Gå til innhold

Skal du se den nye sesongen av Exit?


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vhanja skrev (På 25.3.2023 den 8.21):

Adam forlangte også å få vite hvor Hermine var til enhver tid. Hun måtte svare på hans meldinger og telefoner umiddelbart og det var aller nådigst hun fikk lov å gå noe sted. Han kunne selv gjøre hva han ville når han ville uten å måtte si fra til henne.

 

Glitter skrev (1 time siden):

Det var kanskje det hun selv trodde, men de reelle mulighetrne trengte ikke være så drastisk da. Jeg klarte ikke å se han som så farlig at hun måtte handle så drastisk. Han er en typisk narsisist som kommer med trusler tror jeg. Ikke en ekte psykopat. 

 

påskelilje skrev (1 time siden):

Uenig. Jeg tror Adam var en veldig farlig mann, som kunne gjøre alvor utav truslene sine.

Jeg tenker definitivt som påskelilje her, og det begrunner jeg ikke utelukkende i hans voldelige og utagerende atferd men også i dette Vhanja skriver. Adam er framstilt som en kar som gjennomfører alt han tenker å gjøre, alt som er til nytte og gode for han selv, og han skyr ingen midler for å få det han til enhver tid begjærer av materielle goder, opplevelser, sex eller penger. De som er bittelitt plagsomme for han (feks familien eller økokrim) holder han på avstand, og de han kan konrollere (Hermine og horer) har null frihet eller egen vilje. Han selv derimot, har all frihet. Ikke engang norsk lov regulerer hans adferd og måloppnåelse, og når han bryter normer eller lover viser han null evne til anger.

En svært farlig personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

 

 

Jeg tenker definitivt som påskelilje her, og det begrunner jeg ikke utelukkende i hans voldelige og utagerende atferd men også i dette Vhanja skriver. Adam er framstilt som en kar som gjennomfører alt han tenker å gjøre, alt som er til nytte og gode for han selv, og han skyr ingen midler for å få det han til enhver tid begjærer av materielle goder, opplevelser, sex eller penger. De som er bittelitt plagsomme for han (feks familien eller økokrim) holder han på avstand, og de han kan konrollere (Hermine og horer) har null frihet eller egen vilje. Han selv derimot, har all frihet. Ikke engang norsk lov regulerer hans adferd og måloppnåelse, og når han bryter normer eller lover viser han null evne til anger.

En svært farlig personlighet.

Ok. Han er nok mer farlig enn jeg forstod når dere alle oppfatter han som mer farlig enn meg. Jeg er vel et prakteksempel på det å gå inn i et voldelig forhold mer enn én gang pga min godtroende natur. 

Men fortsatt mener jeg jo at hadde det vært helt realistisk så hadde hun fått hjelp til å beskytte seg og ikke lage en så utspekulert plan hvor hun fikk en mann buret inne for noe han ikke hadde gjort. Det rette er jo å straffe noen for det de faktisk har gjort. Så det ble litt urealistisk for min del, at hun skulle klare å få til det der. Men jeg er nok farget av egne erfaringer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Ok. Han er nok mer farlig enn jeg forstod når dere alle oppfatter han som mer farlig enn meg. Jeg er vel et prakteksempel på det å gå inn i et voldelig forhold mer enn én gang pga min godtroende natur. 

Men fortsatt mener jeg jo at hadde det vært helt realistisk så hadde hun fått hjelp til å beskytte seg og ikke lage en så utspekulert plan hvor hun fikk en mann buret inne for noe han ikke hadde gjort. Det rette er jo å straffe noen for det de faktisk har gjort. Så det ble litt urealistisk for min del, at hun skulle klare å få til det der. Men jeg er nok farget av egne erfaringer her. 

Her må du nok tenke på hvilken kontekst disse menneskene lever innenfor. Miljøet og menneskene som skildres ville ikke ta til takke med et tap i sosial status som jo krisesenter og et enkelt, tilbaketrukket liv på hemmelig adresse ville innebære. Tenk bare på Celine i sesong 1, etter at William har flyttet (eller skutt seg i kinnet, husker ikke). Det hun syns er værst og som får henne til å knekke helt sammen ved bassengkanten når hun drikker vin med Maria Bonnevies karrakter, er når hun sier at uten Williams penger vil ungene hennes bli "Cubus-unger".

For henne er dét det værste som kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (12 minutter siden):

Her må du nok tenke på hvilken kontekst disse menneskene lever innenfor. Miljøet og menneskene som skildres ville ikke ta til takke med et tap i sosial status som jo krisesenter og et enkelt, tilbaketrukket liv på hemmelig adresse ville innebære. Tenk bare på Celine i sesong 1, etter at William har flyttet (eller skutt seg i kinnet, husker ikke). Det hun syns er værst og som får henne til å knekke helt sammen ved bassengkanten når hun drikker vin med Maria Bonnevies karrakter, er når hun sier at uten Williams penger vil ungene hennes bli "Cubus-unger".

For henne er dét det værste som kan skje. 

Hm ja sant. Det er en verden som virker helt fjern for meg så det blir vanskelig å tenke at det skal bety såpass mye. Men jeg vil jo ikke ønske å gå ned i egen levestandard, men da blir jeg jo fattig. Nå er jeg lavt nede forsåvidt, men mangler ingenting. 

Det kunne man vel se på Pål? Da han fikk smaken på det livet så var han villig til å drepe han som gav han det. Jeg vil anta det var for å skildre hvor avhengighetsskapende et slikt liv er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Hm ja sant. Det er en verden som virker helt fjern for meg så det blir vanskelig å tenke at det skal bety såpass mye. Men jeg vil jo ikke ønske å gå ned i egen levestandard, men da blir jeg jo fattig. Nå er jeg lavt nede forsåvidt, men mangler ingenting. 

Det kunne man vel se på Pål? Da han fikk smaken på det livet så var han villig til å drepe han som gav han det. Jeg vil anta det var for å skildre hvor avhengighetsskapende et slikt liv er? 

Jeg tenker nok ikke at Påls framtidige liv ville lignet på finansguttas liv, eller at han kjempet (drepte) for et liv i sus og dus. Jeg tenker mer på Påls motivason som temmeligt likt med Hermines. Han ville heller ikke fått et liv i fred, men ville for alltid vært truet av ustabile, veldig syke og farlige Williams ønsker ikke sant. William prøvde jo å voldta Esmaralda og det ville han jo greid om ikke hun både var edru, snartenkt og fysisk sterk ikke sant. I Williams hode ville ikke det vært en voldtekt, for som han sa "han skulle bare innkassere det som var rettmessig hans, for han hadde betalt for henne".

Også de to ville måtte se seg over skulderen resten av livet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker nok ikke at Påls framtidige liv ville lignet på finansguttas liv, og at han kjempet (drepte) for et liv i sus og dus. Jeg tenker mer på Påls motivason som temmeligt likt med Hermines. Han ville heller ikke fått et liv i fred, men ville for alltid vært truet av ustabile, veldig syke og farlige Williams ønsker ikke sant. William prøvde jo å voldta Esmaralda og det ville han jo greid om ikke hun både var edru, snartenkt og fysisk sterk ikke sant. I Williams hode ville ikke det vært en voldtekt, for som han sa "han skulle bare innkassere det som var rettmessig hans, for han hadde betalt for henne".

Også de to ville måtte se seg over skulderen resten av livet. 

Hadde glemt det med William og Esmeralda. Enig med deg i at det er likheter her mellom Pål og Hermine.

Syntes forresten at det var litt rart at Pål la kroppsdelene tilbake i teina, og ikke heller festet dem til et søkke. Større sjanse for at en båt eller en trål får tak i teina enn et søkke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker nok ikke at Påls framtidige liv ville lignet på finansguttas liv, og at han kjempet (drepte) for et liv i sus og dus. Jeg tenker mer på Påls motivason som temmeligt likt med Hermines. Han ville heller ikke fått et liv i fred, men ville for alltid vært truet av ustabile, veldig syke og farlige Williams ønsker ikke sant. William prøvde jo å voldta Esmaralda og det ville han jo greid om ikke hun både var edru, snartenkt og fysisk sterk ikke sant. I Williams hode ville ikke det vært en voldtekt, for som han sa "han skulle bare innkassere det som var rettmessig hans, for han hadde betalt for henne".

Også de to ville måtte se seg over skulderen resten av livet. 

Ja sant jeg glemte det med Esmdralda. 

Jeg bare husker det Pål sa om å "ikke kunne gå tilbake til å være en sliter", ikke sagt ordrett da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (14 minutter siden):

Syntes forresten at det var litt rart at Pål la kroppsdelene tilbake i teina, og ikke heller festet dem til et søkke.

Akkurat dét stusset jeg over også. Tror ikke den siste episodes manusforfatter har mye erfaring med krabbefiske (evt drap)... ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (18 minutter siden):

Hadde glemt det med William og Esmeralda. Enig med deg i at det er likheter her mellom Pål og Hermine.

Syntes forresten at det var litt rart at Pål la kroppsdelene tilbake i teina, og ikke heller festet dem til et søkke. Større sjanse for at en båt eller en trål får tak i teina enn et søkke....

 

Glitter skrev (15 minutter siden):

Ja sant jeg glemte det med Esmdralda. 

Jeg bare husker det Pål sa om å "ikke kunne gå tilbake til å være en sliter", ikke sagt ordrett da. 

Pål har jo ikke hatt noe stabilitet i livet han heller sant, og inni bamsekroppen hans banker nok det varmeste hjertet av alle vi møter i Exit. Husk bare hvor berørt han er to år etter at han har løftet ned sin egen bror som tok selvmord? Dette forteller han til Jeppe og William når de er og kjøper illegal hummerfangst i sesong 1. Det å møte Esmaralda og slippe å drive med fiske og småsnusk er nok det beste som har skjedd i hans liv, og det er forståelig at han blir desperat når William truer med å ta alt dette fra han. Husk at han smuglet store summer fra Norge til Spania for William, så William kunne lett angitt Pål. Og - som noen andre sa - William gikk jo tilbake på at huset var Påls etter smuglingen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (11 timer siden):

Det kan hende. Jeg vet ikke, men jeg får litt sånn "liten og søt og naiv" av nav som slutter på ine.... 

Men nå kom jeg på at mitt navn også slutter på ine. 😂

Mitt også slutter på det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overhode ikke Hermine var nødt til å iverksette alt hun gjør for å kvitte seg med Adam. Han ville latt henne gå til slutt. 

Og fra å tilsynelatende være «normal» -  til å få ny identitet og anklage en mann du har levd med store deler av livet og ønsket barn med for drap, blir helt urealistisk for min del. Det første hun gjør når hun finner ut at Adam er steril, er å ligge med bestekompisen hans og late som barnet er Adam sitt. Hun prøver dessuten å presse Henrik for penger.

Hermine har med viten og vilje vært trofekone og tydeligvis dum nok til å godta det og ikke sikre seg på noen måte. At hun da skal sette i gang alt hun gjør, blir bare for dumt. Hun kunne gått uten noe, men det ville hun ikke. Hun er faktisk villig til å få en mann hun for litt siden ville ha barn med, dømt for drap. Ergo virkelig ødelegge et liv. Ja, hun hadde ikke penger, men var fortsatt relativt ung og pen og kunne garantert funnet en ny mann. Barn kunne hun sikkert fått med donor i Danmark. Hun kunne tatt studielån, bodd hos moren, fått en jobb eller arbeidsledighetstrygd osv. Men hun skulle fortsette et privilegert liv. 

Når det er sagt, mener jeg selvsagt at Hermine burde fått et anstendig sted å bo og «lommepenger» på veien videre. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Jeg synes overhode ikke Hermine var nødt til å iverksette alt hun gjør for å kvitte seg med Adam. Han ville latt henne gå til slutt. 

Og fra å tilsynelatende være «normal» -  til å få ny identitet og anklage en mann du har levd med store deler av livet og ønsket barn med for drap, blir helt urealistisk for min del. Det første hun gjør når hun finner ut at Adam er steril, er å ligge med bestekompisen hans og late som barnet er Adam sitt. Hun prøver dessuten å presse Henrik for penger.

Hermine har med viten og vilje vært trofekone og tydeligvis dum nok til å godta det og ikke sikre seg på noen måte. At hun da skal sette i gang alt hun gjør, blir bare for dumt. Hun kunne gått uten noe, men det ville hun ikke. Hun er faktisk villig til å få en mann hun for litt siden ville ha barn med, dømt for drap. Ergo virkelig ødelegge et liv. Ja, hun hadde ikke penger, men var fortsatt relativt ung og pen og kunne garantert funnet en ny mann. Barn kunne hun sikkert fått med donor i Danmark. Hun kunne tatt studielån, bodd hos moren, fått en jobb eller arbeidsledighetstrygd osv. Men hun skulle fortsette et privilegert liv. 

Når det er sagt, mener jeg selvsagt at Hermine burde fått et anstendig sted å bo og «lommepenger» på veien videre. 

Man kan nok si at det hun gjorde mot ham til slutt var verre enn hva han har gjort (med vilje) mot henne.

Forskjellen er at hun ikke har valgt å havne i en sånn konflikt. Han kunne valgt å ikke være å være en kødd. Hun ble tvunget til å håndtere en kødd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (1 minutt siden):

Man kan nok si at det hun gjorde mot ham til slutt var verre enn hva han har gjort (med vilje) mot henne.

Forskjellen er at hun ikke har valgt å havne i en sånn konflikt. Han kunne valgt å ikke være å være en kødd. Hun ble tvunget til å håndtere en kødd.

 

Ingen må håndtere noen på den måten. 
Hun har i stor grad valgt (og sikkert blitt tiltrukket av elementer ved det) å gå inn i et forhold uten å sikre seg på noen måte. Hun kunne gått fra Adam sporenstreks da hun fant ut at han var steril, men velger heller å ligge med kompisen og spille gravid og uvitende. - Av materialistiske hensyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (9 timer siden):

Jeg synes overhode ikke Hermine var nødt til å iverksette alt hun gjør for å kvitte seg med Adam. Han ville latt henne gå til slutt. 

Og fra å tilsynelatende være «normal» -  til å få ny identitet og anklage en mann du har levd med store deler av livet og ønsket barn med for drap, blir helt urealistisk for min del. Det første hun gjør når hun finner ut at Adam er steril, er å ligge med bestekompisen hans og late som barnet er Adam sitt. Hun prøver dessuten å presse Henrik for penger.

Hermine har med viten og vilje vært trofekone og tydeligvis dum nok til å godta det og ikke sikre seg på noen måte. At hun da skal sette i gang alt hun gjør, blir bare for dumt. Hun kunne gått uten noe, men det ville hun ikke. Hun er faktisk villig til å få en mann hun for litt siden ville ha barn med, dømt for drap. Ergo virkelig ødelegge et liv. Ja, hun hadde ikke penger, men var fortsatt relativt ung og pen og kunne garantert funnet en ny mann. Barn kunne hun sikkert fått med donor i Danmark. Hun kunne tatt studielån, bodd hos moren, fått en jobb eller arbeidsledighetstrygd osv. Men hun skulle fortsette et privilegert liv. 

Når det er sagt, mener jeg selvsagt at Hermine burde fått et anstendig sted å bo og «lommepenger» på veien videre. 

Ja, det er dette jeg har reagert på selv, men jeg ble veldig usikker på alle som mente hun var kun et offer og berettiget det hun gjorde. 

Det er mye hjelp å få i Norge, men hun valgte å gjøre det på mest mulig drastisk måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (6 timer siden):

Ja, det er dette jeg har reagert på selv, men jeg ble veldig usikker på alle som mente hun var kun et offer og berettiget det hun gjorde. 

Det er mye hjelp å få i Norge, men hun valgte å gjøre det på mest mulig drastisk måte. 

Fordi hun er kvinne. Vi kvinner (med unntak, inkl meg selv) liker seg i offerrollen. Det er bare å se på svarene åå diverse forum, på Facebook osv og hvordan media omtaler kvinner. I går kom jeg over en artikkel vg der det stod om nettopp dette. En kvinne som var lei av å fremstilles som et offer, som alltid blir trodd, som alltid snakker sant og som alltid er den stakkarslige kvinnen uten egen vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
UtakknemligDiva

Tror dere Pål blir psykotisk sånn som William var? Hvis dere så på etter teksten hadde ruller så kommer jo William, men mer sånn han så ut som død. Han begynner å synge og Pål bare: «hysj», og Esmeralda spør hva det er… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (33 minutter siden):

Tror dere Pål blir psykotisk sånn som William var? Hvis dere så på etter teksten hadde ruller så kommer jo William, men mer sånn han så ut som død. Han begynner å synge og Pål bare: «hysj», og Esmeralda spør hva det er… 

Men kommer det en til sesong da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (7 timer siden):

Men kommer det en til sesong da? 

Nei, men hva var meningen på slutten der? William kommer bak Pål og Esmeralda og snakker om stemmer i hodet.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...