Gå til innhold

Hvorfor VIL folk oppdra en familie/barn?


g12erald

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvilke relasjoner du er avhengig av, men jeg er ikke avhengig av slike relasjoner du beskriver. Det betyr ikke at jeg ikke har et sosialt liv, hvis du skulle lure på det.

Dette er for meg jobbrelasjoner der vi arbeider i team. De nære relasjonene velger man jo som du sier i stor grad selv. Det er jo ikke slik at mennesker som spør/konfronterer meg med dette er slemme folk som vil meg vondt. Det er helt vanlige fine folk som bare ikke helt forstår at noen kan velge annerledes (og ha det helt fint med det). Det er ikke det å være barnløs som tynger, men å konstant bli minnet på at man ikke er normal jeg synes er vanskelig (i blant) 🙂 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det å være barnløs som tynger, men å konstant bli minnet på at man ikke er normal jeg synes er vanskelig (i blant)

Det handler i så fall om deg som individ, ikke om kjønn som du hevdet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det handler i så fall om deg som individ, ikke om kjønn som du hevdet tidligere.

 Det å få barn ligger til det å bli mor, det er fortsatt en viktig del av rollen som kvinne. Jeg sier selvsagt ikke at det ikke er viktig å være far, men det er nå en gang slik at forventingene om å få barn ligger mer på kvinnen enn menn. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men det er nå en gang slik at forventingene om å få barn ligger mer på kvinnen enn menn.

Det stemmer nok , men både kvinner og menn velger selv hvordan de forholder seg til andres forventninger, enten det handler om barn eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer nok , men både kvinner og menn velger selv hvordan de forholder seg til andres forventninger, enten det handler om barn eller andre ting.

Ja det er helt riktig, men du skjønner også at antallet ganger man blir konfrontert over flere år gjør noe med deg.  

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er helt riktig, men du skjønner også at antallet ganger man blir konfrontert over flere år gjør noe med deg.

For min del har det bare motivert meg til å argumentere bedre for mitt standpunkt. Jeg er ikke konfliktsky.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

For min del har det bare motivert meg til å argumentere bedre for mitt standpunkt.

Så flott for deg.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvinner må det psykedeliker. Hele - tiden.

Anonymkode: d5f8a...c84

Jeg er kvinne og frivillig barnløs og tror aldri jeg har måttet forklare meg for hvorfor jeg ikke ønsker barn. Og de gangene det har kommet opp og jeg har forklart hvordan det er for meg, så har jeg ikke møtt noe annet enn forståelse og aksept fra de med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Å ha barn er en investering i selve livet. Man satser høyt og merker bevegelser i livskurven begge retninger ekstra tydelig. Man har jo satt alt på disse kortene. 

Valget å ha eller ikke ha barn kan endre seg over tid, om man allerede har barn eller ikke. Ville ikke mistet mine for alt i verden. Hvis livet er vanskelig og selvtillit og mestring i bunn, tenker jeg allikevel at det var ufornuftig å få barn, som var ønsket og planlagte, at jeg valgte feil. For alle parters del. Men når ting går rundt tenker jeg at de har et flott liv og lyse fremtidsutsikter. Og de selv er livsoppgaven og en enorm berikelse i livet mitt. 

Helt greit at noen velger å investere i andre ting her i livet. Å ha barn er jo risikosport og kanskje får folk like greit utløp andre steder. Når man ser på hvordan verden er tenker jeg heller ikke at det å velge bort barn er egoistisk. Hvem av oss har egentlig bedt om å bli født? Ville du ønsket det om du ikke var det? 🤪 Det finnes nok av mennesker på jorda i fra før, så at noen velger andre selvrealiseringsmetoder bør vi respektere og være takknemlige for. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (48 minutter siden):

Jeg var 20 og følte meg klar for barn. Hadde muligens valgt annerledes i dag. 

Ja, folk er forskjellige. Jeg har bestandig visst at jeg ønsket barn, men skjøv ønsket foran meg til jeg var over 30. Nå kan det jo hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde møtt en jeg sterkt ønsket barn med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (6 minutter siden):

Ja, folk er forskjellige. Jeg har bestandig visst at jeg ønsket barn, men skjøv ønsket foran meg til jeg var over 30. Nå kan det jo hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde møtt en jeg sterkt ønsket barn med tidligere.

Ja. Jeg er nok en impulsiv type kan du si og hadde ønsket meg baby i mange år, men valget om å få barn ble tatt rimelig umiddelbart da jeg ble verpesyk av at to rundt meg var gravid. 

Skaffet meg impulsivt hund nå nylig også. Ønsket har riktignok vært der siden 2018, men tanken "hund?" til jeg hadde reservert valp skjedde på samme kveld. Var nok litt hypoman da. Kan jo lure på om første graviditet også var et resultat av hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 timer siden):

Jeg er kvinne og frivillig barnløs og tror aldri jeg har måttet forklare meg for hvorfor jeg ikke ønsker barn. Og de gangene det har kommet opp og jeg har forklart hvordan det er for meg, så har jeg ikke møtt noe annet enn forståelse og aksept fra de med barn.

Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Jeg fikk mange spørsmål om hvorfor vi bare hadde ett barn da jr var liten. Jeg syns det var ubehagelig og invaderende i begynnelsen, men da dette lenger var sårt for meg var det bare et spørsmål på linje "hvor kommer du fra opprinnelig". Man tillegger gjerne omverden intensjoner basert på egne følelser, som i utgangspunktet ikke var intendert fra spørsmålstiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (5 minutter siden):

Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Jeg fikk mange spørsmål om hvorfor vi bare hadde ett barn da jr var liten. 

Jeg fikk spørsmål om hvor jeg hadde bare to, av en som hadde tre selv. Hun ble stille da jeg svarte at ettersom 4 av 6 av barna i mine barns generasjon var født med livstruende hjertefeil og to av dem var døde, så jeg klarte meg fint med de to jeg hadde.

Ble også til slutt grundig lei av en venninnes stadige mas om at jeg burde få barn og sprakk så det sang og ga henne svar på tiltale - for alt hun visste kunne vi ha prøvd i flere år uten å få det til. Nå var ikke det tilfelle, men det visste jo ikke hun, det kom ikke flere spørsmål gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 timer siden):

Ja. Jeg er nok en impulsiv type kan du si og hadde ønsket meg baby i mange år, men valget om å få barn ble tatt rimelig umiddelbart da jeg ble verpesyk av at to rundt meg var gravid. 

Skaffet meg impulsivt hund nå nylig også. Ønsket har riktignok vært der siden 2018, men tanken "hund?" til jeg hadde reservert valp skjedde på samme kveld. Var nok litt hypoman da. Kan jo lure på om første graviditet også var et resultat av hypomani. 

Du må ikke sykeliggjøre alle ting. Jøje meg 

Anonymkode: e050c...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ikke sykeliggjøre alle ting. Jøje meg 

Anonymkode: e050c...f2c

Det har jeg da heller ikke. Det var ikke jeg som konstaterte at jeg hadde hypomani da jeg kjøpte meg hund. Det var min tidligere behandler. 

Og du har absolutt null info rundt hva som skjedde rundt tiden jeg ble gravid første gang. Jeg gjorde mye rart. 

Jøje meg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (13 minutter siden):

Det har jeg da heller ikke. Det var ikke jeg som konstaterte at jeg hadde hypomani da jeg kjøpte meg hund. Det var min tidligere behandler. 

Og du har absolutt null info rundt hva som skjedde rundt tiden jeg ble gravid første gang. Jeg gjorde mye rart. 

Jøje meg. 

Angrer du på hundekjøpet nå som du er stabil?

Anonymkode: e050c...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angrer du på hundekjøpet nå som du er stabil?

Anonymkode: e050c...f2c

Nei. Eller innimellom har jeg gjort det, men over all har det vært bra for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (37 minutter siden):

Nei. Eller innimellom har jeg gjort det, men over all har det vært bra for meg. 

Hvorfor har du angret? 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (2 timer siden):

Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Jeg fikk mange spørsmål om hvorfor vi bare hadde ett barn da jr var liten. Jeg syns det var ubehagelig og invaderende i begynnelsen, men da dette lenger var sårt for meg var det bare et spørsmål på linje "hvor kommer du fra opprinnelig". Man tillegger gjerne omverden intensjoner basert på egne følelser, som i utgangspunktet ikke var intendert fra spørsmålstiller.

Kan du ikke bare få flere barn nå da som du vil ha flere? 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...