Gå til innhold

Terapi for traumeproblematikk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Ja, i noen grad. Aktiviteter som vender fokus utover.  Arbeid, fysisk aktivitet, gå turer, synge i kor, spille i korps, leke med barna, gå skitur, samtale med hyggelige folk om alt mulig utenom psykiatri.

Fornuftige ting det:)

Er imidlertid meget syk. Vet du om det er noe kroppslige eller tankemessige øvelser man kan gjøre når man ikke dessverre kan gjøre de tingene der?

Anonymkode: 43ba8...a56

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er imidlertid meget syk. Vet du om det er noe kroppslige eller tankemessige øvelser man kan gjøre når man ikke dessverre kan gjøre de tingene der?

Lese gode og positive bøker/romaner. Ikke depressive og med fokus på psykiatri.

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (12 minutter siden):

Lese gode og positive bøker/romaner. Ikke depressive og med fokus på psykiatri.

Ok så bare fokus bort… 

har du innspill til spm i tråden om hvordan traumereaksjon kan utarte seg? Ift konshant depersonalisering og dissosiasjon og kogntiv svikt?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fornuftige ting det:)

Jeg ga deg en link til nyttige øvelser litt lenger opp, hvorfor tar du ikke en titt på de? 

Anonymkode: 87aa0...657

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 17.36):

Anbefaler deg å lese på sidene til Modum bad under traumeavdelingen. Der er det mye info om ulike terapiretninger som de benytter. Disse kan selvsagt også brukes utenfor Modum. Det finnes også en serie med videoer der som du kan bruke når du strever med dissosiasjon: https://www.modum-bad.no/fotfeste-i-natid/

Hadde ikke fått med meg den linken :) takk 

Jeg er i en traume reaksjon nå da. Vet ikke om de funker lilevel ?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde ikke fått med meg den linken :) takk 

Jeg er i en traume reaksjon nå da. Vet ikke om de funker lilevel ?

De skal jo hjelpe nettopp for å få deg ut av en traume reaksjon. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo men den snakker om traumer i fortid. Jeg er i det traumatiske nå

En traumereaksjon er jo en reaksjon på traumer som har skjedd tidligere. Er du midt oppi en traumatisk situasjon nå? Da ville jeg fokusert på å komme meg vekk fra den traumatiske situasjonen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo men den snakker om traumer i fortid. Jeg er i det traumatiske nå

Samme spørsmål er stillt hver uke i 1.5 år, bare søk så finner du mange forslag til svar.

Anonymkode: 905dc...512

Annonse

Du fører folk, inkl meg, bak lyset med ditt spørsmål. Med traumeterapi tenker alle på behandling i etterkant av et traume,

Hvis huset ditt står i brann, skal du ikke ha traumeterapi, men hjelp til å slokke.

Endret av nachnoo
AnonymBruker
nachnoo skrev (59 minutter siden):

Du fører folk, inkl meg, bak lyset med ditt spørsmål. Med traumeterapi tenker alle på behandling i etterkant av et traume,

Hvis huset ditt står i brann, skal du ikke ha traumeterapi, men hjelp til å slokke.

Fører ingen bak lyset. Jeg har en traumereaksjon fordi jeg er i et traume/sitiasjon jeg ikke kan komme vekk fra. Langvarig alvorlig sykdom med mer

Og det er delvis pga alt jeg HAR vært igjennom Og opplevd iløpet av siste to år, men situasjonen vedvarer, pluss at denne traumereaksjonen er blitt traumatisk. Så det er derfor jeg spør om hva slags traume terapi om Er egnet for å forløse det man står i og reaksjonene på alt som har skjedd og som fortsatt skjer. En langvarig krise som utløser traumerespons. Så det er er helt seriøst spørsmål. Gi hjerne eksempler på hvirdan man kan få hjelp til å «slokke» istedet da? Eller svar mer ut fra det jeg nå har fortalt utdypende 

AnonymBruker

Jeg henviser igjen til linken jeg ga deg da du etterspør konkrete tips som kan hjelpe deg. Det virker ikke som du er mottakelig for svarene du får, heller ikke at du har vært inne og lest. Det står: 

Et trygt og sikkert fotfeste i nåtid er en nødvendig del av prosessen for å overvinne konsekvensene av tidligere traumer, og kan også være en hjelp for å håndtere kriser som for eksempel korona-pandemien. Det innebærer bygging og bruk av strategier som kan hjelpe en til å regulere og håndtere overveldende følelser, uønskede impulser og handlinger samt dissosiasjon. Ferdigheter i grunning og romming (engelsk: «containment»), blir vektlagt som viktig å lære tidlig i behandlingen. Videoene med tilhørende tekster som presenteres her gir konkrete forslag til slike ferdigheter. 

De to første videoene gir en generell bakgrunnsforståelse for håndtering av stress og krise. De etterfølges av ni videoer og tekster med forslag til forskjellige innfallsvinkler til grunning og romming, samt en oppsummering. De er i utgangspunktet utarbeidet til mennesker som sliter i kjølvannet av komplekse traumer, i samarbeid med terapeutene sine, men alle kan ha nytte av dem.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fører ingen bak lyset. Jeg har en traumereaksjon fordi jeg er i et traume/sitiasjon jeg ikke kan komme vekk fra.

hvordan man selv ser på egen situasjon, er avgjørende. Offer eller overlever. Sjanseløs eller se etter muligheter. Om du på forhånd har bestemt at noe ikke virker, er tankens kraft stor.

Eva Sofie skrev (På 6.2.2025 den 18.18):

Tilsvarende spørsmål har blitt stilt mange ganger de par siste årene. Det har blitt besvart der.

Jeg skrev dette svaret til deg, vel vitende hvem jeg skrev det til - den som selv har mottatt alle svarene.

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 18.21):

Åja. Får se om jeg finner noe ved å søke

Du fører ingen bak lyset, sier du?

Om du virkelig vil ha hjelp, må du gjøre noe mer enn å bare late som.

Og kanskje revurdere hele din oppfatning av hva en reaksjon på traumer egentlig er? Jeg har svart deg på dette før for ca. ett års tid siden, jf. det å leve med en kronisk sykdom/tilstand som endrer på hele tilværelsen (J. Rødseth).

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg henviser igjen til linken jeg ga deg da du etterspør konkrete tips som kan hjelpe deg. Det virker ikke som du er mottakelig for svarene du får, heller ikke at du har vært inne og lest. Det står: 

Et trygt og sikkert fotfeste i nåtid er en nødvendig del av prosessen for å overvinne konsekvensene av tidligere traumer, og kan også være en hjelp for å håndtere kriser som for eksempel korona-pandemien. Det innebærer bygging og bruk av strategier som kan hjelpe en til å regulere og håndtere overveldende følelser, uønskede impulser og handlinger samt dissosiasjon. Ferdigheter i grunning og romming (engelsk: «containment»), blir vektlagt som viktig å lære tidlig i behandlingen. Videoene med tilhørende tekster som presenteres her gir konkrete forslag til slike ferdigheter. 

De to første videoene gir en generell bakgrunnsforståelse for håndtering av stress og krise. De etterfølges av ni videoer og tekster med forslag til forskjellige innfallsvinkler til grunning og romming, samt en oppsummering. De er i utgangspunktet utarbeidet til mennesker som sliter i kjølvannet av komplekse traumer, i samarbeid med terapeutene sine, men alle kan ha nytte av dem.

Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...