Gå til innhold

Pride barnefestival.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Pride barnefestival ble avlyst pga trusler. For jævlig, sier Trettebergstuen. Ja, det er jævlig at det kommer trusler, men ikke jævlig at den ble avlyst.

Det er jævlig at den ble planlagt i første omgang. I all verden ! Har verden gått helt av hengslene ? Hva er det som skjer i samfunnet vårt ? Er det jeg som er utdatert og gammeldags, eller er det unge her som også reagerer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok også utdatert og gammeldags, men jeg synes virkelig ikke pride har noe som helst med barn å gjøre.

Jeg er helt for at folk skal få leve den livsstilen og den seksualiteten de selv ønsker, men dette er voksne tanker og voksne avgjørelser. Barn skal ikke måtte forholde seg til ting som identitet, kjønn og seksualitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Henger meg på Kashmir, hva var galt med at det var planlagt? Har selv sett opplegget på typ minipride. Det er ansiktsmaling, dansing, sang og historiefortelling som de fleste barnearrangementer. Forskjellen er at musikken er ofte fra skeive unge artister, og historien forteller om personer med skeive foreldre istedenfor hetero. 

De som blander inn sex i dette må ha et virkelig rart syn på pride, for det handler heller ikke om sex. Faktisk er aseksualitet en hel del av pride. Jeg er selv hetero og født kvinne og føler meg som kvinne, jeg er også en del av pride fordi jeg er polyamorøs. Det lærte jeg først om i voksen alder og hadde jeg vist det fra jeg var yngre kunne det løst en hel del av problemene jeg har hatt. Litt som at jeg kunne ha løst veldig mye om jeg hadde lært om min dystymi diagnose langt tidligere, eller i det heletatt ha hørt om den. 

 

Jeg og mange andre hadde kjæreste på barnehagen, og hvor ofte hører man ikke at han der kommer til å dra damer når han blir stor o.s.v. og at hun der må nok pappa jage bort gutta med kjepp når hun blir eldre. Ganske tidlig på barneskolen var det ei som ble mobbet veldig, fordi hun hadde lyst på en jentekjæresten, for det var jo unormalt og ekkelt. Hadde vi lært at det var ok så hadde nok ikke det skjedd. Og jeg var sent ut og hadde sex når jeg var 16, altså var jeg fortsatt ett barn, så det er absolutt ikke bare voksne tanker og voksne avgjørelser! 

Anonymkode: 98306...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt helt for at man skal lære barn at det er ok uansett hvem man blir glad i og ønsker å leve med. Men jeg synes fortsatt ikke barn skal forholde seg til om de er heterofile, homofile, polyamorøse, transseksuelle eller aseksuelle. Det er de altfor små til å vite noe om og det kan skape unødig forvirring.

Det er bra med god informasjon og toleranse omkring disse tingene - når de blir eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (9 minutter siden):

Jeg er nok også utdatert og gammeldags, men jeg synes virkelig ikke pride har noe som helst med barn å gjøre.

Jeg er helt for at folk skal få leve den livsstilen og den seksualiteten de selv ønsker, men dette er voksne tanker og voksne avgjørelser. Barn skal ikke måtte forholde seg til ting som identitet, kjønn og seksualitet. 

Men... Barn forholder seg til alt dette helt naturlig og av seg selv. Det er ingen som skal lære dem NOE annet enn å være dem de er?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

 Det er ingen som skal lære dem NOE annet enn å være dem de er?! 

Barn tror på julenissen. Du kan få dem til å tro andre ting også. Å forvirre barn om slike viktige temaer er ikke bra.

La dem utvikle seg naturlig. La barn være barn :) 

Anonymkode: c5e7d...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Men... Barn forholder seg til alt dette helt naturlig og av seg selv. Det er ingen som skal lære dem NOE annet enn å være dem de er?! 

Pride lærer dem, eller hjernevasker dem til å være noe annet enn hva de er! Var ikke noe Pride da jeg var barn, og ble folk av meg og. Hvis dere mener jeg ikke ble det, tviler jeg på at det var mangelen på Pride som er årsaken.. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Men... Barn forholder seg til alt dette helt naturlig og av seg selv. Det er ingen som skal lære dem NOE annet enn å være dem de er?! 

Nettopp. Men små barn kan bli påvirket til å tro at de er noe de ikke er hvis man pusher på dem konsepter de er for unge og umodne til å helt ut forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Pride lærer dem, eller hjernevasker dem til å være noe annet enn hva de er! Var ikke noe Pride da jeg var barn, og ble folk av meg og. Hvis dere mener jeg ikke ble det, tviler jeg på at det var mangelen på Pride som er årsaken.. 

Nei. Jeg skjønner jo at noen får mot dette hvis de tror som deg. Det er mange år siden en gutt i barnehagen ville gå med kjoler og bli kalt et jentenavn. Den gang så var det ikke vanlig nei, og noen syns det var rart. Da han begynte på skolen så nektet han å spille på lag med guttene. Han slapp det da. I dag så ville ikke så mange syntes det var så rart med ham. Han ble ikke mobbet heldigvis, men det kan være fordi faren var en svær skjeggete fyr på stor mc 🙂 ingen turde med andre ord, men bortsett fra det så var faren godt likt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Men små barn kan bli påvirket til å tro at de er noe de ikke er hvis man pusher på dem konsepter de er for unge og umodne til å helt ut forstå. 

Hva med når voksne spør en jente om hun er kjæreste med en gutt da?  Det er jo helt vanlig. Hun kan jo fint ha en jentekjæreste?  Blir hun presset til å like gutter da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som var planlagt på denne festivalen.

Jeg har vært med på denne og liknende diskusjoner tidligere og står fortsatt for hva jeg mente i disse trådene:

https://forum.doktoronline.no/topic/467272-mini-pride-for-barn-mellom-4-og-8-år-koselig-med-drag-for-barna/#comments

https://forum.doktoronline.no/topic/472615-kupton-hvor-er-fagfolk-i-kjønnsdebatten/#comments

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hva med når voksne spør en jente om hun er kjæreste med en gutt da?  Det er jo helt vanlig. Hun kan jo fint ha en jentekjæreste?  Blir hun presset til å like gutter da? 

Det er jo heterofili som er det mest utbredte og den store majoriteten, så det er jo naturlig at det er hva man spør om eller antar. Litt som om man spør om barna synes det er godt med is - fordi de fleste barn liker is selv om noen kanskje ikke gjør det.

Men mulig akkurat dette jevner seg ut og endrer seg i takt med at homofili blir mer normalt og akseptert. At man heller spør om det er noen de liker eller er kjæreste med uten å nevne kjønn, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er jo heterofili som er det mest utbredte og den store majoriteten, så det er jo naturlig at det er hva man spør om eller antar. Litt som om man spør om barna synes det er godt med is - fordi de fleste barn liker is selv om noen kanskje ikke gjør det.

Men mulig akkurat dette jevner seg ut og endrer seg i takt med at homofili blir mer normalt og akseptert. At man heller spør om det er noen de liker eller er kjæreste med uten å nevne kjønn, f.eks.

Jeg håper virkelig at "det jevner seg ut" ja. Det burde jo strengt tatt allerede gjort det. Tenk på alle de som har likt dem av samme kjønn. De har jo da følt seg presset og utenfor hele tiden. Det er en god ting at det blir slutt på det. Vi må ikke være som flertallet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ingenting galt i dette arrangementet. Av barn som vokser opp i dag, vil en viss andel få en annen legning enn heterofili - jeg ser det som viktig at disse barna forstår at dette er normalt og at det ikke er noen skam i å være noe annet enn heterofil.

Jeg tror ikke noen blir homofile av å lære om homofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Homo er fortsatt et av de største skjellsordene. 

Ungdom er fortsatt redd for å være skeiv: https://www.sintef.no/siste-nytt/2020/de-unge-er-fremdeles-redde-for-a-vare-skeive/

Barn og unge menneskers skeive helse er ganske mye dårligere enn cis-heterofile, det samme ses også blant voksne og eldre skeive. Å leve livet sitt med å konstant bryte majoritetsnormer kan være en belastning. Dersom man i tillegg bryter normer på andre vis (etnisitet/funksjonsvariasjoner/klasse og videre) blir det enda tyngre. 

Å bli møtt på en inkluderende og støttende måte har mye å si for unge menneskers helse. Skeive unge er mer utsatt for mobbing/diskriminering og annet fra majoritetssamfunnet

https://www.reddbarna.no/content/uploads/2021/01/Redd-Barna-rapport-om-LHBTI-barn-og-deres-rettigheter-i-lys-av-barnekonv....pdf

 

Anonymkode: 079ea...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Her skal pride ha tilstelning for barn, ser ikke noe galt i det og det lærer barn aksept. Homofili smitter ikke, det er noe man er født som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det jævli at det ble planlagt? 

Voksnes politisk-ideologiske agendaer ikke er noe barn skal trekkes inn i. Kampen omkring forståelsen av begrepet kjønn bør være forbeholdt voksne imellom. Av respekt for barn. Og deres foreldre.

Anonymkode: bf1f0...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Voksnes politisk-ideologiske agendaer ikke er noe barn skal trekkes inn i. Kampen omkring forståelsen av begrepet kjønn bør være forbeholdt voksne imellom. Av respekt for barn. Og deres foreldre.

Anonymkode: bf1f0...80b

Tenk så mye lettere det blir for en homofil liten gutt med åpenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Tenk så mye lettere det blir for en homofil liten gutt med åpenhet. 

Småunger vet ikke om de er homofile eller ikke.

Anonymkode: 3b64c...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...