Gå til innhold

Går opp i vekt


erik123

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (6 timer siden):

Vurderer mye turgåing, men har hofte slitasje, så jeg kan ikke gå for mye. Sykkel går fint. Ellers blir det mye styrketrening. 

Sykling er bra, andre alternativer er romaskin og stakenaskin, som begge kan gi god kondisjonstrening uten å belaste hoftene så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ønske jeg kunne ha trent mer, men alderen er et hinder. Er ikke 30 år lenger. Men gjør så godt jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (3 timer siden):

Skulle ønske jeg kunne ha trent mer, men alderen er et hinder. Er ikke 30 år lenger. Men gjør så godt jeg kan. 

Alderen i seg selv er vel ikke noe hinder for trening. Det er bare å velge aktiviteter som passer og tilpasse treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Alderen i seg selv er vel ikke noe hinder for trening. Det er bare å velge aktiviteter som passer og tilpasse treningen.

Intervall og 10000 meter er utelukket. Det blir fem km. på ergometersykkel. Og et kvarter på mølle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (Akkurat nå):

Intervall og 10000 meter er utelukket. Det blir fem km. på ergometersykkel. Og et kvarter på mølle. 

Hvorfor er intervall utelukket? Det kan jo tilpasses. Jeg trente intervall under opptrening fra stor hjerteoperasjon. Begynte med intervall på 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (4 minutter siden):

Intervall og 10000 meter er utelukket. Det blir fem km. på ergometersykkel. Og et kvarter på mølle. 

Er jo en god start det. Intervall kan man vel gjøre i alle aldere, det handler bare om å tilpasse. Evt. kan man gå fort i stedet for å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (1 time siden):

Er jo en god start det. Intervall kan man vel gjøre i alle aldere, det handler bare om å tilpasse. Evt. kan man gå fort i stedet for å løpe.

Ja, mine intervaller har aldri vært løping. Det har enten vært rask gange eller på ergometersykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

erik123 skrev (På 7.3.2023 den 20.13):

jeg er med i Vektklubb og loggfører alt jeg spiser. Aldri over 1500 kcal . Men det kan skyldes mye, medisiner og alder. Men det er frustrerende. 

Jeg syns dette høres rart ut. 1500 kcal er LITE, mye mindre enn det jeg har i meg pr dag, og jeg legger  likevel kke på meg. 

Jeg har en mosjonsapp på iPhone, og den registrerer bevegelse når jeg har tlf med meg. Jeg ligger på et snitt på 10.000 skritt pr dag, inkl mellom 10 og 20 trapper pr dag.  Mye av dette er bevegelse til og fra og på jobb, og jeg GODT at jeg var mer stillesittende under covid faktisk. I tillegg går jeg på ski om vinteren, sykler om sommeren og trener i snitt et par ganger i uken (styrke og svømming). Dette er ikke mye, men tydeligvis nok. Hvor mange skritt ligger du på daglig, og hvor mye/hvor lenge trener du?

Ser forresten at du trener styrke bl.a, kan det være at økt vekt kommer av økt muskelmasse? 

Ellers: Hvor detaljert matlogg fører du? Veier du alt? Om ikke råder jeg deg til å gjøre dette i MINST en mnd, gjerne på permanent basis. Det er utrolg vanskelig å skille 100 gr smør fra 121 gr smør, 100 gra spagetti fra 65 gr (som jeg spiser) men de ekstra grammene betyr MYE. Spiser du godt med fiber? Grønnsaker? 

Som en annen sier tror jeg ikke du legger på deg pga medisinene i seg selv. En del medisiner trigger matlyst, men om du ikke gir etter og spiser mer skal du ikke legge på deg (om ikke de gir deg mye vann i kroppen). 

erik123 skrev (På 7.9.2023 den 13.36):

Mine ble på 280 kcal... 

Er du helt sikker på at du regner riktig? Hvilket brød spiste du, og hva hadde du på skivene? Det skal knapt pålegg på skiva før to skiver runder 400 kcal.

erik123 skrev (5 timer siden):

Skulle ønske jeg kunne ha trent mer, men alderen er et hinder. Er ikke 30 år lenger. Men gjør så godt jeg kan. 

Dette stemmer jo ikke, alder er ingen hindring men som andre sier må man tilpasse treningen etter helse og fysisk form. Min mor er nærmere 90, og trener med PT to ganger i uken. Kanskje det er noe for deg? Hun får gode råd,, oppmuntring og oppfølging i timene, og PT'en tilpasser programmet i tråd med hennes utfordringer. Motiverende og artig syns hun det er.

Jeg skjønner at det er demotiverende å gi opp når du føler at du gjør en innsats uten å få resultater, men hold ut, du får resultater etterhvert om du fortsetter å spise sunt og bevege deg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

 

Jeg syns dette høres rart ut. 1500 kcal er LITE, mye mindre enn det jeg har i meg pr dag, og jeg legger  likevel kke på meg. 

Jeg har en mosjonsapp på iPhone, og den registrerer bevegelse når jeg har tlf med meg. Jeg ligger på et snitt på 10.000 skritt pr dag, inkl mellom 10 og 20 trapper pr dag.  Mye av dette er bevegelse til og fra og på jobb, og jeg GODT at jeg var mer stillesittende under covid faktisk. I tillegg går jeg på ski om vinteren, sykler om sommeren og trener i snitt et par ganger i uken (styrke og svømming). Dette er ikke mye, men tydeligvis nok. Hvor mange skritt ligger du på daglig, og hvor mye/hvor lenge trener du?

Ser forresten at du trener styrke bl.a, kan det være at økt vekt kommer av økt muskelmasse? 

Ellers: Hvor detaljert matlogg fører du? Veier du alt? Om ikke råder jeg deg til å gjøre dette i MINST en mnd, gjerne på permanent basis. Det er utrolg vanskelig å skille 100 gr smør fra 121 gr smør, 100 gra spagetti fra 65 gr (som jeg spiser) men de ekstra grammene betyr MYE. Spiser du godt med fiber? Grønnsaker? 

Som en annen sier tror jeg ikke du legger på deg pga medisinene i seg selv. En del medisiner trigger matlyst, men om du ikke gir etter og spiser mer skal du ikke legge på deg (om ikke de gir deg mye vann i kroppen). 

Er du helt sikker på at du regner riktig? Hvilket brød spiste du, og hva hadde du på skivene? Det skal knapt pålegg på skiva før to skiver runder 400 kcal.

Dette stemmer jo ikke, alder er ingen hindring men som andre sier må man tilpasse treningen etter helse og fysisk form. Min mor er nærmere 90, og trener med PT to ganger i uken. Kanskje det er noe for deg? Hun får gode råd,, oppmuntring og oppfølging i timene, og PT'en tilpasser programmet i tråd med hennes utfordringer. Motiverende og artig syns hun det er.

Jeg skjønner at det er demotiverende å gi opp når du føler at du gjør en innsats uten å få resultater, men hold ut, du får resultater etterhvert om du fortsetter å spise sunt og bevege deg mer. 

Jeg vil ikke være fanatisk  når det gjelder å føre opp det jeg spiser. Tar det på slump..Det gjelder å ikke overdrive. Men jeg registrerer  at vekta går opp.  Ligger på 10000 skritt om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

 

Jeg syns dette høres rart ut. 1500 kcal er LITE, mye mindre enn det jeg har i meg pr dag, og jeg legger  likevel kke på meg. 

Jeg har en mosjonsapp på iPhone, og den registrerer bevegelse når jeg har tlf med meg. Jeg ligger på et snitt på 10.000 skritt pr dag, inkl mellom 10 og 20 trapper pr dag.  Mye av dette er bevegelse til og fra og på jobb, og jeg GODT at jeg var mer stillesittende under covid faktisk. I tillegg går jeg på ski om vinteren, sykler om sommeren og trener i snitt et par ganger i uken (styrke og svømming). Dette er ikke mye, men tydeligvis nok. Hvor mange skritt ligger du på daglig, og hvor mye/hvor lenge trener du?

Ser forresten at du trener styrke bl.a, kan det være at økt vekt kommer av økt muskelmasse? 

Ellers: Hvor detaljert matlogg fører du? Veier du alt? Om ikke råder jeg deg til å gjøre dette i MINST en mnd, gjerne på permanent basis. Det er utrolg vanskelig å skille 100 gr smør fra 121 gr smør, 100 gra spagetti fra 65 gr (som jeg spiser) men de ekstra grammene betyr MYE. Spiser du godt med fiber? Grønnsaker? 

Som en annen sier tror jeg ikke du legger på deg pga medisinene i seg selv. En del medisiner trigger matlyst, men om du ikke gir etter og spiser mer skal du ikke legge på deg (om ikke de gir deg mye vann i kroppen). 

Er du helt sikker på at du regner riktig? Hvilket brød spiste du, og hva hadde du på skivene? Det skal knapt pålegg på skiva før to skiver runder 400 kcal.

Dette stemmer jo ikke, alder er ingen hindring men som andre sier må man tilpasse treningen etter helse og fysisk form. Min mor er nærmere 90, og trener med PT to ganger i uken. Kanskje det er noe for deg? Hun får gode råd,, oppmuntring og oppfølging i timene, og PT'en tilpasser programmet i tråd med hennes utfordringer. Motiverende og artig syns hun det er.

Jeg skjønner at det er demotiverende å gi opp når du føler at du gjør en innsats uten å få resultater, men hold ut, du får resultater etterhvert om du fortsetter å spise sunt og bevege deg mer. 

Jeg har ikke råd til PT. Er fattig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke være fanatisk  når det gjelder å føre opp det jeg spiser. Tar det på slump..Det gjelder å ikke overdrive. Men jeg registrerer  at vekta går opp.  Ligger på 10000 skritt om dagen. 

 

erik123 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke råd til PT. Er fattig. 

Jeg ser at du avviser svar og råd i tråden. Det virker ikke som at du virkelig ønsker å komme til bunns i dette, men har behov for å klage og få ut frustrasjon. Det er en ærlig sak det, men det vil neppe bidra til å hjelpe deg til å gå ned i vekt.

Ser at du unnlot å svare på to viktige spørsmål:

- Hva sa fastlegen da du la fram problemet hos h*n?

- hva hadde du på brødskivene i morrest? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

 

Jeg ser at du avviser svar og råd i tråden. Det virker ikke som at du virkelig ønsker å komme til bunns i dette, men har behov for å klage og få ut frustrasjon. Det er en ærlig sak det, men det vil neppe bidra til å hjelpe deg til å gå ned i vekt.

Ser at du unnlot å svare på to viktige spørsmål:

- Hva sa fastlegen da du la fram problemet hos h*n?

- hva hadde du på brødskivene i morrest? 

 

Jeg har ikke fått noe svar fra fastlegen.

Jeg hadde ikke brødskive, men frokostblanding. Hvorfor ble du så sur? Tror du jeg har fått mange råd gjennom 30 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
erik123 skrev (4 timer siden):

Jeg vil ikke være fanatisk  når det gjelder å føre opp det jeg spiser. Tar det på slump..Det gjelder å ikke overdrive. Men jeg registrerer  at vekta går opp.  Ligger på 10000 skritt om dagen. 

Det er ikke fanatisk å veie all mat en periode, men faktisk veldig lurt. Selv veier jeg alltid skåla med havregryn fordi det ellers er så lett å ta alt for mye.  Kan ikke skjønne at du ikke går ned på 1500 kalorier og særlig når du beveger deg såpass. Da kan det nok være at antall kalorier inn ikke stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
erik123 skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke fått noe svar fra fastlegen.

Jeg hadde ikke brødskive, men frokostblanding. Hvorfor ble du så sur? Tror du jeg har fått mange råd gjennom 30 år?

Hvordan frokostblanding da? De aller fleste frokostblandinger er proppfulle av sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
erik123 skrev (På 7.3.2023 den 19.26):

Går mye opp i vekt tross massiv trening. Jeg er så skuffet og deprimert. Jeg trener nesten hver dag, går lange turer og trener på treningssenter. Kondisjon og styrke. Og prøver å spise sunt. Men vekta øker , gått opp 5 kg på et halvt år, jeg er ingen ungdom men i fin form. Sliter psykisk og går på antideppresiva. Og sovemedisin. Jeg blir bare sykere nå når jeg bare møter motgang. Hvorfor går vekten opp? Jeg ligger på 1500 kcal pr. dag, det er ikke mye. Noen som har gode råd? 

Hvis du trener masse styrke trenger du masse proteiner, riktig type fettsyrer og et kaloriinntak tilpasset aktivitetsnivået ditt ellers også.

Jeg trener for tiden styrke på studio hver dag men er ellers lite i aktivitet. Det er begrenset hvor høyt energi inntak jeg da trenger for den en timen med trening av varierende intensitet. Går ut fra at jeg ikke trenger  mer enn ca. 1000kcal per dag for å gå cirka i null og får bygget noe musker/ikke legge på mer fett. Lavt kaloriinntak pga relativt lav vekt og høyde + er kvinne + er ellers mye hjemme innendørs. 

Husk at muskler veier mer enn fett. Fett Vs. Muskelprosent i kroppen er mer vesentlig enn bmi og vekt også forsåvidt. 

Skal du gå litt all inn spiser du deg passe mett mat som er bra for deg. Bedre å spise to eller for mye epler enn en kjekspakke om man virkelig trenger noe. All nei-mat er faktisk helt waste og ikke verdt det. 

Min ja-liste

Kålrabistappe

Gulrøtter - stekt, kokt, rå

I noe omfang: stekte eller kokte poteter

Salatmiks med kyllingkjøtt 

Salat og biff 

Eggerøre 

(Liten!) Porsjon havregrøt med sukkerfri eplemos 

Spiser haugevis av epler og for tiden fordi jeg har økt apetitt men føler fortsatt det er mye bedre enn å trykke i meg gulrotkake eller sjokokjeks, som jeg helst vil ha... 

Brød er jeg skeptisk til da jeg tenderer til å like det litt for godt. Forsøker bruke knekkebrød om jeg absolutt må innen det segmentet. 

Spise mandler, valnøttkjerner og noe avokado, med forsiktighet. Kine hvis jeg ikke allerede har sprengt kaloribudsjettet for denne dagen. De er så verdifulle med fetter og syrer men samtidig kaloriene! Watch out. 

Bringebær kan man kose seg med, rå gulrøtter og paprika. Yum. Men det må legges litt frem og presenteres på en god måte. Bruker gjerne de små stengene med påsmurte knekkebrød på reise. 

Ingen brus, for der meste ingen juice, noen ganger sukkerfri saft og ved spesielle anledninger alk. Hovedrikke er kaffe og vann, i den rekkefølgen. Kanskje snu om på det. 

Når du kjøper en kjekspakkw eller ferdigkake på butikken neste gang: se næringsinnhold. Pakka har kanskje 450 g. På 100 g. Du få lett ikke deg 4-600kcal ved å dele en sånn med en annen person. Spiser du en plate mørk sjokolade har du tilført 600kcal... halve dagsbudsjwttet for mange... les næringsinnhold på matvarer..No matter what. 

 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått noe svar fra fastlegen.

Jeg hadde ikke brødskive, men frokostblanding. Hvorfor ble du så sur? Tror du jeg har fått mange råd gjennom 30 år?

Sur ble jeg ikke nei, men jeg stusser over mye du skriver i tråden. Jeg tror ikke det er mulig å gå opp en kilo i mnd (eller mer, du sier 5 kg på tre måneder ett sted og 5 kg på seks måneder et annet) om du virkelig spiser 1500 kcal, trener og går 10.000 skritt pr dag.

Jeg stusser også over at du svarte at «Mine ble 280…» når Lillemus fortalte at hennes to skiver var 660. Nå sier du plutselig at du ikke spiste skiver.

Samme sak da du fikk tips om å gå til fastlegen. Svaret ditt var at «Det har jeg prøvd og det var ingen ting å hente der». Nå sier du plutselig at du ikke har fått svar av legen. Jeg skjønner faktisk ennå ikke om du har vært der engang.

Summa sumarum, jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg men ønsker deg masse lykke til.

Og altså: Absolutt ikke sur - peace out! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (9 timer siden):

Sur ble jeg ikke nei, men jeg stusser over mye du skriver i tråden. Jeg tror ikke det er mulig å gå opp en kilo i mnd (eller mer, du sier 5 kg på tre måneder ett sted og 5 kg på seks måneder et annet) om du virkelig spiser 1500 kcal, trener og går 10.000 skritt pr dag.

Jeg stusser også over at du svarte at «Mine ble 280…» når Lillemus fortalte at hennes to skiver var 660. Nå sier du plutselig at du ikke spiste skiver.

Samme sak da du fikk tips om å gå til fastlegen. Svaret ditt var at «Det har jeg prøvd og det var ingen ting å hente der». Nå sier du plutselig at du ikke har fått svar av legen. Jeg skjønner faktisk ennå ikke om du har vært der engang.

Summa sumarum, jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg men ønsker deg masse lykke til.

Og altså: Absolutt ikke sur - peace out! 

Jeg spiser ikke brødskiver hver dag. Spiser også kornblanding. Og det er lett å ta feil en gang i blant. Fastlegen kan ikke hjelpe meg med å gå ned i vekt. Det må jeg greie selv. Men uten suksess så langt. Det er nok bivirkninger  fra antidepressiva.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser ikke brødskiver hver dag. Spiser også kornblanding. Og det er lett å ta feil en gang i blant. Fastlegen kan ikke hjelpe meg med å gå ned i vekt. Det må jeg greie selv. Men uten suksess så langt. Det er nok bivirkninger  fra antidepressiva.  

Men du nekter jo å høre på de tiltak og råd som kan hjelpe deg til å gå ned i vekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (19 minutter siden):

Men du nekter jo å høre på de tiltak og råd som kan hjelpe deg til å gå ned i vekt? 

Jeg lytter og jeg tar til meg alle råd, ingen tvil om det. Jeg gjør såp godt jeg kan, jeg er ikke ung lenger og er ikke så sprek. Men vi gir aldri opp. Takker for alle innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (32 minutter siden):

Jeg lytter og jeg tar til meg alle råd, ingen tvil om det. Jeg gjør såp godt jeg kan, jeg er ikke ung lenger og er ikke så sprek. Men vi gir aldri opp. Takker for alle innspill. 

Du trenger ikke være ung og sprek i det hele tatt for å gå ned i vekt. Kalorimengde man spiser er mye viktigere enn treningen for akkurat det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...