Gå til innhold

Norsk politi merker asylsøkere med tusj


Goliath

Anbefalte innlegg

Du trekker det argumentet noe langt. Når over 90% av de såkalte asylsøkerne bruker denne metoden, må vi akseptere at det tas i bruk spesielle midler.

Man blir jo selvsagt nødt til å holde dem under kontroll inntil identitet kan fastslås og/eller de kan sendes tilbake. Inntil videre er tusjstreker en bagatell.

(Vi må huske at tilnærmet 100% er falske asylsøkere, i den forstand at de ikke tilfredstiller kravene til asyl)

Totalt irrelevant.

Vi antar ikke at folk er "skyldige" per statistikk, men basert på hva de INDIVIDUELT har gjort seg skyldige i.

Dette er fundamentale rettigheter i en rettsstat.

Det du forfekter passer nok godt inn i regimene som noen av disse flykter fra!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • Goliath

    63

  • Ulv I Faarikaal

    24

  • Taj Mahal

    17

Mest aktive i denne tråden

Totalt irrelevant.

Vi antar ikke at folk er "skyldige" per statistikk, men basert på hva de INDIVIDUELT har gjort seg skyldige i.

Dette er fundamentale rettigheter i en rettsstat.

Det du forfekter passer nok godt inn i regimene som noen av disse flykter fra!

Med vennlig hilsen

Et tusjmerke på hånden kan ikke oppfattes som straff. Derfor blir ditt argument irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trekker det argumentet noe langt. Når over 90% av de såkalte asylsøkerne bruker denne metoden, må vi akseptere at det tas i bruk spesielle midler.

Man blir jo selvsagt nødt til å holde dem under kontroll inntil identitet kan fastslås og/eller de kan sendes tilbake. Inntil videre er tusjstreker en bagatell.

(Vi må huske at tilnærmet 100% er falske asylsøkere, i den forstand at de ikke tilfredstiller kravene til asyl)

"(Vi må huske at tilnærmet 100% er falske asylsøkere, i den forstand at de ikke tilfredstiller kravene til asyl) "

Jeg ser hele bildet i hodet. Sør innehar et såkalt "innvandringsbelte" rundt livet. Dette beltet lyser og piper hver gang ordet "innvandring", "rasisme" eller "fremmedkulturell" blir nevnt her på dol - og sør slipper alt han har i hendene - maten henger fortsatt ut av munnvikene, mens han hoderystende og skrikende iler hit inn.

Er du klar over, Grip, at et utsagn som dette du kommer med, høyst sannsynlig medfører at sør MÅ stå opp av sengen igjen, pusse tenna og sette seg til data'n igjen.

Slemme, slemme Grip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"(Vi må huske at tilnærmet 100% er falske asylsøkere, i den forstand at de ikke tilfredstiller kravene til asyl) "

Jeg ser hele bildet i hodet. Sør innehar et såkalt "innvandringsbelte" rundt livet. Dette beltet lyser og piper hver gang ordet "innvandring", "rasisme" eller "fremmedkulturell" blir nevnt her på dol - og sør slipper alt han har i hendene - maten henger fortsatt ut av munnvikene, mens han hoderystende og skrikende iler hit inn.

Er du klar over, Grip, at et utsagn som dette du kommer med, høyst sannsynlig medfører at sør MÅ stå opp av sengen igjen, pusse tenna og sette seg til data'n igjen.

Slemme, slemme Grip :)

Sør har svart belte i antirasisme. Dette tar han alvorlig. Men man skal ikke spøke med slikt. Jeg antar det er en "greie" (vi har jo alle vårt), som nærmest må karakteriseres som patologisk.

Morro er det like forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tusjmerke på hånden kan ikke oppfattes som straff. Derfor blir ditt argument irrelevant.

Når årsaken til tusjmerket er at du mistenkeliggjør dem pga hudfarge/folkegruppe, så er det diskriminering.

Ergo er DU (!) irrelevant! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når årsaken til tusjmerket er at du mistenkeliggjør dem pga hudfarge/folkegruppe, så er det diskriminering.

Ergo er DU (!) irrelevant! :-)

Med vennlig hilsen

De tusjmerkes fordi de er asylsøkere uten id-papirer, og i utgangspunktet ikke har grunnlag for å få asyl. Hudfargen får du holde for deg selv i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør har svart belte i antirasisme. Dette tar han alvorlig. Men man skal ikke spøke med slikt. Jeg antar det er en "greie" (vi har jo alle vårt), som nærmest må karakteriseres som patologisk.

Morro er det like forbanna.

Men tilbake til innlegget ditt. Disse pengene som vi snakker om, som blir sendt ut av landet til støtte for håpløse prosjekter. Mye penger har blitt kastet ut gjennom vinduet, MEN det skal innrømmes at jeg fortsatt har god tro på at noen midler skal tilfalle gode prosjekter som kan kan gjennomføres bra.

Uansett - sjansen for at pengene vil komme til å gjøre mer nytte for seg i ulike prosjekt der nede kontra f.eks her hjemme som subsidier til landbruket, anser jeg for å være mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tusjmerkes fordi de er asylsøkere uten id-papirer, og i utgangspunktet ikke har grunnlag for å få asyl. Hudfargen får du holde for deg selv i denne omgang.

Nei, de ble tusjmerket som "levende bagasjelapper". De kunne like gjerne ha brukt et stykke papir.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Jeg synes det er storm i vannglass.

På sykehus får man en navnelapp festet rundt håndleddet. Hadde ikke gjort meg noe om det var et tusj-nr. på armen istedet.

Jeg synes ikke det blir å behandle folk som kveg mere enn man blir når man ankommer et chartersted...

Men bevares, det hadde sikkert funka med et kvittering på papir også. Men tusj er selvfølgelig raskere og enklere - så om det var det de hadde mulighet til der og da synes jeg ikke det er noe å gjøre noe stort nummer ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at slike folk har klart og komme seg helt hit opp, synes du ikke?

Muslimer som vasker seg 5 ganger pr. dag MINST, må da slite ut tusjingen...hvorfor brenner de heller ikke inn noen nummer på bagasje og huden dems tro?

Ironien din har et stooort potensiale - og det kan kun gå en vei:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfører seg som Norske? hvorfor skal de det? de er faktisk ikke Norske!

Norske statsborgere ja, men ikke med norsk kultur!

Skal vi tvinge folk til og være slik du liker folk? *grøss*

Nei - men vi skal forvente og kreve at de oppfører seg på en måte som oppfattes som akseptabelt av nordmenn flest.

Det er tross alt vårt land og vårt hjem....uansett hva du måtte synes om det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får lapper på oss når vi er på sykehuset. Grunnen er ganske klar, men ok...la meg forklare: hvis personen ikke skulle være i stand til og komunisere, ville det oppstå vanskligheter for dem.

Man får tildelt biletter, for og vise at man har betalt inngang på div steder.

At du sammenligner slik merking med dette politiet har gjort mot disse menneskene, så er du jaggu ikke mye smart.

Disse menneskene KAN komunisere og KAN ta vare på "biletter" de også. til og med ta vare på sin egen bagasje og papirer de måtte få.

Det at du assosierer brune mennesker med at de driver ulovlige ting inn i bagasjen sin osv. er ren hverdags rasissme. En slik forferdelig rasissme både min mann og barn må lide under daglig!!

At du tillater deg og undertrykke folk på grunn av hudfarge er groteskt. Noen sa visst at slike mennesker ikke finnes lenger..... hehe...var det deg som sa det?

Sitat:"Det at du assosierer brune mennesker med at de driver ulovlige ting inn i bagasjen sin osv. er ren hverdags rasissme. "

Kan du se ET sted her det er henvist til hudfarge?

Svært mange av disse menneskene kommer fra andre land i europa - med like hvit hud som deg og meg. Det er INGEN her som har snakket om hudfarge overhode - men om asylsøkere fra ALLE forskjellige land.

Lider du svært mye av forfølgelsesvannvidd, eller er du bare ute etter å få hengt noe nytt på "rassismeknaggen" din?

Ikke rart du synes at du og din familie må oppleve mye "fælt" - siden alt dere opplever som ikke er bra er NØDT til å skyldes rassisme - i dine øyne.

Du eier INGEN troverdighet her Taj....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke mangel på tolkere her til lands heller.......

tror du de bare tusjet på dem som ikke kunne engelsk for eksempel? eller tror du ingen brune kan engelsk? eller at de kan ta vare på papirer? eller.......eller.....???

Nei - de behandler alle asylsøkere likt, uansett hudfarge og om de kommer fra tidligere østeuropa eller pakistan.

Har du et problem med deg også?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eh, hva i all pakka skal mennesker med en annen kultur med vår kultur og gjøre?

Er det ikke ytringsfrihet, religionsfrihet samt kulturfrihet her til lands?

Hvis de ikke vil ha noe med vår kultur å gjøre, så har de heller ikke noe her å gjøre.

Så enkelt er det....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får lapper på oss når vi er på sykehuset. Grunnen er ganske klar, men ok...la meg forklare: hvis personen ikke skulle være i stand til og komunisere, ville det oppstå vanskligheter for dem.

Man får tildelt biletter, for og vise at man har betalt inngang på div steder.

At du sammenligner slik merking med dette politiet har gjort mot disse menneskene, så er du jaggu ikke mye smart.

Disse menneskene KAN komunisere og KAN ta vare på "biletter" de også. til og med ta vare på sin egen bagasje og papirer de måtte få.

Det at du assosierer brune mennesker med at de driver ulovlige ting inn i bagasjen sin osv. er ren hverdags rasissme. En slik forferdelig rasissme både min mann og barn må lide under daglig!!

At du tillater deg og undertrykke folk på grunn av hudfarge er groteskt. Noen sa visst at slike mennesker ikke finnes lenger..... hehe...var det deg som sa det?

Tror du politiet kan kommunisere med alle asylsøkere? Politiet snakker ofte ikke mer enn engelsk, og det kommer en ofte ikke langt med. Det er ikke så enkelt å fortelle disse menneskene hva lappen de får er for. Med tusjmerking, som enkelt lar seg vaske av og som ikke ble gjort for å skille ut noen, slipper en mange problemer.

I tillegg vil jeg referere noe Eivind Løvås (leder for grenseseksjonen ved Halden politistasjon) sa

"Han opplyser at det hender at asylsøkere ikke vil vedkjenne seg bagasjen sin, i tilfeller hvor politiet under ransaking finner materiale som tilsier at de har søkt opphold i andre vestlige land tidligere, og som kan være grunnlag for avslag i Norge.

- Ofte kan heller ikke politifolkene og asylsøkerne kommunisere, på grunn av språkproblemer, før tolken kommer."

Med tusjmerking slipper en at bagasje plutselig ikke har noen eier dersom politiet finner noe kriminelt e.l. i den.

Hvor står det at dette kun gjelder mørkhudete mennesker? Du tillegger meg meninger og uttalelser jeg har aldri har kommet med. Dette gjelder ALLE asylsøkere, også de som kommer fra bl.a. Russland og Øst-Europa og er like hvite som meg.

Og det er politiets erfaring at mange asylsøkere er her på falskt grunnlag og at mange har ulovlige ting i bagasjen.

Dette har ikke noe med rasisme å gjøre. Du ødelegger for mørkhudete ved å komme med slikt tull. Ingen klarer å ta alle ropene om rasisme seriøst lenger når slike som deg kommer med slikt.

Det er altså snakk om mennesker i alle farger. Det har ikke noe med rasisme å gjøre (det er ikke rasisme å bruke erfaring og sunn fornuft). Det er ikke å undertrykke noen å skrive et tall på dem med sprittusj.

Hadde vi ikke hatt så mange som deg som roper og hyler opp hver gang mørkhudete (eller her også lyshudete) blir behandlet på en måte de eller dere ikke liker, selv om også hvite blir behandlet likt, så hadde vi kanskje kunne fått til en skikkelig integrering her i landet. Og fått slutt på en del av den faktiske rasismen her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du politiet kan kommunisere med alle asylsøkere? Politiet snakker ofte ikke mer enn engelsk, og det kommer en ofte ikke langt med. Det er ikke så enkelt å fortelle disse menneskene hva lappen de får er for. Med tusjmerking, som enkelt lar seg vaske av og som ikke ble gjort for å skille ut noen, slipper en mange problemer.

I tillegg vil jeg referere noe Eivind Løvås (leder for grenseseksjonen ved Halden politistasjon) sa

"Han opplyser at det hender at asylsøkere ikke vil vedkjenne seg bagasjen sin, i tilfeller hvor politiet under ransaking finner materiale som tilsier at de har søkt opphold i andre vestlige land tidligere, og som kan være grunnlag for avslag i Norge.

- Ofte kan heller ikke politifolkene og asylsøkerne kommunisere, på grunn av språkproblemer, før tolken kommer."

Med tusjmerking slipper en at bagasje plutselig ikke har noen eier dersom politiet finner noe kriminelt e.l. i den.

Hvor står det at dette kun gjelder mørkhudete mennesker? Du tillegger meg meninger og uttalelser jeg har aldri har kommet med. Dette gjelder ALLE asylsøkere, også de som kommer fra bl.a. Russland og Øst-Europa og er like hvite som meg.

Og det er politiets erfaring at mange asylsøkere er her på falskt grunnlag og at mange har ulovlige ting i bagasjen.

Dette har ikke noe med rasisme å gjøre. Du ødelegger for mørkhudete ved å komme med slikt tull. Ingen klarer å ta alle ropene om rasisme seriøst lenger når slike som deg kommer med slikt.

Det er altså snakk om mennesker i alle farger. Det har ikke noe med rasisme å gjøre (det er ikke rasisme å bruke erfaring og sunn fornuft). Det er ikke å undertrykke noen å skrive et tall på dem med sprittusj.

Hadde vi ikke hatt så mange som deg som roper og hyler opp hver gang mørkhudete (eller her også lyshudete) blir behandlet på en måte de eller dere ikke liker, selv om også hvite blir behandlet likt, så hadde vi kanskje kunne fått til en skikkelig integrering her i landet. Og fått slutt på en del av den faktiske rasismen her i landet.

#Tror du politiet kan kommunisere med alle asylsøkere?#

Hvordan tror du resterende politi arbeider da petter?

#Politiet snakker ofte ikke mer enn engelsk, og det kommer en ofte ikke langt med. Det er ikke så enkelt å fortelle disse menneskene hva lappen de får er for. Med tusjmerking, som enkelt lar seg vaske av og som ikke ble gjort for å skille ut noen, slipper en mange problemer.#

Hva slags problerer er det disse politifolkene kstøter på som resterende politifolk takler fint uten?

#I tillegg vil jeg referere noe Eivind Løvås (leder for grenseseksjonen ved Halden politistasjon) sa "Han opplyser at det hender at asylsøkere ikke vil vedkjenne seg bagasjen sin, i tilfeller hvor politiet under ransaking finner materiale som tilsier at de har søkt opphold i andre vestlige land tidligere, og som kan være grunnlag for avslag i Norge.#

Hehe, tull! alle vet at asylsøkere kvitter seg så raskt som mulig med slike papirer og lenge før de ankommer det nye landet!

#- Ofte kan heller ikke politifolkene og asylsøkerne kommunisere, på grunn av språkproblemer, før tolken kommer."#

Har de så hastverk?

#Med tusjmerking slipper en at bagasje plutselig ikke har noen eier dersom politiet finner noe kriminelt e.l. i den.#

Alle som søker asyl er fullt klar over at de første de møter er POLITI!

#Og det er politiets erfaring at mange asylsøkere er her på falskt grunnlag og at mange har ulovlige ting i bagasjen.#

HJvor får du det i fra?

#Dette har ikke noe med rasisme å gjøre. Du ødelegger for mørkhudete ved å komme med slikt tull. Ingen klarer å ta alle ropene om rasisme seriøst lenger når slike som deg kommer med slikt.

Det er altså snakk om mennesker i alle farger. Det har ikke noe med rasisme å gjøre (det er ikke rasisme å bruke erfaring og sunn fornuft). Det er ikke å undertrykke noen å skrive et tall på dem med sprittusj.#

Her inkluderte du velsdig mye som IKKE rasistisk! det blir ikke mindre diskriminerende av den grunn...at du sier det ikke er det.

#Hadde vi ikke hatt så mange som deg som roper og hyler opp hver gang mørkhudete (eller her også lyshudete) blir behandlet på en måte de eller dere ikke liker, selv om også hvite blir behandlet likt, så hadde vi kanskje kunne fått til en skikkelig integrering her i landet. Og fått slutt på en del av den faktiske rasismen her i landet#

Hvor har du det i fra at hvite også blir behandlet slik? og hvorfor er det ikke undertrykkende? for de DU mener det ikke er det? fordi DU mener dette er helt greit? fordi du ikke vil oppleve slikt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke vil ha noe med vår kultur å gjøre, så har de heller ikke noe her å gjøre.

Så enkelt er det....

Mvh

Fordi at?

vår kultur er bedre en deres?

fordi du spiser gris 24.12, må alle andre også gjøre det da?

Fordi vi vil bare hjelpe de som vil bli så lik som mulig oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - men vi skal forvente og kreve at de oppfører seg på en måte som oppfattes som akseptabelt av nordmenn flest.

Det er tross alt vårt land og vårt hjem....uansett hva du måtte synes om det.

Mvh

#Nei - men vi skal forvente og kreve at de oppfører seg på en måte som oppfattes som akseptabelt av nordmenn flest.#

Og det gjør de ikke? og hvorfor som normenn flest? jeg oppfører meg ikke som normenn flest, skal jeg flytte ut av mitt eget land av den grunn? så lenge jeg ikke gjør noe som strider i mot lovverket, så har ingen noe med hvordan jeg oppfører meg! Og oppfører noen seg i strid med lovverket, så skal de behandles likt!

#Det er tross alt vårt land og vårt hjem....uansett hva du måtte synes om det#

Vårt land og vårt hjem har vi fordi vi har STJELT oss til det fra dem! Boikotting, griske avtaler for å få billig mat osv. Undertrykkt store deler av hverden fordi vi skal få bedre råd! Hvilken rett har vi til l og nekte dem og ta det som egentlig er deres?

Skjønner du ikke hva jeg snakker om, så les historie og politikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - de behandler alle asylsøkere likt, uansett hudfarge og om de kommer fra tidligere østeuropa eller pakistan.

Har du et problem med deg også?

Mvh

Feil! det er ikke en vanlig praksis dette med tusjing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Tror du politiet kan kommunisere med alle asylsøkere?#

Hvordan tror du resterende politi arbeider da petter?

#Politiet snakker ofte ikke mer enn engelsk, og det kommer en ofte ikke langt med. Det er ikke så enkelt å fortelle disse menneskene hva lappen de får er for. Med tusjmerking, som enkelt lar seg vaske av og som ikke ble gjort for å skille ut noen, slipper en mange problemer.#

Hva slags problerer er det disse politifolkene kstøter på som resterende politifolk takler fint uten?

#I tillegg vil jeg referere noe Eivind Løvås (leder for grenseseksjonen ved Halden politistasjon) sa "Han opplyser at det hender at asylsøkere ikke vil vedkjenne seg bagasjen sin, i tilfeller hvor politiet under ransaking finner materiale som tilsier at de har søkt opphold i andre vestlige land tidligere, og som kan være grunnlag for avslag i Norge.#

Hehe, tull! alle vet at asylsøkere kvitter seg så raskt som mulig med slike papirer og lenge før de ankommer det nye landet!

#- Ofte kan heller ikke politifolkene og asylsøkerne kommunisere, på grunn av språkproblemer, før tolken kommer."#

Har de så hastverk?

#Med tusjmerking slipper en at bagasje plutselig ikke har noen eier dersom politiet finner noe kriminelt e.l. i den.#

Alle som søker asyl er fullt klar over at de første de møter er POLITI!

#Og det er politiets erfaring at mange asylsøkere er her på falskt grunnlag og at mange har ulovlige ting i bagasjen.#

HJvor får du det i fra?

#Dette har ikke noe med rasisme å gjøre. Du ødelegger for mørkhudete ved å komme med slikt tull. Ingen klarer å ta alle ropene om rasisme seriøst lenger når slike som deg kommer med slikt.

Det er altså snakk om mennesker i alle farger. Det har ikke noe med rasisme å gjøre (det er ikke rasisme å bruke erfaring og sunn fornuft). Det er ikke å undertrykke noen å skrive et tall på dem med sprittusj.#

Her inkluderte du velsdig mye som IKKE rasistisk! det blir ikke mindre diskriminerende av den grunn...at du sier det ikke er det.

#Hadde vi ikke hatt så mange som deg som roper og hyler opp hver gang mørkhudete (eller her også lyshudete) blir behandlet på en måte de eller dere ikke liker, selv om også hvite blir behandlet likt, så hadde vi kanskje kunne fått til en skikkelig integrering her i landet. Og fått slutt på en del av den faktiske rasismen her i landet#

Hvor har du det i fra at hvite også blir behandlet slik? og hvorfor er det ikke undertrykkende? for de DU mener det ikke er det? fordi DU mener dette er helt greit? fordi du ikke vil oppleve slikt?!

Politiet trenger tolk for å kommunisere med de fleste asylsøkerne. Her var det mange asylsøkere og ingen tolk der. Da må en klare seg som best en kan.

Hvilke andre politifolk er det du snakker om? Alle politifolk sliter med språket, det er det en har tolker til.

"Alle vet at..." Tror du ikke politiet vet dette bedre enn meg og deg? Det er jo en grunn for at de gjør det de gjør. Og de trenger jo papirene for å komme seg på flyet og de kan komme godt med. Ikke alle vet at de "bør" kaste dem heller.

Hastverket er at de ikke skal måtte vente mange timer eller mer på at en eller flere tolker kan komme.

Det med ulovlige ting i bagasjen har jeg fra uttalelser fra politiet.

Poenget er at også hvite asylsøkere blir behandlet slikt. Du kan si du ikke liker det, men rasisme er det IKKE.

Tror ikke noe ord blir mer misbrukt enn ordet rasisme.

Denne metoden, som ikke er brukt ofte, blir brukt mot asylsøkere. Det har aldri vært snakk om at de ble brukt mot mørkhudete asylsøkere. Hvor har du i så fall det fra?

Dersom disse menneskene har grunnlag for asyl kommer de fra land der de blir forfulgt, fengslet uten grunn, voldtatt, torturert osv. Da burde de ikke reagere på sånt når de kommer hit for å få et bedre liv. Er et lite tusjmerke på armen alt det negative de opplever her, har de lite å klage på.

Jeg hadde ikke hatt noe imot det under samme forutsetniner.

I tillegg må nevnet at jeg i helgen var ute og ble stemplet på armen. Og det var på et synlig sted på armen. De kunne jo bare gitt meg en lapp, men de vet vel hva so fungerer best. Men hadde de gjort det på en mørkhudet person hadde vel du stått der og hylt rasisme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...