Gå til innhold

Går opp i vekt


erik123

Anbefalte innlegg

Går mye opp i vekt tross massiv trening. Jeg er så skuffet og deprimert. Jeg trener nesten hver dag, går lange turer og trener på treningssenter. Kondisjon og styrke. Og prøver å spise sunt. Men vekta øker , gått opp 5 kg på et halvt år, jeg er ingen ungdom men i fin form. Sliter psykisk og går på antideppresiva. Og sovemedisin. Jeg blir bare sykere nå når jeg bare møter motgang. Hvorfor går vekten opp? Jeg ligger på 1500 kcal pr. dag, det er ikke mye. Noen som har gode råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville først dobbelsjekket om du faktisk spiser 1500 kcal per dag. Det kan være en del "skjulte" kalorier i f.eks det man drikker og olje/smør til steking. 

Noe av det kan også være vannvekt. Enkelte medisiner kan også gi vektoppgang som bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (28 minutter siden):

Går mye opp i vekt tross massiv trening. Jeg er så skuffet og deprimert. Jeg trener nesten hver dag, går lange turer og trener på treningssenter. Kondisjon og styrke. Og prøver å spise sunt. Men vekta øker , gått opp 5 kg på et halvt år, jeg er ingen ungdom men i fin form. Sliter psykisk og går på antideppresiva. Og sovemedisin. Jeg blir bare sykere nå når jeg bare møter motgang. Hvorfor går vekten opp? Jeg ligger på 1500 kcal pr. dag, det er ikke mye. Noen som har gode råd? 

Ja jeg har mye erfaring med det men de er ikke sunne så jeg tror jeg avstår fra å skrive det. 

Anonymkode: baf85...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er med i Vektklubb og loggfører alt jeg spiser. Aldri over 1500 kcal . Men det kan skyldes mye, medisiner og alder. Men det er frustrerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Å gå opp fem kilo på tre måneder er mye med 1500 kcal om dag. Det må være noe galt et sted. Ingen forbrenning og jeg rører meg mye. Noen som har gode forklaringer på uventet vektoppgang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (6 minutter siden):

Å gå opp fem kilo på tre måneder er mye med 1500 kcal om dag. Det må være noe galt et sted. Ingen forbrenning og jeg rører meg mye. Noen som har gode forklaringer på uventet vektoppgang? 

Har du hørt med fastlegen? Hvis ikke så ville jeg startet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vhanja skrev (På 27.8.2023 den 17.57):

, 2,Har du hørt med fastlegen? Hvis ikke så ville jeg startet der.

Det har jeg prøvd og det var ingen ting å hente der. Har ikke noen gode råd å komme med. Spiser jeg for lite, og får vektoppgang til tross for lite kalorier? Veldig vanskelig dette her. Har en BMI PÅ 29,8!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (Akkurat nå):

Det har jeg prøvd og det var ingen ting å hente der. Har ikke noen gode råd å komme med. Spiser jeg for lite, og får vektoppgang til tross for lite kalorier? Veldig vanskelig dette her. Har en BMI PÅ 29,8!!

Hva mener du når du sier det var ingenting å hente. Hva sa legen? Kanskje han kan henvise deg til en ernæringsfysiolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 kalorier er lite for en voksen mann!  Hva mener du med at du "prøver" å spise sunt? 

Går du på medisiner som påvirker forbrenning, og har du mye væske i kroppen? 

Det kan være at du legger på deg av muskelmasse når du trener styrke. Da kan du gå opp i vekt. Kondisjonstrening er best hvis du vil kun ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (21 minutter siden):

1500 kalorier er lite for en voksen mann!  Hva mener du med at du "prøver" å spise sunt? 

Går du på medisiner som påvirker forbrenning, og har du mye væske i kroppen? 

Det kan være at du legger på deg av muskelmasse når du trener styrke. Da kan du gå opp i vekt. Kondisjonstrening er best hvis du vil kun ned i vekt. 

Jeg går på antideppresiva, gir vektøkning. Trener ikke mye styrke. Jeg er aldri over 1500 kcal om dag. 

Endret av erik123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (11 minutter siden):

Jeg går på antideppresiva, gir vektøkning. Trener ikke mye styrke. Jeg er aldri over 1500 kcal om dag. 

Hm. Ok. Er det ikke sånn at antidepressiva "bare" stimulerer matlysten? Forbehold om at jeg tar feil. 

Hva spiser du på en typisk dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Hm. Ok. Er det ikke sånn at antidepressiva "bare" stimulerer matlysten? Forbehold om at jeg tar feil. 

Hva spiser du på en typisk dag? 

Du får kraftig økt matlyst med slike medisiner, men har brukt de i 30 år, så jeg er usikker. Jeg spiser frokost (to brødskiver) middag, og kveldsmat. Det er alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (5 minutter siden):

Du får kraftig økt matlyst med slike medisiner, men har brukt de i 30 år, så jeg er usikker. Jeg spiser frokost (to brødskiver) middag, og kveldsmat. Det er alt. 

Ok. Jeg vet ikke helt hvorfor du går opp i vekt da. Det beste er jo å få i seg næringsrik mat og som også gjør deg mett. Har ikke noen andre gode råd egentlig. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et mysterium og gå opp i vekt på 1500 kcal om dag. Har ingen forklaring. Må være medisiner som gjør det. Har egentlig gitt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (14 minutter siden):

Det er et mysterium og gå opp i vekt på 1500 kcal om dag. Har ingen forklaring. Må være medisiner som gjør det. Har egentlig gitt opp. 

Du har virkelig telt kalorier slik at du vet at du kun ligger på 1500 kcal? Ikke bare antatt ut fra øyemål. Mine to brødskiver til lunsj i dag ble på 660 kcal... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Du har virkelig telt kalorier slik at du vet at du kun ligger på 1500 kcal? Ikke bare antatt ut fra øyemål. Mine to brødskiver til lunsj i dag ble på 660 kcal... 

Mine ble på 280 kcal... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av livets store utfordringer er hvordan vekten øker hele tiden uansett hva man legger inn i innsats for å gå ned i vekt. Det er så demotiverende og gjør at du blir apatisk. Jeg har slitasjegikt i hofta og blir rådet til ikke å gå så lange turer. Da forsvinner den muligheten jeg hadde til å gå langt og fort. Og vekt er en årsak til slitasje i hofter. Så nå er det en ond sirkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (12 minutter siden):

Et av livets store utfordringer er hvordan vekten øker hele tiden uansett hva man legger inn i innsats for å gå ned i vekt. Det er så demotiverende og gjør at du blir apatisk. Jeg har slitasjegikt i hofta og blir rådet til ikke å gå så lange turer. Da forsvinner den muligheten jeg hadde til å gå langt og fort. Og vekt er en årsak til slitasje i hofter. Så nå er det en ond sirkel. 

Skjønner frustrasjonen din, men hva med sykkel? Kanskje en ergometersykkel hjemme kan være noe? Foran en skjerm med en film eller et program du liker, med musikk eller kanskje en lydbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Forstår deg godt, dette kan virke demotiverende. Jeg er ikke helsepersonell, men har to søsken som har slitt med lavt stoffskifte, ikke sikkert det gjelder deg, men kan være en ting å sjekke ut enkelt med en prøve hos legen.

Endret av Pokahåntas
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Lillemus skrev (På 8.9.2023 den 22.43):

Skjønner frustrasjonen din, men hva med sykkel? Kanskje en ergometersykkel hjemme kan være noe? Foran en skjerm med en film eller et program du liker, med musikk eller kanskje en lydbok?

Vurderer mye turgåing, men har hofte slitasje, så jeg kan ikke gå for mye. Sykkel går fint. Ellers blir det mye styrketrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...