Gå til innhold

Lengde på terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge varer et terapiforløp i gjennomsnitt? Jeg vet at lengden varierer litt med hva en måtte slite med, så jeg lurer mest på hvor lang tid pasienter som sliter med traumer bruker på å bli firske (i gjennomsnitt)? 

Jeg har selv gått i terapi i et helt år nå og vi har ikke snakket noe om en avslutning enda, så jeg begynner å bli litt bekymret for at jeg bruker lenger tid enn det som er normalt. 

 

Jeg har alltid vært motivert for behandlingen, jobber mye med meg selv og har virkelig et ønske om å bli helt frisk, så det er så leit at jeg ikke får det helt til. Begynner å bli bekymret for at jeg aldri blir helt frisk. 



Anonymous poster hash: 1a859...a5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://psyknyheter.wordpress.com/2014/06/02/en-ukes-terapi-for-ptsd-like-effektivt-som-tre-maneder-american-journal-of-psychiatry/

 

Det kommer veldig an på hvor kompetent behandleren er. Det beste behandlerne som har fult med på de nyeste terapimetoder bruker 8-12 konsultasjoner.

 

Skjønner du svarte generelt, men....... jeg ble litt sjokkert.

 

Jeg må visst være en komplett håpløs pasient, jeg har gått ukentlig i behandling i 8 år, noen ganger kombinert med gruppebehandling. Men det er først nå de siste månedene at det er åpnet for at jeg kan komme tilbake til jobb igjen. 8-12 timer v ukentlige timer i 8 år :wacko: Ikke bra.

 

Jeg synes synd på behandleren min som har slitt med meg så lenge........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Skjønner du svarte generelt, men....... jeg ble litt sjokkert.

 

Jeg må visst være en komplett håpløs pasient, jeg har gått ukentlig i behandling i 8 år, noen ganger kombinert med gruppebehandling. Men det er først nå de siste månedene at det er åpnet for at jeg kan komme tilbake til jobb igjen. 8-12 timer v ukentlige timer i 8 år :wacko: Ikke bra.

 

Jeg synes synd på behandleren min som har slitt med meg så lenge........

Jeg vet om flere folk som har gått i terapi i årevis, så det er du ikke alene om ;)

 

Men hva som er vitsen forstår jeg ikke helt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere folk som har gått i terapi i årevis, så det er du ikke alene om ;)

 

Men hva som er vitsen forstår jeg ikke helt :o

 

 

Vel, jeg er en helt annen plass i dag en jeg var for 8 år siden. Jeg har i årevis vært vedtatt ufør av NAV men bedt på mine knær om å beholde AAP og det har jeg fått. Nå som det ser ut til at det er håp om at jeg kommer tilbake til jobb har jeg vært litt fornøyd. Trodd jeg var flink. Men det har jeg tydeligvis ikke vært..

 

jaja, bedre er jeg i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere folk som har gått i terapi i årevis, så det er du ikke alene om ;)

 

Men hva som er vitsen forstår jeg ikke helt :o

Jeg har også gått i mange år.  Vet ikke hvorfor noen av oss trenger mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har også gått i mange år.  Vet ikke hvorfor noen av oss trenger mer enn andre.

Uklar målsetting?

 

Hvordan vet en om en er i mål om en ikke vet hva/hvor målet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Vel, jeg er en helt annen plass i dag en jeg var for 8 år siden. Jeg har i årevis vært vedtatt ufør av NAV men bedt på mine knær om å beholde AAP og det har jeg fått. Nå som det ser ut til at det er håp om at jeg kommer tilbake til jobb har jeg vært litt fornøyd. Trodd jeg var flink. Men det har jeg tydeligvis ikke vært..

 

jaja, bedre er jeg i hvert fall

Men du har jo vært flink du, du er jo bedre så da går det fremover :) . Og det er jo flott at du kommer tilbake i jobb, det føles nok godt å være en del av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Vet ikke hvorfor noen av oss trenger mer enn andre.

 

Vet ikke jeg heller. Personlig føltes det ikke noe særlig bra å oppdage at jeg har brukt 8 år og er fremdeles i behandling, når snittet kan bruke 8-12 timer. Æsj, godfølelsen forsvant. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uklar målsetting?

 

Hvordan vet en om en er i mål om en ikke vet hva/hvor målet er?

Målet mitt var jobb.  Men jeg var ikke bra selv etter at jeg nådde målet. Da fikk jeg problemer med å skjønne hva som var galt. Jeg hadde jo ingenting å klage på.  Jeg hadde det godt på alle vis. Men var likevel ikke frisk.

 

Jeg hadde planlagt at jeg både skulle slutte med medisiner og terapi når jeg nådde målet.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uklar målsetting?

 

Hvordan vet en om en er i mål om en ikke vet hva/hvor målet er?

 

Målsettingen min har alltid vært krystallklar: Tilbake til jobb. Jeg har en meget dyktig behandler (anerkjent på min kant av landet).  Jeg har aldri følt meg i usikker ang. behandlingen.

 

Nå vet jeg at jeg har omstendigheter i livet som gjør ting vanskeligere, men likevel ..... 8-12 ganger.......

fremdeles sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg har også gått i mange år.  Vet ikke hvorfor noen av oss trenger mer enn andre.

Det vet ikke jeg heller, og hva med det nhd skriver om målsetting?

 

 

Er det meningen man skal gå i terapi resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har det intrykk av at dersom en omsatte en del av de psykiatriske "behandlinger" til kirurgien, ville en hatt en amputert person i behandling helt til benet var vokst ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det intrykk av at dersom en omsatte en del av de psykiatriske "behandlinger" til kirurgien, ville en hatt en amputert person i behandling helt til benet var vokst ut igjen.

 

Jeg skjønner at det er til det beste for både pasient og behandler at behandlingen ikke strekker ut i flere år.

 

Men:

 

Hvordan er kvalitetssikringen på om man virkelig er bedre, og at man ikke får tilbakefall rett etter behandling?

 

Jeg refererer igjen til "Stop it!". Det er jo ingen problem å på 1 minutt presentere en modell (enten i form av Stop it eller i form av detached mindfullness). Problemet er jo å få denne til å fungere. Da må det vel jobbes noe dypere, ville jeg tro?

 

Er det sånn at man skal presentere sitt problem, få høre at dette bare er tanker man ikke trenger å bry seg om (være seg angstlidelser eller depresjon), og deretter sendes hjem som friskmeldt? Jeg fikk modellen slengt i fanget, bruk den, hvis ikke, ta antidepressiva til du greier å bruke den.

 

Jeg opplevde min psykolog som "iskald".

 

Pragmatisk er det, men fungerer det i praksis?

 

Personlig har jeg fått langt mer ut av å bearbeide det som for meg er årsaken til angsten (ego-dystone livsfenomener).

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det intrykk av at dersom en omsatte en del av de psykiatriske "behandlinger" til kirurgien, ville en hatt en amputert person i behandling helt til benet var vokst ut igjen.

Jeg ser du svarer som psykiater på dette. Betyr dette at du tenker på psykiske lidelser som like konkrete og avgrenset som fysiske plager feks koldbrann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste behandlerne som har fulgt med på de nyeste terapimetoder bruker 8-12 konsultasjoner.

Nå blir jeg nyskjerrig. Artikkelen viser til et studie på PTSD-pasienter i England, mens spørsmålet til ts og ditt svar er grenerelt. Kjenner du ts identitet og vet at spørsmålet handler om PTSD, eller er dette din generelle holdning til psykiatirisk behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg nyskjerrig. Artikkelen viser til et studie på PTSD-pasienter i England, mens spørsmålet til ts og ditt svar er grenerelt. Kjenner du ts identitet og vet at spørsmålet handler om PTSD, eller er dette din generelle holdning til psykiatirisk behandling?

Trådstarter skrev at h*n slet med traumer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå blir jeg nyskjerrig. Artikkelen viser til et studie på PTSD-pasienter i England, mens spørsmålet til ts og ditt svar er grenerelt. Kjenner du ts identitet og vet at spørsmålet handler om PTSD, eller er dette din generelle holdning til psykiatirisk behandling?

 

Tror han mener medisiner er den beste behandling.

Anonymous poster hash: 34325...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Tror han mener medisiner er den beste behandling.

Anonymous poster hash: 34325...f1c

 

Jeg har skrevet mange ganger at medisiner har en særdeles liten plass i behandlingen va PTSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...