Gå til innhold

Klarsynte


zanee

Anbefalte innlegg

En fyr jeg kjenner var sykmeldt pga senebetennelse. Han ringte snåsakallen og snakket med ham i et halvt minutt. Et par timer senere ble ham varm i det betente området og en stund(timer) var smertene vekk.

Fyren var i utgangspunktet svært skeptisk til healing.

Hei,

Ja, men det er "grønn tablett" (placebo) effekten. Du TROR du blir bedre (og hvis han ikke hadde trodd det, ville han jo ikke ringt til ham!) og så blir man bedre.

Mannen med senebetennelsen kunne like gjerne ringt Opplysningen, hvis han trodde det skulle hjelpe.

Folk blir friske av senebetennelse uansett, og det er kroppens eget imunforsvar som gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    22

  • Ulv I Faarikaal

    8

  • Zirine

    3

  • zanee

    2

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Ja, men det er "grønn tablett" (placebo) effekten. Du TROR du blir bedre (og hvis han ikke hadde trodd det, ville han jo ikke ringt til ham!) og så blir man bedre.

Mannen med senebetennelsen kunne like gjerne ringt Opplysningen, hvis han trodde det skulle hjelpe.

Folk blir friske av senebetennelse uansett, og det er kroppens eget imunforsvar som gjør det.

Med vennlig hilsen

Ja da, man blir bra til slutt ved senebetennelse ;-)

Men hvis det er placebo effekt, så må du da innrømme at det er en utmerket "behandlingsform"

Kan du overhodet ikke være _litt_ mer åpen overfor det som hittil ikke kan forklares :o)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, man blir bra til slutt ved senebetennelse ;-)

Men hvis det er placebo effekt, så må du da innrømme at det er en utmerket "behandlingsform"

Kan du overhodet ikke være _litt_ mer åpen overfor det som hittil ikke kan forklares :o)?

Hei,

Hvis du leser det jeg skriver, så har jeg aldri forlangt noen "forklaring"! :-)

Men jeg har forlangt dokumentasjon på resultatene.

Jeg er helt med på at det kan være fenomener vi ikke kan forklare. Det er helt "greit".

Poenget er at hvis noen påstår at "behandling XXX" fungerer, så må man kunne verifisere det, ved at man viser i en uavhengig undersøkelse at flere syke blir friske av XXX enn av placebo-behandling.

Jeg etterlyser altså ikke noen "forklaring", men resultater.

Og det tror jeg alle ærlige vil være tjent med å få på bordet. Er du ikke enig?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong 70

Hei,

Er det noen som har sjekket om "pasientene" virkelig hadde "vondt i magen", eller er "dokumentasjon overflødig"?

Med vennlig hilsen

Min manns bestefar kom dit med hender ubrukelige av psoriasis. Han gikk derfra med med hender som ikke gjorde vondt lenger, og noen dager etterpå hadde han ikke snev av utslett på hendene. Dette varte helt til han døde 15 år senere.

Hva slags dokumentasjon trenger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns bestefar kom dit med hender ubrukelige av psoriasis. Han gikk derfra med med hender som ikke gjorde vondt lenger, og noen dager etterpå hadde han ikke snev av utslett på hendene. Dette varte helt til han døde 15 år senere.

Hva slags dokumentasjon trenger du?

Hei,

Dokumentasjon på at det var "healeren" som kurerte psoriasisen, og ikke din manns bestefar selv!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis du leser det jeg skriver, så har jeg aldri forlangt noen "forklaring"! :-)

Men jeg har forlangt dokumentasjon på resultatene.

Jeg er helt med på at det kan være fenomener vi ikke kan forklare. Det er helt "greit".

Poenget er at hvis noen påstår at "behandling XXX" fungerer, så må man kunne verifisere det, ved at man viser i en uavhengig undersøkelse at flere syke blir friske av XXX enn av placebo-behandling.

Jeg etterlyser altså ikke noen "forklaring", men resultater.

Og det tror jeg alle ærlige vil være tjent med å få på bordet. Er du ikke enig?

Med vennlig hilsen

"Og det tror jeg alle ærlige vil være tjent med å få på bordet. Er du ikke enig?"

Jo, det er klart. Så hadde man forløpig, til det dukker opp noe nytt, sluppet å fundere så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Og det tror jeg alle ærlige vil være tjent med å få på bordet. Er du ikke enig?"

Jo, det er klart. Så hadde man forløpig, til det dukker opp noe nytt, sluppet å fundere så mye.

Og problemet er at (som du ser nedenfor i denne tråden) at folk "overser" (og andre støtter dette) forespørsler om dokumentasjon for resultatene.

Og hvem er tjent med det? Kun de som fusker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du vennlige Sør, jeg vet selv hva jeg har sett og vet i denne saken, så jeg "overser" kommentarene dine :o).

Hold det for deg selv og ikke påfør andre samme lidelsen, det smitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja da, man blir bra til slutt ved senebetennelse ;-)

Men hvis det er placebo effekt, så må du da innrømme at det er en utmerket "behandlingsform"

Kan du overhodet ikke være _litt_ mer åpen overfor det som hittil ikke kan forklares :o)?

Placebo er ikke behandling. Placebo kan også få syke til å tro de er blitt bra, noe de IKKE er blitt. Og de avslutter medisinsk behandling for så etterpå å bli mye verre, og kanskje ikke komme tilbake til tilstanden før placeboen ble satt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjerringnebbet

Hei,

Hvis du leser det jeg skriver, så har jeg aldri forlangt noen "forklaring"! :-)

Men jeg har forlangt dokumentasjon på resultatene.

Jeg er helt med på at det kan være fenomener vi ikke kan forklare. Det er helt "greit".

Poenget er at hvis noen påstår at "behandling XXX" fungerer, så må man kunne verifisere det, ved at man viser i en uavhengig undersøkelse at flere syke blir friske av XXX enn av placebo-behandling.

Jeg etterlyser altså ikke noen "forklaring", men resultater.

Og det tror jeg alle ærlige vil være tjent med å få på bordet. Er du ikke enig?

Med vennlig hilsen

For å si det sånn, hadde han der 'kæillen' hjulpet meg eller en jeg var glad i, så hadde jeg ikke brydd meg mye om han kunne dokumentere det eller ikke. En er jo beviset selv!

Ikke tar han betalt heller, så hva krangler du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjerringnebbet

At han har "hjulpet noen" er selvsagt ikke dokumentasjon på noe som helst.

"Grønne sukkertabletter" vil også hjelpe dem som tror at "grønne sukkertabletter" gjør dem bedre.

Med vennlig hilsen

HVA som hjelper, og hva en kaller det, er vel en dritt - bare det virker.

Om det er legen, akupunktøren, healeren eller bestemora di...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjerringnebbet

Hei,

Ja, det er jo nettopp derfor at slike myter får lov til å fortsette - de som tror på det "overser" konsekvent forespørsler om dokumentasjon og lignende. Og så lenge ingen våger å påpeke at keiseren går naken, så fortsetter historiene og mytene.

Du vet selvsagt utmerket godt at dette ikke kan dokumenteres eller verifiseres. Ikke fordi det hadde vært vanskelig hvis det var sant, men fordi det simpelthen er oppspinn.

Keiseren har nemlig ingen klær...

Med vennlig hilsen

Og for mange år siden var jorda flat......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, hadde han der 'kæillen' hjulpet meg eller en jeg var glad i, så hadde jeg ikke brydd meg mye om han kunne dokumentere det eller ikke. En er jo beviset selv!

Ikke tar han betalt heller, så hva krangler du for?

Hei,

Fordi man blir lurt. Og fordi hvis det er noe "underliggende" så går ikke pasienten til en ordentlig lege. Livsfarlig hvis det er kreft det gjelder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HVA som hjelper, og hva en kaller det, er vel en dritt - bare det virker.

Om det er legen, akupunktøren, healeren eller bestemora di...

Enig. Poenget er fremdeles at ingen har påvist at det faktisk virker....

Jeg etterlyser dokumentasjon for RESULTATENE, og ikke noen forklaring.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for mange år siden var jorda flat......

Nettopp.

Så var det noen skeptikere som påpekte at jorden faktisk ikke var flat, og at det ikke foreligger noen resultater fra healing.

Begge synspunkter var like upopulære, men begge har blitt påvist korrekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Og for mange år siden var jorda flat......

...og en klarte å dokumentere at den egentlig var rund. Det var ikke så vanskelig etterhvert. Men han måtte dokumentere det før noen trodde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placebo er ikke behandling. Placebo kan også få syke til å tro de er blitt bra, noe de IKKE er blitt. Og de avslutter medisinsk behandling for så etterpå å bli mye verre, og kanskje ikke komme tilbake til tilstanden før placeboen ble satt inn.

Jeg skrev behandling i hermetegn. Men hvordan kan du vite så sikkert at de ikke har blitt friske?

Man blir jo mer og mer klar over hvor stor rolle psyken spiller inn på det fysiske plan. F.eks. hypnose/selvhypnose,tanker og andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

...og en klarte å dokumentere at den egentlig var rund. Det var ikke så vanskelig etterhvert. Men han måtte dokumentere det før noen trodde det.

Ja, men FØR det var dokumentert, var den pr. din og SØR's definisjon flat. For DA var det jo ikke dokumentert.

Kanskje det er DET punktet vi nå er på i utviklinga innen alternativmedisin.

Det kan verken dere eller andre vite!

Selv om jorda ikke var DOKUMENTERT rund, så VAR den faktisk rund.

Selv om det ikke er DOKUMENTERT at alternativ behandling virker, så er det jo mulig at den virker.

Bruk hue!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fordi man blir lurt. Og fordi hvis det er noe "underliggende" så går ikke pasienten til en ordentlig lege. Livsfarlig hvis det er kreft det gjelder.

Med vennlig hilsen

Det er jo ofte når de tradisjonelle behandlingsformene ikke virker at man i fortvilsens stund henvender seg til dem du kaller juksemakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei,

Fordi man blir lurt. Og fordi hvis det er noe "underliggende" så går ikke pasienten til en ordentlig lege. Livsfarlig hvis det er kreft det gjelder.

Med vennlig hilsen

Start ditt eget diskusjonsforum, så får vi litt fred her inne. Eller søk deg jobb som vikar i Midt i Mot på P4. Eller hva med å ta kontakt med Helskog, kanskje dere kan finne på noe sammen. Du er plagsom. Det er ikke for å være uhøflig, men du kan vel dempe diskusjonsiveren litt av og til! Vet alle må få si sin mening, men ikke tro at det betyr at DU alltid må gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...