Gå til innhold

Hvorfor VIL folk oppdra en familie/barn?


g12erald

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Nei, det vi ikke.

Kvinner må det psykedeliker. Hele - tiden.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner må det psykedeliker. Hele - tiden.

Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lært deg mange språk i alle landene du har vært i? Reiser definerer ikke gå-turer, fjellturer, eller sykkel. Reiser definerer flyturer i utland… 

Anonymkode: c5481...13a

Nei dessverre, skulle gjerne behersket flere språk enn jeg gjør. Tenkte å bruke energi på dette under pandemien men det ble ikke sånn, ble for giddaslaus og lot meg forføre av seriebølgen istedenfor. Dessverre.

Siste setning forstod jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvordan da?

Både på gjentatte konkrete spørsmål og ellers. Dersom jeg er ærlig, noe jeg ofte er, får jeg spørsmål om jeg da er lesbisk. Det ligger en konstant forventing om at jeg skal ønske være mor fordi det hører til kvinnerollen, det er en del av det å være kvinne, for mange. Det er ikke det for meg, ingen traumer eller noe slikt, jeg ønsker bare ikke barn. For veldig mange er det fryktelig vanskelig å forstå.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Nei dessverre, skulle gjerne behersket flere språk enn jeg gjør. Tenkte å bruke energi på dette under pandemien men det ble ikke sånn, ble for giddaslaus og lot meg forføre av seriebølgen istedenfor. Dessverre.

Siste setning forstod jeg ikke. 

Hvilket språk hvis du hadde giddet hadde du hatt lyst til å lære deg før du ble for gammel? 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Både på gjentatte konkrete spørsmål og ellers.

Ingen er pliktig til å svare på slike spørsmål. Er det vanskeligere for kvinner enn menn å bruke det argumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilket språk hvis du hadde giddet hadde du hatt lyst til å lære deg før du ble for gammel? 

Anonymkode: c5481...13a

Italiensk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Ingen er pliktig til å svare på slike spørsmål. Er det vanskeligere for kvinner enn menn å bruke det argumentet?

Ingen er pliktig, men du skjønner sikkert at i mange sosiale situasjoner så bør man forsøke å komme andre i møte på en ok måte. Det er ikke alltid like enkelt å hevde sin rett til å ikke svare.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (28 minutter siden):

Spørsmålet i tråden er hvorfor folk velger å få barn. Jeg svarte for meg selv

Hvis du er trygg og fornøyd med ditt valg så bør du vel tåle å høre andre syn?

Jeg synes forskere også bør overlate den vurderingen til hver enkelt når de ikke har noe klart svar.

 

Du, det er noen som velger å ikke få barn av ulike grunner som det er vanskelig å ta en avgjørelse på. Det kan være en sorg å leve med det valget, og selv om den ikke skyggelegger liv og hverdag sånn generelt, så er det virkelig ikke greit at de må forsvare valget sitt. Det er ikke andres sak hvorfor de har valgt som de har gjort, og det er derfor heller ikke greit å si at hvis de er "trygg og fornøyd" med valget, så skal de ikke bry seg. Det kan være ganske sårt å høre når de har valgt av fornuft og kanskje mot et ønske basert på følelser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (1 time siden):

Fordi det - for min del - har gitt, og fortsatt gir, livet verdi, mening, gleder, innhold og perspektiv. Ingen opplevelse eller erfaring kan måle seg  med det å ha hatt gleden av å følge en bitteliten hjelpesløst knott vokse opp og gradvis utvikle mer og mer egenart, selvstendighet og personlighet. Alle faser har vært like givende for meg, og det var et stort savn å ikke følge han like tett når han tilslutt flyttet ut. Jeg er av de heldige som har en tett og god relasjon til eget barn, så kontakten er fremdeles stek og givende. Jeg gleder meg over hver prat og hvert besøk. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg gjort mye for å få en hel skokk! 

Skriver under på alt det ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

men du skjønner sikkert at i mange sosiale situasjoner så bør man forsøke å komme andre i møte på en ok måte.

Hva som er ok i sosiale situasjoner et verdispørsmål, og ikke noen absolutt sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (19 minutter siden):

Italiensk. 

Ciao. Come stai? Püó aiutarmi? Arrivederci = hei hvordan går det- kan du hjelpe meg-  Hade 

Anonymkode: c5481...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hva som er ok i sosiale situasjoner et verdispørsmål, og ikke noen absolutt sannhet.

Selvfølgelig er det ikke en absolutt sannhet. Det handler om verdier og normer for hva som anses normalt og passende.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler om verdier og normer for hva som anses normalt og passende.

Ja, men hvordan hvert enkelt individ velger å forholde seg til det i et liberalt og flerkulturelt samfunn er en helt annen diskusjon. Man velger selv hvem man vil omgås sosialt og hvor man setter sine grenser - uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Ja, men hvordan hvert enkelt individ velger å forholde seg til det i et liberalt og flerkulturelt samfunn er en helt annen diskusjon. Man velger selv hvem man vil omgås sosialt og hvor man setter sine grenser - uavhengig av kjønn.

Er det så vanskelig for deg å forstå det ikke er alle mennesker man omgås i hverdagen som man kan velge? Du svarer som om verden er svart-hvitt, at det bare er å unngå slike folk og være bastant på at man ikke er pliktig til å svare. 

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

at det bare er å unngå slike folk og være bastant på at man ikke er pliktig til å svare

Ja, så enkelt er det for meg. Hvorfor er det ikke slik for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Ja, så enkelt er det for meg. Hvorfor er det ikke slik for deg?

Jeg mener ikke noe vondt med dette, men har du asperger? Du svarer på en måte som gjør at jeg mistenker det, eller at du har hat vansker med sosiale koder eller noe slikt. Ikke vondt ment.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener ikke noe vondt med dette, men har du asperger?

Kan du ikke svare på mitt spørsmål isteden?

psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det ikke slik for deg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke svare på mitt spørsmål isteden?

 

 

Fordi det er en del av de sosiale kodene jeg snakker om. Det er forventinger, normer man følger, og når man bryter dem (ved å si at man for eksempel ikke ønsker seg barn) så blir det reaksjoner. Jeg kan si at jeg ikke ønsker å snakke om det, det har jeg gjort mange ganger, men det i seg selv skaper også en rarthet og avstand i relasjonen. Jeg kan si at jeg ønsker ikke barn, det skaper også reaksjoner. Man kan ikke bare hevde sin rett til å ikke uttale seg i situasjoner fordi jeg er også avhengig av å ha ok relasjoner rundt meg.

Anonymkode: d5f8a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke bare hevde sin rett til å ikke uttale seg i situasjoner fordi jeg er også avhengig av å ha ok relasjoner rundt meg.

Jeg vet ikke hvilke relasjoner du er avhengig av, men jeg er ikke avhengig av slike relasjoner du beskriver. Det betyr ikke at jeg ikke har et sosialt liv, hvis du skulle lure på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...