Gå til innhold

Blir skriftspråket påvirket av SMS?


Babette

Anbefalte innlegg

Ja, derom strides de lærde. Så et avisoppslag der flere hevdet at skriftspråket ikke tar skade av påvirkningen fra det knappe SMS-språket.

Men jeg er ikke enig, og jeg skal komme med et konkret eksempel:

Til alle tider har det vært mange som strever med og og å. Og det har alltid vært vanlig med feil som "Vi gikk ut for og leke" eller "jeg sykler å går". Men da er det i det minste et verb involvert.

I dag kan du ofte se at "å" brukes hele veien: " Jeg er en mann på 22 år å kona mi er like gammel. Å vi strever ganske mye med forholdet å det er mye som er galt".

Jeg må innrømme at når jeg leser dette, forestiller jeg meg en person som sitter og roper Ååååååå. (Å, som vi strever).

Mitt poeng er altså: Hva annet enn SMS- språket kan være årsaken til denne måten å skrive på? For der brukes vel "å" uansett, ganske enkelt fordi det er kortest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også det skriftlige ordforrådet, ord vi mest bruker skriftlig og som muntlig kun er passivt, blir forringet.

"Forringet" bruker jeg forresten kun skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg -å brukes i hytt og (å) pine! Grusomt irriterende. Jeg innbiller meg at folk som ikke klarer å bruke -og / -å er stupide. Særlig på dager jeg generelt er irritert. Men i dag er jeg ikke det, så jeg bare ler. Faktisk. Ja, i dag ler jeg.*ler...hahhaahaaaaaaaaa*

Jeg både synger Å ler....*tra-la-la..hahaha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest språkmektig

Selv synes jeg -å brukes i hytt og (å) pine! Grusomt irriterende. Jeg innbiller meg at folk som ikke klarer å bruke -og / -å er stupide. Særlig på dager jeg generelt er irritert. Men i dag er jeg ikke det, så jeg bare ler. Faktisk. Ja, i dag ler jeg.*ler...hahhaahaaaaaaaaa*

Jeg både synger Å ler....*tra-la-la..hahaha*

Når vi først snakker om feil. Det heter ikke "i hytt og pine"

Det heter:

"I hytt og vær" - eller "død og pine".

Også en vanlig feil som mange gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om feil. Det heter ikke "i hytt og pine"

Det heter:

"I hytt og vær" - eller "død og pine".

Også en vanlig feil som mange gjør...

Heter og heter fru Blom.

Man skal ikke bli språkfascist, bare fordi man er mektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om feil. Det heter ikke "i hytt og pine"

Det heter:

"I hytt og vær" - eller "død og pine".

Også en vanlig feil som mange gjør...

Her som jeg kommer fra bruker vi hytt og pine. Du får selvfølgelig bruke det som du vil :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dialekt påvirker også den måten å skrive på. Jeg f.eks har en dialekt hvor og ikke finnes. Og jeg skriver svært ofte på dialekt. Å jo oftere jeg skriver på dialekt, jo oftere forsvinner og/å.

Å æ skriv oftere å oftere på dialekt. Æ lika å skriv sånn, å blanda desværre fælt både å/og nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen unge skrives d i stedet for det, skyldes nok SMS, evt. chatting. Å/og skrev man feil for 50 år siden også..........

Ja, men ikke på den måten som nå. Det er det som er poenget i innlegget mitt. Og det påfallende med de "nye" feilene er jo også at det alltid brukes å, aldri og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein av assistentane i barnehagen skriv den daglege rapporten i ein slags kvasiSMS-stil, frykteleg irriterande å lese. Og eg tenker umiddelbart at han er litt dum, den assistenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den perioden hvor jeg skrev mye sms (er heldigvis helt avvendt!), hadde jeg litt problemer med å skrive mail og innlegg på Dol. Det ble til at jeg bare skrev "d" isteden for "det", "r" isteden for "er" og så videre, men jeg rettet det heldigvis opp før jeg sendte det avgårde. Det var en utrolig dårlig uvane!

Jeg tror mye av årsaken til at skriftspråket har glidd ut på den måten du nevner, er på grunn av måten barna lærer å skrive på skolen i dag. Der lærer de først å skrive ordene slik de uttales, deretter blir de rettet litt på.

Ikke alle lærerne er like nøye på hvordan ting blir skrevet, så lenge meningen blir riktig. Det er greit med tanke på dysletikere (søstera til eks'en gikk opp to karakterer da hun fikk en lærer som var mer tolerant med tanke på stavemåte og å/og), men jeg synes ikke noe om det likevel.

Selv syntes jeg norsk var et av de morsomste fagene på skolen helt til jeg startet på videregående, og jeg har aldri hatt noen problemer med noen skriveregler...

"Den gang DA, hver gang NÅR"

Infinitivsformen Å, og bindeordet OG...

Ikke sier jeg schino og schøttkake heller ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dialekt påvirker også den måten å skrive på. Jeg f.eks har en dialekt hvor og ikke finnes. Og jeg skriver svært ofte på dialekt. Å jo oftere jeg skriver på dialekt, jo oftere forsvinner og/å.

Å æ skriv oftere å oftere på dialekt. Æ lika å skriv sånn, å blanda desværre fælt både å/og nu.

Jeg tror tendensen til å skrive på dialekt også kommer fra SMS.

Synes for øvrig ikke det er noe godt å lese innlegg på dialekt. Det virker veldig fjortis å skrive slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tendensen til å skrive på dialekt også kommer fra SMS.

Synes for øvrig ikke det er noe godt å lese innlegg på dialekt. Det virker veldig fjortis å skrive slik.

Hei du!! Må ikke trekke konklusjoner her, når du tydligvis ikke vet hva du prater om:) Jeg har skrevet dialekt siden jeg gikk ut av ungdomsskolen og lenge før jeg fikk hendene på en mobil. Og lenge før jeg ante hva sms var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tendensen til å skrive på dialekt også kommer fra SMS.

Synes for øvrig ikke det er noe godt å lese innlegg på dialekt. Det virker veldig fjortis å skrive slik.

hehe glemte å kommentere fjortis kommentaren din. Vel om du synes det virker fjortis å skrive på dialekt for du synes det. Men jeg synes ikke det er fjortis. Av og til velger jeg å skrive på dialekt og av og til føler jeg faktisk det er best å skrive på dialekt.

F.eks når jeg er irritert og forbannet, da kommer sinnet mitt bedre fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om feil. Det heter ikke "i hytt og pine"

Det heter:

"I hytt og vær" - eller "død og pine".

Også en vanlig feil som mange gjør...

Vi bruker også hytt og pine her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein av assistentane i barnehagen skriv den daglege rapporten i ein slags kvasiSMS-stil, frykteleg irriterande å lese. Og eg tenker umiddelbart at han er litt dum, den assistenten.

Er han nok også.

Alle som har mobiltelefoner er litt dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir iallefall halvsprø av å lese de tåpelige, elendige innleggene her som oser av fjortis-faktor og skrevet på SMS-språk. De irriterer meg, for HER (på internett, DOL) er det da ikke plassmangel og ikke nødvendig med dusteskriverier som "oxo" og "d" hele veien.

Jeg ser bare rotete innlegg, fulle av stavefeil, skrevet av personer som ikke gidder å ta seg den tiden det tar å uttrykke seg ordentlig. De KAN rett og slett ikke bedre lenger, antar jeg.

Slurvehuer !

Jeg gidder nesten aldri å svare på slike innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...