Gå til innhold

Nå er det nok! Nå skal jeg virkelig ta meg sammen og gå ned i vekt


lyseblå

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Her har det gått rett vest, overspiser som bare det og har mistet totalt kontrollen 😮 

Så kipt. Føler jeg og er litt der. I går kjøpte jeg alt det jeg hadde lyst på på butikken, så ble iskaffe, muffins, smågodt osv. Spiste nesten alt på en gang. Skulle egentlig til å gå på butikken igjen i ste, men klarte å holde meg. Så nå forsøker jeg bare holde meg opptatt til jeg skal legge meg for å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lyseblå skrev (3 minutter siden):

Ja, det er sant.

Har ikke tenkt over at det å spise magert og lavkalori kan trigge overspising. Kanskje jeg burde forsøke endre på det da, for når jeg spiser for å gå ned i vekt er det alltid det med minst kalorier og fett jeg spiser. 

Fett og proteiner gir jo bedre metthetsfølelse. Selvfølgelig alt med måte, men jeg spiser både egg, ost og laks. Men så ovnsbaker jeg ofte middagen feks for å unngå stekeolje. Men ikke alltid. Før var jeg helt nazi på det så jeg spiste ikke mat det var mye fett i. Feks Taco, hamburger og slikt. Det spiser jeg i helger nå. 

Og som sagt egg hver eneste dag. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (Akkurat nå):

Så kipt. Føler jeg og er litt der. I går kjøpte jeg alt det jeg hadde lyst på på butikken, så ble iskaffe, muffins, smågodt osv. Spiste nesten alt på en gang. Skulle egentlig til å gå på butikken igjen i ste, men klarte å holde meg. Så nå forsøker jeg bare holde meg opptatt til jeg skal legge meg for å sove. 

Ja det er veldig kjipt, kommer ikke ut av det. Her går det mye i is og ja alt annet og egentlig så lenge jeg får spise, og når jeg først begynner har jeg det gående. Hater meg selv for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (16 minutter siden):

Hva pleier du å spise og hva liker du å spise? 

Jeg har noen ting jeg unner meg, f.eks Pepsi max som er uten kalorier. Har vært dårlig på å drikke vann men nå når sommeren er her og jeg er mer aktiv så kommer vanninntaket naturlig. 

Ellers har jeg alltid frukt og grønnsaker (helst ferdig oppskjært) i kjøleskapet. Da gjerne f.eks jordbær eller vannmelon som dekker litt av søtsuget. Så hvis jeg plutselig føler meg sulten eller har lyst på noe godt så spiser jeg heller noen biter vannmelon og et par jordbær og tar deretter en evaluering av sulten/søtsuget etter det. 99% av tilfellene er det tilstrekkelig. 

I tillegg spiser jeg noe is nå i varmen. Hvis du liker kroneis så har de fått noen minivarianter nå. De er veldig små men dekker likevel lysten på is. 

Jeg har vært en overspiser, og følte aldri jeg ble mett. Nå når jeg spiser sunnere og mindre (men oftere) så blir jeg mye fortere mett. Magesekken tilpasser seg vel antar jeg. 

Og noen ganger hvis jeg har skikkelig lyst til å gafle i meg usunne greier så velger jeg å f.eks gjøre noe enkelt husarbeid først. F.eks å ta ut av oppvaskmaskinen, vanne blomster etc. Ofte har jeg da glemt litt at jeg hadde lyst på noe å trøkke i trynet. 

Kanskje noen av disse tipsene kan hjelpe deg?

Gode tips. Takk! Jeg er veldig glad i typisk usunn mat som pasta og pizza, men liker også veldig godt salat med kylling og taco. Og det sistnevnte er vel ganske lett å gjøre sunt, så burde nok satse på å spise mer av det. Nå i det siste har jeg blitt nesten avhengig av protein sjokoladepudding fra yt med vaniljesaus uten sukker (det skal vel være litt sunt men jeg vet ikke helt). Når jeg forsøker gå ned i vekt kan en typisk dag være knekkebrød med smørost til lunsj, salat til middag og yoghurt og granola til kvelds. Skal forsøke ha frukt i kjøleskapet, vannmelon og jordbær er jo veldig godt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Fett og proteiner gir jo bedre metthetsfølelse. Selvfølgelig alt med måte, men jeg spiser både egg, ost og laks. Men så ovnsbaker jeg ofte middagen feks for å unngå stekeolje. Men ikke alltid. Før var jeg helt nazi på det så jeg spiste ikke mat det var mye fett i. Feks Taco, hamburger og slikt. Det spiser jeg i helger nå. 

Og som sagt egg hver eneste dag. 

Hvordan ovnsbaker du middagen? Kylling f.eks? Er det bare å legge den i ildfast form? Hvor lenge og på hvor mange grader? Jeg har alltid stekt i panne nesten, men nå tenkte jeg at jeg skulle bli flinkere til å bruke ovnen, er jo egentlig mye lettere også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Ja det er veldig kjipt, kommer ikke ut av det. Her går det mye i is og ja alt annet og egentlig så lenge jeg får spise, og når jeg først begynner har jeg det gående. Hater meg selv for det. 

Det er slik for meg og som oftest, hvis jeg først begynner så skal det mye til for at jeg klarer å snu det. Kjenner også på et veldig selvhat etterpå, leit å si det men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
lyseblå skrev (Akkurat nå):

Det er slik for meg og som oftest, hvis jeg først begynner så skal det mye til for at jeg klarer å snu det. Kjenner også på et veldig selvhat etterpå, leit å si det men. 

Ja det blir mye selvhat inni bildet, det er jo ikke bra for kroppen å overspise. Vi skader jo oss selv, det er ikke bra. Psyken blir jo også helt ødelagt, er bare så dypt inni det nå. Ville ha hjelp av saxenda men får ikke time før til høsten, det var ganske akutt for meg men det skjønner de ikke. Det er trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (2 minutter siden):

Hvordan ovnsbaker du middagen? Kylling f.eks? Er det bare å legge den i ildfast form? Hvor lenge og på hvor mange grader? Jeg har alltid stekt i panne nesten, men nå tenkte jeg at jeg skulle bli flinkere til å bruke ovnen, er jo egentlig mye lettere også. 

Nå er ikke jeg Glitter, men beste er å steke et par minutter i stekepanne først, så i varm ovn (eks. 210 grader) på bakepapir 15-20 min.,  avhengig av størrelse. Krydre gjerne først. Da blir det saftig og godt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
lyseblå skrev (1 minutt siden):

Gode tips. Takk! Jeg er veldig glad i typisk usunn mat som pasta og pizza, men liker også veldig godt salat med kylling og taco. Og det sistnevnte er vel ganske lett å gjøre sunt, så burde nok satse på å spise mer av det. Nå i det siste har jeg blitt nesten avhengig av protein sjokoladepudding fra yt med vaniljesaus uten sukker (det skal vel være litt sunt men jeg vet ikke helt). Når jeg forsøker gå ned i vekt kan en typisk dag være knekkebrød med smørost til lunsj, salat til middag og yoghurt og granola til kvelds. Skal forsøke ha frukt i kjøleskapet, vannmelon og jordbær er jo veldig godt da. 

Da er vi ganske like der. Jeg unner meg take-away pizza innimellom så følger ikke opplegget slavisk, men det tror jeg ikke på å gjøre heller.

Du kan jo begynne med å bruke fullkornspasta istedenfor vanlig pasta. 
Pizza med blomkålbunn skal være ganske godt men jeg har ikke testet det selv enda, det står dog på lista i nær framtid. 

Dersom du er en pomfri person så anbefaler jeg veldig å bruke sellerirot istede. Skrell den, kutt i strimler, putt i pose og tilsett litt olje, salt, pepper og f.eks noe urter - enten fersk eller tørket. Lukk posen, rist godt så alt blander seg og putt på bakepapir i ovnen 220 i 20-30 min (til de blir litt sprø). Det er skikkelig snadder og en god erstatning for potet. Bruk det som snacks eller tilbehør til annen mat, f.eks grillmat. 

Jeg er også glad i produktene til YT men holder meg stort sett til proteinmelken uten sukker. Den lille kartongen erstatter et måltid. 
Ett beger av den puddingen inneholder 74 kalorier og 4,7 gr karbohydrater så det er nok innafor som et måltid. Vaniljesausen du nevner har jeg ikke kjennskap til. 

Granola og den slags inneholder ganske mye kalorier per 100gr så det kan være en idé å ta litt mindre av det og heller tilsette litt fersk frukt eller bær. F.eks banan, eple, blåbær, bringebær etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja det blir mye selvhat inni bildet, det er jo ikke bra for kroppen å overspise. Vi skader jo oss selv, det er ikke bra. Psyken blir jo også helt ødelagt, er bare så dypt inni det nå. Ville ha hjelp av saxenda men får ikke time før til høsten, det var ganske akutt for meg men det skjønner de ikke. Det er trist. 

Det er jo en form for selvskading (slik jeg ser det). Føles av og til som å være i krig mot seg selv, det ønsket om å gå ned i vekt og trangen til å overspise. Jeg har også tenkt på det med slankemedisin, men så har jeg ikke høy nok BMI til å få det på blå resept, så da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Nå er ikke jeg Glitter, men beste er å steke et par minutter i stekepanne først, så i varm ovn (eks. 210 grader) på bakepapir 15-20 min.,  avhengig av størrelse. Krydre gjerne først. Da blir det saftig og godt 😊

Takk! Bruker du smør i stekepannen og varmluft eller vanlig ovn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden):

Da er vi ganske like der. Jeg unner meg take-away pizza innimellom så følger ikke opplegget slavisk, men det tror jeg ikke på å gjøre heller.

Du kan jo begynne med å bruke fullkornspasta istedenfor vanlig pasta. 
Pizza med blomkålbunn skal være ganske godt men jeg har ikke testet det selv enda, det står dog på lista i nær framtid. 

Dersom du er en pomfri person så anbefaler jeg veldig å bruke sellerirot istede. Skrell den, kutt i strimler, putt i pose og tilsett litt olje, salt, pepper og f.eks noe urter - enten fersk eller tørket. Lukk posen, rist godt så alt blander seg og putt på bakepapir i ovnen 220 i 20-30 min (til de blir litt sprø). Det er skikkelig snadder og en god erstatning for potet. Bruk det som snacks eller tilbehør til annen mat, f.eks grillmat. 

Jeg er også glad i produktene til YT men holder meg stort sett til proteinmelken uten sukker. Den lille kartongen erstatter et måltid. 
Ett beger av den puddingen inneholder 74 kalorier og 4,7 gr karbohydrater så det er nok innafor som et måltid. Vaniljesausen du nevner har jeg ikke kjennskap til. 

Granola og den slags inneholder ganske mye kalorier per 100gr så det kan være en idé å ta litt mindre av det og heller tilsette litt fersk frukt eller bær. F.eks banan, eple, blåbær, bringebær etc. 

Du har ett godt poeng i det å ikke følge opplegget helt slavisk. Jeg er lett der at det er alt eller ingenting, så om jeg ikke får det til 100% gir jeg like gjerne opp. Forsøker å jobbe med å endre den tankegangen, men det er ikke lett. Takker for mange gode mat tips, spesielt det med sellerirot hørtes veldig godt ut. Skal få se om jeg får laget det til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (4 minutter siden):

Takk! Bruker du smør i stekepannen og varmluft eller vanlig ovn?

Nei, bruker teflonpanne, man trenger ikke fett, men jeg bruker ofte litt olje.

Jeg bruker gjerne varmluft, men funker sikkert like bra med over- og undervarme, da 10-15 grader mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Nei, bruker teflonpanne, man trenger ikke fett, men jeg bruker ofte litt olje.

Jeg bruker gjerne varmluft, men funker sikkert like bra med over- og undervarme, da 10-15 grader mer.

Supert, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (23 minutter siden):

Hvordan ovnsbaker du middagen? Kylling f.eks? Er det bare å legge den i ildfast form? Hvor lenge og på hvor mange grader? Jeg har alltid stekt i panne nesten, men nå tenkte jeg at jeg skulle bli flinkere til å bruke ovnen, er jo egentlig mye lettere også. 

Jeg bare kutter opp kyllingen og legger den og grønnsaker i ildfast form. Jeg bruker ofte frosne grønnsaker. Har det vel i ovnen i ca 15-20 min på 200 g tror jeg. Jeg tar ikke tiden så ikke heeelt sikker. Så blander jeg litt rømme og sweet chili eller mango chutney pluss krydder og litt eggnudler. Blir som wok bare uten oljen. 

Andre ganger ovnsbaker jeg hele kyllingfileten og har feks ris, mango curry-dressing og oppkuttet salatDet er jo egentlig best å steke i panne først, men det gjør ikke jeg. 

Jeg bruker vekten når jeg måler opp rømme, sweet chili osv. For det blir fort mye mer enn man tror. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (13 minutter siden):

Det er jo en form for selvskading (slik jeg ser det). Føles av og til som å være i krig mot seg selv, det ønsket om å gå ned i vekt og trangen til å overspise. Jeg har også tenkt på det med slankemedisin, men så har jeg ikke høy nok BMI til å få det på blå resept, så da.

Ja det er det. Sånn jeg holder på så får jeg høy nok BMI til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg bare kutter opp kyllingen og legger den og grønnsaker i ildfast form. Jeg bruker ofte frosne grønnsaker. Har det vel i ovnen i ca 15-20 min på 200 g tror jeg. Jeg tar ikke tiden så ikke heeelt sikker. Så blander jeg litt rømme og sweet chili eller mango chutney pluss krydder og litt eggnudler. Blir som wok bare uten oljen. 

Andre ganger ovnsbaker jeg hele kyllingfileten og har feks ris, mango curry-dressing og oppkuttet salatDet er jo egentlig best å steke i panne først, men det gjør ikke jeg. 

Jeg bruker vekten når jeg måler opp rømme, sweet chili osv. For det blir fort mye mer enn man tror. 

Det hørtes veldig godt ut. Takk for tips. Ja, jeg tenker at når jeg kommer hjem fra ferie så skal jeg begynne å veie og telle kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ja det er det. Sånn jeg holder på så får jeg høy nok BMI til høsten. 

Føler med deg. Er ikke noe lett å ha det slik. Har også tenkt at jeg kommer til å gå opp mye i sommer, skal gjøre det jeg klarer for å unngå det så klart, men enkelte ganger føles det bare ut som noe som er utenfor ens egen kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (Akkurat nå):

Føler med deg. Er ikke noe lett å ha det slik. Har også tenkt at jeg kommer til å gå opp mye i sommer, skal gjøre det jeg klarer for å unngå det så klart, men enkelte ganger føles det bare ut som noe som er utenfor ens egen kontroll. 

Takk i likeså. Ja det føles som det er helt ute av kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Takk i likeså. Ja det føles som det er helt ute av kontroll. 

Takk. Ja, det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...