Gå til innhold

Jeg får ikke mer hjelp..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du virkelig ikke de har lært mer etter 5år i psykologistudie? Og bipolar er jo en alvorlig lidelse så skulle vært umulig å misse den i 4år

Anonymkode: 3cf9f...e74

Det finnes ganske mange som har blitt diagnostisert med eupf som senere viser seg (også) å ha bipolar 2. Disse kan få det bedre med stemningsstabiliserende medikamenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aa-k-j skrev (1 time siden):

Joda fullt mulig det. DPS misset bipolar hos meg i 13 år. 

"Gå til 10 forskjellige psykologer og du ender opp med 5 forskjellige diagnoser" 

Anonymkode: 3cf9f...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Det finnes ganske mange som har blitt diagnostisert med eupf som senere viser seg (også) å ha bipolar 2. Disse kan få det bedre med stemningsstabiliserende medikamenter. 

Også er ikke bipolar noe en er født med heller så er ikke sikkert at du har hatt det hele tiden heller. 

Anonymkode: 3cf9f...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"Gå til 10 forskjellige psykologer og du ender opp med 5 forskjellige diagnoser" 

Anonymkode: 3cf9f...e74

1 psykolog mistenkte bipolar og bekreftet av 2 psykiatere. Er kun DPS som satt en annen. Til og med fastlegen er enig i bipolar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Også er ikke bipolar noe en er født med heller så er ikke sikkert at du har hatt det hele tiden heller. 

Anonymkode: 3cf9f...e74

Jo, bipolar er man nok født med. Det kan slå ut alt fra tidlig barndom til godt voksen alder. Eller d v s diagnosen kan bli gitt fra tidlig barndom til godt voksen alder. Spørs bare når det blir et så alvorlig problem at man søker hjelp for det. Når man er et barn er det selvfølgelig foreldrene som søker hjelp og utredning for barnet. 

Anonymkode: fe96b...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, bipolar er man nok født med. Det kan slå ut alt fra tidlig barndom til godt voksen alder. Eller d v s diagnosen kan bli gitt fra tidlig barndom til godt voksen alder. Spørs bare når det blir et så alvorlig problem at man søker hjelp for det. Når man er et barn er det selvfølgelig foreldrene som søker hjelp og utredning for barnet. 

Anonymkode: fe96b...f8f

Lol man er ikke født med bipolar. Man kan også bli frisk fra den. Tenk det! 

Anonymkode: 3cf9f...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lol man er ikke født med bipolar. Man kan også bli frisk fra den. Tenk det! 

Anonymkode: 3cf9f...e74

Man er vel ofte født med en genetisk disposisjon for diagnosen. Det er ofte flere i slekta som har diagnosen. Så er det jo ulike faktorer som avgjør om sykdommen bryter ut eller ikke. 

Jeg har ikke fått informasjon om at man kan bli frisk av den? Men at den kan være stabil og godt regulert ja. Men det er jo ikke det samme som frisk som i at diagnosen fjernes. I mitt tilfelle har den foreløpig forverret seg med årene, men håper det kan endres. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 15.10):

Er det som skjer de fleste når en blir ufør for da blir en ikke regnet som samfunnsøkonomisk å hjelpe. 

Dette er absolutt en feilkonklusjon. Jeg behandlet svært mange uføre i min karriere.

Det er ikke slik at uføretrygd -> avsluttet behandling.

Men det er ofte slik at alvorlig sykdom og langvarig behandling uten særlig effekt både gir uføretrygd og avsluttet behandling i spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! 
Spekulerer litt i om jeg har bipolar selv. Har ikke hatt manier, men definitivt noe som kan falle inn for hypomani. Men må uansett være stabil nok til ny utredning. Behandleren min har sett meg i en hypomani, fikk sovetbl. den perioden men som psykiatrisk spl. er man kanskje ikke alltid så flink til å diagnostisere. Uansett så er det litt trist jeg da ikke får prøve stemningsstabiliserende.. sånn er det. Håper jeg klarer å stabilisere meg selv. Ts

Anonymkode: 29016...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar alle sammen! 
Spekulerer litt i om jeg har bipolar selv. Har ikke hatt manier, men definitivt noe som kan falle inn for hypomani. Men må uansett være stabil nok til ny utredning. Behandleren min har sett meg i en hypomani, fikk sovetbl. den perioden men som psykiatrisk spl. er man kanskje ikke alltid så flink til å diagnostisere. Uansett så er det litt trist jeg da ikke får prøve stemningsstabiliserende.. sånn er det. Håper jeg klarer å stabilisere meg selv. Ts

Anonymkode: 29016...8f0

Er du overbevist nå @frosken - eller mener du fortsatt jeg tok feil?

Til TS: Snakk med fastlegen din og få henvisning til utredning for bipolar lidelse. I ustabil fase (depresjon) skal ikke ventetiden være over 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...