Gå til innhold

Palestina-demonstrantene og Sylvi Listhaug.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
Kashmir skrev (5 minutter siden):

De visste at Israel var overlegen militært, og de visste akkurat hva som kom til å skje. De gikk langt over smerteterskelen til Israel. En må også huske hvilken historie jøder bærer med seg, for jo, det er relevant. 

Det Hamas gjorde er avskyelig, men det gir ikke Israel rett til å drepe grenseløst med uskyldige sivile. Jo, det er ganske enkelt, i den forstand at det er fullt mulig å være mot grusomheter mot sivile uansett hvilken side som utfører dem. Man trenger ikke være pro-Palestina eller pro-Israel. Det holder i lange baner å være mot drap på uskyldige, og i så fall må man fordømme både Hamas og den israelske staten for disse massakrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva om 1 million sivile nordmenn dro til en del av sverige uten lov, og sa dette er vårt land nå, en ny del av Norge, men vi er sivile og medbringer ikke noe militær. Hva mener du sverige burde gjort, gitt en del av sverige til oss ? Siden vi er sivile er det vel ingenting de får gjort ut over å overgi landområdene til oss. Høres ut som en bra strategi i så fall, om en vil ha landområder. Den nye oljen ?

Skjønner ikke helt hvor du vil med denne sammenligningen. Hvis det er okkupasjon du snakker om så er det jo Israel som okkuperer palestinsk land, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Det Hamas gjorde er avskyelig, men det gir ikke Israel rett til å drepe grenseløst med uskyldige sivile. Jo, det er ganske enkelt, i den forstand at det er fullt mulig å være mot grusomheter mot sivile uansett hvilken side som utfører dem. Man trenger ikke være pro-Palestina eller pro-Israel. Det holder i lange baner å være mot drap på uskyldige, og i så fall må man fordømme både Hamas og den israelske staten for disse massakrene.

Jeg er mot drap på uskyldige. Jeg håper ingen tror noe annet.

Jeg legger bare hovedansvaret på Hamas, og det hatet mot jøder og Israel nå opplever fra mange er en del av en utspekulert og grusom plan fra Hamas. Det de gjør nå er å oppholde seg på sykehus osv bare for å gjøre det hele enda verre. Det er ren ondskap som driver Hamas. Man kan faktisk ikke si det samme om Israel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På bekostningen av den palestinske sivilbefolkningen som lider, sulter og dør.

Anonymkode: a20d1...cbe

Og Hamas har drept flere gisler og bruker grov vold, og det forsvarer du? Skal vi la tyrraniet vinne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (4 minutter siden):

Og Hamas har drept flere gisler og bruker grov vold, og det forsvarer du? Skal vi la tyrraniet vinne? 

 

Drømmeautomat skrev (17 minutter siden):

Det Hamas gjorde er avskyelig, men det gir ikke Israel rett til å drepe grenseløst med uskyldige sivile. Jo, det er ganske enkelt, i den forstand at det er fullt mulig å være mot grusomheter mot sivile uansett hvilken side som utfører dem. Man trenger ikke være pro-Palestina eller pro-Israel. Det holder i lange baner å være mot drap på uskyldige, og i så fall må man fordømme både Hamas og den israelske staten for disse massakrene.

Helt enig i det Drømmeautomaten skriver.

Anonymkode: a20d1...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Helt enig i det Drømmeautomaten skriver.

Anonymkode: a20d1...cbe

Jeg hater Hamas og de grusomme tingene de har utført mot uskyldige. Dette er folk som hater jøder som også mange i Norge gjør. 

Det er staten Israel som dreper uskyldige, ikke legg skylden på jødene, de har lidd nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hvor du vil med denne sammenligningen. Hvis det er okkupasjon du snakker om så er det jo Israel som okkuperer palestinsk land, ikke omvendt.

Og så ser vi mange drives av jødehat. Det er bare fryktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (17 timer siden):

Jeg hater Hamas og de grusomme tingene de har utført mot uskyldige. Dette er folk som hater jøder som også mange i Norge gjør. 

Det er staten Israel som dreper uskyldige, ikke legg skylden på jødene, de har lidd nok. 

Problemet er at staten Israel (nåværende regjering) ikke anerkjenner palestinernes rett til et eget land. De ser på hele Israel (inkl. Vestbredden og Gaza) som deres land, og av den grunn aksepterer de heller ikke at de driver en okkupasjon. De ser på Palestina som en okkupant av deres land. Uten sammenligning for øvrig, er dette litt som Putins retorikk når det gjaldt områdene øst i Ukraina. 

Jeg støtter palestinernes rett til et eget land. Og jeg støtter at dette landet skal være i områdene som Israel nå betrakter som sine egne. Jeg støtter heller ikke argumentasjonen om at en jøde (israeler) er verdt mer enn en muslim (palestiner) og at en aksjon som drepte under 1000 israelere legitimerer en aksjon som dreper over 30.000 palestinere. DET er rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Problemet er at staten Israel (nåværende regjering) ikke anerkjenner palestinernes rett til et eget land. De ser på hele Israel (inkl. Vestbredden og Gaza) som deres land, og av den grunn aksepterer de heller ikke at de driver en okkupasjon. De ser på Palestina som en okkupant av deres land. Uten sammenligning for øvrig, er dette litt som Putins retorikk når det gjaldt områdene øst i Ukraina. 

Jeg støtter palestinernes rett til et eget land. Og jeg støtter at dette landet skal være i områdene som Israel nå betrakter som sine egne. Jeg støtter heller ikke argumentasjonen om at en jøde (israeler) er verdt mer enn en muslim (palestiner) og at en aksjon som drepte under 1000 israelere legitimerer en aksjon som dreper over 30.000 palestinere. DET er rasisme.

Hvem er mest verd en terrorist eller en jøde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (16 minutter siden):

Hvem er mest verd en terrorist eller en jøde? 

Jeg hadde forstått spørsmålet hvis samtlige av de 30.000 drepte var terrorister. Det er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Problemet er at staten Israel (nåværende regjering) ikke anerkjenner palestinernes rett til et eget land. De ser på hele Israel (inkl. Vestbredden og Gaza) som deres land, og av den grunn aksepterer de heller ikke at de driver en okkupasjon. De ser på Palestina som en okkupant av deres land. Uten sammenligning for øvrig, er dette litt som Putins retorikk når det gjaldt områdene øst i Ukraina. 

Jeg støtter palestinernes rett til et eget land. Og jeg støtter at dette landet skal være i områdene som Israel nå betrakter som sine egne. Jeg støtter heller ikke argumentasjonen om at en jøde (israeler) er verdt mer enn en muslim (palestiner) og at en aksjon som drepte under 1000 israelere legitimerer en aksjon som dreper over 30.000 palestinere. DET er rasisme.

Hva mener du konkret med at palestinerne bør få et eget land i områder som Iseael regner som sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 minutt siden):

Hva mener du konkret med at palestinerne bør få et eget land i områder som Iseael regner som sine?

Jeg støtter tostatsløsningen og at Vestbredden og Gaza (i den utstrekning som under Oslo-avtalen) bør tilhøre Palestina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter tostatsløsningen og at Vestbredden og Gaza (i den utstrekning som under Oslo-avtalen) bør tilhøre Palestina.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
ISW skrev (4 timer siden):

Problemet er at staten Israel (nåværende regjering) ikke anerkjenner palestinernes rett til et eget land. De ser på hele Israel (inkl. Vestbredden og Gaza) som deres land, og av den grunn aksepterer de heller ikke at de driver en okkupasjon. De ser på Palestina som en okkupant av deres land. Uten sammenligning for øvrig, er dette litt som Putins retorikk når det gjaldt områdene øst i Ukraina. 

Jeg støtter palestinernes rett til et eget land. Og jeg støtter at dette landet skal være i områdene som Israel nå betrakter som sine egne. Jeg støtter heller ikke argumentasjonen om at en jøde (israeler) er verdt mer enn en muslim (palestiner) og at en aksjon som drepte under 1000 israelere legitimerer en aksjon som dreper over 30.000 palestinere. DET er rasisme.

Jeg håper ikke at du tenker at vi som støtter Israel mer, eller har forståelse for deres agering nå er rasister og tror at israelere og jøder er mer verdt enn palestinere! For det er ikke tilfellet. 

Det var heller ikke jødenene som avgjorde at de skulle få staten Israel. Det var FN etter folkemordet på jødene under 2.verdenskrig. Før det var jøder jo blitt forfulgt i flere land over mange år. 

Når de fikk egen stat, så møtte de motbør og motstand fra landene rundt. De var veldig utsatt. Du vet jo... det har vært terror og krigføring flere ganger. Veldig innviklet, og lang historie.

Det som er noe av saken er at jøder/ israelere har måtte kjempe for sin rett til å eksistere i alle disse årene.

Hamas handler ut fra hat. De er en terrororganisasjon. Det er udiskutabelt. Israel handler ikke ut fra hat. 

Når Hamas slakter så mange helt uskyldige mennesker helt uprovosert, så hva skulle Israel hs gjort?  Ja, de handler i raseri som bunner i et ønske om å utrydde Hamas, og de BØR utryddes. Å handle ut fra rent hat og ondskap er noe annet enn å handle ut fra et mål om å redde egen befolkning for mer terror og massakre. Hva gjør Hamas? Jo, de ofrer egen befolkning og lar de bli ofre for egen ondsksap. Ingenting annet. De er livsfarlige, og enda mer når flere i vesten faktisk kritiserer Israel oppe i dette. Det var ren beregning fra Hamas. 

Israel må kjempe for å utrydde dem. Det er ikke noen annen løsning.. Det er ikke det. 

Jeg vet at vi to ikke bør diskutere så mye, om noe 🙃 og jeg vil helst ikke. Så det er ikke målet mitt nå altså. Jeg ville bare skrive en respons til dette. Jeg syns ikke at det er særlig ålreit med hentydninger om at vi støtter folkemord og rasisme, for selvfølgelig gjør jeg ikke det! Jeg syns det er helt grufullt. Det er ikke noe annet ord for det. Ikke er jeg rasist heller. 

Jeg mener bare at det er Hamas som er ansvarlige her. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Jeg støtter tostatsløsningen og at Vestbredden og Gaza (i den utstrekning som under Oslo-avtalen) bør tilhøre Palestina.

Det blir aldri en tostatsløsning, Israel vil aldri gå med på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 timer siden):

en aksjon som drepte under 1000 israelere

Hvordan skulle de reagert på terrorangrepet? 

Jeg er enig i at det som skjer på Gaza er helt grusomt. Men uansett historie, så er Israel nå en suveren stat, eneste demokrati i Midtøsten, som ble angrepet på en særdeles bestialsk måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
cilie skrev (57 minutter siden):

Hvordan skulle de reagert på terrorangrepet? 

F.eks ved å ta ut Hamas-ledere vha. etterretning og etablere en sikkerhetssone på grensen mellom Gaza og Israel. Ideelt sett hadde internasjonale sikkerhetsstyrker gått inn, men det er helt utopisk gitt Vestens unnfalne og kritikkløse relasjon til Israel.

En militær reaksjon fra Israel var legitim, men det de gjør nå er intendert folkemord. De tar bevisst ut sykehus, sprenger universiteter, skoler og moskeer, ødelegger infrastruktur og hindrer vann, mat og medisiner å komme inn. Det er en krig retta mot sivilbefolkningen.

Så langt har de drept godt over 30.000 palestinere, 70% kvinner og barn. Medianalderen på de drepte barna er fem år. Ja, de ble angrepet på en svært bestialsk måte, men det gir dem ikke rett til å svare med å uvilkårlig drepe 25 ganger så mange palestinere.

Både Israel og Hamas er drevet av hat, men forskjellen er at Israel med sitt militære er i stand til å drepe så mange flere. Da kan man ikke unnskylde dem. Tvert imot må de ansvarliggjøres og stanses av det internasjonale samfunnet.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 timer siden):

Jeg håper ikke at du tenker at vi som støtter Israel mer, eller har forståelse for deres agering nå er rasister og tror at israelere og jøder er mer verdt enn palestinere! For det er ikke tilfellet. 

Det var heller ikke jødenene som avgjorde at de skulle få staten Israel. Det var FN etter folkemordet på jødene under 2.verdenskrig. Før det var jøder jo blitt forfulgt i flere land over mange år. 

Når de fikk egen stat, så møtte de motbør og motstand fra landene rundt. De var veldig utsatt. Du vet jo... det har vært terror og krigføring flere ganger. Veldig innviklet, og lang historie.

Det som er noe av saken er at jøder/ israelere har måtte kjempe for sin rett til å eksistere i alle disse årene.

Hamas handler ut fra hat. De er en terrororganisasjon. Det er udiskutabelt. Israel handler ikke ut fra hat. 

Når Hamas slakter så mange helt uskyldige mennesker helt uprovosert, så hva skulle Israel hs gjort?  Ja, de handler i raseri som bunner i et ønske om å utrydde Hamas, og de BØR utryddes. Å handle ut fra rent hat og ondskap er noe annet enn å handle ut fra et mål om å redde egen befolkning for mer terror og massakre. Hva gjør Hamas? Jo, de ofrer egen befolkning og lar de bli ofre for egen ondsksap. Ingenting annet. De er livsfarlige, og enda mer når flere i vesten faktisk kritiserer Israel oppe i dette. Det var ren beregning fra Hamas. 

Israel må kjempe for å utrydde dem. Det er ikke noen annen løsning.. Det er ikke det. 

Jeg vet at vi to ikke bør diskutere så mye, om noe 🙃 og jeg vil helst ikke. Så det er ikke målet mitt nå altså. Jeg ville bare skrive en respons til dette. Jeg syns ikke at det er særlig ålreit med hentydninger om at vi støtter folkemord og rasisme, for selvfølgelig gjør jeg ikke det! Jeg syns det er helt grufullt. Det er ikke noe annet ord for det. Ikke er jeg rasist heller. 

Jeg mener bare at det er Hamas som er ansvarlige her. 

 

 

Min opplevelse er at når Hamas gjør ett eller annet mot Israel, så svarer Israel med tjue ganger så sterk maktbruk. Jeg er helt enig i at Hamas (og alle disse andre iransk regimestøttede militsene) er terrororganisasjoner og må utryddes. Men jeg føler at Israel begår folkemord under unnskyldningen om å ta Hamas. Jeg ser ikke den israelske reaksjonen som proporsjonal med Hamas sin terror.

(Litt pussig at vi skulle ha denne diskusjonen denne veien - egentlig skulle jo våre roller vært byttet om). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
ISW skrev (4 minutter siden):

Min opplevelse er at når Hamas gjør ett eller annet mot Israel, så svarer Israel med tjue ganger så sterk maktbruk. Jeg er helt enig i at Hamas (og alle disse andre iransk regimestøttede militsene) er terrororganisasjoner og må utryddes. Men jeg føler at Israel begår folkemord under unnskyldningen om å ta Hamas. Jeg ser ikke den israelske reaksjonen som proporsjonal med Hamas sin terror.

(Litt pussig at vi skulle ha denne diskusjonen denne veien - egentlig skulle jo våre roller vært byttet om). 

🙂 av det siste du skrev. 

Vi får være uenige ( igjen) 

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (14 timer siden):

🙂 av det siste du skrev. 

Vi får være uenige ( igjen) 

🙂

israel svarer mot terror med alt de har, og det er helt forståelig. De må  knuse Hamas! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...