Gå til innhold

Skal du se den nye sesongen av Exit?


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men det gjorde han da ikke!

Anonymkode: 90df1...43a

Du mener at hun - ut fra intet - kastet seg selv ned trappen? 

I så fall får vi være enige om å være uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 23.3.2023 den 19.44):

hevnopplegget

Vi har definitivt tolket hendelsene på ulikt vis. Jeg har ikke engang tenkt på ordet hevn, jeg oppfattet Hermines plan som en flukt, motivert og tuftet på redsel. Hun bare måtte vekk (og for å leve måtte hun ha penger). For henne var sjansen for å overleve større om han satt fengslet enn om han var ute og lette etter henne. Som han sa flere ganger, "om du svikter meg kommer jeg til å finne deg og drepe deg". Det hadde nok Hermine ingen grunn til å tenke at var en tom trussel.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (3 minutter siden):

Du mener at hun - ut fra intet - kastet seg selv ned trappen? 

I så fall får vi være enige om å være uenige. 

Anbefaler at du ser slutten på episode 6 sesong 1 en gang til. Adam prøver å kvele henne, hun gir han et ballespark, så står hun fremoverbøyd noen sekunder og puster ut før hun mister balansen og faller ned trappen.

Anonymkode: 90df1...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (På 25.3.2023 den 10.43):

Jeg ble igjen imponert over Jon Øigarden, FOR en skuespiller!!

Ja han er god, men det er de i grunnen alle sammen. Exit har usedvanlig god casting syns jeg. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Vi har definitivt tolket hendelsene på ulikt vis. Jeg har ikke engang tenkt på ordet hevn, jeg oppfattet Hermines plan som en flukt, motivert og tuftet på redsel. Hun bare måtte vekk (og for å leve måtte hun ha penger). For henne var sjansen for å overleve større om han satt fengslet enn om han var ute og lette etter henne. Som han sa flere ganger, "om du svikter meg kommer jeg til å finne deg og drepe deg". Det hadde nok Hermine ingen grunn til å tenke at var en tom trussel.

Ja, vi har sikkert tolket det litt ulikt. Hvis hun ikke prøvde å få han tatt for hennes drap så kunne jeg vært enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefaler at du ser slutten på episode 6 sesong 1 en gang til. Adam prøver å kvele henne, hun gir han et ballespark, så står hun fremoverbøyd noen sekunder og puster ut før hun mister balansen og faller ned trappen.

Anonymkode: 90df1...43a

"Kastet ned" indikerer at han har tatt tak i henne med armene og sendt henne i retning trappen, det kan jeg være med på. Men når du slår og tar kveletak på noen i toppen av en trapp, slik at de ikke lenger har pust, og de atpåtill er gravid, har du forårsaket både redsel, stress, svimmelhet og smerte. Dette var foranledningen til Hermines fall i trappen, og det er ingen tvil om at dette ikke ville skjedd uten Adams vold i forkant. Når jeg sier at "adam kastet" er det fordi jeg ønsker å være tydelig på at årsak til og ansvar for Hermines fall ned trappen er Adam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (6 minutter siden):

"Kastet ned" indikerer at han har tatt tak i henne med armene og sendt henne i retning trappen, det kan jeg være med på. Men når du slår og tar kveletak på noen i toppen av en trapp, slik at de ikke lenger har pust, og de atpåtill er gravid, har du forårsaket både redsel, stress, svimmelhet og smerte. Dette var foranledningen til Hermines fall i trappen, og det er ingen tvil om at dette ikke ville skjedd uten Adams vold i forkant. Når jeg sier at "adam kastet" er det fordi jeg ønsker å være tydelig på at årsak til og ansvar for Hermines fall ned trappen er Adam. 

Enig med deg at han var årsaken til at hun falt. Jeg ville imidlertid ikke brukt ordet "kaste", fordi det indikerer en aktiv villet handling. Det var absolutt en aktiv villet handling med kvelertaket, som han helt klart visste ville kunne føre til svimmelhet. Men han kastet henne ikke utfor trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja, vi har sikkert tolket det litt ulikt. Hvis hun ikke prøvde å få han tatt for hennes drap så kunne jeg vært enig med deg. 

Hun måtte. Økokrim greide ikke ta han for noe som ville holde han fengslet mer enn et par år, og for henne var det nødvendig å bli registrert som død. Om ikke ville han bare lett etter henne når han kom ut, evt leid noen mens han satt fengslet. Å iscenesette sin egen død og leve videre med ny identitet var nok - i allefall i hennes hode - eneste sjanse (om hun ikke ville leve hjemme med evig angst, uten startkapital, med voldsalarm og på hemmelig adresse). Med ny identitet hadde hun heller ingen papirer på feks utdannelse vil jeg tro, og i et sånt persektiv er ikke 45 millioner mye penger å bygge framtid på. Bare begynn å tell hva som renner gjennom hendene på en vanlig familie i løpet av et par tiår....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Glitter skrev (2 timer siden):

Det kan hende. Jeg vet ikke, men jeg får litt sånn "liten og søt og naiv" av nav som slutter på ine.... 

Men nå kom jeg på at mitt navn også slutter på ine. 😂

😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (10 minutter siden):

"Kastet ned" indikerer at han har tatt tak i henne med armene og sendt henne i retning trappen, det kan jeg være med på. Men når du slår og tar kveletak på noen i toppen av en trapp, slik at de ikke lenger har pust, og de atpåtill er gravid, har du forårsaket både redsel, stress, svimmelhet og smerte. Dette var foranledningen til Hermines fall i trappen, og det er ingen tvil om at dette ikke ville skjedd uten Adams vold i forkant. Når jeg sier at "adam kastet" er det fordi jeg ønsker å være tydelig på at årsak til og ansvar for Hermines fall ned trappen er Adam. 

Det blir helt feil å bruke ordet "kaste" her.

Anonymkode: 90df1...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (9 minutter siden):

Hun måtte. Økokrim greide ikke ta han for noe som ville holde han fengslet mer enn et par år, og for henne var det nødvendig å bli registrert som død. Om ikke ville han bare lett etter henne når han kom ut, evt leid noen mens han satt fengslet. Å iscenesette sin egen død og leve videre med ny identitet var nok - i allefall i hennes hode - eneste sjanse (om hun ikke ville leve hjemme med evig angst, uten startkapital, med voldsalarm og på hemmelig adresse). Med ny identitet hadde hun heller ingen papirer på feks utdannelse vil jeg tro, og i et sånt persektiv er ikke 45 millioner mye penger å bygge framtid på. Bare begynn å tell hva som renner gjennom hendene på en vanlig familie i løpet av et par tiår....

Jeg skjønner hennes redsel da jeg har hatt voldsalarm selv og måttet utløse den flere ganger osv. Men jeg oppfattet de truslene hans som tomme. Sagt da han var sint og ruset? For meg ble det bare så kalkulert at jeg følte det ble mer som hevn hvor hun skulle ta han for det han gjorde. Det kan jeg forsåvidt også skjønne, men det er forskjell på å fantasere om noe og faktisk gjøre det. Hun kunne dratt til krisesenter, byttet navn og fått hjelp til å etablere seg på andre kanten av landet. Det hadde vært mer realistisk også. Men kanskje ikke like god TV. 😛 Selv levde jeg i frykt hjemme og planla å drepe han. Jeg er ikke av samme kaliber som Hermine da tydeligvis. 😅 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Enig med deg at han var årsaken til at hun falt. Jeg ville imidlertid ikke brukt ordet "kaste", fordi det indikerer en aktiv villet handling. Det var absolutt en aktiv villet handling med kvelertaket, som han helt klart visste ville kunne føre til svimmelhet. Men han kastet henne ikke utfor trappa.

Jeg er som sagt med på det, men veier nok ikke ordene like godt før jeg klikker "send" hver gang. Poenget mitt var at ansvaret for fallet i trappen var Adams, det var ikke et uskyldig uhell. Om hun hadde dødd som følge av fallet, og hendelsesforløpet ble vurdert i retten, ville jeg tro at hans handlinger var tilstrekkelig for å få han dømt for forsettelig drap. 

Ps. Innlegget mitt (der jeg skrev "kastet" var svar i diskusjonen om hvorvidt Adam hadde vært spesielt voldelig. Siden mitt svar på dette er et rungende JA valgte jeg ord som viser både direkte og indirekte, fysisk og psykisk vold i dette hjemmet. Men som sagt, jeg burde ikke skrevet "kastet" men "forårsaket" eller noe lignende.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (3 timer siden):

Ja, vi har sikkert tolket det litt ulikt. Hvis hun ikke prøvde å få han tatt for hennes drap så kunne jeg vært enig med deg. 

Hvor lenge tror du han hadde sonet på Bastøy for litt skattesnusk da før han igjen var ute og gjorde livet hennes farlig da? Ett år? To? ;) 

Hennes mulighet lå i at hun fikk han (og omverden) til å tro at hun var død, og hun måtte få han til å sitte lenge inne.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Hvor lenge tror du han hadde sonet på Bastøy for litt skattesnusk da før han igjen var ute og gjorde livet hennes farlig da? Ett år? To? ;) 

Hennes mulighet lå i at hun fikk han (og omverden) til å tro at hun var død, og hun måtte få han til å sitte lenge inne.

Det var kanskje det hun selv trodde, men de reelle mulighetrne trengte ikke være så drastisk da. Jeg klarte ikke å se han som så farlig at hun måtte handle så drastisk. Han er en typisk narsisist som kommer med trusler tror jeg. Ikke en ekte psykopat. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Glitter skrev (5 minutter siden):

Det var kanskje det hun selv trodde, men de reelle mulighetrne trengte ikke være så drastisk da. Jeg klarte ikke å se han som så farlig at hun måtte handle så drastisk. Han er en typisk narsisist som kommer med trusler tror jeg. Ikke en ekte psykopat. 

Uenig. Jeg tror Adam var en veldig farlig mann, som kunne gjøre alvor utav truslene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Uenig. Jeg tror Adam var en veldig farlig mann, som kunne gjøre alvor utav truslene sine.

Ok. Jeg har en historikk med å være veldig naiv og godtroende så jeg er åpen for at jeg tar feil. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (16 minutter siden):

Jeg er som sagt med på det, men veier nok ikke ordene like godt før jeg klikker "send" hver gang. Poenget mitt var at ansvaret for fallet i trappen var Adams, det var ikke et uskyldig uhell. Om hun hadde dødd som følge av fallet, og hendelsesforløpet ble vurdert i retten, ville jeg tro at hans handlinger var tilstrekkelig for å få han dømt for forsettelig drap. 

Ps. Innlegget mitt (der jeg skrev "kastet" var svar i diskusjonen om hvorvidt Adam hadde vært spesielt voldelig. Siden mitt svar på dette er et rungende JA valgte jeg ord som viser både direkte og indirekte, fysisk og psykisk vold i dette hjemmet. Men som sagt, jeg burde ikke skrevet "kastet" men "forårsaket" eller noe lignende.

Jeg tror også at han kunne ha blitt dømt for forsettelig drap dersom hun hadde dødd av fallet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 25.3.2023 den 22.23):

Jeg liker ikke ham. Tenker bare på den ufyselige rollen han hadde i den viking-serien for noen år siden.... 😳😳😳

Ja, da spilte han jo rollen bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Osten skrev (9 minutter siden):

Ja, da spilte han jo rollen bra! 

Veldig enig - han var glitrende i den rollen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...