Gå til innhold

Sengevæting


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Har et barnebarn som fyller 5 om 3 uker. Aldri vært tørr om natten. Tørr på dagtid like før 3 års alder. Mange UVIer. Tatt ultralyd på Volvat som var normal. Tok også den testen som viste resturin. Ble satt på 25 mg Furadantin hver kveld som vedlikeholdsdose. Prøvd å slutte med Furadantin. UVI kommer tilbake etter 2-3 uker. På Ahus i våres viste testen ikke resturin. Fikk Minirin for ca 6 uker siden. Begynte med 1 tabl., hjalp ikke, så 2 tabl, hjelper heller ikke. Barnet blir tatt opp før foreldrene legger seg (ikke alltid barnet tisser da), men tisser på seg en gang hver natt. Våkner ikke av at tisser på seg og bruker ikke bleie. Barnet har vært tørr en natt. Drikker ikke etter klokken 18. Holder seg mye for har ikke tid til å gå på do. Vi vet ikke om noen tilfeller av sengevæting i familien.

Spørsmål:
1. Da Minirin ikke hjelper mangler vel ikke barnet antidiuretisk hormon?
2. Hvor lenge tar det før Minirin begynner å hjelpe?
3. Er det galt å sette barnet på bleie igjen?

Håper du har noen tips å gi oss.
Mvh bestemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Hei bestemor.

Ca 20% av 5-åringer tisser i sengen minst en gang pr måned. Det er forskjellige årsaker til sengevæting. Du er selv inne på dette med arv og det er ofte noe som går igjen i familier. Dette virker ikke som tilfelle hos dere.

En grunn kan være forsinkelse i antidiuretisk hormon, dvs at disse barna produserer mer urin på natten. En annen grunn kan være liten blærekapasitet, noe vi ofte ser hos barn. Normalt forventet volum ved sterk trang for barn i denne alder er ca 180 ml ( 30 ml x 5) + 30 Videre kan overaktiv blære være en medvirkende årsak. Dette kan vise seg ved plutselig tissetrang på dagtid, noe som oftest sees ved at de må på do NÅ. De kan nesten ikke vente når trangen først melder seg. Blæra kan og ha denne overaktiviteten på natten da de sover.

Obstipasjon/ treg avføring kan og påvirke dette med tissing. (Og faktisk så sees også sengevæting hos barn med store mandler og snorking) Sengevætere kan ha en kombinasjon av flere av disse tingene.

Tabletten som tas på kvelden hjelper best på de som har økt urinproduksjon på natten, og ingen andre symptomer på dagtid. Tabletten virker oftest umiddelbart, men bør prøves i 1-2 uker. Styrken som taes er viktig. Du sier to tabletter. Sjekk da at det er 240 mcg og at den legges godt under tungen.

God sittestilling på toalettet er viktig. Gjerne en skammel under føttene, bena litt fra hverandre og lett foroverbøyd. Mange jenter som stadig sliter med UVI bør dobbeltisse. Dvs at etter hver tissing, reiser barnet seg, beveger seg litt fra side til side, for så å sette seg på do igjen.( Dette er ofte for de med resturin)

Gode dorutiner på dagtid. Minst 4 x pr dag. ( normalt 4-7 ganger)

Fordele drikke jevnt utover dagen. Det ok å redusere før leggetid. Mineralvann er svært vanndrivende

Bleie kan brukes om barnet selv synes det er ok. Det som da er viktig er at barnet forstår at når det våkner på natt eller morgen og kjenner tissetrang skal det ikke gå i bleia. Aldri tisse i den i våken tilstand. Det kan lett bli for behagelig med bleia slik st de ikke gidder å stå opp. Familien kan underveis forsøke perioder uten bleie igjen.

Alarm er og noe som kan virke på sengevætere, men det krever en del av hele familien og det er sjelden aktuellt før barna er større og motivert for den behandlingen.

Det er viktig å tenke på at barnet bare er fem år og at dette som oftest går seg til. Bleie er da som du spør om, et godt alternativ. Kombinert med medisin vil dere kanskje oppleve noe mindre vått, men kanskje ikke helt tørre netter.

Lykke til og fortsatt god sommer!

Mvh Siri Harket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei bestemor.

Ca 20% av 5-åringer tisser i sengen minst en gang pr måned. Det er forskjellige årsaker til sengevæting. Du er selv inne på dette med arv og det er ofte noe som går igjen i familier. Dette virker ikke som tilfelle hos dere.

En grunn kan være forsinkelse i antidiuretisk hormon, dvs at disse barna produserer mer urin på natten. En annen grunn kan være liten blærekapasitet, noe vi ofte ser hos barn. Normalt forventet volum ved sterk trang for barn i denne alder er ca 180 ml ( 30 ml x 5) + 30 Videre kan overaktiv blære være en medvirkende årsak. Dette kan vise seg ved plutselig tissetrang på dagtid, noe som oftest sees ved at de må på do NÅ. De kan nesten ikke vente når trangen først melder seg. Blæra kan og ha denne overaktiviteten på natten da de sover.

Obstipasjon/ treg avføring kan og påvirke dette med tissing. (Og faktisk så sees også sengevæting hos barn med store mandler og snorking) Sengevætere kan ha en kombinasjon av flere av disse tingene.

Tabletten som tas på kvelden hjelper best på de som har økt urinproduksjon på natten, og ingen andre symptomer på dagtid. Tabletten virker oftest umiddelbart, men bør prøves i 1-2 uker. Styrken som taes er viktig. Du sier to tabletter. Sjekk da at det er 240 mcg og at den legges godt under tungen.

God sittestilling på toalettet er viktig. Gjerne en skammel under føttene, bena litt fra hverandre og lett foroverbøyd. Mange jenter som stadig sliter med UVI bør dobbeltisse. Dvs at etter hver tissing, reiser barnet seg, beveger seg litt fra side til side, for så å sette seg på do igjen.( Dette er ofte for de med resturin)

Gode dorutiner på dagtid. Minst 4 x pr dag. ( normalt 4-7 ganger)

Fordele drikke jevnt utover dagen. Det ok å redusere før leggetid. Mineralvann er svært vanndrivende

Bleie kan brukes om barnet selv synes det er ok. Det som da er viktig er at barnet forstår at når det våkner på natt eller morgen og kjenner tissetrang skal det ikke gå i bleia. Aldri tisse i den i våken tilstand. Det kan lett bli for behagelig med bleia slik st de ikke gidder å stå opp. Familien kan underveis forsøke perioder uten bleie igjen.

Alarm er og noe som kan virke på sengevætere, men det krever en del av hele familien og det er sjelden aktuellt før barna er større og motivert for den behandlingen.

Det er viktig å tenke på at barnet bare er fem år og at dette som oftest går seg til. Bleie er da som du spør om, et godt alternativ. Kombinert med medisin vil dere kanskje oppleve noe mindre vått, men kanskje ikke helt tørre netter.

Lykke til og fortsatt god sommer!

Mvh Siri Harket

Hei!

 

 

Alarm fås ikke lenger av hjelpemiddelsentralen og må kjøpes av foreldrene, det er dyrt.

 

Sengeveting er som regel over innen barnet er 12 år. 

 

Man kan få grunnstønad på ca 1000 kr pr mnd, litt mer for ekstra slitasje på seng og sengetøy.

 

Vi viste ikke det, men jeg har hatt 5 studiepoeng trygderett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

 

 

Alarm fås ikke lenger av hjelpemiddelsentralen og må kjøpes av foreldrene, det er dyrt.

 

Sengeveting er som regel over innen barnet er 12 år. 

 

Man kan få grunnstønad på ca 1000 kr pr mnd, litt mer for ekstra slitasje på seng og sengetøy.

 

Vi viste ikke det, men jeg har hatt 5 studiepoeng trygderett.

Hvorfor informerer ikke legen om retten til grunnstønad? Jeg har en som har vært våt dag og natt i mange år. .....

Anonymous poster hash: 45f99...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor informerer ikke legen om retten til grunnstønad? Jeg har en som har vært våt dag og natt i mange år. .....

Anonymous poster hash: 45f99...b96

 

Leger er ikke nødvendigvis oppdatert på nav sine regler.

 

Grunnstønad forutsetter for øvrig at du kan dokumentere utgiftene. Det er ikke gitt at sengevæting medfører økte utgifter i tilstrekkelig omfang.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor informerer ikke legen om retten til grunnstønad? Jeg har en som har vært våt dag og natt i mange år. .....

Anonymous poster hash: 45f99...b96

 

Hei!

 

Det er fordi legene er portvoktere, og ikke bare videre i systemet, men noen tror de skal vokte felleskassen også.

 

Leger har trygderett, det var under medisinstudiet jeg oppdaget rettigheter fordi jeg hadde 5 studiepoeng trygderett., ingen lege opplyste meg om slike rettigheter.

 

Men vi har en fastlege som nabo, og de har grunnstønad, hjelpestønad,  på sitt barn med adhd, Jeg vet det fordi barnet snakker :-) 

 

Da tenkte jeg "man må kjenne trygdereglene,", og det gjør leger.

 

Men det er prinsipielt galt og umoralsk at man ikke opplyser sine pasienter om grunnleggende rettigheter.

 

Grunnstønad og hjelpestønad er skattefrie penger som lett fås ved alt fra sengeveting til allergier.

 

Og fra 1000 til 4000 kr pr barn pr mnd, avhengig av vanske/belastning/type allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnstønad og hjelpestønad er skattefrie penger som lett fås ved alt fra sengeveting til allergier.

 

Og fra 1000 til 4000 kr pr barn pr mnd, avhengig av vanske/belastning/type allergi.

Det er et relativt stort antall som får avslag på sine søknader om grunnstønad, så søknadene må være svært godt begrunnet og utgiftene dokumentert.

 

Det er riktig at leger kan noe om disse reglene, men samtidig skjer det stadig endringer i navs regelverk, så det er mange leger som aldri tar initiativ til å foreslå at folk søker denne typen stønader.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relativt stort antall som får avslag på sine søknader om grunnstønad, så søknadene må være svært godt begrunnet og utgiftene dokumentert.

 

Det er riktig at leger kan noe om disse reglene, men samtidig skjer det stadig endringer i navs regelverk, så det er mange leger som aldri tar initiativ til å foreslå at folk søker denne typen stønader.

Hei!

 

Ok.

 

Men de søker dem selv :-)

 

Og det vet jeg er fordi de kjenner dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relativt stort antall som får avslag på sine søknader om grunnstønad, så søknadene må være svært godt begrunnet og utgiftene dokumentert.

 

Det er riktig at leger kan noe om disse reglene, men samtidig skjer det stadig endringer i navs regelverk, så det er mange leger som aldri tar initiativ til å foreslå at folk søker denne typen stønader.

Hei!

 

Ta min nabo feks, de har en hyperaktiv, men relativt godtfungerende datter med adhd.

 

På henne har de grunnstønad og hjelpestønad, nå og det glemte jeg har de fått stønader på diett, fordi hun skal ha glutenallergi??

 

Vel hun har ikke glutenallergi når hun er her... men det har jeg, så det vet jeg mye om plagene ved.

 

Men jeg har ikke søkt om stønad for diett, da jeg ikke orker og da jeg ikke vil ta gastoskopi, da betaler jeg heller selv for fordyret kosthold-.

 

En venn av meg med asperger som har glutenallergi-light, hun spiser alt, hun får ca 3850 kr i fordyret kosthold, hun kjenner sine rettigheter og hun har energi og overskudd til å krangle med systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ta min nabo feks, de har en hyperaktiv, men relativt godtfungerende datter med adhd.

 

På henne har de grunnstønad og hjelpestønad, nå og det glemte jeg har de fått stønader på diett, fordi hun skal ha glutenallergi??

 

Vel hun har ikke glutenallergi når hun er her... men det har jeg, så det vet jeg mye om plagene ved.

 

Men jeg har ikke søkt om stønad for diett, da jeg ikke orker og da jeg ikke vil ta gastoskopi, da betaler jeg heller selv for fordyret kosthold-.

 

En venn av meg med asperger som har glutenallergi-light, hun spiser alt, hun får ca 3850 kr i fordyret kosthold, hun kjenner sine rettigheter og hun har energi og overskudd til å krangle med systemet.

Det hjelper så avgjort om man har mye krangleenergi tilgjengelig når det gjelder grunnstønad ;-)

 

Det sies at nettopp grunnstønad kanskje er den stønaden som også nav er mest frustrert over at de ikke helt får til likebehandling av like tilfeller. Jeg har sett noen tilfeller hvor brukeren åpenbart har klart å overdrive sine kostnader i betydelig grad, mens andre med vesentlige utgifter knyttet til sykdom ikke har fått noe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ok.

 

Men de søker dem selv :-)

 

Og det vet jeg er fordi de kjenner dem!

Betviler ikke at de vet nok om stønadene til å søke om dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper så avgjort om man har mye krangleenergi tilgjengelig når det gjelder grunnstønad ;-)

 

Det sies at nettopp grunnstønad kanskje er den stønaden som også nav er mest frustrert over at de ikke helt får til likebehandling av like tilfeller. Jeg har sett noen tilfeller hvor brukeren åpenbart har klart å overdrive sine kostnader i betydelig grad, mens andre med vesentlige utgifter knyttet til sykdom ikke har fått noe .

Hei!

 

Det vi har av stønader er takket være overdrivelsene til en sykepleier.

 

Jeg sa "nei" og at "det er ikke så ille"..

 

Men da sa hun "det er sånn Nav vil ha det"..

Det var ekkelt, og aldri om jeg hadde orket å overdrive slik selv, for meg kjennes det som løgn, men det hadde sykepleieren en lang forklaring på.

 

Jeg syns ikke det er riktig at det skal være så avhengig av hjelp man får og hvordan man kanskje er som menneske, jeg ville selv ha gitt en mer reell beskrivelse av vansker, men i følge sykepleieren vil Nav ha katastrofebeskrivelser.

 

Det er leit,

 

Ergo de stønader vi i dag har ville vi aldri fårr om søknadene var mine, men behovet det samme.

 

Men til sakens kjerne, alle bør ha lik rett og kjennskap til trygderettigheter de har, og at leger holder tilbake og ikke informerer sine pasienter om slikt burde resulterer i refs, man gjør en dårlig jobb, nå mener jeg fastleger, ikke speisalister, fastleger kjenner trygderetten godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...