Gå til innhold

Bli med på et skippertak før jul?


chickpea

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har gått opp 2- 3 kg i høst, og ønsker å bli kvitt dem før julekiloene går til angrep for fullt…🙄 Har lite lyst til å starte 2024 med enda flere kg i pluss. Noen som blir med på en ekstra innsats på kosthold- og trenings- fronten i 3 uker, dvs. fram til lille julaften? Tenker at å rapportere fremgangen her de kommende fredagene kan virke litt motiverende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krøll47

Jeg har holdt på noen uker men har ikke nådd målet ennå. Hva tenkte du å rapportere inn da? Eller hadde du en spesiell plan? 

Angående jul så synes jeg folk må slutte å se på det som fripass til å stappe i seg tusenvis av kalorier bare fordi det er jul. Folk generelt, ikke spesifikt deg TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (2 timer siden):

Jeg har holdt på noen uker men har ikke nådd målet ennå. Hva tenkte du å rapportere inn da? Eller hadde du en spesiell plan? 

Angående jul så synes jeg folk må slutte å se på det som fripass til å stappe i seg tusenvis av kalorier bare fordi det er jul. Folk generelt, ikke spesifikt deg TS

Enig, jeg pleier ikke å fråtse, men legger på meg veldig lett.

Tenkte at vi i denne tråden kunne inspirere og støtte hverandre, for det er jo en kjent sak at desember kan være en utfordrende tid å holde på gode kostholds- og treningsvaner. For noen sklir det ut hele adventen, og da kan det jo bli flere kilo ekstra før jula egentlig har startet…

Selv har jeg bestemt meg for å vente med alt som heter kaker og julesnop til selve julehelgen (julaften - 2. juledag). I tillegg til å legge inn et ekstra gir på treningsfronten. Vurderer også å innføre «spisevindu» mellom kl. 12 og 20, hvis vekten ikke er gått ned med minst 500 g fram til neste uke.

Rapportering:

Skriv gjerne ned din metode og målsetning (stabil vekt/unngå vektoppgang kan godt være et mål!) i første innlegg.

Foreslår rapportering av vektendring (antall kilo opp/ned) + ukas trening hver fredag.

I tillegg kan man fortløpende skrive om utfordringer og «små seire» - om man føler for det. Á la: «klarte å forsyne meg bare én gang på julebordet» eller «fikk lurt inn en ekstra løpetur i morges, siden jeg skal på juleavslutning med poden i kveld».
 

Er åpen for andre forslag altså😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag😊 Ny uke - nye muligheter!

Bakte i helgen, og var litt spent på hvordan det ville gå, men nøyde meg med en liten smaksprøve(kvalitetssjekk er viktig😉), og til min store glede har jeg faktisk gått ned 0,5 kg siden fredag. Har kost meg med masse god te og klementiner, og spist 3 sunne måltider  daglig, så føler ikke det har krevd så voldsom innsats heller. 

Litt lite respons her, så heng deg gjerne på om du trenger litt førjulsmotivasjon😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et avbrudd i treningen pga korona, og har ikke trent på 3 uker. Men i dag har jeg med treningstøy på jobb, og skal ta ei økt rett etter jobb! Når det gjelder kosthold vet jeg ikke helt om jeg orker å ta noe skippertak nå i desember, men jeg vil i alle fall komme i gang igjen med treningen før juleferien starter 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg er i en bra steam nå. Jeg faster fra 20 til 12, spiser tre måltider per dag og koser meg litt i helgene. Trener også ca 5 dager i uken pluss går halvtimes turer nesten hver dag.

Det ble litt mer kos i helgen enn planlagt. Det stod så mye framme at viljestyrken ikke hang helt med. 

Skal veie meg på onsdag morgen når jeg har kommet hjem. Da er det over to uker siden sist jeg veide meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (7 timer siden):

Jeg fikk et avbrudd i treningen pga korona, og har ikke trent på 3 uker. Men i dag har jeg med treningstøy på jobb, og skal ta ei økt rett etter jobb! Når det gjelder kosthold vet jeg ikke helt om jeg orker å ta noe skippertak nå i desember, men jeg vil i alle fall komme i gang igjen med treningen før juleferien starter 😄 

Hvordan gikk det med treningen etter jobb? Jeg fikk tatt en god økt i kveld, og nyyyter velværet nå etterpå😊

«Skippertak» kan kanskje mistolkes litt.  Det jeg egentlig ønsker, er å ha et bevisst forhold til all «kosen» i desember, slik at det ikke sklir ut. Legger på meg veldig lett. Også har det vært litt labert på treningsfronten i høst, av flere grunner. Hadde det ikke vært stilig å få et lite forsprang på alle de som skal starte et nytt og bedre liv etter nyttår, tenkte jeg plutselig, hehe😆😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg håper jeg er i en bra steam nå. Jeg faster fra 20 til 12, spiser tre måltider per dag og koser meg litt i helgene. Trener også ca 5 dager i uken pluss går halvtimes turer nesten hver dag.

Det ble litt mer kos i helgen enn planlagt. Det stod så mye framme at viljestyrken ikke hang helt med. 

Skal veie meg på onsdag morgen når jeg har kommet hjem. Da er det over to uker siden sist jeg veide meg. 

Så flink du er, som trener 5 ganger i uka! Jeg prøver å trene «skikkelig» 3 ganger i uka (har økt fra 2), og går turer + litt yoga utenom.

Førjulstiden inneholder ekstra mye fristelser, så tror det er en vanskelig periode for de fleste. Ingen kan ha topp viljestyrke alltid, men det sies at om man lever sunt 90 % av tiden, så er det godt nok😊 Blir spennende på onsdag da, lykke til🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chickpea skrev (26 minutter siden):

Hvordan gikk det med treningen etter jobb? Jeg fikk tatt en god økt i kveld, og nyyyter velværet nå etterpå😊

«Skippertak» kan kanskje mistolkes litt.  Det jeg egentlig ønsker, er å ha et bevisst forhold til all «kosen» i desember, slik at det ikke sklir ut. Legger på meg veldig lett. Også har det vært litt labert på treningsfronten i høst, av flere grunner. Hadde det ikke vært stilig å få et lite forsprang på alle de som skal starte et nytt og bedre liv etter nyttår, tenkte jeg plutselig, hehe😆😉 

Joda, jeg hadde en grei økt! Trente benkpress, skuldre, armer og bryst i 45 minutter. Tre hele uker siden jeg var der sist, de hadde faktisk bygd litt om mens jeg var borte! Men nå er jeg on track igjen 😁

Joda, greit å ha litt forsprang på nyttårsforsettene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
chickpea skrev (10 timer siden):

God mandag😊 Ny uke - nye muligheter!

Bakte i helgen, og var litt spent på hvordan det ville gå, men nøyde meg med en liten smaksprøve(kvalitetssjekk er viktig😉), og til min store glede har jeg faktisk gått ned 0,5 kg siden fredag. Har kost meg med masse god te og klementiner, og spist 3 sunne måltider  daglig, så føler ikke det har krevd så voldsom innsats heller. 

Litt lite respons her, så heng deg gjerne på om du trenger litt førjulsmotivasjon😉

Når man baker må det minst en kvalitetssjekk til. Gratulerer med 0,5 kg nedgang. Deilig å se bevegelse på vekta (riktig vei). 

Drikker også masse te og har vært veldig restriktiv i matveien i mange uker. Har gått ned 9 kg i høst men den siste måneden har det stått stille.

For tre dager siden begynte jeg å trene igjen for første gang på tre måneder. Det føltes som suksess inntill jeg på kvelden ble sulten. Vinninga går opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (1 time siden):

Når man baker må det minst en kvalitetssjekk til. Gratulerer med 0,5 kg nedgang. Deilig å se bevegelse på vekta (riktig vei). 

Drikker også masse te og har vært veldig restriktiv i matveien i mange uker. Har gått ned 9 kg i høst men den siste måneden har det stått stille.

For tre dager siden begynte jeg å trene igjen for første gang på tre måneder. Det føltes som suksess inntill jeg på kvelden ble sulten. Vinninga går opp i spinninga.

Tusen takk😊 Ja, det er deilig å endelig se at det går rett vei. Men du da;  9 kg ned - det er ikke lite!!!👏👏👏

Kan skjønne at det er frustrerende at vektnedgangen nå plutselig har stoppet opp, på tross av at du har vært veldig påpasselig. Har hørt det er vanlig å nå slike «vektplatåer» hvis man skal ned mye. Ikke gi opp- plutselig løsner det!🤞Og ikke døm deg selv så hardt for at du spiste mer enn du hadde tenkt etter treningen. Hvem vet - kanskje litt mer mat kombinert med trening kan gi forbrenningen en boost, og sånn sett være positivt? 
 

Ønsker deg en fin uke! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
chickpea skrev (38 minutter siden):

Tusen takk😊 Ja, det er deilig å endelig se at det går rett vei. Men du da;  9 kg ned - det er ikke lite!!!👏👏👏

Kan skjønne at det er frustrerende at vektnedgangen nå plutselig har stoppet opp, på tross av at du har vært veldig påpasselig. Har hørt det er vanlig å nå slike «vektplatåer» hvis man skal ned mye. Ikke gi opp- plutselig løsner det!🤞Og ikke døm deg selv så hardt for at du spiste mer enn du hadde tenkt etter treningen. Hvem vet - kanskje litt mer mat kombinert med trening kan gi forbrenningen en boost, og sånn sett være positivt? 
 

Ønsker deg en fin uke! 🥰

Takk takk. Lurer på om det kan være vannansamling i kroppen. Får være stolte av hver eneste småkake man ikke stapper i seg i disse dager 😄

Ha en fin uke du også. Heia heia 🍀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chickpea skrev (9 timer siden):

Så flink du er, som trener 5 ganger i uka! Jeg prøver å trene «skikkelig» 3 ganger i uka (har økt fra 2), og går turer + litt yoga utenom.

Førjulstiden inneholder ekstra mye fristelser, så tror det er en vanskelig periode for de fleste. Ingen kan ha topp viljestyrke alltid, men det sies at om man lever sunt 90 % av tiden, så er det godt nok😊 Blir spennende på onsdag da, lykke til🤞

Takk. :) Det er ikke bare lystbetont for tiden den treningen. Huff. 

Trening tre dager i uken er bra det også. :) Jeg trener riktig nok 5 dager i uken, men kun 30 min trening og 30 min gåtur per dag. Så det høres mer ut enn det er.

Ja alt for mange fristelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Takk. :) Det er ikke bare lystbetont for tiden den treningen. Huff. 

Trening tre dager i uken er bra det også. :) Jeg trener riktig nok 5 dager i uken, men kun 30 min trening og 30 min gåtur per dag. Så det høres mer ut enn det er.

Ja alt for mange fristelser. :)

Skulle gjerne vært med på et skippertak før jul, trenger det sårt. Sliter skikkelig med maten nå og har lite energi til å gjøre noe for tiden, så da blir det mye lettvinte løsninger.   Blir også dårligere i kulda, så det er ikke mye jeg orker for tiden.  Men prøver å bli inspirert av dere. Bare jeg ikke går opp mer akkurat nå, skal jeg være fornøyd. Begynner med det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vekta viste all time high i dag 😮 Så kanskje jeg må knipe inn litt på inntaket nå i desember likevel..... 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Skulle gjerne vært med på et skippertak før jul, trenger det sårt. Sliter skikkelig med maten nå og har lite energi til å gjøre noe for tiden, så da blir det mye lettvinte løsninger.   Blir også dårligere i kulda, så det er ikke mye jeg orker for tiden.  Men prøver å bli inspirert av dere. Bare jeg ikke går opp mer akkurat nå, skal jeg være fornøyd. Begynner med det jeg.

Og det er er bra mål i første omgang. Å gå fra at vekten er stigende til at den skal gå mye ned kan være litt vanskelig. Spesielt når man gar en tøff periode. :)

Selv spiste jeg dessverre akkurat en sjokolade på båten. Så jeg er ikke flink hele tiden akkurat. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Glitter skrev (3 timer siden):

Takk. :) Det er ikke bare lystbetont for tiden den treningen. Huff. 

Trening tre dager i uken er bra det også. :) Jeg trener riktig nok 5 dager i uken, men kun 30 min trening og 30 min gåtur per dag. Så det høres mer ut enn det er.

Ja alt for mange fristelser. :)

Hva slags trening er motiverende? Tenker at det viktigste ikke er hva man gjør men at man gjør. Veldig sterkt gjort å holde på så regelmessig som deg hvis det ikke er annet enn plikt. Kanskje prøve noe helt nytt? 

påskelilje skrev (30 minutter siden):

Uff, vekta viste all time high i dag 😮 Så kanskje jeg må knipe inn litt på inntaket nå i desember likevel..... 😞 

Det var trasig. Men det kan jo være en aha opplevelse hvor du tenker at "men nå!" ;) Mener det altså. Noen ganger må det bli litt krise før en orker ta skikkelig tak. Bare ikke la det flyte helt i jula så kan du ta den nystarten når du får kallet :) Enten om det er midt i desember eller januar. Det går bra. 

emilie321 skrev (2 timer siden):

Skulle gjerne vært med på et skippertak før jul, trenger det sårt. Sliter skikkelig med maten nå og har lite energi til å gjøre noe for tiden, så da blir det mye lettvinte løsninger.   Blir også dårligere i kulda, så det er ikke mye jeg orker for tiden.  Men prøver å bli inspirert av dere. Bare jeg ikke går opp mer akkurat nå, skal jeg være fornøyd. Begynner med det jeg.

Å holde vekta stabil er mye vanskeligere enn drastiske ting for å gå ned raskt f.eks. en ting er å gå ned. En annen ting er å holde en vekt stabil uansett hvor man ligger på skalaen. Synes det er et fint mål du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (9 minutter siden):

Hva slags trening er motiverende? Tenker at det viktigste ikke er hva man gjør men at man gjør. Veldig sterkt gjort å holde på så regelmessig som deg hvis det ikke er annet enn plikt. Kanskje prøve noe helt nytt? 

Det var trasig. Men det kan jo være en aha opplevelse hvor du tenker at "men nå!" ;) Mener det altså. Noen ganger må det bli litt krise før en orker ta skikkelig tak. Bare ikke la det flyte helt i jula så kan du ta den nystarten når du får kallet :) Enten om det er midt i desember eller januar. Det går bra. 

Å holde vekta stabil er mye vanskeligere enn drastiske ting for å gå ned raskt f.eks. en ting er å gå ned. En annen ting er å holde en vekt stabil uansett hvor man ligger på skalaen. Synes det er et fint mål du har. 

Jeg liker godt styrketreningen min. Litt ork å dra dit, men når jeg først er der, synes jeg det er veldig motiverende. Er så glad for at jeg har funnet MIN måte å trene på, som funker for meg! Liker også godt å gå tur i skogen. Blir litt for lite kondistrening, men det får heller være, akkurat nå.

Ja, det er vel tid for å ta tak nå. Har egentlig ikke så himla matlyst for tida, men ingenting i veien for lysten på sjokolade, lakris, chips, øl eller vin 😮 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (1 time siden):

Hva slags trening er motiverende? Tenker at det viktigste ikke er hva man gjør men at man gjør. Veldig sterkt gjort å holde på så regelmessig som deg hvis det ikke er annet enn plikt. Kanskje prøve noe helt nytt? 

Det er det at treningen på rusklinikken er veldig demotiverende. Jeg vil tro at når jeg kommer hjem så vil det være litt mer motiverende igjen. Da kan jeg variere mellom å gå på ski og sitte på spinningsykkel foran TV med høy musikk på. Og sykkel ute når det er sesong for det. :) På rusklinikken er det å sitte på en litt ødelagt spinningsykkel og stirre rett inn i veggen. 😛

Trening er omtrent det eneste i livet jeg har selvdisiplin på. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skuffet av å ha gått på vekten i dag. På 16 dager har jeg bare gått ned 400 g. Jeg mener av erfaring at det skulle vært mer. Hvis jeg ikke husker feil hva jeg veide da. 

Jeg må vel knipe ennå mer inn på hva jeg spiser. Det blir lettere når jeg er skrevet ut og kan bestemme selv hva som skal være til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...