Gå til innhold

Jenter er selv skyld i voldtekt


Gjest noor

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi *VET* vel egentlig ikke, fordi mørketallene er så enorme, at selv et bittelite utslag i prosentandelen av voldtekter som blir anmeldt, vil gjøre store utslag i antall anmeldelser.

Dog vet man at veldig mange voldtekter er direkte "straff" for at kvinnen ikke ville gjøre det mannen forventet av henne.

Det vi vet er at *proporsjonen* av *anmeldte* voldtekter hvor offeret kjenner gjerningsmannen er sterkt økende. I Storbritannia er gjerningsmannen kjent i 97% av tilfellene.

To konsekvenser av dette:

1) Mange offer reagerer mer på å bli voldtatt av "en kjenning" som de trodde de kunne stole på, enn "en fremmed". (Det er altså "verre" i svært mange tilfeller.)

2) Det er langt vanskeligere å få en domfellelse, fordi diskusjoen går på om samleiet var frivillig (som er vanskelig å motbevise), og ikke om samleiet fant sted (slik som i overfallsvoldtekter).

Med vennlig hilsen

Ja ; i begge de 2 tilfellene jeg er blitt voldtatt , var det av 2 jeg kjente!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    37

  • SierDuDet

    31

  • Zirine

    14

  • leenie

    11

Mest aktive i denne tråden

Gro Melvold er totalt på jordet - både når det gjelder hennes holdning til skyldsspørsmålet og hennes holdning til selvforsvarskurs.

Hun tar feil i og med at hun setter sammenheng mellom hva som foranlediger og skyldsspørsmålet.

Uansett om årsaken til at person x voldtar person y er at person x synes at person y var utfordrende kledd og oppførte seg utfordrende, så gir ikke det person y noen som helst skyld.

Videre tar hun feil på statistikken med utgangspunkt i sitt eget syn - det er nok langt mindre enn 60 % av voldtektene som har sammenheng med at "lettkledde kvinner har opptrådt utfordrende".

Gro Melvold har selv de samme holdningene som mange overgripere har, og tillegger de å være normer for hele samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke Balder sånn. Heller ikke at han _forsvarer_ overgripere. Overgripere skal tas og straffes! Hardt!!

Men jeg synes også det blir _for_ lettvint å si jenter skal kunne gå med så lett og frekt antrekk som de bare ønsker. Det har ikke jeg heller noe mot - at enhver skal kunne gå som de vil. Men jeg tror nok at slikt antrekk i gitte tilfeller kan være den utløsende faktor ved overgrep, spesielt i saker der overgriperen kommer fra et miljø med andre preferanser enn "våre". Men dette er bare synsing fra min side, jeg har ingen tall eller annet å vise til.

Hvis vi i denne tråden "skreller" av alle spissformuleringer og legger til side alle tankene om hva som er _ideelt_ - da sitter iallefall jeg igjen med spørsmålet: Har dama på en måte rett?

Da mener jeg ikke at hun har rett i sin påstand om at jentene har skylden i overgrep. Men berører hun her noe som faktisk bør diskuteres på en reelt plan - og ikke på et "utopisk" plan?

Hei!

Jeg synes ikke det er utopi å håpe at respekt for menneskeverd uavhengig av kjønn osv. skal bli en realitet.

Hvis man hele tiden skal leve livet innenfor "rammer" som styrer alt, til og med hva man har på seg, blir man veldig ufri.

Kvinner i dag er mer ufrie og har mindre handlingsrom enn menn. Vi kan ikke gå ut til (unge) jenter å snevre inn deres livsutfoldelse enda mer. Vi må lære dem at de kan gå med akkurat hva de ønsker uten å skulle frykte overfall eller mishandling av den grunn - du skal nok se at klærne heller kommer på enn av med den holdningen. De fleste kvinner trives faktisk ikke i trange korte skjørt og små topper med magen bar (kaldt - brr) - men de kler seg sånn fordi samfunnet har et meget sterkt ytre fokus på utseende og de tror kropp og utseende er det eneste de kan hevde seg med.

Bruk mer tid på innsiden! Vi som er "litt eldre" må lære unge jenter at de ikke skal leve på menns premisser, men på sine egne.

Mulig noen synes dette er naivt og utopisk - men hvorfor det når menn stort sett har hatt det slik i lange tider? Kanskje dere ikke ser mulighetene?

NB! Sør har i innlegg over rett i en ting - de fleste voldtekter og overfall har ingenting med klesdrakt å gjøre men er oftest en måte for en mann å vise sin fysiske "overlegenhet" eller straffe en kvinne når intellektet kommer til kort og han føler seg mindreverdig på andre områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne tilbake når du har noe relevant å fare med.

Med vennlig hilsen

Synes da morsk har noe relevant å fare med, selv om han hadde en ufin tone. Å benekte at menn har drifter, at de tenner på både nakne og kledte kvinner (uansett hvor mange nakne kvinner man har sett), er ganske naivt. Men det betyr ikke at man forsvarer overgriperen. Synes mange tar mannen og ikke ballen, men det skyldes vel at det er følelser involvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd for å svare, fordi jeg opplever at folk tror jeg forsvarer overgrepene - noe jeg overhode ikke gjør og prøver å poengtere hele tiden! Men jeg tar sjansen likevel :)

Sør: Du har sikkert rett mht til at de fleste overgrep skjer fra kjente, og har overhode ikke noe mer klær eller oppførsel å gjøre. Men jeg reagerte litt da du skrev om de andre overgrepene. Som mann må jeg nemlig si at jeg synes det er mer pirrende med en jente med klær på, enn en som er naken. For meg er det fantasien som teller. Og det er vel nettopp dette overgriperne ikke klarer å takle...?

Hei Balder,

Dette er et emne der det gjelder å ordlegge seg med presisjon! ;-) Du må være klar over at så utrolig mange ofre tror det "kanskje muligvis var litt deres feil", selv om de åpenbart overhode ikke var ansvarlige for noe som helst. Jeg har snakket med jente som ble voldtatt som 4 åring, og som lurer på om det var "hennes egen feil" fordi det hadde kreket påstått. "Hva kunne jeg som 4 åring ha gjort for å unngå...?" Det er så tvingende nødvendig å hamre inn at det er 100% krekets ansvar.

Det er faktisk like ulovlig å voldta selv om kvinnen sier "stopp" etter at de har satt kondom på. Enig, man kan ha en mer risikabel adferd ("bli med fremmede hjem"), men det viktige er at det er fremdeles ikke hennes skyld selv om hun ble med en fremmed hjem.

For de overgriperene som "mister kontrollen" så tror jeg det gjør lite forskjell om genseren går "over eller under navlen". De vet jo at "de kan trekke opp genseren" uansett, og de ville voldtatt uansett om kvinnen gikk kledt som nonne.

Årsaken til at disse voldtar er vel at de forventer (i kjent "huleboer stil") at kvinnen skal stå til rådighet for dem (altså, mangel på likestilling) og/eller fundamentalistiske idéer om "sømmelig bekledning" og at det vil "straffe for gud" (slik som religiøse seriemordere som dreper sex-arbeidere).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Grunnen til at man kler seg utfordrende er jo for å tiltrekke seg oppmerksomhet - da må man også regne med at man tiltrekker seg oppmerksomhet fra 'uønskede individer' - så må man legge opp sin oppførsel etter det.

Kler man seg i miniskjørt og utringet topp - drikker seg dritings på byen og blir med en total ukjent hjem så mener jeg at man kan risikere å oppleve hva som helst. Man gir da signaler som tolkes av vedkommende man blir med hjem - selvsagt kan den personen tolke det som om hun vil ha sex. Hvis hun da sier stopp i siste sekund er det mange gutter som ikke tar det nei'et. Jenta har ikke skyld i en voldtekt men hun kan sørge for at hun aldri havner i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Problemet her er løpet jentene legger opp. Måten de kler og ter seg på når de er ute på byen, kan drive gutter til vanvidd. Mange gutter skjønner ikke dette og tar ikke et nei for et nei, mener Melvold."

Jeg synes vel egentlig at utsagnet vitner om at denne dama gir oss gutta usedvanlig lite kreditt, at vi er dyr som ikke klarer å styre våre lyster, og at jentene derfor er nødt til å ta dette forbeholdet når de kler seg.

Utsagnet hennes er så dumt at det ikke er egnet til diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylden må mennene ta, men det betyr ikke at i noen tilfeller er kvinnene selv endel av årsaken!

Vi kvinner er jo også "årsaken" bare vi er tilstede kan det virke som. Vi skal ikke være ute etter mørkets frembrudd, vi skal ikke kle oss utfordrende, vi skal ikke provosere osv osv..

Det jeg etterlyser er at i stedet for å komme med påstander om at jenter i 60% av tilfellene er selv skyld i voldtekten, så kan vi rette fokus mot overgriperene.

Det er de som gjør det ulovlige, og det blir ikke færre overgrep når slike holdninger er ute og går. Det blir jo som å gi tillatelse til voldtekt, fordi kvinnen var utfordrende kledd og alene ute etter mørkets frembrudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Balder,

Dette er et emne der det gjelder å ordlegge seg med presisjon! ;-) Du må være klar over at så utrolig mange ofre tror det "kanskje muligvis var litt deres feil", selv om de åpenbart overhode ikke var ansvarlige for noe som helst. Jeg har snakket med jente som ble voldtatt som 4 åring, og som lurer på om det var "hennes egen feil" fordi det hadde kreket påstått. "Hva kunne jeg som 4 åring ha gjort for å unngå...?" Det er så tvingende nødvendig å hamre inn at det er 100% krekets ansvar.

Det er faktisk like ulovlig å voldta selv om kvinnen sier "stopp" etter at de har satt kondom på. Enig, man kan ha en mer risikabel adferd ("bli med fremmede hjem"), men det viktige er at det er fremdeles ikke hennes skyld selv om hun ble med en fremmed hjem.

For de overgriperene som "mister kontrollen" så tror jeg det gjør lite forskjell om genseren går "over eller under navlen". De vet jo at "de kan trekke opp genseren" uansett, og de ville voldtatt uansett om kvinnen gikk kledt som nonne.

Årsaken til at disse voldtar er vel at de forventer (i kjent "huleboer stil") at kvinnen skal stå til rådighet for dem (altså, mangel på likestilling) og/eller fundamentalistiske idéer om "sømmelig bekledning" og at det vil "straffe for gud" (slik som religiøse seriemordere som dreper sex-arbeidere).

Med vennlig hilsen

Hei Sør :)

Jeg er enig med deg, og det var nok dumt av meg å komme med disse ytringene. For som du sier, skyldfølelsen er sjelden begrunnet med det som faktisk har skjedd. Og man bør gjøre hva man kan for å ikke trigge oppunder de som sliter med denne vonde følelsen. Så derfor beklager jeg at jeg prøvde meg med denne balansegangen, for det var ikke noe smart trekk. Men jeg håper at folk forstår at jeg hater alle slemme folk, og at alle overgrep - mot kvinner, menn og barn - er helt forkastelig! Jeg anser meg herved ferdig med diskusjonen, og innser at det er mye viktigere at ofrene får 100 % støtte enn at jeg scorer noen retoriske poenger....

Beklager hvis jeg har støtt noen - det var ikke meningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle som har sett mine innlegg, leser det siste jeg har skrevet - og som forblir mitt siste i denne debatten - under svar til sør med tittel "om kvinnen gikk kledt som nonne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kvinner er jo også "årsaken" bare vi er tilstede kan det virke som. Vi skal ikke være ute etter mørkets frembrudd, vi skal ikke kle oss utfordrende, vi skal ikke provosere osv osv..

Det jeg etterlyser er at i stedet for å komme med påstander om at jenter i 60% av tilfellene er selv skyld i voldtekten, så kan vi rette fokus mot overgriperene.

Det er de som gjør det ulovlige, og det blir ikke færre overgrep når slike holdninger er ute og går. Det blir jo som å gi tillatelse til voldtekt, fordi kvinnen var utfordrende kledd og alene ute etter mørkets frembrudd..

"Eksisterer" du nå igjen, Puma? Fy deg! ;-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er skyld i at de blir voldtatt og ikke har det noe med hvordan en går kledd, det burde være en avlegs oppfattning nå til dags.

Det er mer spennende å se hva som ligger bak temaet. Voldtekt har blitt politikk, voldtekt har blitt en del av kjønnskamp, voldtekt og "seksuell trakkasering på arbeidsplassen" er "en sikker vinner" og et politisk korrekt tema for de som jobber i feminist-bransjen.

Og det er som danskene sier en "snafset bransje"...

F.eks. så kan 1 jente annmelde noe som voldtekt, der 9 andre ikke bryr seg noe mer om saken. Ofte kan det ligge ren skjer ondskap bak og et ønske om å skade noen. Mange går rundt og har det vondt inne i seg av forskjellige grunner, og da sitter ikke en annmeldelse langt inne...

Gutter bør være ytterst forsiktige med hvem de omgåes så de ikke havner borti en potensiell annmelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen er skyld i at de blir voldtatt og ikke har det noe med hvordan en går kledd, det burde være en avlegs oppfattning nå til dags.

Det er mer spennende å se hva som ligger bak temaet. Voldtekt har blitt politikk, voldtekt har blitt en del av kjønnskamp, voldtekt og "seksuell trakkasering på arbeidsplassen" er "en sikker vinner" og et politisk korrekt tema for de som jobber i feminist-bransjen.

Og det er som danskene sier en "snafset bransje"...

F.eks. så kan 1 jente annmelde noe som voldtekt, der 9 andre ikke bryr seg noe mer om saken. Ofte kan det ligge ren skjer ondskap bak og et ønske om å skade noen. Mange går rundt og har det vondt inne i seg av forskjellige grunner, og da sitter ikke en annmeldelse langt inne...

Gutter bør være ytterst forsiktige med hvem de omgåes så de ikke havner borti en potensiell annmelder.

Tror du skal sette deg ned og gruble litt til, jeg.

Det er ytterst få voldtektsanmeldelser som er falske.

Det er nok heller slik at ofrene velger å IKKE anmelde fordi prosessen er lang og smertefull, om saken da ikke blir henlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er skyld i at de blir voldtatt og ikke har det noe med hvordan en går kledd, det burde være en avlegs oppfattning nå til dags.

Det er mer spennende å se hva som ligger bak temaet. Voldtekt har blitt politikk, voldtekt har blitt en del av kjønnskamp, voldtekt og "seksuell trakkasering på arbeidsplassen" er "en sikker vinner" og et politisk korrekt tema for de som jobber i feminist-bransjen.

Og det er som danskene sier en "snafset bransje"...

F.eks. så kan 1 jente annmelde noe som voldtekt, der 9 andre ikke bryr seg noe mer om saken. Ofte kan det ligge ren skjer ondskap bak og et ønske om å skade noen. Mange går rundt og har det vondt inne i seg av forskjellige grunner, og da sitter ikke en annmeldelse langt inne...

Gutter bør være ytterst forsiktige med hvem de omgåes så de ikke havner borti en potensiell annmelder.

Vil få påpeke at prosentandelen falske eller uriktige anmeldelser i voldtekt er i underkant av 2%. Dvs det samme som for annen type kriminalitet.

Du burde gruble litt mer, grublings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil få påpeke at prosentandelen falske eller uriktige anmeldelser i voldtekt er i underkant av 2%. Dvs det samme som for annen type kriminalitet.

Du burde gruble litt mer, grublings.

Hei Leenie,

0,2% (ikke 2 prosent, men 2 promille) - altså det samme som for "alle andre" anmeldelser, ifølge politiet i Oslo.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er skyld i at de blir voldtatt og ikke har det noe med hvordan en går kledd, det burde være en avlegs oppfattning nå til dags.

Det er mer spennende å se hva som ligger bak temaet. Voldtekt har blitt politikk, voldtekt har blitt en del av kjønnskamp, voldtekt og "seksuell trakkasering på arbeidsplassen" er "en sikker vinner" og et politisk korrekt tema for de som jobber i feminist-bransjen.

Og det er som danskene sier en "snafset bransje"...

F.eks. så kan 1 jente annmelde noe som voldtekt, der 9 andre ikke bryr seg noe mer om saken. Ofte kan det ligge ren skjer ondskap bak og et ønske om å skade noen. Mange går rundt og har det vondt inne i seg av forskjellige grunner, og da sitter ikke en annmeldelse langt inne...

Gutter bør være ytterst forsiktige med hvem de omgåes så de ikke havner borti en potensiell annmelder.

Du skriver: "Gutter bør være ytterst forsiktige med hvem de omgåes så de ikke havner borti en potensiell annmelder."

TULL!

Du har faktisk større sjanse for å vinne i Lotto enn for å bli falsk anklaget og dømt for voldtekt!

Og selv MENN har større sjanse for å bli voldtatt enn for å bli falskt anklaget og dømt for voldtekt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to faktum jeg tror dette baseres på:

Gutter og menn er utrolig enkle i sin seksuelle tenning og lyster. Og med ei jente som er noe utfordrende kledd, så vekkes hormoner hos en normalt utrustet gutt.

Men om så jenta går naken og flørter, så er det likevel ikke hennes skyld om hun blir tatt uten samtykke.

Men i mellom disse to påstandene, så kan jenter gjøre mye, i forhold til den fare og risiko som de utsetter seg selv for. - Gutter er primitive i sine lyster. Og når enkelte også er uten intelekt og bremser, så kan det gå galt.

ALT i livet kan defineres som kalkulerte risikoer. DET er noe som man selv kan velge å ta hensyn til, - men som ikke fritar noen ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal sette deg ned og gruble litt til, jeg.

Det er ytterst få voldtektsanmeldelser som er falske.

Det er nok heller slik at ofrene velger å IKKE anmelde fordi prosessen er lang og smertefull, om saken da ikke blir henlagt.

Jeg har ikke snakket om at noen annmelder er falske. Jeg hentyder til at en del annmelder tingen der de fleste ikke gjør noe mer ut av det. Det er utrolig mye "spetakkel" en kan lage ut av bagateller hvis det er det en vil gjøre. Mange er psyke i hodet, og hadde det ikke vært en voldtekt de annmeldte, så hadde det kanskje vært nabobråk, barnefordeling, eller et eller annet.

Mange har heller ikke skjønt noe av forholdet mellom kjønnene, der det jo handler om forføring og/eller det å bli forført. Man misstolker, overdriver, og skjønner ikke kodeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket om at noen annmelder er falske. Jeg hentyder til at en del annmelder tingen der de fleste ikke gjør noe mer ut av det. Det er utrolig mye "spetakkel" en kan lage ut av bagateller hvis det er det en vil gjøre. Mange er psyke i hodet, og hadde det ikke vært en voldtekt de annmeldte, så hadde det kanskje vært nabobråk, barnefordeling, eller et eller annet.

Mange har heller ikke skjønt noe av forholdet mellom kjønnene, der det jo handler om forføring og/eller det å bli forført. Man misstolker, overdriver, og skjønner ikke kodeksen.

Du skriver: "Man misstolker, overdriver, og skjønner ikke kodeksen."

Det forekommer deg ikke at det er DU som har ansvaret for IKKE å voldta, og ikke kvinnen som har ansvaret for ikke å bli voldtatt.

Hvis du er så forstokket at du "voldtar ved en feiltakelse" så fortjener du fengsel - da er du nemlig en FARE for dine omgivelser!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...