Gå til innhold

Skifte av SSRI og seksuelle bivirkninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har stått på Zoloft i over et år nå, pga depresjon. Den er mye bedre, men er langt fra «i mål». Psykiateren jeg ukentlig går til på DPS spurte om jeg ønsket å prøve en annen medisin, for å se om det kan hjelpe enda bedre. Vi skulle diskutere det neste gang.

På Zoloft hadde jeg veldig lenge problemer med å oppnå orgasme. I oppstarten var det «bare» vanskelig og litt halvveis, mens når vi økte dosen så ble det umulig. Tok 6-8 mnd før det gradvis begynte å gå seg til. I dag vil jeg si det er ganske ok.

Om jeg skulle skifte til en annen SSRI, vil jeg da sannsynligvis starte på nytt mtp slike bivirkninger? Eller er det noenlunde samme mekanisme i dem, slik at det sannsynligvis ikke merkes? 😬 Litt ubekvem med å spørre på timen, så prøver her først 🙈 

 

Anonymkode: 48322...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det gjelder alle ssri, men langt ifra alle antidepressiva. Da jeg sluttet på zoloft etter 17 år merket jeg veldig stor forskjell. Så selv etter 17 år var ikke den bivirkningen borte. 

Anonymkode: ff84b...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt med Zoloft og lagt til Wellbutrin. Det kan gjøre at du kommer i mål både med depresjon og orgasme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Har stått på Zoloft i over et år nå, pga depresjon. Den er mye bedre, men er langt fra «i mål». Psykiateren jeg ukentlig går til på DPS spurte om jeg ønsket å prøve en annen medisin, for å se om det kan hjelpe enda bedre. Vi skulle diskutere det neste gang.

På Zoloft hadde jeg veldig lenge problemer med å oppnå orgasme. I oppstarten var det «bare» vanskelig og litt halvveis, mens når vi økte dosen så ble det umulig. Tok 6-8 mnd før det gradvis begynte å gå seg til. I dag vil jeg si det er ganske ok.

Om jeg skulle skifte til en annen SSRI, vil jeg da sannsynligvis starte på nytt mtp slike bivirkninger? Eller er det noenlunde samme mekanisme i dem, slik at det sannsynligvis ikke merkes? 😬 Litt ubekvem med å spørre på timen, så prøver her først 🙈 

 

Anonymkode: 48322...963

Nei, det er ganske enkelt å bytte til for eks brintellix som ikke har seksuelle bivirkninger i det hele tatt. Alle de andre ssriene har ofte seksuelle bivirkninger, men ikke brintellix. Om du går på en middels dose zoloft, kan du skifte rett over til en middels dose brintellix. Det må legen instruere deg i, doser og slikt. Jeg gikk til en psykiater som gjorde det for meg. Personlig merket jeg ikke stort til skiftet når jeg gjorde det på denne måten. Men sliter du med angst i tillegg, er kanskje de vanlige ssriene hakket bedre enn brintellix, selv om den virker jo litt på det også. Men da har du det med libidoet, så det spørs hva som er viktigst for deg. Jeg vil virkelig anbefale brintellix. Og sørge for at han instruerer et skifte for deg, Om han ikke har så mye erfaring, kan han ta kontakt med psykiater og få  opplegg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstede skrev (2 timer siden):

Nei, det er ganske enkelt å bytte til for eks brintellix som ikke har seksuelle bivirkninger i det hele tatt. Alle de andre ssriene har ofte seksuelle bivirkninger, men ikke brintellix.

Dette stemmer ikke. Jeg hadde seksuelle bivirkninger på Brintellix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Jeg hadde seksuelle bivirkninger på Brintellix. 

Alle serotonerge medikamenter kan gi seksuelle bivirkninger. 

Brintellix kan være litt "snillere" i så måte, men det er ikke helt riktig å si at den ikke gir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sokk skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Jeg hadde seksuelle bivirkninger på Brintellix. 

Det kan hende jeg var litt vel bastant, men den har generelt mindre seksuelle biviknger enn andre ssri. Jeg merket stor forskjell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstede skrev (26 minutter siden):

Det kan hende jeg var litt vel bastant, men den har generelt mindre seksuelle biviknger enn andre ssri. Jeg merket stor forskjell. 

 

For meg var det motsatt. Gikk på Zoloft som hadde kort halveringstid og jeg kunne dermed ordne problemet ved å ha sex lengst mulig tid siden siste dose. (Jeg fikk dessuten mer intense orgasmer på de litt lavere dosene av Zoloft, hehe, men det er en annen sak)

Brintellix har lang halveringstid, så man kan ikke «trikse» seg rundt det. Den drepte orgasmen fullstendig, og når det til slutt gikk var det totalt utilfredsstillende. Det fikk mange rare konsekvenser.

Møtte en som gikk på Effexor som også hadde seksuell dysfunksjon, hvor det løste seg hvis det gikk litt tid siden siste dose.

Men som med alle andre virkninger og bivirkninger så er det nok store individuelle forskjeller her. Men hvis seksuell dysfunksjon er en plagsom bivirkning for TS, så er det vel like greit å forsøke en AD som ikke gir slike bivirkninger, evt en som forbedrer seksualfunksjonen slik nachnoo foreslår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var merkelig å slutte på zoloft etter 17 år. Jeg ble til og med rørt av filmer o.l. Orgasmen ble 10 ganger bedre og måtte ikke kjempe for den heller. 
 

Jeg har og hørt det rådet om å ha sex når det er lengst mulig fra siste dose.

Anonymkode: ff84b...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar 😊 ser jeg nok må ta meg sammen og si noe slik at dette blir med i likningen 🙈 synes det er skikkelig pinlig å snakke om, og slik situasjonen er nå så er ting «ok». Er bare ikke helt klar for å rykke tilbake til start igjen ved en evt endring.

Har en uke på å kvinne meg opp 🤞

TS

Anonymkode: 48322...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...