Gå til innhold

Skal du se den nye sesongen av Exit?


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
cilie skrev (På 27.3.2023 den 21.02):

Jeg synes overhode ikke Hermine var nødt til å iverksette alt hun gjør for å kvitte seg med Adam. Han ville latt henne gå til slutt. 

Og fra å tilsynelatende være «normal» -  til å få ny identitet og anklage en mann du har levd med store deler av livet og ønsket barn med for drap, blir helt urealistisk for min del. Det første hun gjør når hun finner ut at Adam er steril, er å ligge med bestekompisen hans og late som barnet er Adam sitt. Hun prøver dessuten å presse Henrik for penger.

Hermine har med viten og vilje vært trofekone og tydeligvis dum nok til å godta det og ikke sikre seg på noen måte. At hun da skal sette i gang alt hun gjør, blir bare for dumt. Hun kunne gått uten noe, men det ville hun ikke. Hun er faktisk villig til å få en mann hun for litt siden ville ha barn med, dømt for drap. Ergo virkelig ødelegge et liv. Ja, hun hadde ikke penger, men var fortsatt relativt ung og pen og kunne garantert funnet en ny mann. Barn kunne hun sikkert fått med donor i Danmark. Hun kunne tatt studielån, bodd hos moren, fått en jobb eller arbeidsledighetstrygd osv. Men hun skulle fortsette et privilegert liv. 

Når det er sagt, mener jeg selvsagt at Hermine burde fått et anstendig sted å bo og «lommepenger» på veien videre. 

Hermine har sagt flere ganger at hun ikke kan få verken jobb eller dagpenger.  Hun har aldri (?) jobbet, har ikke fullført en utdanning. Kort tid etter at hun har flyttet fra Adam ser vi at hun ringer noen angående en jobb - hun får ikke napp.  I min mening gis det inntrykk av at hun har forsøkt mye, uten hell.  Uten tidligere arbeidsforhold heller ingen dagpenger.  Vi vet heller ikke om hun har makset ut studielånet på psykologistudiene sine.  Moren var ingen spesielt hyggelig dame heller.

Anonymkode: a16b0...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (22 timer siden):

Nei, men hva var meningen på slutten der? William kommer bak Pål og Esmeralda og snakker om stemmer i hodet.

Pål er traumatisert etter det han har gjort. Derfor "overtok" han også de psykiske problemene til William, sammen med pengene.

Han har dårlig samvittighet og synes han hører stemmen til William. Mulig han hallusinerer også, siden han hysjer på stemmen.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Grendel skrev (1 time siden):

Pål er traumatisert etter det han har gjort. Derfor "overtok" han også de psykiske problemene til William, sammen med pengene.

Han har dårlig samvittighet og synes han hører stemmen til William. Mulig han hallusinerer også, siden han hysjer på stemmen.

Ja. Så hva forteller serien? Blir Pål like syk som William? Forteller dette også noe om at William også har drept noen og blitt traumatisert? Hva skjedde med mannen med hvitt hår som forfulgte han i de to første sesongene? Var det en han hadde drept eller en random han bare så i hodet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Pål er traumatisert etter det han har gjort. Derfor "overtok" han også de psykiske problemene til William, sammen med pengene.

Han har dårlig samvittighet og synes han hører stemmen til William. Mulig han hallusinerer også, siden han hysjer på stemmen.

Jeg tenker nok heller at det Pål valgte å gjøre for å bli "fri" vil forfølge han resten av livet - som naturlig er. Om man ikke har kvaler, samvittighet og blir preget etter å ha begått et drap er man jo svært, svært avstumpet og patologisk syk tenker jeg, uten at man har samme diagnose som William. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (22 minutter siden):

Jeg tenker nok heller at det Pål valgte å gjøre for å bli "fri" vil forfølge han resten av livet - som naturlig er. Om man ikke har kvaler, samvittighet og blir preget etter å ha begått et drap er man jo svært, svært avstumpet og patologisk syk tenker jeg, uten at man har samme diagnose som William. 

Jeg tenker pgså sånn. Jeg tror ikke at Pål fikk samme sykdom, men han trekker jo en parallell selv når han tenker på de siste ordene William sa om stemmene i hodet som alltid vil være der.

William var psykotisk. Rusutløst et-eller-annet.

Pål har vel traumer som han må leve med.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker pgså sånn. Jeg tror ikke at Pål fikk samme sykdom, men han trekker jo en parallell selv når han tenker på de siste ordene William sa om stemmene i hodet som alltid vil være der.

William var psykotisk. Rusutløst et-eller-annet.

Pål har vel traumer som han må leve med.

Da tenker vi likt. Ut fra det du skrev forstod jeg deg dithen at du mente at Pål "overtok" sykdommen til William som svar på 90tallsbarns spørsmål om Pål kom til å ende som William. Jeg syns ikke det antydes at Pål er psykotisk, men at valget han har tatt vil få alvorlige konsekvenser for psyken (uten at han nødvendigvis overtar Williams kraftige sosiale angst og psykoselidelse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...