AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda, men tenkte jeg kunne spørre her i mellomtiden. Det skader jo ikke å søke kunnskap. Jeg er i utgangspunktet ikke enig i at jeg er psykotisk, men jeg prøver likevel å forstå. Er ikke det forståelig? Anonymkode: b4dc7...162 Det er fortsatt en individuell vurdering. Spør chatgpt ? Anonymkode: b92a6...d20 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er fortsatt en individuell vurdering. Spør chatgpt ? Anonymkode: b92a6...d20 Ja det kan jeg gjøre. Takk for tips. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja det kan jeg gjøre. Takk for tips. Anonymkode: b4dc7...162 Svaret på ditt generelle spørsmål fra chatgpt: Det korte svaret er at det er ikke diagnosen i seg selv som avgjør om noen blir innlagt eller behandlet på tvang. Mange mennesker med en psykoselidelse er aldri på tvang. Tvang brukes bare når bestemte juridiske vilkår er oppfylt. Årsaker til at noen kan være på tvang mens andre ikke er det, kan være: Samtykkekompetanse: Hvis personen forstår informasjon om sin egen tilstand og kan ta informerte valg, kan de ofte takke ja eller nei til behandling. Ved en alvorlig psykose kan noen miste denne evnen midlertidig. Alvorlighetsgrad: Psykoser varierer mye. Noen har milde symptomer og fungerer godt, mens andre er svært desorienterte eller har sterke vrangforestillinger og hallusinasjoner. Risiko: Dersom det er stor fare for at personen kan skade seg selv eller andre, kan dette være grunnlag for tvang etter lovens vilkår. Behov for behandling: Hvis en person er alvorlig syk og nekter nødvendig behandling, og det er sannsynlig at tilstanden vil bli vesentlig verre uten behandling, kan tvang i noen tilfeller vurderes. Frivillig samarbeid: Mange tar imot hjelp frivillig, selv under en psykose. Da er det som regel ikke grunnlag for tvang. I Norge reguleres dette av psykisk helsevernlovgivningen, og tvang skal være en siste utvei. Helsepersonell må vurdere om frivillige løsninger er forsøkt eller ikke er mulig, og om lovens vilkår er oppfylt. Det er også viktig å huske at to personer med samme diagnose kan ha helt forskjellig sykdomsbilde. Én kan være klar over at de er syke og ønske behandling, mens en annen kan være så preget av psykosen at de ikke tror de er syke eller ikke forstår konsekvensene av å avslå hjelp. Hvis det er en bestemt situasjon du tenker på – for eksempel hvorfor en bestemt person er på tvang og en annen ikke – kan du beskrive den (uten å dele personidentifiserende opplysninger), så kan jeg forklare hvilke faktorer som kan spille inn Anonymkode: b92a6...d20 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svaret på ditt generelle spørsmål fra chatgpt: Det korte svaret er at det er ikke diagnosen i seg selv som avgjør om noen blir innlagt eller behandlet på tvang. Mange mennesker med en psykoselidelse er aldri på tvang. Tvang brukes bare når bestemte juridiske vilkår er oppfylt. Årsaker til at noen kan være på tvang mens andre ikke er det, kan være: Samtykkekompetanse: Hvis personen forstår informasjon om sin egen tilstand og kan ta informerte valg, kan de ofte takke ja eller nei til behandling. Ved en alvorlig psykose kan noen miste denne evnen midlertidig. Alvorlighetsgrad: Psykoser varierer mye. Noen har milde symptomer og fungerer godt, mens andre er svært desorienterte eller har sterke vrangforestillinger og hallusinasjoner. Risiko: Dersom det er stor fare for at personen kan skade seg selv eller andre, kan dette være grunnlag for tvang etter lovens vilkår. Behov for behandling: Hvis en person er alvorlig syk og nekter nødvendig behandling, og det er sannsynlig at tilstanden vil bli vesentlig verre uten behandling, kan tvang i noen tilfeller vurderes. Frivillig samarbeid: Mange tar imot hjelp frivillig, selv under en psykose. Da er det som regel ikke grunnlag for tvang. I Norge reguleres dette av psykisk helsevernlovgivningen, og tvang skal være en siste utvei. Helsepersonell må vurdere om frivillige løsninger er forsøkt eller ikke er mulig, og om lovens vilkår er oppfylt. Det er også viktig å huske at to personer med samme diagnose kan ha helt forskjellig sykdomsbilde. Én kan være klar over at de er syke og ønske behandling, mens en annen kan være så preget av psykosen at de ikke tror de er syke eller ikke forstår konsekvensene av å avslå hjelp. Hvis det er en bestemt situasjon du tenker på – for eksempel hvorfor en bestemt person er på tvang og en annen ikke – kan du beskrive den (uten å dele personidentifiserende opplysninger), så kan jeg forklare hvilke faktorer som kan spille inn Anonymkode: b92a6...d20 Ok. Jeg ønsker jo ikke medisiner så kanskje det er derfor. Kjenner meg heller ikke igjen i å være psykotisk. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Jeg ønsker jo ikke medisiner så kanskje det er derfor. Kjenner meg heller ikke igjen i å være psykotisk. Anonymkode: b4dc7...162 Du har jo skrevet ganske mye om psykose da. Du mener jo at du har schisoaffektiv lidelse, og med den følger som du vet psykose. Anonymkode: b92a6...d20 0 Siter
frosken Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Var til kontrollundersøkelse i går og behandler valgte å forlenge TUD med ett år (med kontroll hver tredje måned). I skrivet til kontrollkommisjonen så skriver hun at jeg er i aktiv psykose, har bisarre vrangforestillinger, og har imperative stemmer. Også skriver hun at selv om jeg prater sammenhengende så er sykdomsinnsikten min dårlig og ett eller annet om samtykkekompetanse som jeg ikke husker. Hvorfor må jeg være på tvang imens andre med psykoselidelse ikke er det? Mange kjenner meg sikkert igjen, men dette er litt for privat til at jeg vil skrive med brukernavn. Anonymkode: b4dc7...162 Begrunnelsen finner du vel i vedtaket? Kriteriene som skal være oppfylt er: 1. Behandlerne mener du har en psykoselidelse 2. De må anta at det er åpenbart formålsløst å forsøke med frivillighet først. 3 a. Utsikten til helbredelse eller vesentlig bedring vil bli redusert, eller det er stor sannsynlighet for alvorlig forverring i nære framtid og/eller 3b. Pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse Så lenge du benekter at du har vrangforestillinger om universet og dine selvmordstanker har sammenheng med forestillingene, så er det ikke vanskelig å argumentere med TUD, i tillegg kommer at du fra tid til annen mener du ikke ønsker medisiner. Men de har jo hoppet helt bukk over at det egentlig skal forsøkes med frivillighet først, - så dermed må de begrunne det med at det er formålsløst å prøve med frivillighet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har jo skrevet ganske mye om psykose da. Du mener jo at du har schisoaffektiv lidelse, og med den følger som du vet psykose. Anonymkode: b92a6...d20 Mener egentlig ikke det. Bare refererer til hva helsevesenet. Eneste er at jeg har negative symptomer og hører stemmer. Men det er vel ikke nok til shizoaffektiv? Det de mener er bisarre vrangforestillinger er ikke det. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden frosken skrev (1 minutt siden): Begrunnelsen finner du vel i vedtaket? Kriteriene som skal være oppfylt er: 1. Behandlerne mener du har en psykoselidelse 2. De må anta at det er åpenbart formålsløst å forsøke med frivillighet først. 3 a. Utsikten til helbredelse eller vesentlig bedring vil bli redusert, eller det er stor sannsynlighet for alvorlig forverring i nære framtid og/eller 3b. Pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse Så lenge du benekter at du har vrangforestillinger om universet og dine selvmordstanker har sammenheng med forestillingene, så er det ikke vanskelig å argumentere med TUD, i tillegg kommer at du fra tid til annen mener du ikke ønsker medisiner. Men de har jo hoppet helt bukk over at det egentlig skal forsøkes med frivillighet først, - så dermed må de begrunne det med at det er formålsløst å prøve med frivillighet. Ja de har ikke forsøkt med frivillighet i hvertfall. Hun bare sa at det er vel en trygghet med tvang. Da sa jeg at jeg vet ikke for jeg visste ikke hva jeg skulle/burde svare på et slikt utsagn. Det var ikke et spørsmål, men en konklusjon. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
psykedeliker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Ikke møt opp alene til samtalene med behandler. Ta med deg en person som kan argumentere for deg når det gjelder påstander om vrangforestillinger. Det er behandlingsstedet som har bevisbyrden dersom de mener du snakker usant, hva behandler subjektivt oppfatter som "bisarrt" er irrelevant. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Var til kontrollundersøkelse i går og behandler valgte å forlenge TUD med ett år (med kontroll hver tredje måned). I skrivet til kontrollkommisjonen så skriver hun at jeg er i aktiv psykose, har bisarre vrangforestillinger, og har imperative stemmer. Også skriver hun at selv om jeg prater sammenhengende så er sykdomsinnsikten min dårlig og ett eller annet om samtykkekompetanse som jeg ikke husker. Hvorfor må jeg være på tvang imens andre med psykoselidelse ikke er det? Mange kjenner meg sikkert igjen, men dette er litt for privat til at jeg vil skrive med brukernavn. Anonymkode: b4dc7...162 Du har svært dårlig sykdomsinnsikt. Når du hører stemmer som befaler deg å skade barna, samtidig som du tror at du er det eneste virkelige mennesket i verden og at alle andre bare er statister, er det klare tegn på psykose. Anonymkode: 815a0...fb8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden psykedeliker skrev (7 minutter siden): Ikke møt opp alene til samtalene med behandler. Ta med deg en person som kan argumentere for deg når det gjelder påstander om vrangforestillinger. Det er behandlingsstedet som har bevisbyrden dersom de mener du snakker usant, hva behandler subjektivt oppfatter som "bisarrt" er irrelevant. Har ingen jeg kan ta med.. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har svært dårlig sykdomsinnsikt. Når du hører stemmer som befaler deg å skade barna, samtidig som du tror at du er det eneste virkelige mennesket i verden og at alle andre bare er statister, er det klare tegn på psykose. Anonymkode: 815a0...fb8 Hmmm åja. Vel det er det jeg føler. Finner ingen bevis på det motsatte. Selv om jeg skulle ønske jeg fant det. Du leser åpenbart dagboken min. Hvorfor ikke skrive med nick? Tror du jeg blir sint eller hva? Jeg blir ikke sint. Men blir irritert av at du velger å skrive som AB. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ingen jeg kan ta med.. Hmmm åja. Vel det er det jeg føler. Finner ingen bevis på det motsatte. Selv om jeg skulle ønske jeg fant det. Du leser åpenbart dagboken min. Hvorfor ikke skrive med nick? Tror du jeg blir sint eller hva? Jeg blir ikke sint. Men blir irritert av at du velger å skrive som AB. Anonymkode: b4dc7...162 Du har ingen grunn til å bli irritert over at vedkommende velger å skrive som AB. Du gjør jo det samme selv også? Anonymkode: b92a6...d20 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ingen grunn til å bli irritert over at vedkommende velger å skrive som AB. Du gjør jo det samme selv også? Anonymkode: b92a6...d20 Fordi dagboken er mer privat. Så henter hn ting derfra ut på forumet uten å gi seg til kjenne. Jeg mener det er grunn til å bli irritert. Men noen er bare ute etter å ta meg. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi dagboken er mer privat. Så henter hn ting derfra ut på forumet uten å gi seg til kjenne. Jeg mener det er grunn til å bli irritert. Men noen er bare ute etter å ta meg. Anonymkode: b4dc7...162 Jeg skriver som AB for å beskytte meh selv. Men det er vanskelig når ting fra åpen dagbok blir tatt med ut hit. Hadde håpet folk kunnet være diskrete. Men jeg må være naiv. Anonymkode: b4dc7...162 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi dagboken er mer privat. Så henter hn ting derfra ut på forumet uten å gi seg til kjenne. Jeg mener det er grunn til å bli irritert. Men noen er bare ute etter å ta meg. Anonymkode: b4dc7...162 Det er typisk paranoia å tro at noen er ute etter en. Alle har lov til å skrive som AB, og du er skriver såpass mye og åpent at du må tåle å høre det du selv har skrevet. Anonymkode: b92a6...d20 0 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er typisk paranoia å tro at noen er ute etter en. Alle har lov til å skrive som AB, og du er skriver såpass mye og åpent at du må tåle å høre det du selv har skrevet. Anonymkode: b92a6...d20 Synes folk kan respektere at det jeg skriver i dagboka blir der. Alle skjønner det er Glitter, men hvorfor ikke la være å dra inn det åpenbare. Men ok. Gidder ikke skrive mer som AB. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Glitter skrev (1 minutt siden): Synes folk kan respektere at det jeg skriver i dagboka blir der. Alle skjønner det er Glitter, men hvorfor ikke la være å dra inn det åpenbare. Men ok. Gidder ikke skrive mer som AB. Det er en ting som er viktig å huske, Glitter: du ber om svar, særlig et faglig svar. Da må du være helt ærlig om hvordan du har det (det du har skrevet i dagboka er jo bare ærlighet), da får du også best svar ❤️ Anonymkode: b92a6...d20 0 Siter
Vhanja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Generelt sett synes jeg det er en uting å skrive om ting fra dagbøkene her ute i åpent forum, uansett om man skriver som AB eller med nick (selv om jeg forstår at det blir enda litt mer ubehagelig når det kommer fra AB). Samtidig er akkurat denne tråden litt vanskelig, siden det du spør om, Glitter, vanskelig kan svares ordentlig på uten å nevne ting du selv har tatt opp i dagboka. 1 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en ting som er viktig å huske, Glitter: du ber om svar, særlig et faglig svar. Da må du være helt ærlig om hvordan du har det (det du har skrevet i dagboka er jo bare ærlighet), da får du også best svar ❤️ Anonymkode: b92a6...d20 Sant nok..Det er bare så vanskelig å få slike tilbakemeldinger. Føler meg lost. 0 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Vhanja skrev (Akkurat nå): Generelt sett synes jeg det er en uting å skrive om ting fra dagbøkene her ute i åpent forum, uansett om man skriver som AB eller med nick (selv om jeg forstår at det blir enda litt mer ubehagelig når det kommer fra AB). Samtidig er akkurat denne tråden litt vanskelig, siden det du spør om, Glitter, vanskelig kan svares ordentlig på uten å nevne ting du selv har tatt opp i dagboka. Skjønner hva du sier. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.