Gå til innhold

Trenger hjelp til ribbemiddag. ( logistikken )


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Dorthe skrev (19 minutter siden):

UPS, jeg pleier å steke ribba på lillejulaften så det ikke blir så stress på julaften. Så jeg var helt der nå 😂

😄

Sånn, nå skal jeg hvile meg litt. Det var litt kaos i hodet mitt i sted når jeg begynte å tenke på alt jeg måtte gjøre etter jobb i morgen 😅 , så jeg startet allerede i kveld. Jeg har skrellet poteter og lagt i vann, kålrabi er kappet opp og lagt i vann, gulrøtter også siden jeg bruker det i stappa. Pinnekjøttet er også lagt i vann. Da er det bare å koke pinnekjøttet i morgen og lage pizzafyllet. 

Måtte " rydde" i topplokket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Ekstra skrev (27 minutter siden):

Alle dere som steker ribbe dagen før - serverer dere den kald eller gjenoppvarmer? 
Kald ribbe er jo ikke godt (vet meningene er delte her, noen liker ribberester til frokost) 😵

Planen min er å varme den opp igjen, men det skal sies at jeg har laget ribbe bare en gang før, så jeg vet ikke hvordan den vil bli.  Det var x- mannen min som laget ribba, mens jeg tok meg av pinnekjøttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (56 minutter siden):

Alle dere som steker ribbe dagen før - serverer dere den kald eller gjenoppvarmer? 
Kald ribbe er jo ikke godt (vet meningene er delte her, noen liker ribberester til frokost) 😵

Jeg bruker grillen på pinnekjøttet til slutt og da putter jeg ribba inn i stekovnen sammen med pinnekjøttet.  Jeg liker kald ribbe også, men ikke på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Alle dere som steker ribbe dagen før - serverer dere den kald eller gjenoppvarmer? 
Kald ribbe er jo ikke godt (vet meningene er delte her, noen liker ribberester til frokost) 😵

Ribbe til middag med poteter mm., må varmes opp.

Kald ribbe kan fungere som pålegg / innslag på julefrokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 28.11.2023 den 22.35):

Ups, var bra jeg tok opp ribba nå gitt og tittet på den. Jeg hadde ikke kjøpt en krydra ribbe slik jeg trodde 🫣 Da må jeg krydre i morgen da, la den stå i folie i kjøleskapet og så steke den på fredag ? Jeg har lite erfaring med ribbe. Er best på pinnekjøtt jeg. Tror at det andre jeg tenkte å gjøre på fredag må skje på torsdag da . 

Jeg har fulgt Trines matblogg sin oppskrift de siste årene og ville gjort som hun beskriver. Ettersom du vil på ski hadde jeg stått opp tidlig, satt på ovnen på 180 grader og kokt opp en kjele med noen liter vann mens ovnen varmes. 

Legg deretter ribben i en ildfast form med svoren ned, og hell kokende vann til over svorkanten. La dette stå og steke i en time i ovnen på 180 grader. 

Snu deretter ribben og ha hvitløksfedd og sjalottløk i bunnen av formen. Nå må ribben ligge over vann, gjerne på en rist. Stek ribben en time til med svorsiden opp. Ta ut ribben og øs ribbesjyen over svoren, og pakk deretter ribben inn i folie og la den hvile sånn på benken. (NB. IKKE hell ut vannet/ sjyen, den skal du bruke til saus senere, pluss helle over underveis i siste runde i ovnen.)

Etter dette kan du gå på ski mens ribben ligger på benken og hviler til du er tilbake fra tur :) 

Vel hjemme (ca en time før dere skal spise) varmer du ovnen opp til 250 grader og heller sjy fra vannet over ribben. Gjenta dette flere ganger i løpet av den neste halvtimen. Følg med mot slutten, svoren popper raskt når poppeshowet starter. Sett formen litt høyt i ovnen mot slutten av steketiden, og følg godt med så svoren ikke svir seg.

Etter ca. 2,5 time total steketid skal en ribbe på 2-2,5 kg være ferdig.

God tur og god middag :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 timer siden):

Alle dere som steker ribbe dagen før - serverer dere den kald eller gjenoppvarmer? 
Kald ribbe er jo ikke godt (vet meningene er delte her, noen liker ribberester til frokost) 😵

Kald ribbe med sterk sennep (på brødskiva) er jo kjempe godt 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Kayia skrev (20 minutter siden):

Jeg har fulgt Trines matblogg sin oppskrift de siste årene og ville gjort som hun beskriver. Ettersom du vil på ski hadde jeg stått opp tidlig, satt på ovnen på 180 grader og kokt opp en kjele med noen liter vann mens ovnen varmes. 

Legg deretter ribben i en ildfast form med svoren ned, og hell kokende vann til over svorkanten. La dette stå og steke i en time i ovnen på 180 grader. 

Snu deretter ribben og ha hvitløksfedd og sjalottløk i bunnen av formen. Nå må ribben ligge over vann, gjerne på en rist. Stek ribben en time til med svorsiden opp. Ta ut ribben og øs ribbesjyen over svoren, og pakk deretter ribben inn i folie og la den hvile sånn på benken. (NB. IKKE hell ut vannet/ sjyen, den skal du bruke til saus senere, pluss helle over underveis i siste runde i ovnen.)

Etter dette kan du gå på ski mens ribben ligger på benken og hviler til du er tilbake fra tur :) 

Vel hjemme (ca en time før dere skal spise) varmer du ovnen opp til 250 grader og heller sjy fra vannet over ribben. Gjenta dette flere ganger i løpet av den neste halvtimen. Følg med mot slutten, svoren popper raskt når poppeshowet starter. Sett formen litt høyt i ovnen mot slutten av steketiden, og følg godt med så svoren ikke svir seg.

Etter ca. 2,5 time total steketid skal en ribbe på 2-2,5 kg være ferdig.

God tur og god middag :) 

Tusen takk for at du tok deg tid til langt svar  :) Du skjønner,  det blir litt stramt program her fordi vi skal på noe etter å ha spist. Det blir felles frokost, en kort skitur fordi det blir tidlig mørkt . Deretter 6 stk som skal dusje. Så skal guttene avgårde på noe etter middag og vi på noe annet litt senere. Vi må ha tidlig middag også, så vi får litt tid ved bordet. Derfor tenkte jeg å gjøre dette så enkelt som mulig og bare varme opp igjen ribba.

Men det kan godt være at jeg finner ut at programmet uansett blir for stramt, siden det uansett blir litt å gjøre med saus , rødkål, epler, svisker, stappe osv.

Mulig jeg velger å holde meg hjemme og ordne med maten, mens de andre er ute på ski. Skal tenke på det. Det er ikke så ofte vi har besøk på hytta og jeg har nok av tid til å gå på ski resten av vinteren. 

I det hele tatt var vel " julebord " et litt tullete påfunn på en dag vi får det travelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til langt svar  :) Du skjønner,  det blir litt stramt program her fordi vi skal på noe etter å ha spist. Det blir felles frokost, en kort skitur fordi det blir tidlig mørkt . Deretter 6 stk som skal dusje. Så skal guttene avgårde på noe etter middag og vi på noe annet litt senere. Vi må ha tidlig middag også, så vi får litt tid ved bordet. Derfor tenkte jeg å gjøre dette så enkelt som mulig og bare varme opp igjen ribba.

Men det kan godt være at jeg finner ut at programmet uansett blir for stramt, siden det uansett blir litt å gjøre med saus , rødkål, epler, svisker, stappe osv.

Mulig jeg velger å holde meg hjemme og ordne med maten, mens de andre er ute på ski. Skal tenke på det. Det er ikke så ofte vi har besøk på hytta og jeg har nok av tid til å gå på ski resten av vinteren. 

I det hele tatt var vel " julebord " et litt tullete påfunn på en dag vi får det travelt :)

Tror jeg ville tenkt som du er inne på her, vinteren er lang og det blir mange andre anledninger til å gå på ski :) Men det er meg, jeg ville bare vært stresset på tur fordi jeg tenkte på maten… ;) Som du sier er det mye som skal fikses av tilbehør til ribben, og pinnekjøtt og tilbehør skal jo også varmes. 

Du kan evt prøve å steke ribben med både svor først ned så opp på fredag og legge den i folie i kjøleskapet over natten. Jeg ville ikke frosset den, da forsvinner all saften fra kjøttet.

Syns pre-julebord høres kos ut jeg :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 minutt siden):

Tror jeg ville tenkt som du er inne på her, vinteren er lang og det blir mange andre anledninger til å gå på ski :) Men det er meg, jeg ville bare vært stresset på tur fordi jeg tenkte på maten… ;) Som du sier er det mye som skal fikses av tilbehør til ribben, og pinnekjøtt og tilbehør skal jo også varmes. 

Du kan evt prøve å steke ribben med både svor først ned så opp på fredag og legge den i folie i kjøleskapet over natten. Jeg ville ikke frosset den, da forsvinner all saften fra kjøttet.

Syns pre-julebord høres kos ut jeg :) 

Ja, har tenkt litt på det i dag og tror jeg lander på det altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye greie på ribbe, så det overlater jeg til andre. Men skal du la ferdig skrelte poteter ligge i vann fra onsdag til lørdag?? Er redd de blir sure da.... jeg gjorde det en gang, men bare et døgn eller noe, og det funket ikke... 😳😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke så mye greie på ribbe, så det overlater jeg til andre. Men skal du la ferdig skrelte poteter ligge i vann fra onsdag til lørdag?? Er redd de blir sure da.... jeg gjorde det en gang, men bare et døgn eller noe, og det funket ikke... 😳😳😳

Jeg gjør alltid det til jul, ikke over flere dager, men over natten. Om de står kaldt er jo ikke det noe problem. Kan gjerne bytte vann igjen før de settes til koking. Skreller alltid poteter og rotgrønnsaker på lille julaften og da gjerne sånn midt på dagen, så det står gjerne ett døgn. Setter det kjølig da. Min mor pleide alltid å sette potetene på komfyren kvelden før så jeg bare kunne slå på ovnen på et gitt tidspunkt dagen etter, da var de ferdig kokte til hun kom hjem. Da sto de i romtemperatur og det gikk helt fint. Har aldri prøvd det over flere dager da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør alltid det til jul, ikke over flere dager, men over natten. Om de står kaldt er jo ikke det noe problem. Kan gjerne bytte vann igjen før de settes til koking. Skreller alltid poteter og rotgrønnsaker på lille julaften og da gjerne sånn midt på dagen, så det står gjerne ett døgn. Setter det kjølig da. Min mor pleide alltid å sette potetene på komfyren kvelden før så jeg bare kunne slå på ovnen på et gitt tidspunkt dagen etter, da var de ferdig kokte til hun kom hjem. Da sto de i romtemperatur og det gikk helt fint. Har aldri prøvd det over flere dager da.

Vi hadde ikke potetene klare på komfyren, men jeg pleide også å sette på poteter, så de var klare når en av foreldrene kom hjem. Merkelig slikt et must det var med poteter på den tiden, og at disse potetene liksom var så tidkrevende i forhold til resten av middagen 😅. Nå spiser jeg lite poteter, selv om det er godt til tradisjonelle middager med kjøtt og fisk.

Husker forresten faren til en venninne som krevde poteter til middag uansett. Da de hadde "nykommeren" spaghetti til middag, var det likevel poteter ved siden av :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 minutter siden):

Jeg gjør alltid det til jul, ikke over flere dager, men over natten. Om de står kaldt er jo ikke det noe problem. Kan gjerne bytte vann igjen før de settes til koking. Skreller alltid poteter og rotgrønnsaker på lille julaften og da gjerne sånn midt på dagen, så det står gjerne ett døgn. Setter det kjølig da. Min mor pleide alltid å sette potetene på komfyren kvelden før så jeg bare kunne slå på ovnen på et gitt tidspunkt dagen etter, da var de ferdig kokte til hun kom hjem. Da sto de i romtemperatur og det gikk helt fint. Har aldri prøvd det over flere dager da.

Ja, over natten er greit. Men fra onsdag til lørdag så blir det jo nedbrytning av det organiske vel? Husker ikke hvor lenge mine poteter lå i vann da de ble sure, kanskje det var 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (23 minutter siden):

Vi hadde ikke potetene klare på komfyren, men jeg pleide også å sette på poteter, så de var klare når en av foreldrene kom hjem. Merkelig slikt et must det var med poteter på den tiden, og at disse potetene liksom var så tidkrevende i forhold til resten av middagen 😅. Nå spiser jeg lite poteter, selv om det er godt til tradisjonelle middager med kjøtt og fisk.

Husker forresten faren til en venninne som krevde poteter til middag uansett. Da de hadde "nykommeren" spaghetti til middag, var det likevel poteter ved siden av :D 

Vi spiser verken poteter, pasta eller ris til daglig (vi spiser karbohydratredusert) og du verden så mye kjappere det går å lage middagen når disse tingene utgår! Vi spiser mye andre grønnsaker da, rotgrønnsaker, blomkål og brokkoli i flere former (som både ris og mos) f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Ja, over natten er greit. Men fra onsdag til lørdag så blir det jo nedbrytning av det organiske vel? Husker ikke hvor lenge mine poteter lå i vann da de ble sure, kanskje det var 2-3 dager.

Har aldri prøvd mer enn ett døgn nei og jeg setter det alltid kjølig. Å la dem stå i 3 døgn hadde jeg kanskje ikke gjort nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (58 minutter siden):

Husker forresten faren til en venninne som krevde poteter til middag uansett. Da de hadde "nykommeren" spaghetti til middag, var det likevel poteter ved siden av :D 

Dette har jeg vokst opp med også. Faren min ville dessuten ikke ha ost på pizzaen før den gikk inn i ovnen men etterpå, så vi stekte lenge et område "bar". :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Husker forresten faren til en venninne som krevde poteter til middag uansett. Da de hadde "nykommeren" spaghetti til middag, var det likevel poteter ved siden av :D 

En eldre slektning av mannen min hadde poteter til pannekakene. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

En eldre slektning av mannen min hadde poteter til pannekakene. Jaja.

Det er veldig godt hvis det er fleskepannekaker. Eller sildepannekaker. Altså salt, ikke søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (27 minutter siden):

Det er veldig godt hvis det er fleskepannekaker. Eller sildepannekaker. Altså salt, ikke søtt.

Høres like rart ut som kålrot til klubb / ball / raspeball / komle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (2 timer siden):

Ja, over natten er greit. Men fra onsdag til lørdag så blir det jo nedbrytning av det organiske vel? Husker ikke hvor lenge mine poteter lå i vann da de ble sure, kanskje det var 2-3 dager.

Hjelp, nå ble jeg stresset. Ante ikke at poteter kunne bli sure ? Det er null grader ute nå. Hva skjer hvis de står ute med lokk på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...