Gå til innhold

Rektor ville begrense bønn i skoletiden. Elevene reagerte med sinne: – Folk føler seg krenket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og det har de nå gjort, i pausen mellom tredje og fjerde økt.

Anonymkode: fea37...a4c

Da trenger vi ikke å diskutere det mer.  Det var fort gjort å løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Savannah skrev (7 minutter siden):

Jeg er imot dødstraff uansett religion.  

Det er jeg også. Men dødsstraff for drap er en ting, dødsstraff (eller straff i det hele tatt!) for frafall og homofilil er er barbarisk og grusomt.

Anonymkode: aa7e0...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (32 minutter siden):

Jeg har studert ved et katolsk universitet hvor det var "praying rooms".  Det kunne alle religioner benytte seg av, men det hang kors på veggen på det ene jeg kom inn i.  Det hang kors på veggene i mange av undervisningsrommene også, og jeg vet at en jødisk venninne syntes noen ganger det var ubehagelig.

Jeg kjente mange katolikker og jøder der, men jeg ble aldri kjent med muslimer.  Jeg møtte noen ganger muslimske jenter på campus.  De hadde muslimske klesdrakter.

Det er riktig mange jøder i New York og de går hjem tidlig på fredager på grunn av sabbat.  Jeg traff nordmenn og norsk/amerikanere i Sjømannskirken som klaget over dette høylydt.  Det var utrolig mye antisemittisme blant de norske i NY.

Jeg har jobbet i skoleverket i hele mitt liv, på alle skoletrinn.  Jeg forstår ikke at bønner under Ramadan trenger å være problem, og det ser ut som dette løste seg raskt.  Hvorfor blåse dette opp som et problem?  Administrasjonene på skoler bør kunne sette opp tidsplaner hvor dette blir tatt hensyn til.  De fleste lærere vil være positive til det, men så kommer gneldrerne som har geipen nedover pga. hva som helst.

Så kommer det jo an på hvilke briller man vil se verden med. At det er kors på en katolsk skole er vel ikke så rart. Spørs om en muslimsk skole hadde tatt hensyn til en jødisk elev?. Og antisemittisme er å hate jøder som etnisk gruppe. Du prøver å fremstille at nordmen og spesielt kristne som jødehatere og at vi må la de stakkars muslimene få fred til å be. Kristne i Norge er tvert imot kjent for å ha en forkjærlighet for Israel og jøder. Muslimske ledere derimot har holdt mange taler om å utrydde, eliminere og drepe jøder.  
 

Anonymkode: d7024...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (35 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg.  Jeg er likegyldig overfor andres tro og vaner.  Jeg har ikke tenkt å vite bedre om andre enn hvordan de skal leve livene sine.

Nei, det er akkurat det. Hvorfor skal vi tro at vi vet best for andre? Merkelig tankegang. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så kommer det jo an på hvilke briller man vil se verden med. At det er kors på en katolsk skole er vel ikke så rart. Spørs om en muslimsk skole hadde tatt hensyn til en jødisk elev?. Og antisemittisme er å hate jøder som etnisk gruppe. Du prøver å fremstille at nordmen og spesielt kristne som jødehatere og at vi må la de stakkars muslimene få fred til å be. Kristne i Norge er tvert imot kjent for å ha en forkjærlighet for Israel og jøder. Muslimske ledere derimot har holdt mange taler om å utrydde, eliminere og drepe jøder.  
 

Anonymkode: d7024...174

Norge har en forkjærlighet for jøder? 

Mener du dårlig samvittighet kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så kommer det jo an på hvilke briller man vil se verden med. At det er kors på en katolsk skole er vel ikke så rart. Spørs om en muslimsk skole hadde tatt hensyn til en jødisk elev?. Og antisemittisme er å hate jøder som etnisk gruppe. Du prøver å fremstille at nordmen og spesielt kristne som jødehatere og at vi må la de stakkars muslimene få fred til å be. Kristne i Norge er tvert imot kjent for å ha en forkjærlighet for Israel og jøder. Muslimske ledere derimot har holdt mange taler om å utrydde, eliminere og drepe jøder.  
 

Anonymkode: d7024...174

Det var ingen som syntes korsene var rare, men jeg tror ikke denne blandingen av religioner hadde vært sammen på campus.  Eller, jeg vet det fordi universitetet hadde en filial i Roma.

Jeg fremstilte ingen som jødehatere.  Jeg sa at jeg hadde opplevd nordmenn og norsk-amerikanere i norske sjømannskirken i NY som negative mot jøder.  Det er lang vei fra negativitet og hat.  Vi som kom rett fra Norge var ofte sjokkerte.  Prøv å la være å vrenge på det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Nei, det er akkurat det. Hvorfor skal vi tro at vi vet best for andre? Merkelig tankegang. 

Ja det er virkelig en merkelig tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jeg også. Men dødsstraff for drap er en ting, dødsstraff (eller straff i det hele tatt!) for frafall og homofilil er er barbarisk og grusomt.

Anonymkode: aa7e0...32d

Og det har mye med kultur å gjøre og. Har dessverre kollegaer som har flyktet fra sine kristne hjemland i Afrika pga lite tro hos dem selv.

Anonymkode: 80950...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Nei, det er akkurat det. Hvorfor skal vi tro at vi vet best for andre? Merkelig tankegang. 

Så derfor er dødsstraff for frafall og homofili noe vi ikke skal kritisere?

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så derfor er dødsstraff for frafall og homofili noe vi ikke skal kritisere?

Anonymkode: fea37...a4c

Jeg kritiserer ekstremister uansett hvilken kultur de er fra. Uansett religion og politisk ståsted også. 

Jeg støtter forøvrig ikke dødsstraff generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (42 minutter siden):

Jeg kritiserer ekstremister uansett hvilken kultur de er fra. Uansett religion og politisk ståsted også. 

Ekstremister? Så godt som alle land som styrer etter islamsk religiøs lovgivning (sharia) har streng straff (som pisking eller døden) for frafall og homofili. Den kan du jo tenke litt på.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ekstremister? Så godt som alle land som styrer etter islamsk religiøs lovgivning (sharia) har streng straff (som pisking eller døden) for frafall og homofili. Den kan du jo tenke litt på.

Anonymkode: 

Det er holdninger som er ekstreme uansett hvem som praktiserer dem. Det du bør tenke på at i disse landene er det ikke demokrati hvor folket bestemmer. Da hadde det nok sett annerledes ut, og som du vet så fins det både åpne homofile og såkalt frafalne muslimer i demokratiske land, så her må du nok heller tenke styresett foran hva muslimer generelt er for og mot. At mange av dem er mot homofili er derimot riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 timer siden):

Nei selvsagt ikke, men dette gjaldt jo kun Ramadan og ikke hver dag. Jeg ser virkelig ikke problemet med at noen går ut av klasserommet for så å komme inn igjen på helt normal måte. Jeg ser ikke at dette kan forstyrre undervisningen eller hverken lærer eller elever. Med mindre de har ADHD eller annet som tilsier dårligere konsentrasjon eller tendens til å bli fortere distrahert. 

Det er elever med store konsentrasjonsvansker i alle klasserom. 

I noen klasser ville det ikke vært et problem om enkelte elever forlot klasserommet i fem minutter. De kunne forlate og entre klasserommet uten av det førte til noe oppstyr. I sånne klasserom er det også lov til å fylle vannflasken sin ved behov.

I andre klasserom vil det at noen reiser seg fra stolen bety at en del av elevene blir urolige og med den uroen forstyrre henne klassen. Læreren må bruke lang tid på å hente inn elevene igjen og undervisningen ville blitt avbrutt i lang tid. I slike klasserom er det aldri lov til å fylle vannflasken i timen. 

Poenget mitt er at i enkelte klasserom vil slike avbrudd bety at alle elevene går glipp av verdifull undervisningstid. 

Anonymkode: 1ae34...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er elever med store konsentrasjonsvansker i alle klasserom. 

I noen klasser ville det ikke vært et problem om enkelte elever forlot klasserommet i fem minutter. De kunne forlate og entre klasserommet uten av det førte til noe oppstyr. I sånne klasserom er det også lov til å fylle vannflasken sin ved behov.

I andre klasserom vil det at noen reiser seg fra stolen bety at en del av elevene blir urolige og med den uroen forstyrre henne klassen. Læreren må bruke lang tid på å hente inn elevene igjen og undervisningen ville blitt avbrutt i lang tid. I slike klasserom er det aldri lov til å fylle vannflasken i timen. 

Poenget mitt er at i enkelte klasserom vil slike avbrudd bety at alle elevene går glipp av verdifull undervisningstid. 

Anonymkode: 1ae34...58a

Javel 🙂 jeg tror nok likevel ikke de går glipp av noe avgjørende for noe som helst. I de få klasserommene dette gjelder. 

Vi får nok bare være uenige her. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (15 minutter siden):

Det er holdninger som er ekstreme uansett hvem som praktiserer dem. Det du bør tenke på at i disse landene er det ikke demokrati hvor folket bestemmer. Da hadde det nok sett annerledes ut, og som du vet så fins det både åpne homofile og såkalt frafalne muslimer i demokratiske land, så her må du nok heller tenke styresett foran hva muslimer generelt er for og mot.

Nå virker du noe naiv. Bl.a. støtte mer en halvparten av britiske muslimer forbud mot homofili. Og med forbud følger det straff hvis forbudet ikke overholdes. Fire av ti unge britiske muslimer vil helst ha den strenge islamske straffeloven sharia innført i Storbritannia. Dette er langt fler enn i forrige generasjon. 

Og du kan også gruble litt på hvorfor det ikke finnes ett eneste islamsk land med velfungerende demokrati.

Og hvorfor islamske land vedtok sine egne "alternative" menneskerettighterer. Den såkalte Kairo-erklæringen fra 1990. For eksempel står det i erklæringens art. 24 at «alle rettigheter og friheter som er angitt i denne erklæringen er underlagt islamsk sharia». Videre forbys kritikk av islam og det er ulovlig å konvertere til andre religioner eller ateisme (art. 10). I art. 22 heter det at man bare kan benytte sin ytringsfrihet så lenge ytringen ikke er i strid med sharia eller «svekker troen». 

Europarådet har konstatert følgende: De forskjellige islamske erklæringer om menneskerettigheter er mer religiøse enn lovlige. Det er ikke mulig å forene islam med universelle menneskerettigheter, spesielt siden sharia er deres unike referansekilde. Dette inkluderer Kairo-erklæringen fra 1990 om menneskerettigheter i islam som, selv om den ikke er juridisk bindende, har symbolverdi og politisk betydning når det gjelder menneskerettighetspolitikk under islam.

Kario-erklæringen går utover europeiske liberale verdier som ytringsfrihet, likestilling og seksuelle minoriteters rettigheter. Det oppstår konflikter mellom menneskerettigheter og sharialov.  

Med slikt som dette er dere på venstresiden livredde for å kritisere. For man er ikke rasist må vite. Hadde det være kristne land, eller Israel, som holdt på slik hadde pipen fått en annen lyd. Lykke til.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kashmir og Savanta får meg lysten til å stemme frp igjen. Det er den type naivitet vi blir foret med i media. Eneste frp som ikke er i den løypa.

Anonymkode: 9812a...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (21 timer siden):

Jeg opplever på ingen måte at muslimer stiller krav om noen spedisialbehandling i det hele tatt, tvert i mot så er de mye mye mer moderate i forhold til å forvente enn de fleste andre. 

Vi har overlevd uten å be. Kan like gjerne utrydde denne skikken. De kan dra tilbake til der de kom fra om dette er så viktig. Det fungerer ikke slik her. 
Eneste fordelen med at de får bruke tid på å be, er at da sitter de på et rom eller lignende og bruker tid, og er ikke i veien på noe måte for evt meg og andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Vi har overlevd uten å be. Kan like gjerne utrydde denne skikken. De kan dra tilbake til der de kom fra om dette er så viktig. Det fungerer ikke slik her. 
Eneste fordelen med at de får bruke tid på å be, er at da sitter de på et rom eller lignende og bruker tid, og er ikke i veien på noe måte for evt meg og andre.. 

Dra tilbake der de kom fra? Når skal  noen av dere slutte med å si det egentlig? Skjønner du ikke at de ER nordmenn, mange av dem? Jeg sier som en skrev i et kommentarfelt etter flere ytringer som du kommer med : Vi trenger virkelig nye innbyggere her i landet. Noen etniske nordmenn bør byttes ut! 

😄 det var godt sagt syns jeg. Og ja det var ironi/ mørk humor.

Dette handler nok også veldig langt fra om overlevelse 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (1 time siden):

Dra tilbake der de kom fra? Når skal  noen av dere slutte med å si det egentlig? Skjønner du ikke at de ER nordmenn, mange av dem? Jeg sier som en skrev i et kommentarfelt etter flere ytringer som du kommer med : Vi trenger virkelig nye innbyggere her i landet. Noen etniske nordmenn bør byttes ut! 

😄 det var godt sagt syns jeg. Og ja det var ironi/ mørk humor.

Dette handler nok også veldig langt fra om overlevelse 🙂

Men hvorfor skal vi på død og liv innføre mer religion? Hvorfor skal vi drive med så mye tull? Vi kunne ikke dratt til et muslimsk land og fått innvilges noe ønske der om at ting skal tilpasse seg oss. 

Mener du at det er veldig mange nordmenn som skal be? Typisk sånne simple folk å si at «men det er flest nordmenn da» eller i den retning. Nei jeg tror det er færrest av dem som er etnisk nordmenn. Hvis det er utenlandsk nordmann du mener du så er det jo en måte å forklare det på, men de er ikke nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (11 timer siden):

Men hvorfor skal vi på død og liv innføre mer religion? Hvorfor skal vi drive med så mye tull? Vi kunne ikke dratt til et muslimsk land og fått innvilges noe ønske der om at ting skal tilpasse seg oss. 

Mener du at det er veldig mange nordmenn som skal be? Typisk sånne simple folk å si at «men det er flest nordmenn da» eller i den retning. Nei jeg tror det er færrest av dem som er etnisk nordmenn. Hvis det er utenlandsk nordmann du mener du så er det jo en måte å forklare det på, men de er ikke nordmenn.

Vi innfører jo ikke en ny religion. Vi har mennesker i Norge fra mange kulturer og alle har rett til å praktisere sin religion. Det er land hvor ulike religioner praktiseres side om side, men bortsett fra det så skjønner jeg ikke argumentet om at vi ikke kunne gjort det ene og det andre i muslimske land? De har et helt annet styresett hvor befolkningen har begrenset mulighet til å bestemme og velge, så er det noe du vil skal være praksis her? Hvorfor? 

Mange av de som kommer hit vil jo ikke ha det levesettet de heller og velger derfor Norge. De kom og kommer ikke hit uten grunn. 

De er født i Norge og har alle rettigheter nordmenn har. Ofrer kaller de seg nordmenn med innvandrerbakgrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...