Gå til innhold

Umulig å bli kvitt hodelus


Gjest Veldig fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig fortvilet

Jeg vet at dette er et småbarns forum, men skriver allikevel her i håp om at noen har hatt barn med lus og har noen tips..Jeg har hodelus i ett år nå og brukt masse penger på forskjellige kurer og kammer. Det slutter å klø i to-tre dager etter en kur og så er det på han igjen. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har aldri sett en lus men ser luseegg. (Hvite perler på hårstråene)Kan lus være hvite? Er det noe annet det kan være? men jeg ser tydelig egg..Noen som har hatt samme problemet og fått det bort? vurderer å bestille en legetime, men hvor bestiller jeg det? fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så kjedelig. Jeg tror ikke jeg ville tatt flere kurer nå før jeg hadde oppsøkt hjelp, det sies jo at hodelusa begynner å bli resistent, fordi hele skoler/barnehagene tar kurene når bare ett barn har fått lus f.eks.

Spør på apoteket evt. oppsøk fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Er du HELT sikker på at dette er lus?

Tørr hodebunn klør noe helt vannvittig, og da blir det fort løse hudflak som fester seg i håret...

Men få en lege til å sjekke det for deg så du er sikker, og så spør du vedkommende om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veldig fortvilet

Er det sjans for at jeg må barbere av meg alt håret hvis lusen er resistent? Panikk :( Jeg tror ikke at det kan være tørr hodebunn, siden det blir bedre i noen dager etter lusekur (best resultat med nix shampoo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt lus i ett år må du ha sett lus hvis du har kammet skikkelig. En lus kan legge ca. 50 egg på 8 dager på en parring. Derfor skal feks. prioderm taes en gang, så gjentaes etter åtte dager for da har man i første runde drept de levende lusene og i neste omgang drept de som klekket fra første runde.

Vak håret hver kveld, bruk balsam, og kjem igjennom hele håret med lusekam etterpå. Stå gjerne med hodet bøyd over ett hvitt håndkle. Jeg har best erfaring med de hvite lusekammene (de helt billige enkle.) Lusen er fra lysebrun til mørkebrun og synes godt.

Min teori er at du har tørr hodebunn- kan se ut som luseegg.

Har du en frisør du stoler på? Få tak i en god shampo mot tørr hodebunn- ikke flassshampo! Prøv dette samtidig dom du bruker lusekammen i vått hår hver dag.

Vi har venner med skolebarn som konsekvent ikke bruker lusemidler- kun kam i vått hår. Hver dag i 14 dager, så med noen dagers mellomrom. De har alltid blitt kvitt lusen.

PS- hørte et kjerringråd- aner ikke om det har noe for seg- majones i hårt/ hodebunnen over natten, så vask og lusekam.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det høres ut som om du har lus. Men det er kanskje ikke så rart om det klør når du bruker mange lusekurer. De er veldig tøffe mot hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt dette i et år? Så noen uker til spiller ikke så stor rolle.

Hva med å ta en pause fra alle lusekurer og behandle dette som tørr hodebunn en periode, f.eks. 2-3 uker. Bruk evt. lusekam i tillegg.

Det høres lite sannsynlig ut at det er lus om du aldri har funnet en enesete lus.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har aldri hatt lus

Hvis du har hatt lus i ett år må du ha sett lus hvis du har kammet skikkelig. En lus kan legge ca. 50 egg på 8 dager på en parring. Derfor skal feks. prioderm taes en gang, så gjentaes etter åtte dager for da har man i første runde drept de levende lusene og i neste omgang drept de som klekket fra første runde.

Vak håret hver kveld, bruk balsam, og kjem igjennom hele håret med lusekam etterpå. Stå gjerne med hodet bøyd over ett hvitt håndkle. Jeg har best erfaring med de hvite lusekammene (de helt billige enkle.) Lusen er fra lysebrun til mørkebrun og synes godt.

Min teori er at du har tørr hodebunn- kan se ut som luseegg.

Har du en frisør du stoler på? Få tak i en god shampo mot tørr hodebunn- ikke flassshampo! Prøv dette samtidig dom du bruker lusekammen i vått hår hver dag.

Vi har venner med skolebarn som konsekvent ikke bruker lusemidler- kun kam i vått hår. Hver dag i 14 dager, så med noen dagers mellomrom. De har alltid blitt kvitt lusen.

PS- hørte et kjerringråd- aner ikke om det har noe for seg- majones i hårt/ hodebunnen over natten, så vask og lusekam.

Lykke til!

"Vi har venner med skolebarn som konsekvent ikke bruker lusemidler- kun kam i vått hår. Hver dag i 14 dager, så med noen dagers mellomrom. De har alltid blitt kvitt lusen."

Høres ut som om de ofte har hatt lus - kanskje på tide å bruke en skikkelig kur. Det er kanskje nettopp derfor luseproblemet har blitt så stort; enkelte tar lett på problemet.

Vi er nok heldige ettersom verken barn eller voksne har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du må sjekkes.

Du må snarest dra til fastlegen eller en god erfaren frisør. Dem kan sjekke hårbunnen din og gi deg fasiten. Det må dokumenteres at det virkelig er lus og jeg må si at jeg synes det er rart at du på et helt år ikke har vært hos en av dem før med problemet ditt?

Tørr hodebunn er en årsak til flass, men det er også flere typer av eksem som kan oppstå. Disse diagnosene kan også behandles men du må absolutt ha kyndig hjelp av noen som kan se i hodebunnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...