Gå til innhold

Fotball på svensk


Gjest retvizan

Anbefalte innlegg

Gjest retvizan

Det er ikke ofte jeg er innom svensk tv. Dvs. det VAR ikke ofte. Før, mener jeg. Nå ser jeg svensk tv hver dag; STV 1, STV 2 og STV 4. Det er bare én ting jeg har litt problemer med under disse VM-sendingene: Svensk tv kjører med svenske kommentatorer. Hör ni dom gulliga gjøkorna i Småland? sier de. Neida, de sier ikke det, men de sier så mye annet snålt. Ikke alltid like enkelt å forstå hva de mener. YTORNA, sier de. Han har mycket bra med ytan. Jaha, tenker jeg, og famler i hukommelsen etter hva denne ytan, fl.t. ytor, kan bety. Et vagt minne fra en svensk bruksanvisning dukker opp: Lima så ytorna tilsammans.... Ytor blir til deler, sider, og dæver'n, der fikk jeg taket på det. FLATEN. Jajamensan!

Noen ord forstår jeg uten videre, selv om vi sier det litt annerledes på norsk; STRAFFOMRÅDET er selvfølgelig det samme som straffefeltet eller 16 meter'n. VARNING er jo nesten det samme på engelsk, så det er heller ikke noe problem. Men så kommer det, serru; ANFALLSSPELARE. Jeg blir meget bekymret, og synes det er toppen av uansvarlighet å slippe epileptikere ut på banen. Varmt er det også, over 30 grader. Jaja, trener'n er sikkert godt utstyrt med rektalsprøyter lada med Stesolid. Det går etterhvert opp for meg at dette er blitt helt vanlig i fotball, det andre laget har også spillere som lider av epilepsi, til og med flere. Jeg konluderer med at en ny vidundermedisin har blitt frigitt på markedet.

Av og til blir jeg veldig imponert over svenskene. Kommentatorene altså. Som når de sier SJUTSPETS. Helt uten å ta sats virker det som, ordet kommer like naturlig ut av munnen på dem som når de sier YTAN. YTAN kan jo alle si, trenger ikke engang å øve noe særlig på det, men SPJUSPETS? Hadde jeg ikke hørt dem si det, så hadde jeg trodd at et sånt ord var forbeholdt skriftspråket. Og jadda, jeg har funnet ut hva det betyr; spydspiss. *stolt*

En av kommentatorene er fra Skåne, han er kul, he he. Det där er hva vi i Skoune kallar en HELLIG TÅFIS, utbrøt han etter et mål. Sant og si så er jeg ikke 100% sikker på om han sa HELLIG eller HELDIG, men det betyr ingenting. Det jeg vil fram til er at da måtte til og med den andre kommentatoren be om en forklaring. Et bevis på at selv innfødte svensker har problemer med svensk! En HELLIG TÅFIS er altså når en ANFALLSSPELARE, sannsynligvis en SPJUTSPETS, etter å ha spunget over YTORNA, såvidt rekker fram til BOLLEN inne i STRAFFOMRÅDET, og scorer.

Den 30 juni tar jeg eksamen i svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest retvizan

*tenke*

...nikk = heading? Ja?

Skarv er en fuggel, ....skarv...hva pokker er karakteristisk for skarver da?!

Hmm...kan vi skifte til gjök? Nei forresten, det hjelper ingenting. :-/

Ok, vill gjetting: En som er spesialist på headinger som ender i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke si at du har det helt problemfritt med det derre...ehh...skarvespråket?!

Nei, helt problemfritt er det ikke, men jeg forstår det meste de sier.

Det å høre på svenske kommentatorer er uansett himmelen i forhold til de gangene jeg må høre på DANSKE kommentatorer.

Det er helvete på jord, og det beste er rett og slett å skru av lyden på tv.

I dag har jeg for øvrig akkurat våknet, og ikke sett en eneste fotballkamp. Litt skeptisk til hvordan det blir neste uke, i og med at jeg skal jobbe nattevakter så godt som hele uka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Nei, helt problemfritt er det ikke, men jeg forstår det meste de sier.

Det å høre på svenske kommentatorer er uansett himmelen i forhold til de gangene jeg må høre på DANSKE kommentatorer.

Det er helvete på jord, og det beste er rett og slett å skru av lyden på tv.

I dag har jeg for øvrig akkurat våknet, og ikke sett en eneste fotballkamp. Litt skeptisk til hvordan det blir neste uke, i og med at jeg skal jobbe nattevakter så godt som hele uka....

Jeg sov over Sydafrika-Slovenia, men fikk med meg Italia-Kroatia. Mens vi er inne på dansker, en jævla dansk linjemann blåste feilaktig for offside da Italia fikk inn et mål. Danskefaen.

Får ikke sett reprisen på Brasil-Kina i kveld, skal i en sånn stor bursdagssak. Har selvfølgelig ikke lyst til å gå. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov over Sydafrika-Slovenia, men fikk med meg Italia-Kroatia. Mens vi er inne på dansker, en jævla dansk linjemann blåste feilaktig for offside da Italia fikk inn et mål. Danskefaen.

Får ikke sett reprisen på Brasil-Kina i kveld, skal i en sånn stor bursdagssak. Har selvfølgelig ikke lyst til å gå. :-/

Jeg får ikke sett noen fotball i dag jeg heller, og i morgen skal jeg på norsk elitesteriekamp. Stabæk - RBK.

Jeg leste på VG-nett at Italia faktisk ble snytt for to mål, så en del av disse dommerene er en del ute og kjører for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jeg får ikke sett noen fotball i dag jeg heller, og i morgen skal jeg på norsk elitesteriekamp. Stabæk - RBK.

Jeg leste på VG-nett at Italia faktisk ble snytt for to mål, så en del av disse dommerene er en del ute og kjører for tiden.

Den ene annulleringa var forsåvidt innafor regelverket, holding i trøya, men unødvendig streng i forhold til hva som ellers ble tillatt i kampen. Offside avblåsinga derimot, den stinker!

:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene annulleringa var forsåvidt innafor regelverket, holding i trøya, men unødvendig streng i forhold til hva som ellers ble tillatt i kampen. Offside avblåsinga derimot, den stinker!

:-/

Velvel... det er ikke første gang, og det blir garantert ikke den siste gangen i dette VM, at dommeren er det ene lagets viktigste spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Velvel... det er ikke første gang, og det blir garantert ikke den siste gangen i dette VM, at dommeren er det ene lagets viktigste spiller.

*Snøft*

Du har vel rett i det. Han var forresten engelsk, så ikke syng den teite sangen deres mer da! God Save The Queen my ass! Kjenner den dronninga der, synes jeg hører henne:

Oh God, said the Queen, please let my referee make the right croation decisions.

Jaja, må i dusjen nå, vi skal busses avgårde til ukjent sted kl 18.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*tenke*

...nikk = heading? Ja?

Skarv er en fuggel, ....skarv...hva pokker er karakteristisk for skarver da?!

Hmm...kan vi skifte til gjök? Nei forresten, det hjelper ingenting. :-/

Ok, vill gjetting: En som er spesialist på headinger som ender i mål.

Etter å ha konsultert en svenske, har vi kommet til at det er når f.eks. ett innlegg bli headet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør meg hvis du trenger hjelp. Jeg har bodd i samme land som gærningene ! :-)

SJUTSPETS = skudd-spiss etter hva jeg kan oversette det til

Anfallsspelare - den har du vel fått med deg ? Anfall = angrep

Flere gidder jeg ikke ta, for jeg er røyksugen nå og må gå ut litt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...