Gå til innhold

Hvorfor VIL folk oppdra en familie/barn?


g12erald

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Masse tid, og økonomi, til å reise, drive med hobbyer, slappe av og kose seg med en film eller bok?

Anonymkode: cdf9c...314

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen har da snakket om å drikke og feste her?

Anonymkode: cdf9c...314

Du har rett i det, men jeg ser bare ikke hvordan de punktene du ramser opp utelukker det å ha barn. Men for all del - jeg respekterer så absolutt de som velger ikke å få barn, det er helt og holdent hver enkelt sitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Grendel skrev (8 minutter siden):

Når du påstår at man velger bort noe så får du si hva du mener. Jeg aner ikke hva du tenker på. Tydeligvis ikke festing eller reising.

Ansvar, økonomi, frihet for å nevne noe.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om vi sier at unger er den største gave, så viser det seg at småbarnsforeldre faktisk er mindre lykkelig enn barnløse – spesielt når barna er små.

– Småbarnsforeldre er ikke særlig lykkelige, til tross for at de hadde et stort ønske om å få barn. Barna er viktige for dem, men foreldrene føler mindre livstilfredshet etter at de har fått barn enn de gjorde før, sier lykkeforsker Joar Vittersø ved Institutt for psykologi, UiT.

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=378794

Anonymkode: cdf9c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om vi sier at unger er den største gave, så viser det seg at småbarnsforeldre faktisk er mindre lykkelig enn barnløse – spesielt når barna er små.

– Småbarnsforeldre er ikke særlig lykkelige, til tross for at de hadde et stort ønske om å få barn. Barna er viktige for dem, men foreldrene føler mindre livstilfredshet etter at de har fått barn enn de gjorde før, sier lykkeforsker Joar Vittersø ved Institutt for psykologi, UiT.

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=378794

Anonymkode: cdf9c...314

Legg merke til at linken din er forskning fra USA. Flere lager artikler med samme overskrift:

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-oslomet-partner/du-blir-ikke-lykkeligere-av-a-fa-barn/1855236

Hovedfunnet er at det spiller liten rolle. Godt gjemt langt nede i artikkelen:

"Nordiske studier er nærmest de eneste som viser at foreldre er minst like lykkelige og tilfredse som barnløse."

Jeg synes det er på høy tid at forskere slutter å spre budskapet om at "barn er lykketyver,". Jeg tror det handler om å få oppmerksomhet pluss å trøste barnløse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g12erald skrev (11 timer siden):

I stedet for å spørre det typiske motsatte av hvorfor vil du ikke ha barn, siden jeg er i den kategorien og kjenner grunnene mine.

Hvorfor vil du/folk ha barn og oppdra en familie?
 

Fordi det - for min del - har gitt, og fortsatt gir, livet verdi, mening, gleder, innhold og perspektiv. Ingen opplevelse eller erfaring kan måle seg  med det å ha hatt gleden av å følge en bitteliten hjelpesløst knott vokse opp og gradvis utvikle mer og mer egenart, selvstendighet og personlighet. Alle faser har vært like givende for meg, og det var et stort savn å ikke følge han like tett når han tilslutt flyttet ut. Jeg er av de heldige som har en tett og god relasjon til eget barn, så kontakten er fremdeles stek og givende. Jeg gleder meg over hver prat og hvert besøk. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg gjort mye for å få en hel skokk! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man velger bort frihet og stort økonomisk ansvar.

Anonymkode: cdf9c...314

Frihet? Økonomi? Dette stemmer ikke for min del i allefall, jeg har hatt ikke hatt behov for mer frihet enn jeg har hatt. Både faren og jeg har utdannet oss videre etter han ble født, vi har hatt diverse interesser på fritiden, venner og hver vår givende yrkeskarriere. Vi har reist MASSE, og vi har hatt økonomi til å kjøpe det vi har hatt behov for og mer til. Skulle jeg plutselig fått mer penger enn jeg har nå skulle det gått til jr, ikke meg selv. Jeg har mer enn det jeg strengt tatt trenger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (16 minutter siden):

Jeg er av de heldige som har en tett og god relasjon til eget barn, så kontakten er fremdeles stek og givende. Jeg gleder meg over hver prat og hvert besøk.

Samme her - mine to er nå i starten av 20-årene og jeg elsker at de fremdeles gjerne vil henge med sin gamle mor! ❤️ Da spiller vi brettspill, legger puslespill, skravler, erter hverandre hemningsløst, koser oss og ler masse! Beste som finnes! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (9 minutter siden):

Frihet? Økonomi? Dette stemmer ikke for min del i allefall, jeg har hatt ikke hatt behov for mer frihet enn jeg har hatt. Både faren og jeg har utdannet oss videre etter han ble født, vi har hatt diverse interesser på fritiden, venner og hver vår givende yrkeskarriere. Vi har reist MASSE, og vi har hatt økonomi til å kjøpe det vi har hatt behov for og mer til. Skulle jeg plutselig fått mer penger enn jeg har nå skulle det gått til jr, ikke meg selv. Jeg har mer enn det jeg strengt tatt trenger. 

Ikke alle er så privilegerte som dere?

Anonymkode: cdf9c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startet denne konkurransen om hvem som er lykkeligst ( les tilfredse ) av barnløse og vi som velger å få barn? 

Var det fordømmelse fra kvinner som valgte å få barn mot de som valgte å ikke  få? 

Jeg forstår ikke denne konkurransen. Jeg tror ingen som får barn tror det blir en evig lykkerus. Jeg tror alle foreldre har vært bekymrede, hatt kvaler, skyldfølelse og vært engstelige iblant for ansvaret de har tatt på seg. Det er skuffelser og våkenetter, og også ofte sorger en gang eller flere. Og noen angrer og må få aksept på det også uten å bli dømt. 

Selv om det innebærer alt man normalt vil unngå, så er gledene, de små og store spesielle øyeblikkene verdt det for de aller fleste foreldre vil jeg tro.

Og det sier seg selv at de barnløse har det mye mindre bekymringsfullt i det store og hele. Det er liksom ikke noe å diskutere. 

Jeg syns disse gjentagende konkurranse- diskusjonene er helt på trynet. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (18 minutter siden):

Frihet? Økonomi? Dette stemmer ikke for min del i allefall, jeg har hatt ikke hatt behov for mer frihet enn jeg har hatt. Både faren og jeg har utdannet oss videre etter han ble født, vi har hatt diverse interesser på fritiden, venner og hver vår givende yrkeskarriere. Vi har reist MASSE, og vi har hatt økonomi til å kjøpe det vi har hatt behov for og mer til. Skulle jeg plutselig fått mer penger enn jeg har nå skulle det gått til jr, ikke meg selv. Jeg har mer enn det jeg strengt tatt trenger. 

Hvor har dere reist da? 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (49 minutter siden):

Legg merke til at linken din er forskning fra USA. Flere lager artikler med samme overskrift:

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-oslomet-partner/du-blir-ikke-lykkeligere-av-a-fa-barn/1855236

Hovedfunnet er at det spiller liten rolle. Godt gjemt langt nede i artikkelen:

"Nordiske studier er nærmest de eneste som viser at foreldre er minst like lykkelige og tilfredse som barnløse."

Jeg synes det er på høy tid at forskere slutter å spre budskapet om at "barn er lykketyver,". Jeg tror det handler om å få oppmerksomhet pluss å trøste barnløse.

 

 

resten av oss er ganske lei av å høre at livet ikke blir fullkomment, eller at man "mangler noe", om man velger å ikke få barn. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke alle er så privilegerte som dere?

Anonymkode: cdf9c...314

Hadde alt bare vært velstand hadde de ikke hengt på forum. 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

resten av oss er ganske lei av å høre at livet ikke blir fullkomment, eller at man "mangler noe", om man velger å ikke få barn. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Spørsmålet i tråden er hvorfor folk velger å få barn. Jeg svarte for meg selv

Hvis du er trygg og fornøyd med ditt valg så bør du vel tåle å høre andre syn?

Jeg synes forskere også bør overlate den vurderingen til hver enkelt når de ikke har noe klart svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet i tråden er hvorfor folk velger å få barn. Jeg svarte for meg selv

Hvis du er trygg og fornøyd med ditt valg så bør du vel tåle å høre andre syn?

Jeg synes forskere også bør overlate den vurderingen til hver enkelt når de ikke har noe klart svar.

 

Fordi mennesker som velger å ikke få barn kontinuerlig må forklare seg. Normen er å få barn, alt som avviker må stå til rette for hvorfor i all verden kan noen tenke seg å ikke få barn. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke alle er så privilegerte som dere?

Anonymkode: cdf9c...314

Jeg svarte jo for meg (og poengterte dette), men tror mange kunne skrevet mitt innspill. Jeg kjenner iallefall mange som beskriver det slik. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi mennesker som velger å ikke få barn kontinuerlig må forklare seg. Normen er å få barn, alt som avviker må stå til rette for hvorfor i all verden kan noen tenke seg å ikke få barn. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Den irritasjonen kan jeg veldig godt forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi mennesker som velger å ikke få barn kontinuerlig må forklare seg.

Nei, det vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor har dere reist da? 

Anonymkode: c5481...13a

Jeg vil ikke si så mye konkret om det, men vi har reist mye både nært og fjernt. Vi har stått mye på ski, gått mye i fjellet, syklet langt og opplevd mye både på små og store  plasser, sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 minutter siden):

Den irritasjonen kan jeg veldig godt forstå.

Takk 🙂 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke si så mye konkret om det, men vi har reist mye både nært og fjernt. Vi har stått mye på ski, gått mye i fjellet, syklet langt og opplevd mye både på små og store  plasser, sommer som vinter.

Har du lært deg mange språk i alle landene du har vært i? Reiser definerer ikke gå-turer, fjellturer, eller sykkel. Reiser definerer flyturer i utland… 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...