Gå til innhold

Jenter er selv skyld i voldtekt


Gjest noor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    37

  • SierDuDet

    31

  • Zirine

    14

  • leenie

    11

Mest aktive i denne tråden

Kan du slenge over linken Sør? Den er jeg seriøst interessert i å se.

Jeg mener at jeg bl a leste det i et opplysningshefte om voldtekt som heter Ta Natta Tilbake fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning.

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, så jeg får ikke sjekket det, men jeg er rimelig sikker på at jeg leste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du slenge over linken Sør? Den er jeg seriøst interessert i å se.

Hei Zirine,

Jeg har dessverre ikke denne linken nå (jeg kan bare ikke arkivere ALT! ;-) ), men jeg mener det lå på kripos sin hjemmeside.

Uansett så var dette for voldtektsanmeldelser. Hvis man så ser på antallet som er uskyldig dømte, så har man langt større sjanse for å vinne i Lotto.

Ut av ca 9000 voldtekter per år i Norge, blir kun ca 500 anmeldt. Av disse anmeldelsene blir 80-90% henlagt (vanligvis pga "påstand mot påstand"). Av de ca 50 som går til retten, blir ca 25 dømt og 25 frikjent.

Det er selvsagt viktig å få med seg at en juridisk frikjennelse ikke betyr at voldtekten ikke skjedde, men at det ikke var nok materiale til å bevise det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsvesenet har selv opplyst at prosentandelen falske anklager i voldtektssaker er på rundt 0,2%, som er det samme som for annen type kriminalitet.

Den psykiske påkjenningen rundt det å anmelde et seksuelt overgrep er så stor, at de færreste ville gjennomgått noe sånn uten grunnlag. Men det er tilfeller; 0,2%.

"Den psykiske påkjenningen rundt det å anmelde et seksuelt overgrep er så stor, at de færreste ville gjennomgått noe sånn uten grunnlag"

For noe tull, en falsk voldtektsanklage trenger da overhodet ikke å være slitsomt psykisk, det er de REELE som er slitsomme å anmelde.

Ikke de falske.

Tallet er tatt ut av løse luften og lar seg overhodet ikke finne, man kunne like gjerne sagt at alle henlagte saker var falske anmeldelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at en voldteksanklage svir mer enn en narkotikaforbrytelse, og hvor mange voldtekssaker blir henlagt? Dette er vel sikkert så godt som 1 av 10, og hvordan kan du, politiet eller noen vite om disse damene som får sakene henlagt har løyet, eller ikke?

Ondskapsfulle damer kan spekulere i dette. Saken blir etter all sannsynlighet henlagt, men personen som var mistenkt vil alltid ha stempelet hengene på seg.

Det er altså faen så lett å fucke opp livet til noe pge en slik falsk anklage, og dette er helt uavhengig av om personen blir ført til retten, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er at en voldteksanklage svir mer enn en narkotikaforbrytelse, og hvor mange voldtekssaker blir henlagt? Dette er vel sikkert så godt som 1 av 10, og hvordan kan du, politiet eller noen vite om disse damene som får sakene henlagt har løyet, eller ikke?

Ondskapsfulle damer kan spekulere i dette. Saken blir etter all sannsynlighet henlagt, men personen som var mistenkt vil alltid ha stempelet hengene på seg.

Det er altså faen så lett å fucke opp livet til noe pge en slik falsk anklage, og dette er helt uavhengig av om personen blir ført til retten, eller ikke.

Hei SDD,

Du skriver: "Det er altså faen så lett å fucke opp livet til noe pge en slik falsk anklage, og dette er helt uavhengig av om personen blir ført til retten, eller ikke."

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvor du vil hen....???

At noen *få* falske anklager forekommer er alle enige om.

Men en voldtekt (og det er ca 9000 ustraffede voldtekter i året i Norge) er uhyggelig mye verre enn en falsk anklage.

Faktisk løper du, som mann, mye større sjanse for å BLI voldtatt, enn for å få en falsk anklage mot deg!

Selvsagt er falske anklager for jævlig, men voldtekter skjer uhyggelig mye oftere og er verre å bli utsatt for.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den psykiske påkjenningen rundt det å anmelde et seksuelt overgrep er så stor, at de færreste ville gjennomgått noe sånn uten grunnlag"

For noe tull, en falsk voldtektsanklage trenger da overhodet ikke å være slitsomt psykisk, det er de REELE som er slitsomme å anmelde.

Ikke de falske.

Tallet er tatt ut av løse luften og lar seg overhodet ikke finne, man kunne like gjerne sagt at alle henlagte saker var falske anmeldelser.

Tallet er blant annet nevnt her:

www.helsenytt.no/artikler/voldtekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SDD,

Du skriver: "Det er altså faen så lett å fucke opp livet til noe pge en slik falsk anklage, og dette er helt uavhengig av om personen blir ført til retten, eller ikke."

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvor du vil hen....???

At noen *få* falske anklager forekommer er alle enige om.

Men en voldtekt (og det er ca 9000 ustraffede voldtekter i året i Norge) er uhyggelig mye verre enn en falsk anklage.

Faktisk løper du, som mann, mye større sjanse for å BLI voldtatt, enn for å få en falsk anklage mot deg!

Selvsagt er falske anklager for jævlig, men voldtekter skjer uhyggelig mye oftere og er verre å bli utsatt for.

Med vennlig hilsen

Hvor har du dette fra? Hvem er du til å si at det er 9000 uanmeldte voldtekter i Norge hvert år? At tallet er høyt er jeg overhodet ikke i tvil om, men hvor tar man slike tall fra? Fra voldteksorganisasjoner eller hva de kaller deg? De er vel sannsynligvis like troverdige som Ottar... Fra politiet? Hvem er de til å vite dette?

Nei, faren for å bli anmeldt for voldtekt er langt større enn faren for å bli voldtatt (for meg som mann).

Hvor ofte hører vi trossalt ikke om damer som drar med folk hjem fra byen (eventuelt blir med en gutt) og våkner opp dagen etter i sterk bakrus, kanskje de er gifte, har type osv, og enkelte kan da fort begynne å skrike opp om voldtekt. Jeg vet om minst to slike tilfeller, mens jeg ikke vet om noen gutter som har blitt voldtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsvesenet har selv opplyst at prosentandelen falske anklager i voldtektssaker er på rundt 0,2%, som er det samme som for annen type kriminalitet.

Den psykiske påkjenningen rundt det å anmelde et seksuelt overgrep er så stor, at de færreste ville gjennomgått noe sånn uten grunnlag. Men det er tilfeller; 0,2%.

*Rettsvesenet har selv opplyst at prosentandelen falske anklager i voldtektssaker er på rundt 0,2%, som er det samme som for annen type kriminalitet.*

Nei, det har de ALDRI gjort. Hvor lenge skal denne myten egentlig leve ?

Tallet ble for etpar aar siden slengt inn i den offentlige debatt av en ansatt ved Oslo politikammer, og er aldeles ingen uttalelse paa vegne av noe offentlig organ, og slett ikke fra rettsvesenet.

Antall henleggesler i slike saker som aapenbart grunnlose, samt det store antall avdekkede justismord, viser at ingen annen forbrytelse har tilnaermelsesvis saa mange falske anmeldelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Hvem er du til å si at det er 9000 uanmeldte voldtekter i Norge hvert år? At tallet er høyt er jeg overhodet ikke i tvil om, men hvor tar man slike tall fra? Fra voldteksorganisasjoner eller hva de kaller deg? De er vel sannsynligvis like troverdige som Ottar... Fra politiet? Hvem er de til å vite dette?

Nei, faren for å bli anmeldt for voldtekt er langt større enn faren for å bli voldtatt (for meg som mann).

Hvor ofte hører vi trossalt ikke om damer som drar med folk hjem fra byen (eventuelt blir med en gutt) og våkner opp dagen etter i sterk bakrus, kanskje de er gifte, har type osv, og enkelte kan da fort begynne å skrike opp om voldtekt. Jeg vet om minst to slike tilfeller, mens jeg ikke vet om noen gutter som har blitt voldtatt.

Hei,

Tallene kommer fra undersøkelser fra voldtektsmottak på sykehus, krisesentersekretariatet og lignende. Altså, overhodet intet med OTTAR å gjøre.

Tilsvarende uavhengige undersøkelser i våre naboland har gitt lignende resultater.

Det er kun et bittelite mindretall av de voldtektene jeg vet om som er anmeldt. De fleste orker bare ikke, og de vet at saken trolig blir henlagt.

===

Voldtekt av menn (utført av andre menn) er dessverre ikke uvanlig, og ihvertfall LANGT vanligere enn falske anklager for voldtekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klassekampen

*Rettsvesenet har selv opplyst at prosentandelen falske anklager i voldtektssaker er på rundt 0,2%, som er det samme som for annen type kriminalitet.*

Nei, det har de ALDRI gjort. Hvor lenge skal denne myten egentlig leve ?

Tallet ble for etpar aar siden slengt inn i den offentlige debatt av en ansatt ved Oslo politikammer, og er aldeles ingen uttalelse paa vegne av noe offentlig organ, og slett ikke fra rettsvesenet.

Antall henleggesler i slike saker som aapenbart grunnlose, samt det store antall avdekkede justismord, viser at ingen annen forbrytelse har tilnaermelsesvis saa mange falske anmeldelser.

"(...) Statistikk fra Statistisk Sentralbyrå viser at i Norge i 2000 ble bare 19 prosent av 555 anmeldte voldtekter oppklart av politiet. Det er halvparten så høy oppklaringsprosent som gjennomsnittet for anmeldelser totalt: politiet oppklarer fire av ti anmeldte saker. Ser man på samtlige anmeldte sedelighetsforbrytelser er tallet bedre enn for voldtekt, her ble 44 prosent av alle anmeldte saker i 2000 oppklart.. (...)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet er blant annet nevnt her:

www.helsenytt.no/artikler/voldtekt.htm

Cluet er at dette tallet er umulig å finne. Med dette tallet forutsetter man trossalt at de 90 (?) % med henleggelser er reele voldtekter, og ikke jenter som lyver. Det er ifølge den siden du refererer til bare mangel på bevis som gjør at disse mennene ikke blir ført til retten.

Man kunne like gjerne sagt at disse 90 prosentene var damer som løy, noe som selvsagt ikke stemmer, men det er like sannsynlig som at tallet er 0.2 %.

Istedet går man ut fra at falske voldteksanmeldelser er like uvanlig som falske anmeldelser av annen kriminialitet, noe som faller på sin egen urimelighet da det å anmelde noen for en voldtekt, i motsetning til annen kriminalitet, er noe som rammer en person kraftig. Dette er ikke tilfelle ved falske innbruddsanmeldelser, narkotikaforbrytelser, osv. Blir man frikjent av slike anklager, eller saken blir henlagt, så blir man trossalt sett på som en uskyldig mann, dette er overhodet ikke tilfelle dersom en voldtektsanmeldesle blir henlagt. I slike tilfeller lar man trossalt ikke tvilen komme "tiltalte" til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Rettsvesenet har selv opplyst at prosentandelen falske anklager i voldtektssaker er på rundt 0,2%, som er det samme som for annen type kriminalitet.*

Nei, det har de ALDRI gjort. Hvor lenge skal denne myten egentlig leve ?

Tallet ble for etpar aar siden slengt inn i den offentlige debatt av en ansatt ved Oslo politikammer, og er aldeles ingen uttalelse paa vegne av noe offentlig organ, og slett ikke fra rettsvesenet.

Antall henleggesler i slike saker som aapenbart grunnlose, samt det store antall avdekkede justismord, viser at ingen annen forbrytelse har tilnaermelsesvis saa mange falske anmeldelser.

Du skriver: "Antall henleggesler i slike saker som aapenbart grunnlose, samt det store antall avdekkede justismord, viser at ingen annen forbrytelse har tilnaermelsesvis saa mange falske anmeldelser."

Tallene viser slettes ikke noe slikt!

Sakene henlegges fordi det er "påstand mot påstand" (og da går som oftest gjerningsmannen fri i retten) og IKKE fordi "offeret lyver".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Hvem er du til å si at det er 9000 uanmeldte voldtekter i Norge hvert år? At tallet er høyt er jeg overhodet ikke i tvil om, men hvor tar man slike tall fra? Fra voldteksorganisasjoner eller hva de kaller deg? De er vel sannsynligvis like troverdige som Ottar... Fra politiet? Hvem er de til å vite dette?

Nei, faren for å bli anmeldt for voldtekt er langt større enn faren for å bli voldtatt (for meg som mann).

Hvor ofte hører vi trossalt ikke om damer som drar med folk hjem fra byen (eventuelt blir med en gutt) og våkner opp dagen etter i sterk bakrus, kanskje de er gifte, har type osv, og enkelte kan da fort begynne å skrike opp om voldtekt. Jeg vet om minst to slike tilfeller, mens jeg ikke vet om noen gutter som har blitt voldtatt.

Det du sier er helt riktig, og kan illustreres med følgende link:

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=765&item=206286

Her hadde mannen blitt dømt hvis det ikke hadde vært for "offerets" slektsbånd (og antatt mangel på troverdighet) for å si det mildt.

Og hvor mange er det som på denne måten førsøker å renvaske sin dårlige samvittighet. Her kan man virkelig begynne å snakke om mørketall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Antall henleggesler i slike saker som aapenbart grunnlose, samt det store antall avdekkede justismord, viser at ingen annen forbrytelse har tilnaermelsesvis saa mange falske anmeldelser."

Tallene viser slettes ikke noe slikt!

Sakene henlegges fordi det er "påstand mot påstand" (og da går som oftest gjerningsmannen fri i retten) og IKKE fordi "offeret lyver".

Med vennlig hilsen

*Sakene henlegges fordi det er "påstand mot påstand"*

Selvsagt henlegges de fleste pga. bevisets stilling. Men et skremmende høyt antall også fordi de er grunnløse og/eller at anmelder blir avdekket i løgn, sett i forhold til alle andre typer forbrytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tallene kommer fra undersøkelser fra voldtektsmottak på sykehus, krisesentersekretariatet og lignende. Altså, overhodet intet med OTTAR å gjøre.

Tilsvarende uavhengige undersøkelser i våre naboland har gitt lignende resultater.

Det er kun et bittelite mindretall av de voldtektene jeg vet om som er anmeldt. De fleste orker bare ikke, og de vet at saken trolig blir henlagt.

===

Voldtekt av menn (utført av andre menn) er dessverre ikke uvanlig, og ihvertfall LANGT vanligere enn falske anklager for voldtekt.

Med vennlig hilsen

"Det er kun et bittelite mindretall av de voldtektene jeg vet om som er anmeldt. De fleste orker bare ikke, og de vet at saken trolig blir henlagt."

Selvfølgelig blir mange av de reele voldtektene ikke anmeldt, dette fordi saken etter all sannsynlighet blir henlagt, noe offrene vet.

Mange av de som anmelder synes kanskje ikke at denne påkjenningen er så jævla hard, rett og slett fordi de IKKE har blitt voldtatt.

Men istedet går man automatisk ut fra at alle anmeldelsene (bortsett fra 0.2 %, ett tall som er umulig å finne) er reele.

Jeg mente ikke at Ottar hadde noe med dette å gjøre, bare at mange av disse voldtektsorganisasjonene er svært lite objektive, for å si det rett ut. De vet jo selvsagt alt om dette siden de har blitt voldtatt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive mye om det, men begrenser meg til å fortelle at jeg har avlagt skriftelig taushetsplikt i 2 forskjellige etater.

Da skjønner du kanskje?

Det jeg skjønner er at du mener du vet mer enn oss vanlige "dødelige" men at du ikke kan bevise det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Zirine,

Jeg har dessverre ikke denne linken nå (jeg kan bare ikke arkivere ALT! ;-) ), men jeg mener det lå på kripos sin hjemmeside.

Uansett så var dette for voldtektsanmeldelser. Hvis man så ser på antallet som er uskyldig dømte, så har man langt større sjanse for å vinne i Lotto.

Ut av ca 9000 voldtekter per år i Norge, blir kun ca 500 anmeldt. Av disse anmeldelsene blir 80-90% henlagt (vanligvis pga "påstand mot påstand"). Av de ca 50 som går til retten, blir ca 25 dømt og 25 frikjent.

Det er selvsagt viktig å få med seg at en juridisk frikjennelse ikke betyr at voldtekten ikke skjedde, men at det ikke var nok materiale til å bevise det.

Med vennlig hilsen

"Ut av ca 9000 voldtekter per år i Norge, blir kun ca 500 anmeldt. Av disse anmeldelsene blir 80-90% henlagt (vanligvis pga "påstand mot påstand"). Av de ca 50 som går til retten, blir ca 25 dømt og 25 frikjent."

Hvordan har man kommet frem til dette antallet voldtekter pr. år? Her må jeg se en link, dette kan jeg ikke sluke rått - sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du slenge over linken Sør? Den er jeg seriøst interessert i å se.

*Kan du slenge over linken Sør? Den er jeg seriøst interessert i å se.*

Det vil han nok ikke. Da vil alle fått se at det jeg skriver er sant. Denne påstanden har ALDRI stått på noen offisiell side for noe offentlig organ i Norge, men var en ren "synse-uttalelse" fra et tilfeldig politikvinnfolk som etterpå har blitt misbrukt av Sør for alt hva det er verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...