Gå til innhold

Finnes latskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DexterMorgan

    22

  • Madelenemie

    19

  • slabbedask

    19

  • AnonymBruker

    9

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes i rikt monn og har ingen psykiatrisk diagnose.

 

Det er også mulig å både være syk og i tillegg være lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

 

Eller er det bare resultat av psykdom?

Anonymous poster hash: 13d79...c13

 

 

De som kalles "late" har som regel en blanding av fysiske og psykiske lidelser. Og det sier seg selv, ingen "frisk" ville kastet bort livet sitt på latskap.

 

Dog finnes det en del på dette forumet som er av motsatt oppfattning uten at de klarer å komme med noen god begrunnelse på det synet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skal en vite hva som er hva? Altså, hva som er ekte latskap, og hva som skyldes psykdom?



Anonymous poster hash: 13d79...c13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror intelligente mennesker er mindre late. Har man gode evner til ting, flink til å løse problemer, og kanskje blir beundret og respektert for dette så får man også en større motivasjon for nye utfordringer. Jeg er ikke så smart selv, så kjenner at jeg gir opp fortere og blir oppgitt og sittende å se i veggen, skrur på yndlingsmusikken og stenger verden ute.

Anonymous poster hash: dae4d...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en stor del av de late er helt friske. "Fordi jeg fortjener det". Det er den holdningen de ofte har til livet, og det ser ut som de faktisk tror at slitsomme og kjedelige oppgaver er mindre slitsomme og kjedelige for alle andre enn for dem. De minner meg om store bortskjemte barn. Det er vel kanskje det de er også, enten det er foreldre, partner eller de selv som har stått for bortskjemmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror en stor del av de late er helt friske. "Fordi jeg fortjener det". Det er den holdningen de ofte har til livet, og det ser ut som de faktisk tror at slitsomme og kjedelige oppgaver er mindre slitsomme og kjedelige for alle andre enn for dem. De minner meg om store bortskjemte barn. Det er vel kanskje det de er også, enten det er foreldre, partner eller de selv som har stått for bortskjemmingen.

 

Ja, vi late som ikke "orker" å jobbe vi skulle vært skutt hva? Friske folk som deg vet ikke hvor heldige dere er.

Anonymous poster hash: e8abb...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, vi late som ikke "orker" å jobbe vi skulle vært skutt hva? Friske folk som deg vet ikke hvor heldige dere er.

Anonymous poster hash: e8abb...80c

 

De som er late er late. De som er syke regner jeg ikke som late, og det er forskjell på å orke og gidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Ja det tror jeg.

Og jeg sa til 2 leger på Rikshospitalet.

" vet dere forskjellen på latskap og ME?"

De hadde ikke tenkt så mye på dette, men jeg bad dem tenke på det.

Og jeg sa " nevn ikke ME til meg en gang til" det har de ikke gjort heller verken Ullevål eller Riksen.

Fordelen er at de mer eller mindre gjør det jeg sier, sånn i det store og det hele, etter,idag ringte den hyggelige barnepsykiateren, han fikk advarsel om at jeg skulle via " venner" som ønsket hjelpe, jeg ville ikke, men vennene ville gå til dagbladet, psykiateren og jeg ble enige om at det var dårlig for meg, eller han forstod min fortvilelse.

Mandag søker han om catosenteret, september kommer inn, neste uke søker om bydelens barnefysioterapi, og alt kom i dag på plass, samt TT kort m.m. Han forstod jeg var sliten og ønsket fred og ro, og han skulle ta seg av alt videre.

Da tar jeg ikke telefonen mer, sa jeg til han, han var enig, for jeg orker bare ikke mer nå, det er utmerket for meg at de og han og sykehuset hjelper videre.

Jeg likte han fra starten, og følte ubehag ved den der dagbladsaken :-( men som jeg sa de mener det godt.

Heldigvis var han enig i at jeg ikke burde ta telefonen mer på en stund.

Det er fint med psykiatere, ikke bruker de nettingstrømper leopardspnner, og de vet nesten hva man skal si, før man har sagt og vet det selv, det er imponerende, og utrolig trygt.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Ja det tror jeg.

Og jeg sa til 2 leger på Rikshospitalet.

" vet dere forskjellen på latskap og ME?"

De hadde ikke tenkt så mye på dette, men jeg bad dem tenke på det.

Og jeg sa " nevn ikke ME til meg en gang til" det har de ikke gjort heller verken Ullevål eller Riksen.

Fordelen er at de mer eller mindre gjør det jeg sier, sånn i det store og det hele, etter,idag ringte den hyggelige barnepsykiateren, han fikk advarsel om at jeg skulle via " venner" som ønsket hjelpe, jeg ville ikke, men vennene ville gå til dagbladet, psykiateren og jeg ble enige om at det var dårlig for meg, eller han forstod min fortvilelse.

Mandag søker han om catosenteret, september kommer inn, neste uke søker om bydelens barnefysioterapi, og alt kom i dag på plass, samt TT kort m.m. Han forstod jeg var sliten og ønsket fred og ro, og han skulle ta seg av alt videre.

Da tar jeg ikke telefonen mer, sa jeg til han, han var enig, for jeg orker bare ikke mer nå, det er utmerket for meg at de og han og sykehuset hjelper videre.

Jeg likte han fra starten, og følte ubehag ved den der dagbladsaken :-( men som jeg sa de mener det godt.

Heldigvis var han enig i at jeg ikke burde ta telefonen mer på en stund.

Det er fint med psykiatere, ikke bruker de nettingstrømper leopardspnner, og de vet nesten hva man skal si, før man har sagt og vet det selv, det er imponerende, og utrolig trygt.

??! Hvrdan er dette relatert til latskap?

Anonymous poster hash: 13d79...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke latskap nødvendigvis er det samme som psykdom, men jeg har en teori om at mennesker som klarer å finne en aktivitet (altså noenlunde fysisk, ikke tv-titting o.l.) de virkelig liker, har lettere for å få overskudd og balanse i livene sine, og føler mindre motstand mot å gjøre ting som er kjedelige. Har man en hobby som gir dem glede privat, er det lettere å gå til ett arbeid som er kjedelig, og motsatt, har man en spennende jobb, er det ikke like stort tiltak for å få ting gjort hjemme.

Ett sted må alle mennesker hente energien sin fra tror jeg, men ikke alle klarer å innse at tv-titting og avslapping (i store mengder) ikke er det som gir en overskudd (men heller mer motstand mot å gjøre noe).

Så gjelder det å finne den eller de aktivitetene som gir en glede, og har man ett inngrodd mønster der "ingenting" av det man gjør i hverdagen gir glede (bortsett fra å "slappe av" på sofaen etter en jobb som tapper en for energi), er det muligens lettere å se alle ting som innebærer å lette på rompa som tiltak.

Anonymous poster hash: 709e0...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

??! Hvrdan er dette relatert til latskap?

Anonymous poster hash: 13d79...c13

Hei!

Jeg tror du har et poeng!

Det hender jeg vrir samtaler:-( uten å mene det over på særlig mine interesser/ det jeg vil snakke om.

Jeg trodde jeg hadde sluttet med det!

Men det har jeg kanskje ikke?

Det begynte med at jeg ville mene noe om latskap, så leder ordene meg avgårde av og til på noe annet. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror latskap er et fundamentalt instinkt for å overleve hos alle dyr, i alle fall pattedyr og reptiler. Voksne dyr bruker ikke energi unødvendig. De ligge rett ut når de ikke spiser eller jakter.

 

Dette var et unyttig innlegg for alle som sliter med latskap, men jeg tror det er noe sant i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Jeg tror latskap er et fundamentalt instinkt for å overleve hos alle dyr, i alle fall pattedyr og reptiler. Voksne dyr bruker ikke energi unødvendig. De ligge rett ut når de ikke spiser eller jakter.

 

Dette var et unyttig innlegg for alle som sliter med latskap, men jeg tror det er noe sant i det.

Hei!

Ja men andre dyr har ikke sosiale velferdssystemer:-) så de må jo stå på selv for å overleve.

Men overleve gjør man vel knapt som NAV klient, mange navklienter forblir jo feks barnløse, så på den måten er velferdssystemet også begrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men overleve gjør man vel knapt som NAV klient, mange navklienter forblir jo feks barnløse, så på den måten er velferdssystemet også begrensende.

 

Hvorfor er det så mange som velger å nave da?

Anonymous poster hash: 274a0...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri sett statistikk på at trygdede har lavere forplantningsevne. Mitt umiddelbare inntrykk er at det er motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri sett statistikk på at trygdede har lavere forplantningsevne. Mitt umiddelbare inntrykk er at det er motsatt.

 

Det er vel naturlig da man da frå mer i trygd og stønad?

Anonymous poster hash: 274a0...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det så mange som velger å nave da?

Anonymous poster hash: 274a0...833

 

Noen velge kanskje å nave, men mesteparten har ikke noe valg hvis de skal kunne få seg mat.  Hvis du ikke har full utdanning, har topp helse osv. kan det være vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet..  For noen nesten umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Det er jo ikke alle p/sykdommer som gir rett på trygd selv om de kan hindre deg i å få jobb. Disse må da nave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hvorfor er det så mange som velger å nave da? Anonymous poster hash: 274a0...833

Hei!

Det er ikke så mange som naver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...