Gå til innhold

Hvorfor VIL folk oppdra en familie/barn?


g12erald

Anbefalte innlegg

I stedet for å spørre det typiske motsatte av hvorfor vil du ikke ha barn, siden jeg er i den kategorien og kjenner grunnene mine.

Hvorfor vil du/folk ha barn og oppdra en familie?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi man bare lever én gang og det er en ganske stor ting å få med seg.

Man velger å ikke bort noe ved å få barn, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 minutter siden):

Man velger å ikke bort noe ved å få barn, så hvorfor ikke?

Man velger bort frihet og stort økonomisk ansvar.

Anonymkode: cdf9c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man velger bort frihet og stort økonomisk ansvar.

Anonymkode: cdf9c...314

Men man velger barn med alt det fine det også bringer med seg. :)  Heldigvis er det ingen tvang når det gjelder å få barn om man ikke er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man velger bort frihet og stort økonomisk ansvar.

Anonymkode: cdf9c...314

Frihet til hva? Hva har jeg gått glipp av, helt konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (6 minutter siden):

Frihet til hva? Hva har jeg gått glipp av, helt konkret?

Masse tid, og økonomi, til å reise, drive med hobbyer, slappe av og kose seg med en film eller bok?

Anonymkode: cdf9c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Masse tid, og økonomi, til å reise, drive med hobbyer, slappe av og kose seg med en film eller bok?

Anonymkode: cdf9c...314

Det kan man fint ta igjen når ungene har begynt å bli store også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det kan man fint ta igjen når ungene har begynt å bli store også.

Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på aktiviteten.

Tja. Om man har barn som ikke krever døgn-pleie så kan man jo det når barna er voksne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Masse tid, og økonomi, til å reise, drive med hobbyer, slappe av og kose seg med en film eller bok?

Anonymkode: cdf9c...314

Jeg tror mange har et topp liv uten barn, men jeg får litt nok av å bare "nyte livet" uten mål og mening. Jeg elsker å reise, men er fornøyd etter 10 dager med hotell og restauranter.  Jeg blir fort bare sittende og scrolle på Netflix.

Jeg leste en gang at de uten barn er lykkeligst. I Norden er visst de med barn lykkeligst, men det er liten forskjell. Man får mye glede, men også gir stress og bekymringer. Man har noe å bry seg om.

Det handler om å søke mening. De som velger å jobbe på krisesenter eller som lege i et krigsområde er ikke motivert av å være lykkeligst mulig hele tiden. De som melder seg frivillig i Ukraina prioriterer ikke engang å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Fordi man bare lever én gang og det er en ganske stor ting å få med seg.

Man velger å ikke bort noe ved å få barn, så hvorfor ikke?

Jo, selvsagt gjør man det. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jo, selvsagt gjør man det. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Det er jo ikke alle som synes at lykken i livet er å reise, drikke og feste da. :) Hobbyer kan man drive med selv om man har barn, man får faktisk også slappet av innimellom, det lar seg til og med gjøre å få lest en bok og sett en film også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke alle som synes at lykken i livet er å reise, drikke og feste da. :) Hobbyer kan man drive med selv om man har barn, man får faktisk også slappet av innimellom, det lar seg til og med gjøre å få lest en bok og sett en film også. :)

Jeg synes det er så sprøtt at du mener at jeg som barnløs ønsker å feste og drikke, reise og leve paradise liv? Det er det du forbinder med å velge bort barn? På ramme alvor liksom?

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er så sprøtt at du mener at jeg som barnløs ønsker å feste og drikke, reise og leve paradise liv? Det er det du forbinder med å velge bort barn? På ramme alvor liksom?

Anonymkode: d5f8a...c84

Sorry, jeg blandet deg med en annen anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Sorry, jeg blandet deg med en annen anonym.

Takk .. Jeg ønsker å være barnløs, men lever ikke (OG ØNSKER IKKE) noe paradise hotell liv! :) 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke alle som synes at lykken i livet er å reise, drikke og feste da. :) Hobbyer kan man drive med selv om man har barn, man får faktisk også slappet av innimellom, det lar seg til og med gjøre å få lest en bok og sett en film også. :)

Virker ikke slik når en hører alle som klager på tidsfella og hvor slitne de er.

Anonymkode: cdf9c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jo, selvsagt gjør man det. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Når du påstår at man velger bort noe så får du si hva du mener. Jeg aner ikke hva du tenker på. Tydeligvis ikke festing eller reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Sorry, jeg blandet deg med en annen anonym.

Ingen har da snakket om å drikke og feste her?

Anonymkode: cdf9c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker ikke slik når en hører alle som klager på tidsfella og hvor slitne de er.

Anonymkode: cdf9c...314

Det er jeg enig i, da må man ta et oppgjør med sin egen hverdag og tenke over om ungene må ha 3-4 aktiviteter hver og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (Akkurat nå):

Når du påstår at man velger bort noe så får du si hva du mener. Jeg aner ikke hva du tenker på. Tydeligvis ikke festing eller reising.

Jeg er frivillig uten barn, og ser for meg det man velger bort i mange år er:

- Kunne sove ut i helgene
- Late søndagsmorgener med morgenkaffe. 
- Spontant se en film/gå tur/treffe venner på en tirsdagskveld eller lørdags formiddag
- Gå ut på byen/teater/kino/venner/hva-som-helst når man vil uten å planlegge barnevakt
- Mer penger til overs til "voksenferie", hobbyer og interesser når man ikke har barn
- Bruke fritiden på det man vil når man vil

Rett og slett mer frihet når det kommer til hva man ønsker å bruke penger og fritiden på, akkurat hva man vil når man vil. Det er en frihet som er viktig for meg. 

Så forstår jeg selvsagt at jeg går også glipp av noe. Jeg går glipp av erfaringen med å ha barn, en erfaring som er rik på følelser både positive og negative. Det er valget jeg har tatt og konsekvensen av å leve det livet i frihet jeg ønsker. Det har jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...