da. Men jeg tenker jeg skal forsøke å virkelig kose meg (og spise det jeg vil) den måneden så kanskje det blir lettere å begynne i august. Er i alle fall det jeg sier til meg selv, hehe 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (På 30.5.2022 den 22.23):

Første bud er vel å unngå å ha huset fullt av fristelser. Jeg har ikke katt og kjøper derfor ikke kattemat. Jeg kjøper heller aldri søtt bakverk, saltsnacks eller godterier til meg selv, siden jeg i utgangspunktet ikke spiser sånt hvis det ikke er noe helt spesielt. Jeg har noen av Remas små nøtteposer til 10 kr liggende, så enkelte kvelder spiser jeg én av dem hvis jeg er sugen på noe godt. Da er jeg mett veldig lenge, uten at jeg har spist noe ekstremt usunt eller veldig store mengder. 

Man er nødt til å spise, ingen klarer å leve på et minimum uten å sprekke etter en stund. Men det finnes mye god mat, slik at man holder seg mett og kan tenke på noe annet. Spis ordentlige måltider (ikke bare salatblad) og finn noe kalorifattig "knask" som erstatning for de tomme kaloriene. En Yoplait dobbel 0 gjør mindre skade enn en stor fløteis.

Dropp alle drikker med kalorier (sier jeg som er glad i vin, men det blir jo ikke litervis slik det kan bli med brus for enkelte...).  Venn deg til "tørrere" mat, dvs. kutt det meste som handler om smør, majones, dressing, saus osv.  

Jeg vet ikke helt hva jeg gjør i en slanketråd, men jeg har ingen tro på opplegg der man skal spise minimalt eller bare noen bestemte matvarer. De færreste orker det i lengden. Men hvis man spiser seg mett på noe ordentlig (som middager med mye grønnsaker) og ikke kjøper inn ting man ikke bør spise, er det lettere å unngå de største utskeielsene. 

Takker for tips. Jeg gjør nok den feilen du nevner, å bare spise minimalt og bare bestemte matvarer. Da når jeg forsøker gå ned i vekt vel og merke, utenom det spiser jeg omtrent alt jeg kommer over og da spesielt usunn mat. Hvis jeg skal få dette til å vare må jeg nok forsøke noe annerledes for nå har jeg gått slik i 1 år nå og ikke fått til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 31.5.2022 den 9.12):

Jeg veier litt for mye, men er ikke veldig overvektig. Burde ha gått ned 7 kilo. Men de kiloene er jammen meg seige. Det som funker for meg, er å bruke app for å logge alt jeg tar inn av mat og drikke - da blir det resultater. Jeg gjorde det hver eneste dag i fjor i 9 måneder, og jeg gikk ned noe, men da jeg sluttet å logge, krøp vekta litt oppover igjen. Mine råd (som jeg vet jeg bør følge selv, men som jeg i perioder ikke orker å følge fordi nytelsen av god mat og drikke er større enn viljestyrken til å unngå dette 😮😞

  • Ikke drikk kalorier. Drikk vann, farris, te/kaffe uten sukker. Drikk alltid et stort glass vann før du spiser.
  • Velg skummet melk fremfor lettmelk/helmelk.
  • Det er mer kalorier i brød enn de fleste tror. Jeg fant ut at en skive til frokost faktisk holder for meg. Jeg trodde jeg måtte ha 2 skiver. 
  • Bruk lang tid på måltidene. Smak, lukt og kjenn på tekstur og smak. Nyt maten!
  • Det er (nesten) lettere å være helt avholds når det gjelder godteri og chips og sånt enn bare å spise litt. Jeg er en ulv når jeg har noe i hus, så det er lurt å unngå å kjøpe sånne unødvendige ting.
  • Finn en aktivitet som du kan holde på med om kveldene i stedet for småspising. For eksempel strikking, lesing, stelle planter, synge ++++ 🙂
  • Legg en plan for uka der du gjør noe aktivt minst 3-4 dager i uka (gå tur, sykle tur, trene styrke, svøm, yoga......)
  • Få frisk luft hver dag (det har vel ikke noe å si på vekta akkurat om en sitter ute på verandaen, men jeg har tro på frisk luft for eget velvære uansett - særlig mentalt, men også fysisk ❤️ )

Takk for tips. Jeg har mange ganger forsøkt å logge antall kalorier, og det går bra en stund, men så begynner jeg å spise usunt og blir så sint, oppgitt og lei av å se alle kaloriene jeg spiser at jeg dropper det igjen. Jeg er litt sånn som tenker om det går skeis en dag er det bare å gi faen i resten også. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter periodevis også med overspising og har tatt helt av siste 3-4 dagene. Men jeg håper jeg klarer å snu det for hadde liksom akkurat kommet til en vekt jeg klarer å akseptere selv om jeg innerst inne ikke er fornøyd. Kan ikke da begynne å overspise så jeg nok en gang går opp i vekt. Planen min var å holde meg der jeg var for en uke siden. Men har i løpet av en uke spist alt for mye. Så håper jeg klarer å snu det. 

Og da vet jeg at jeg ikke kan begynne å kompensere for at jeg nok har lagt på meg 0,5-1 kg på få dager. Da blir det bare fortsettelse mer overspising og videre vektøkning og plutselig har jeg gått opp 5, 10, 15 kg osv. 

Det jeg alltid må gjøre når jeg begynner å overspise det er å stabilisere spising og vekt. Spise sunne måltider jevnt gjennom døgnet. Gjerne se på om jeg har endret spiseadferd siste tid før jeg begynte å overspise. Og ja, siste par ukene har jeg faktisk begynt med periodisk faste igjen. Dvs droppet frokost. Kanskje passer ikke det for meg lenger? Så har jeg sluttet å snuse. Det er jo en mulig årsak. Siste to dager dessuten vært på reisefot. Mange mulige faktorer her. Uansett. Så gjelder det å justere seg til der jeg var før overspising og før slike endringer. Og når vekt og mat har vært stabil en stund så kan jeg (når jeg har trengt å gå ned I vekt, det gjør jeg egentlig ikke nå) helt forsiktig kutte litt ned på matinntaket. Men mtp mine problemer med overspising er det i overkant å være 500 kcal I underskudd per dag. 300 er mer enn nok. Også unngå for mye sukker og kalorier i drikke. Ellers masse grønnsaker, grove produkter osv osv. 

Dette er sånn jeg har gjort det og sånn jeg gang på gang kommer meg ut av overspisingen igjen før jeg har lagt alt for mye på meg. Det er også i tråd med det som anbefales når man sliter med slikt. For det skal godt gjøres å klare å hardslanke seg når en sliter med overspising. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (17 minutter siden):

Jeg sliter periodevis også med overspising og har tatt helt av siste 3-4 dagene. Men jeg håper jeg klarer å snu det for hadde liksom akkurat kommet til en vekt jeg klarer å akseptere selv om jeg innerst inne ikke er fornøyd. Kan ikke da begynne å overspise så jeg nok en gang går opp i vekt. Planen min var å holde meg der jeg var for en uke siden. Men har i løpet av en uke spist alt for mye. Så håper jeg klarer å snu det. 

Og da vet jeg at jeg ikke kan begynne å kompensere for at jeg nok har lagt på meg 0,5-1 kg på få dager. Da blir det bare fortsettelse mer overspising og videre vektøkning og plutselig har jeg gått opp 5, 10, 15 kg osv. 

Det jeg alltid må gjøre når jeg begynner å overspise det er å stabilisere spising og vekt. Spise sunne måltider jevnt gjennom døgnet. Gjerne se på om jeg har endret spiseadferd siste tid før jeg begynte å overspise. Og ja, siste par ukene har jeg faktisk begynt med periodisk faste igjen. Dvs droppet frokost. Kanskje passer ikke det for meg lenger? Så har jeg sluttet å snuse. Det er jo en mulig årsak. Siste to dager dessuten vært på reisefot. Mange mulige faktorer her. Uansett. Så gjelder det å justere seg til der jeg var før overspising og før slike endringer. Og når vekt og mat har vært stabil en stund så kan jeg (når jeg har trengt å gå ned I vekt, det gjør jeg egentlig ikke nå) helt forsiktig kutte litt ned på matinntaket. Men mtp mine problemer med overspising er det i overkant å være 500 kcal I underskudd per dag. 300 er mer enn nok. Også unngå for mye sukker og kalorier i drikke. Ellers masse grønnsaker, grove produkter osv osv. 

Dette er sånn jeg har gjort det og sånn jeg gang på gang kommer meg ut av overspisingen igjen før jeg har lagt alt for mye på meg. Det er også i tråd med det som anbefales når man sliter med slikt. For det skal godt gjøres å klare å hardslanke seg når en sliter med overspising. 

Det med å stabilisere spising og vekt høres veldig fornuftig ut. Jeg er og sånn som lett bare kan fortsette å overspise når jeg først har begynt ("for da er alt ødelagt uansett"). Eller så spiser jeg for lite fordi jeg tenker at jeg har spist så mye at jeg må kompensere. Når jeg ikke spiser usunt så har jeg blitt ganske god på å unngå sukker, men så drikker og spiser jeg en del som inneholder kunstig søtning da, er nok ikke så bra det heller? Men bedre enn med da. Jeg håper bare att jeg kan oppdatere denne tråden om 2 måneders tid igjen og si at jeg er inne i ett godt spor og på vei ned i vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (20 minutter siden):

Det med å stabilisere spising og vekt høres veldig fornuftig ut. Jeg er og sånn som lett bare kan fortsette å overspise når jeg først har begynt ("for da er alt ødelagt uansett"). Eller så spiser jeg for lite fordi jeg tenker at jeg har spist så mye at jeg må kompensere. Når jeg ikke spiser usunt så har jeg blitt ganske god på å unngå sukker, men så drikker og spiser jeg en del som inneholder kunstig søtning da, er nok ikke så bra det heller? Men bedre enn med da. Jeg håper bare att jeg kan oppdatere denne tråden om 2 måneders tid igjen og si at jeg er inne i ett godt spor og på vei ned i vekt...

Ja og den kompenseringen fører oss gjerne bare inn i ennå mer overspising. 

Jeg også drikker endel saft uten sukker og sukkerfri brus (mest i helger) samt suketter i kaffen. Det føler ikke jeg er noe problem. Opplever ikke at det har noen negative effekter. Men det der er det vel delte meninger om. 

Jeg er blitt opptatt av å få i meg nok proteiner og fett. Spiser helst egg hver dag. For å ha god metthetsfølelse. Bare magert og lavkalori trigger også til overspising.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Hva pleier du å spise og hva liker du å spise? 

Jeg har noen ting jeg unner meg, f.eks Pepsi max som er uten kalorier. Har vært dårlig på å drikke vann men nå når sommeren er her og jeg er mer aktiv så kommer vanninntaket naturlig. 

Ellers har jeg alltid frukt og grønnsaker (helst ferdig oppskjært) i kjøleskapet. Da gjerne f.eks jordbær eller vannmelon som dekker litt av søtsuget. Så hvis jeg plutselig føler meg sulten eller har lyst på noe godt så spiser jeg heller noen biter vannmelon og et par jordbær og tar deretter en evaluering av sulten/søtsuget etter det. 99% av tilfellene er det tilstrekkelig. 

I tillegg spiser jeg noe is nå i varmen. Hvis du liker kroneis så har de fått noen minivarianter nå. De er veldig små men dekker likevel lysten på is. 

Jeg har vært en overspiser, og følte aldri jeg ble mett. Nå når jeg spiser sunnere og mindre (men oftere) så blir jeg mye fortere mett. Magesekken tilpasser seg vel antar jeg. 

Og noen ganger hvis jeg har skikkelig lyst til å gafle i meg usunne greier så velger jeg å f.eks gjøre noe enkelt husarbeid først. F.eks å ta ut av oppvaskmaskinen, vanne blomster etc. Ofte har jeg da glemt litt at jeg hadde lyst på noe å trøkke i trynet. 

Kanskje noen av disse tipsene kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (18 minutter siden):

Ja og den kompenseringen fører oss gjerne bare inn i ennå mer overspising. 

Jeg også drikker endel saft uten sukker og sukkerfri brus (mest i helger) samt suketter i kaffen. Det føler ikke jeg er noe problem. Opplever ikke at det har noen negative effekter. Men det der er det vel delte meninger om. 

Jeg er blitt opptatt av å få i meg nok proteiner og fett. Spiser helst egg hver dag. For å ha god metthetsfølelse. Bare magert og lavkalori trigger også til overspising.

Ja, det er sant.

Har ikke tenkt over at det å spise magert og lavkalori kan trigge overspising. Kanskje jeg burde forsøke endre på det da, for når jeg spiser for å gå ned i vekt er det alltid det med minst kalorier og fett jeg spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...