Gå til innhold

Lurere å bare la det ligge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt psykisk i mange år (moderat tilbakevendende depresjon + spiseforstyrrelse + angst), men fungerer sånn noenlunde i hverdagen.
 

Angsten hemmer meg en del, så skulle prøve å jobbe litt med den nå i høst via et lavterskeltilbud i kommunen. Men så snart jeg begynner å «rote i grumset» i hodet mitt, opplever jeg at mørket i meg stiger. Har hørt at man må regne med å føle seg verre før det blir bedre, men hvordan vet jeg at jeg ikke trigger i gang depresjonen igjen?
 

Det føles virkelig som alt holder på å rakne for meg, og jeg er livredd for å havne tilbake i depresjonen igjen, og ikke greie å fungere i jobb (en viktig ting for meg). Det er akkurat som at når jeg retter fokus mot det psykiske, eller tenker for mye på hvordan jeg har det og hvordan livet mitt har blitt, så blir jeg helt overvelda, og ender jeg med å føle meg totalt mislykka som menneske- på absolutt alle plan. 
Jeg bruker medisiner mot depresjon, men har mine tvil om de virker så godt. 
 

Spørsmålet mitt er om jeg bør presse lokket tilbake over de vanskelige følelsene. Og bare akseptere angsten/problemene jeg har?

Kan nevne at jeg kjenner meg mye igjen i beskrivelsene av unnvikende/engstelig pf, hvis det skulle ha noen betydning. 

Anonymkode: 189e2...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2 skrev (8 timer siden):

Hadde jeg vert deg ville jeg bedt om en pause på ett par måneder og føler du deg bedre da så kutt det ut.

Takk for svar. Ja, jeg tror jeg bare må godta å leve med en del angst/psykiske problemer. 

Anonymkode: 189e2...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje an på ditt funksjonsnivå før du begynte i terapi. Og din opplevelse av om du bare biter tennene sammen og knapt holder ut, eller om du til tross for alt følte at du hadde det ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken AD bruker du? Er ikke alle som virker mot angst og ikke alle som er like effektive. Hvis ikke tror den fungerer bra burde du prøve en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (6 timer siden):

Hvilken AD bruker du? Er ikke alle som virker mot angst og ikke alle som er like effektive. Hvis ikke tror den fungerer bra burde du prøve en annen.

Jeg har prøvd flere forskjellige AD opp gjennom årene, og kombinasjonen jeg bruker nå, er vel de som har funket best mtp. depresjonen. 
Selv om jeg fortsatt føler meg noe deprimert/«frynsete» vet jeg jo ikke om jeg ville vært enda verre uten medisinene. 
Synes det virker skummelt både å slutte og evt. bytte. Blir helt rådvill. Man vet hva man har, liksom…

Anonymkode: 189e2...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (6 timer siden):

Kommer kanskje an på ditt funksjonsnivå før du begynte i terapi. Og din opplevelse av om du bare biter tennene sammen og knapt holder ut, eller om du til tross for alt følte at du hadde det ok? 

Det er litt det der jeg synes er vanskelig; hvilket funksjonsnivå skal jeg si meg fornøyd med, hvis du skjønner. Har vært skikkelig deprimert i flere omganger(med 0 tiltakslyst og glede) og i forhold til det, har jeg hatt det ok de siste par årene. Men strever mye med bl.a. relasjoner/ å være sosial, bekymrer meg for framtiden, har en følelse av utilstrekkelighet osv. Bruker mye krefter på å holde meg i jobb(deltid)- og må ofte bite tennene sammen for å komme meg gjennom dagene, ja…

Anonymkode: 189e2...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er litt det der jeg synes er vanskelig; hvilket funksjonsnivå skal jeg si meg fornøyd med, hvis du skjønner. Har vært skikkelig deprimert i flere omganger(med 0 tiltakslyst og glede) og i forhold til det, har jeg hatt det ok de siste par årene. Men strever mye med bl.a. relasjoner/ å være sosial, bekymrer meg for framtiden, har en følelse av utilstrekkelighet osv. Bruker mye krefter på å holde meg i jobb(deltid)- og må ofte bite tennene sammen for å komme meg gjennom dagene, ja…

Anonymkode: 189e2...d99

Ja det blir litt vanskelig å vurdere. Det er det jo også bare du son kan gjøre. Det kan være at på andre siden vil du få det bedre med mer terapi, men det er ikke sikkert. Det vil jo for mange komme til et punkt hvor det er på tide å leve med det man har igjen av plager. 

Men det skal jo ikke være slik at en føler alt en gjør er å bite tenna sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 timer siden):

Ja det blir litt vanskelig å vurdere. Det er det jo også bare du son kan gjøre. Det kan være at på andre siden vil du få det bedre med mer terapi, men det er ikke sikkert. Det vil jo for mange komme til et punkt hvor det er på tide å leve med det man har igjen av plager. 

Men det skal jo ikke være slik at en føler alt en gjør er å bite tenna sammen? 

Tusen takk for kloke innspill❤️

Anonymkode: 189e2...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...