Gå til innhold

Irritert på skolen, sier fra, men redd for konsekvensene


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en situasjon gående der skolen ikke gjør jobben sin overfor mitt barn. 
Det handler om mobbing. 
Skole og ppt beskriver barnet som at det har stort fravær og lite motorveier for læring. Men nevner ikke et ord om mobbing. 
Enda det var en lærer som meldte inn 9a sak (mobbesak)  Jeg krever at skolen og ppt skal gjøre om på rapporten, og belyse hele situasjon til eleven. Ikke den kommunen kommer best ut av. 
Jeg føler ikke jeg kan godta at kommunen skriver negativt om barnet, uten å opplyse om hvorfor hun er umotivert for skolen, og har skolevegring. 
Jeg har sendt Mail om dette tilbake og krever at de belyser hele situasjonen og ikke utelater hovedproblemet som er mobbing. 
Er redd jeg terger opp skolen/ ppt og at de bruker makten sin tilbake og evt melder oss til bv eller noe

Anonymkode: fd73c...c2f

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en situasjon gående der skolen ikke gjør jobben sin overfor mitt barn. 
Det handler om mobbing. 
Skole og ppt beskriver barnet som at det har stort fravær og lite motorveier for læring. Men nevner ikke et ord om mobbing. 
Enda det var en lærer som meldte inn 9a sak (mobbesak)  Jeg krever at skolen og ppt skal gjøre om på rapporten, og belyse hele situasjon til eleven. Ikke den kommunen kommer best ut av. 
Jeg føler ikke jeg kan godta at kommunen skriver negativt om barnet, uten å opplyse om hvorfor hun er umotivert for skolen, og har skolevegring. 
Jeg har sendt Mail om dette tilbake og krever at de belyser hele situasjonen og ikke utelater hovedproblemet som er mobbing. 
Er redd jeg terger opp skolen/ ppt og at de bruker makten sin tilbake og evt melder oss til bv eller noe

Anonymkode: fd73c...c2f

Det er vanskelig å forstå hva som foregår her.  Har du tatt opp mobbing med skolen, og i så fall hva sa de?  Skole og PPT melder ikke til barnevern i sinne over en mail.  Det skal mere til.  Nevner PPT noe i rapporten om mulige årsaker for stort fravær og liten motivasjon?  Er det noe i hjemmeforholdene som er bekymringsfullt?

AnonymBruker
Savannah skrev (2 timer siden):

Det er vanskelig å forstå hva som foregår her.  Har du tatt opp mobbing med skolen, og i så fall hva sa de?  Skole og PPT melder ikke til barnevern i sinne over en mail.  Det skal mere til.  Nevner PPT noe i rapporten om mulige årsaker for stort fravær og liten motivasjon?  Er det noe i hjemmeforholdene som er bekymringsfullt?

Ja skolen meldte selv opp 9a sak da mitt barn ble mobbet. De ordnet opp der og da, men fulgte ikke opp videre, så det eskalerte jo. 
Det er det som er poenget, ppt belyser ikke hele situasjonen, og unngår å skrive at barnet er blitt mobbet og dette er grunnen til fravær. 
Å skrive det er det samme som å si at skolen ikke har fulgt loven om retten på et godt skolemiljø 

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker

Ikke si at de ikke gjør jobben sin ihvertfall, og uttryk det riktig. Du kan si at du mener at når lærer  meldte inn 9a- sak så bør være med i rapporten da du syns det er vesentlig. Ikke still spørsmål om hvorfor ikke, for da får de mulighet til å finne forklaringer. Skriv det kort uten masse synsing og tanker rundt det, så kan du stille spørsmål når du mottar tilbakemelding om du er uenig. Det er ikke noe å frykte hvis du ordlegger deg riktig og formelt. 

Anonymkode: a9e20...1a1

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja skolen meldte selv opp 9a sak da mitt barn ble mobbet. De ordnet opp der og da, men fulgte ikke opp videre, så det eskalerte jo. 
Det er det som er poenget, ppt belyser ikke hele situasjonen, og unngår å skrive at barnet er blitt mobbet og dette er grunnen til fravær. 
Å skrive det er det samme som å si at skolen ikke har fulgt loven om retten på et godt skolemiljø 

Anonymkode: fd73c...c2f

Du unngår å svare på spørsmålet mitt om hjemmeforholdene.  Hva skriver ppt om årsaker?  Det er ikke noe i veien for at du kommer med bemerkninger om innholdet i rapportene.  Å si at skolen ikke har fulgt loven er drøyt og å beskylde ppt for å unnlate å skrive noe pga. det er om mulig enda drøyere.  Hvis du kjører på med aggresjon får du alle mot deg, ikke med deg.

AnonymBruker
Savannah skrev (10 minutter siden):

Du unngår å svare på spørsmålet mitt om hjemmeforholdene.  Hva skriver ppt om årsaker?  Det er ikke noe i veien for at du kommer med bemerkninger om innholdet i rapportene.  Å si at skolen ikke har fulgt loven er drøyt og å beskylde ppt for å unnlate å skrive noe pga. det er om mulig enda drøyere.  Hvis du kjører på med aggresjon får du alle mot deg, ikke med deg.

Det er vel ingen grunn til at hi må informere om hjemmeforhold her. Saken er at datteren har vært utsatt for mobbing og lærer har meldt fra. Det er utelatt fra rapporten, og det er forståelig at hi stiller spørsmål ved hvorfor, uten at vi må vite mer. Barn skal ikke bli mobbet uansett hvordan hjemmeforhold er. 

Anonymkode: a9e20...1a1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er vel ingen grunn til at hi må informere om hjemmeforhold her. Saken er at datteren har vært utsatt for mobbing og lærer har meldt fra. Det er utelatt fra rapporten, og det er forståelig at hi stiller spørsmål ved hvorfor, uten at vi må vite mer. Barn skal ikke bli mobbet uansett hvordan hjemmeforhold er. 

Anonymkode: a9e20...1a1

Datteren vår har gode hjemmeforhold. Bor sammen med begge foreldre, og et søsken. 
stort nettverk av familie på begge sider, og har en snill kjæreste. Barnet er snart 16 år. 
 

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke si at de ikke gjør jobben sin ihvertfall, og uttryk det riktig. Du kan si at du mener at når lærer  meldte inn 9a- sak så bør være med i rapporten da du syns det er vesentlig. Ikke still spørsmål om hvorfor ikke, for da får de mulighet til å finne forklaringer. Skriv det kort uten masse synsing og tanker rundt det, så kan du stille spørsmål når du mottar tilbakemelding om du er uenig. Det er ikke noe å frykte hvis du ordlegger deg riktig og formelt. 

Anonymkode: a9e20...1a1

Mobbing er alvorlig. Men mange skoler tar det ikke seriøst nok, og hos de fleste går det seg til. Panikken for skolen kom når eleven utviklet skolevegring. 
De er veldig redd for å bruke ordet mobbing og skolevegring i rapporter. Men skriver at eleven er lite motivert for det faglige og har lite oppmøte på skolen. 
De har også vært veldig på oss foreldre om at vi ikke skal snakke om det som har vært, og ikke nevne ordet mobbing. Da dette fører til at datteren vår føler seg som et offer. Vi skal kun se framover og ikke snakke om mobbingen. 
Dette har vi gjort, og det endte med at datteren vår fikk en skikkelig knekk. Tok henne til lege, og fortalte legen hva hun hadde opplevd på skolen og at vi foreldre ikke tok henne på alvor. Men fortsatte å presse henne med å dra på skolen. 
vi fikk streng beskjed av lege om å lytte til datteren vår og ta henne på alvor. 
så hva gjør man da? 
skolen vil jo unngå temaet, da det juridisk sett kan få konsekvenser for de ved et evt fremtidig søksmål. 
Uten å tenke på hva som er barnets beste. 

 

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ingen grunn til at hi må informere om hjemmeforhold her. Saken er at datteren har vært utsatt for mobbing og lærer har meldt fra. Det er utelatt fra rapporten, og det er forståelig at hi stiller spørsmål ved hvorfor, uten at vi må vite mer. Barn skal ikke bli mobbet uansett hvordan hjemmeforhold er. 

Anonymkode: a9e20...1a1

Ingen skal noen sinne bli mobbet, og vi trenger ikke å vite alt.  Jeg stusser på påstander om at ppt utelater opplysninger pga. at skolen ikke har fulgt loven.  PPT er ikke skolen.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Datteren vår har gode hjemmeforhold. Bor sammen med begge foreldre, og et søsken. 
stort nettverk av familie på begge sider, og har en snill kjæreste. Barnet er snart 16 år. 
 

Anonymkode: fd73c...c2f

Da har dere ressurser til å følge opp, men husk å ha skolen og ppt på deres side.  Dere tjener aldri på sinne og aggresjon.  Dere er i deres fulle rett til å kommentere skriv og det er ganske vanlig.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mobbing er alvorlig. Men mange skoler tar det ikke seriøst nok, og hos de fleste går det seg til. Panikken for skolen kom når eleven utviklet skolevegring. 
De er veldig redd for å bruke ordet mobbing og skolevegring i rapporter. Men skriver at eleven er lite motivert for det faglige og har lite oppmøte på skolen. 
De har også vært veldig på oss foreldre om at vi ikke skal snakke om det som har vært, og ikke nevne ordet mobbing. Da dette fører til at datteren vår føler seg som et offer. Vi skal kun se framover og ikke snakke om mobbingen. 
Dette har vi gjort, og det endte med at datteren vår fikk en skikkelig knekk. Tok henne til lege, og fortalte legen hva hun hadde opplevd på skolen og at vi foreldre ikke tok henne på alvor. Men fortsatte å presse henne med å dra på skolen. 
vi fikk streng beskjed av lege om å lytte til datteren vår og ta henne på alvor. 
så hva gjør man da? 
skolen vil jo unngå temaet, da det juridisk sett kan få konsekvenser for de ved et evt fremtidig søksmål. 
Uten å tenke på hva som er barnets beste. 

 

Anonymkode: fd73c...c2f

Det ser ut som at skolen fraskriver seg ansvar ved å legge det over på dere foreldre. Mobbing er alvorlig og noe som skal tas på alvor. Det er traumatisk for barn å oppleve, og de skal få snakke om det til lydhøre foreldre. Ut fra det jeg kan bedømme ser det ut som at mobbingen skulle vært nevnt i rapporten, så ville sagt fra om det. 

Anonymkode: a9e20...1a1

AnonymBruker
Savannah skrev (14 minutter siden):

Ingen skal noen sinne bli mobbet, og vi trenger ikke å vite alt.  Jeg stusser på påstander om at ppt utelater opplysninger pga. at skolen ikke har fulgt loven.  PPT er ikke skolen.

Ppt er kommunen. Skolen er kommunen. 
jeg stusser også over dette. 
Jeg har skrevet et skriv på det jeg opplever at de ikke har tatt med. F eks at de skriver at skolen har fulgt opp tiltakene som er satt. Dette stemmer jo ikke, da det er flere tiltak de ikke har fulgt opp. 
En rapport som inneholder at barnet er blitt mobbet av både elever og lærere vil jo være et «bevis» å ta med seg i et evt senere søksmål slik jeg tolker at skolen/ ppt ser det. 

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ppt er kommunen. Skolen er kommunen. 
jeg stusser også over dette. 
Jeg har skrevet et skriv på det jeg opplever at de ikke har tatt med. F eks at de skriver at skolen har fulgt opp tiltakene som er satt. Dette stemmer jo ikke, da det er flere tiltak de ikke har fulgt opp. 
En rapport som inneholder at barnet er blitt mobbet av både elever og lærere vil jo være et «bevis» å ta med seg i et evt senere søksmål slik jeg tolker at skolen/ ppt ser det. 

Anonymkode: fd73c...c2f

PPT og skole er institusjoner innenfor kommune.  De er ikke kommunen og ikke en enhet.  Hvis PPT skriver at skolen har fulgt opp tiltak så har de fått opplysninger om det hos skolen.

Skriv dine refleksjoner uten å være aggressiv.  Det må finnes en skoleansvarlig i kommunen som du kan kontakte før du saksøker skolen.  Å gå til sak er uhyre vanskelig, men kan være nødvendig noen ganger.

Annonse

AnonymBruker
Savannah skrev (13 minutter siden):

PPT og skole er institusjoner innenfor kommune.  De er ikke kommunen og ikke en enhet.  Hvis PPT skriver at skolen har fulgt opp tiltak så har de fått opplysninger om det hos skolen.

Skriv dine refleksjoner uten å være aggressiv.  Det må finnes en skoleansvarlig i kommunen som du kan kontakte før du saksøker skolen.  Å gå til sak er uhyre vanskelig, men kan være nødvendig noen ganger.

Vi har ingen planer om å gå til søksmål. Vårt barn har fått samtaler på BUP og bup sier selv at dette er veldig klassisk fra skolens side, for å ha ryggen fri i frykt for et fremtidig søksmål. 
Når de jobber utifra det blir det egen vinning som er skolens kamp, ikke barnets beste i fokus. 
Når det har vært viktige ting jeg ønsker å ta opp i møtet blir ikke ppt invitert. Skolen unnlater å forholde seg til mobbingen når ppt er tilstede, men snakker heller om at «barnet må endre seg» 

som forelder er det fryktelig provoserende at skolen legger ansvaret over på eleven fremfor å forholde seg til det som har skjedd. 
Eleven skal selvfølgelig fremover og videre og ikke bakover, men det er fryktelig vanskelig for henne når skolen tier dette og kun snakker om at hun må få tilpasse seg 

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ingen planer om å gå til søksmål. Vårt barn har fått samtaler på BUP og bup sier selv at dette er veldig klassisk fra skolens side, for å ha ryggen fri i frykt for et fremtidig søksmål. 
Når de jobber utifra det blir det egen vinning som er skolens kamp, ikke barnets beste i fokus. 
Når det har vært viktige ting jeg ønsker å ta opp i møtet blir ikke ppt invitert. Skolen unnlater å forholde seg til mobbingen når ppt er tilstede, men snakker heller om at «barnet må endre seg» 

som forelder er det fryktelig provoserende at skolen legger ansvaret over på eleven fremfor å forholde seg til det som har skjedd. 
Eleven skal selvfølgelig fremover og videre og ikke bakover, men det er fryktelig vanskelig for henne når skolen tier dette og kun snakker om at hun må få tilpasse seg 

Anonymkode: fd73c...c2f

PPT skal ha samtaler med foreldre sammen med eleven (når eleven er 16 år).  Det dere sier skal komme frem i vurderingen som de skriver.  Nå vet ikke jeg om dere bor i en liten kommune hvor alle kjenner alle, men jeg råder deg til å ta kontakt med skoleansvarlig.

Går eleven i ungdomsskole eller vg.?

AnonymBruker
Savannah skrev (3 timer siden):

PPT skal ha samtaler med foreldre sammen med eleven (når eleven er 16 år).  Det dere sier skal komme frem i vurderingen som de skriver.  Nå vet ikke jeg om dere bor i en liten kommune hvor alle kjenner alle, men jeg råder deg til å ta kontakt med skoleansvarlig.

Går eleven i ungdomsskole eller vg.?

Ungdomsskole. 
Det jeg vet av erfaring med større barn er at videregående skole er mye mer kompetent på de fleste områder

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungdomsskole. 
Det jeg vet av erfaring med større barn er at videregående skole er mye mer kompetent på de fleste områder

Anonymkode: fd73c...c2f

Det er jeg ikke sikker på, men kanskje de skolene dere sokner til.  Hun skal da i vgs. til høsten og det er ikke lenge til.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har en situasjon gående der skolen ikke gjør jobben sin overfor mitt barn. 
Det handler om mobbing. 
Skole og ppt beskriver barnet som at det har stort fravær og lite motorveier for læring. Men nevner ikke et ord om mobbing. 
Enda det var en lærer som meldte inn 9a sak (mobbesak)  Jeg krever at skolen og ppt skal gjøre om på rapporten, og belyse hele situasjon til eleven. Ikke den kommunen kommer best ut av. 
Jeg føler ikke jeg kan godta at kommunen skriver negativt om barnet, uten å opplyse om hvorfor hun er umotivert for skolen, og har skolevegring. 
Jeg har sendt Mail om dette tilbake og krever at de belyser hele situasjonen og ikke utelater hovedproblemet som er mobbing. 
Er redd jeg terger opp skolen/ ppt og at de bruker makten sin tilbake og evt melder oss til bv eller noe

Anonymkode: fd73c...c2f

Hva skal rapporten brukes til? Jeg ville vært mest opptatt av hvilke tiltak som foreslås i rapporten. 

Det er selvfølgelig ok å påpeke ting du mener mangler, men jeg ville ikke vært forsiktig med å  tillegge skolen og ppt slike motiver som gjør i denne tråden.  Kanskje du i din henvendelse konkret kan beskrive hva som er situasjonen nå mht mobbing, dersom du tenker at det trengs mer oppfølgning av dette. 

AnonymBruker
frosken skrev (15 minutter siden):

Hva skal rapporten brukes til? Jeg ville vært mest opptatt av hvilke tiltak som foreslås i rapporten. 

Det er selvfølgelig ok å påpeke ting du mener mangler, men jeg ville ikke vært forsiktig med å  tillegge skolen og ppt slike motiver som gjør i denne tråden.  Kanskje du i din henvendelse konkret kan beskrive hva som er situasjonen nå mht mobbing, dersom du tenker at det trengs mer oppfølgning av dette. 

Rapporten er ment for å søke henne inn på videregående. Fritak fra karakterer. 
Når det blir beskrevet at hun er umotivert med høyt fravær, observasjoner osv føler jeg som mor at hele situasjonen og problemet legges over på at det er jenta som er problemet. Tenker det er viktig å belyse hele situasjonen og beskrive fakta og årsak. Skolen meldte selv opp 9a sak grunnet mobbing. Det å utelate alt dette blir ikke en riktig fremstilling av rapporten. 
Vi bruker all vår energi på at vår datter skal ha det bra, men er kommet til et punkt der vi må stå opp for henne på dette planet også. At det som er skrevet skal være riktig framstilt, og at skolen må gjøre den jobben de skal. Vi har samarbeidet godt med skolen i 2,5 år, men når vi opplever at de ikke gjør det de skal, og lærere behandler henne dårlig må vi både varsle, og ta den kampen. 
Selv om det er belastende, er det mer belastende å ikke gjøre det 

Anonymkode: fd73c...c2f

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er redd jeg terger opp skolen/ ppt og at de bruker makten sin tilbake og evt melder oss til bv eller noe

I likhet med @frosken tenker jeg at dere må rette fokus på hva som gir datteren deres resultat, og ikke på hva konsekvenser for dere kan bli, jf sitatet over. Som @Savannah sier har dere ellers alt å vinne på å være faktaorientert, behersket og samarbeidene. Ta ut agget et annet sted, feks på trening. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...